Skip to content

141 Comments

  1. McMagnus
    Jan 5, 2016 @ 12:25

    En fantastisk båt! Kul att någon tar detta initiativ! Sen bestämmer marknaden vad som är rätt så varför ens ifrågasätta?

    Reply

    • Peter
      Jan 5, 2016 @ 13:26

      håller med finns det intresse och kunder så kommer det fungera finns det inte så kommer det dör av sig själv. varför ifrågasätta det? Det finns ju flera varv som kör på den nostalgiska trenden. Ibland är det nykonstruktioner med traditionell touch ibland båttyp som den var förr.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2016 @ 14:29

      Volvo 142 var en jättebra bil, men inte nytillverkar vi den? Husen var jättefina 1967 också, men få skulle komma på idén att bygga nytt på samma sätt. Inte heller Albin 25 De Luxe kommer att tas i produktion igen.

      Så väldigt få saker som var bra på 60-talet nytillverkas.

      Då kan man ju fråga sig vad det är som är så unikt med just segelbåtar, som skulle göra det till en självklarhet?

      Däremot är det ju inte svårt att förstå att entusiaster renoverar upp en Volvo 142 eller Amazon till orginalskick. Renoverar upp funkishuset och inreder tidstypiskt. Eller lägger ner alldeles för mycket pengar på en gammal Storö, Folkbåt eller havskryssare från Enderlein.

      Men tyskarna älskar ju omoderna båtar, och det verkar finnas 100-tals modeller som var moderna här för 20 år sedan. Så IF kommer säkert att sälja jättebra där.

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Jan 5, 2016 @ 15:13

        Det unika är väl det med segelbåtar, till skillnad mot 142an, att det går att göra en form och dra igång tillverkningen relativt enkelt. Och den ser ungefär ut som på den tiden på gott och ont. 142an blir svårt att kostnadseffektivt starta att bygga igen, eller vad säger Volvo folket här? Fast vi har ju Minin, VW bubblan osv. gamla grunkor som väckts till liv igen. Bilvärldens sätt att hylla gamla klassiker. Och de säljer. Tycker det är kul med alla dessa projekt i båtvärlden, det är här vi förverkligar våra drömmar!

        Reply

        • D35 Aurora
          Jan 5, 2016 @ 16:10

          Retro är väl generellt väldigt svårt att lyckas kommersiellt med…kundgrupper med pengar tenderar att inte vilja förknippas med gammalt. Fråga Jaguar som nästan dog ut med XJ innan man vände.
          Mini är kanske ett lyckat exempel men man har haft svårt att bredda utbudet med lönsamhet under varumärket. Man blir gärna naturligt begränsad, och kundsegmentet är smalare än man tror. Mer framgångsrikt är väl att hänvisa till div “design clues” i form av grillar, veck, ljus m fl detaljer som kopplar tillbaka till märkets historia. Designers älskar sånt…så om Marieholm m fl svenska varv m stolta modeller hade funnits kvar så hade de ju haft alla chanser att “claima” sin starka historia som grund för en utvecklad framtid…

          Reply

          • Sir
            Jan 6, 2016 @ 20:43

            Det fantastiska med 70-talsbåtar och jollar som i stort sett ser lika dana ut i dag seglas helt annorlunda och mycket fortare i dag. Allt i utvecklingen är inte material utan även trimning, teknik och fysik, mm Därför finns det goda och roliga utmaningar för att gnugga vidare och putsa både på båt och besättningens prestation.

  2. Gert Fasting
    Jan 5, 2016 @ 13:05

    Man kan ju alltid köpa en IF av Juppe Helmer i Strömstad.
    Han renoverar Marieholmsbåtar till närmast nyskick.

    Reply

  3. Tomas N
    Jan 5, 2016 @ 13:32

    Finns det en marknad för nya Drakar, H-båtar och Folkbåtar så kan det nog finnas en marknad för nya IF-båtar också. Det är ju en aktiv klass. Visst, Drakar och H-båtar är internationella klasser men IF har ju å andra sidan också stor spridning utomlands vad jag förstått.

    Tomas

    Reply

  4. McMagnus
    Jan 5, 2016 @ 13:38

    Köpte vår IF 1975, vill nog säga att det var den bästa segelbåt jag ägt! Provade en IF förra sommaren och upplevde samma sak! Nostalgi skall aldrig underskattas!

    Att göra nya 12:or och körs en serie tävlingar är en sund motreaktion mot det galna miljardprojekten!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2016 @ 14:06

      Jag är lite osäker på om en treårssatsning för 50 MSEK är en “sund motreaktion”. I min värld är det bara en ny sandlåda för miljardärer som tycker det var bättre förr…

      Om det ens blir av.

      Reply

      • McMagnus
        Jan 5, 2016 @ 14:42

        I din värld?? Lever du i en parallell värld? Sist jag kollade finns det bara en värld, och det är den vi lever i nu!

        Reply

        • Pelle Fälth
          Jan 5, 2016 @ 16:08

          Det finns tre parallella världar, visste du inte det?

          Reply

        • Pelle Fälth
          Jan 5, 2016 @ 16:09

          -Det finns tre parallella världar, visste du inte det?

          Reply

        • Pelle Fälth
          Jan 5, 2016 @ 16:09

          .Det finns tre parallella världar, visste du inte det?

          Reply

  5. Dan
    Jan 5, 2016 @ 14:19

    Köpte min första IF (S270) när jag var runt 20 år, vi var då som mest 11 IF:ar på en veckosegling i hemmahamnen. På SM samlade IF:en runt ett 60 tal båtar och det har byggts mer än 5000 exemplar om jag minns rätt. Kan tänka mig att många har känsor för IF:en och med tanke på kvantiteten räcker det att någon enstaka procent tycker det skulle vara kul att avsluta seglingskarriären i samma båt de startade i en gång i tiden för att byggaren skall anse det vara värt jobbet. 300 000 sek är mycket för en IF som man som sagt kan få nyrenoverad för betydligt mindre pengar. MEN…om man är till åren kommen och har kontot fullt med pengar och IF:en som dröm, varför inte?

    Personligen hade jag använt de 300 pappen samt ett litet topplån för att köpa en J/92:a men å andra sidan tillhör jag inte korrekt kund klientel :-)

    Reply

  6. McMagnus
    Jan 5, 2016 @ 14:40

    Som sagt, finns det en marknad så finner jag ingen anledning till att inta en besserwisserattityd! Den som gillar 12or eller IF skall väl få göra det, eller?

    Reply

    • Anders
      Jan 5, 2016 @ 20:01

      Och de som väljer att skriva ner detta initiativ skall väl få göra det? Eller hur?

      Reply

  7. Göran/Xusidus/X-382
    Jan 5, 2016 @ 14:57

    Precis som många av er så har jag fantastiska minnen med vår IF. Bl.a när vi var en av 69 if-båtar som startade i Själland runt 1984. Men härliga nostalgiska minnen ska man nog akta sig för att försöka återuppleva.
    Det finns så många nya utmanande båtar att satsa 300´ på.

    Reply

  8. Z
    Jan 5, 2016 @ 15:31

    Ett helt inlägg utan ett enda “ju”. Grattis.

    Reply

  9. McMagnus
    Jan 5, 2016 @ 15:55

    Man räknar med en kostnad på USD 2-3 mille för att komma till startlinjen för dessa tolvor, vilket får anses vara felräkningspengar i andra projekt som t.ex AC! Eftersom båtarna är stabilt byggda räknar man med en lång livslängd (bra andrahandsvärde) och en strikt entypsregel med en licenserade byggare skall förhindra att det drar i väg! Man har även en sympatisk tanke kring besättning, bl.a skall minst 2 st vara under 23 och minst en över 62 samt en blandning av kön. Inga dubbla pass är tillåtna!

    Prispengarna på $500,000 fördelat på dr tre högst placerade besättningarna kommer säkert locka de normalt sett penninghungriga topprorsmännen!

    Ett utmärkt initiativ för den klassiska storbåtskappseglingen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2016 @ 16:30

      Det är ju kul att det finns nåt för alla. Personligen har jag lite svårt att se meningen med att man satsar en kvarts miljard i en klass som gör sig bäst för kvällsregattor i Newport. Eller att någon flyger in Starar och rorsmän från hela världen till Bermuda, och bekostar en TV-sändning, bara för att han tycker Staren är så himla nice.

      Miljardärer gör så klart vad man vill med sina stålar, men jag tycker det är roligare när man försöker utveckla seglingen än att återskapa sådant som av naturliga skäl har tappat moment.

      Reply

      • Jan-E
        Jan 5, 2016 @ 17:44

        Vad kan du själv tänka dig för flytetyg den dagen du tänker trappa ner din segling? Många sätter sig i sin ungdoms favoritbåt de sista åren som de ens kan ta sig ner i en båt. Fast det kanske gäller allt eller inget?

        Reply

        • Göran/Xusidus/X-382
          Jan 5, 2016 @ 18:25

          Vill man trappa ner seglingen på ålderns höst så bör man välja en båt som är lätt att komma ombord på, rullsegel, självslående fock, motor som är enkel att hantera samt ytterligare modern utrustning som IF-båtarna normalt saknar.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 5, 2016 @ 19:35

          Jag skulle kunna tänka mig;

          a) en soling eller 606. Så enkelt, billigt och tåligt som möjligt. Men med seglingskänsla.
          b) ett gammalt fint väskustbygge som kräver massor av lack. En Enderlein eller S&S från 60-talet kanske. Men övernattningsmöjligheter på varvet :-)
          c) en Drake eller Stare. Riktig segling för pensionärer.
          d) en liten äventypsbåt med fällköl.
          e) en J/100.
          f) en Hobie 18. Den med parksofforna.

          Listan kan göras lång. Men det måste finnas något lite extra som gör att man längtar ut på vattnet; lite extra höjd, lite extra släpp i aktern eller lite extra lyster i lacken…

          Men jag kan leva med en IF också. Då blir det en billig begagnad från 70-talet som några unga båtbyggare får renovera. Det kan bli ett kul projekt.

          Reply

          • Andreas
            Jan 5, 2016 @ 22:03

            Den kanske kommer i kol med kolmast o kolspinnebom :-)

          • Feffe
            Jan 11, 2016 @ 21:56

            För dem som gillar “riktig segling för pensionärer” här och nu så vann Tompa Löfstedt och Jesper Sundman i Star Winter Series borta i Miami. ( Grand master division ) De något yngre pensionärerna Lawrence / Coleman vann Junior ( pensionär ? ) division :-)

            Bilder på FB ” Star Winter Series”

      • seglaren
        Jan 5, 2016 @ 19:15

        samma kan man tycker även om M32:orna men då trampar man väl någon på tårna… ;-)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 5, 2016 @ 19:48

          Ja, skillnaden är väl drivkrafterna: att försöka titta 10 år fram i tiden och bygga något nytt i stället för titta 30 år tillbaka och försöka återskapa något som var bra då.

          Vi som debatterar nybygge av IF är inte seglingens framtid. De vet inte ens vad en IF är… När jag träffar kids som håller på att lämna jollevärlden så vill man segla roliga båtar, flerskrov, Moth, solo runt jorden, MOD70, TP52, VO65, … Väldigt få pratar om att det var bättre när 12:orna fightades i Freemantle eller när Staren var OS-klass.

          Det avgör saken för mig.

          Reply

          • seglaren
            Jan 6, 2016 @ 16:27

            Utveckling sker ju på olika plan och man är väl inte automatiskt bakåtsträvare om man väljer en t.ex. optimistjolle, stare eller M30 för att utvecklas. Det är ju inte bara teknik som gäller i en idrott som kan utvecklas.
            Ingen tvinga väl dig att vaken tycker om, segla eller köpa en men om det finns seglare som just vill göra det är det bara bra för mig.

      • McMagnus
        Jan 5, 2016 @ 21:28

        Tut att det finns alla sorter, även de som går utanför boxen!

        Reply

      • McMagnus
        Jan 6, 2016 @ 13:43

        Gråt gärna över dina egna stålar, men bry dig inte om vad andra gör med sina!

        Reply

  10. Pelle Fälth
    Jan 5, 2016 @ 16:22

    Inget häpnadsväckande projekt även om IF:en är en trevlig och välseglande båt. Det nyproduceras ju Folkbåtar fortfarande, fast de kostar mer än 300 KSEK. Dessutom är Folkan en skönare båt än IF:en att segla bla tackvare en enastående go sittbrunn. Gast-vänlig som få båtar och det är utmanande att få ut det allra sista ur “farten”.
    Jag tycker det hade varit intressantare att ta en erkänt bra och brett uppskattad båt och bygga i moderna material, då skull det kunna hända grejer! Personligen hade jag gärna sett en Folkbåt byggd enl senaste rönen med typ 500 kg mer vikt i kölen ( bly) och högre mast i kolfiber. Fast visst finns det andra äldre båtar som hade passat bättre för ett sånt experiment.

    Reply

  11. Lars
    Jan 5, 2016 @ 19:03

    Varför segla i 3 knop när du kan segla i 25 knop för samma pengar
    Tror nog förstagångsköparna köper 3 knoparn å impar på polarna å brudarna

    Reply

  12. Per J
    Jan 5, 2016 @ 21:10

    Det är inte alltid nytt är bättre – vissa klassiker står sig väl. Kul initiativ – ska bli intressant att se resultatet då marknaden får avgöra – för det är väl ändå så?

    Reply

    • Peter
      Jan 7, 2016 @ 10:11

      Bland M30:orna finns nr.1 alltid med i toppen. Man ser inte heller att de nya plast-M30orna placerar sig batter än de äldre träbåtarna. Kan man då saga att entypsregeln fungerar?
      Hur blev det med Expresserna? startades inte där också en nyproduktion för några år sen?

      Reply

  13. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Jan 5, 2016 @ 21:16

    Z- på grund av båtbyte kommer min J80 att säljas efter Seapilot2Star, dvs början av juni. Shorthandedoptimerad 2015 för 80 000kr, har allt: stor med rev, kevlarfock med rev, code 0, jibtop, A3 gennaker, a2 gennaker, stormfock på 8 kvm, allt nytt för 2015. Dessutom säkerhetsutrustning för Seapilot, ett helt nytt storsegel + ny fock till, en gennaker till, 4-taktsmotor med 10 driftstimmar mm, mm. Säljes för 200 000kr inkl reggad trailer. Ny stående och löpande rigg 2014, SM- vinnare 2014.

    Reply

    • Z
      Jan 5, 2016 @ 21:31

      Nä. Köper hellre en gammal IF och meckar till. Mycket roligare.

      Reply

    • TobiasG
      Jan 7, 2016 @ 09:43

      Lasse!
      Vad blir det för nytt projekt?

      Mvh/Tobias
      J-92

      Reply

      • Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
        Jan 7, 2016 @ 11:05

        TobiasG!
        Projektet är under förhandling – info kommer när det är klart ( vilket borde vara under nästa vecka). Mvh Lasse J80/ Swe 196

        Reply

  14. Mikael Vesala
    Jan 5, 2016 @ 22:23

    Nej, jag förstår inte varför, och jag måste bekänna att jag känner en frustration över det faktum att människor gör detta i mina ögon onödiga besvär till ingen nytta. 300000 kr?? för en IF? får nog dra mig tillbaka filosofiera över detta med en back öl i knät…

    Reply

    • Stefan K
      Jan 6, 2016 @ 01:11

      Håller med Vesala o Peter G. Det är nog bara inom den extremt konservativa båtvärlden som nostalgin går så långt att någon t.ex. vill börja seriebygga IF igen?? Ketchen Bravehart vann nyligen kategorin Vackraste båt i ARC. En jättegammal design som är nybyggd och folk flockades runt den… Visst var den kanonfin men jag känner också frustration att någon stenrik miljonär satsar massa miljoner på en båt som seglingsmässigt kan karakteriseras som “gammal vattenplågare”, designad av nån “konstnär/architect” som dog för många år sedan. Brunel Vo 65 som deltog i samma segling är ingenjörskonst och hightech på högsta nivå, tyckte jag var den vackraste… Kan konstatera att vi ser olika saker i vår fina sport..
      Har också konstaterat att på sjön så ska det helst vara träbåt o fotogenlampor, men när man sätter sig i värsta Audin o åker hem på söndag kväll då saknas inga options..?
      Som sagt var vi ser olika på saker o ting, som tur är kanske.. :-)
      /Stefan K

      Reply

    • Bosse F
      Jan 6, 2016 @ 08:00

      Vesala, här är en båt till filosfera över. Att bygga några nya IF är som en smekning jämfört med denna…
      http://megayachtnews.com/2015/09/sea-trials-for-sailing-yacht-a/

      Reply

      • Mikael Vesala
        Jan 6, 2016 @ 08:33

        Suck, jag har sett det där spektaklet. Som jag sagt tidigare, det är synd om folk som behöver nåt sånt för att trivas på havet. Fast det finns möjligen en nytta med den båten! Den kan tjäna som testbänk för att prova olika sätt att diva fram fraktskepp med segel. Tror att det är något vi kommer att få se i framtiden när oljan börjar tryta på allvar.

        Reply

      • Mikael Vesala
        Jan 6, 2016 @ 08:43

        Bosse, då gillar jag ditt RJ-projekt mycket mer, Man kan säga vad man vill om det projektet, men du utvecklade ju under alla omständigheter RJ:ns egenskaper och prestanda och tillfredsställelsen i det är ju odiskutabel till skillnad från en nybyggd IF. Den tillför ju inget till seglingsvärlden i mina ögon.

        Reply

  15. Sillstryparn
    Jan 6, 2016 @ 08:43

    Tycker idén är bra och det finns säkert en marknad: what’s the problem?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Jan 6, 2016 @ 08:55

      Med all respekt, På vilket vis är idén med att nyproducera IF bra? Det innebär ju bara att marknaden får fler trista båtar, andrahandsmarknaden är ju inte direkt lysande som den är precis. Den är inte utvecklad på något avgörande vis heller. Jag tycker det är jämnförbart med att dra igång nytillvekning av kultbilen Drabant.
      Och kom igen nu alla som börjar yra om att redskapet inte betyder något i entypssegling, om man nu vill köra entyp så måste det ju vara roligare att köra entyp i låt säga J-70 för exemplets skull än i jättetrötta IFar.
      Det ger ju dessutom ett nytillskott till lite roligare båtar på beg-marknaden om några år så att ungdommarna får något roligare att segla.

      Reply

      • McMagnus
        Jan 6, 2016 @ 12:51

        Jag förstår verkligen inte vad som gör er upprörda? Om det finns några som tänker nytillverka IF-båtar och några vill köpa dem, på vilket sätt gör det er segling sämre? Det är väl bra att det seglas för sjutton gubbar. Om ni på fullt allvar tror att er seglingsvärld blir sämre, ja då har ni nog ett annat, större, problem

        Reply

  16. SWE2767
    Jan 6, 2016 @ 09:10

    Som jag ser det så missar vi seglingsnördar många gånger poängen tack vare att vi inte alla gånger klarar av att se den parallella seglingen. Potentialen ur ett affärsmässigt perspektiv i vuxenseglingen är enorm och fortfarande är seglingen en liten sport i sammanhanget men där däremot den rekreationella seglingen är både större och med bättre potentialer. Därför är det må hända snarare så att IF byggaren har en ljusare framtid än den som bygger framåt? Kanske står IF:en för den trygghet som behövs för att locka vuxna människor som längtar efter att få uppleva seglingen. Har arbetat med vuxensegling och det som vi vana seglare tar för givet är en stor upplevelse för en nybörjare.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 6, 2016 @ 10:00

      Så är det så klart. Men då hade det ju varit mycket mer visionärt att dra igång “adoptera en IF” där folk som inte blir av med sina IF kan donera dem till ett antal utpekade klubbar, vi lägger 500′ på att köpa upp ytterligare 20 stycken. Dessa kan renoveras av båtbyggar-lärlingar och sedan ingå både i seglarskolor, användas som ungdomsbåtar och köras i entypsflottan. Kanske tillochmed ett ungdoms-SM. Och varför inte använda båtarna i integrationsprojekt eller nåt.

      Då skulle vi både gjort nytta för miljön genom att återanvända 30 båtar, engagerat klubbar som inte har möjlighet att köra J/70, skapat möjligheter för lärlingar (kunde säkert gjorts mer av detta) och boostat en klass som samlar strax under 20 båtar på SM (om det nu är en så fantastisk båt så borde man rimligtvis vara fler).

      Jag säger inte att detta är enkelt – men man kan uträtta ganska mycket för lika mycket pengar som två nybyggda IF.

      Reply

      • Bosse F
        Jan 6, 2016 @ 10:28

        Trodde dessa nybyggda IF- båtars kundkrets var tyska pensionärer som inte märker om det saknas 300.000:- på kontot. Vad har SM för IF-båtar med detta att göra?
        Lika märkligt är det väl då att nyproducera Expresser som gjordes för inte så många år sedan.
        Har man rotat i gamla båtar så vet man vilken tid det tar och det kan endast göras på hobbynivå.

        Reply

        • D35 Aurora
          Jan 6, 2016 @ 14:40

          Man får vara rädd om pensionerade tyska tandläkare, de är väl HR:s främsta kundgrupp :-)

          Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jan 6, 2016 @ 14:23

    Varför skall man inte ifrågasätta?

    Underlig inställning om man verkligen vill förstå saker.

    Jag tycker att “varför” är en helt fantastisk fråga oavsett om det handlar om business, politik eller kappsegling. Helst ställd minst tre (eller fem) gånger för att komma till den bakomliggande anledningen. Det är en SixSigma-grej från början, men jag tycker det funkar bra även i andra sammanhang när man försöker förstå vad som händer.

    I stället för att nöja sig med att de går fortare på andra kanten, så bör man fråga sig varför. “De har bättre tryck”. Bra, men varför? “Det fyller på inne vid land”. Varför? Ja, ni fattar.

    Samma sak funkar jättebra när man vill förstå varför vissa personer driver frågor väldigt hårt, eller spenderar mycket pengar på något. Och svaret på den 5:e varför-frågan är mycket intressantare än den självklara analys som leveras utan att ha ställt de där frågorna.

    Jag skiter ju i om fet nytillverkas IF-båtar eller inte. Men drivkrafterna bakom är ju synnerligen intressanta om man är intresserad av hur världen fungerar.

    Reply

    • seglaren
      Jan 6, 2016 @ 16:29

      Ifrågasätta och undrar varför är ju två helt skilda saker. Vi man förstår kan det ju vara bra att inte såga svaret så fort man fått det. det är ju där vitsen ligger med 5x varför. (var en grundprincip jag fick lära mig på six sigma utbildningen…)

      Reply

  18. McMagnus
    Jan 6, 2016 @ 15:40

    Det är självklart viktigt att ifrågasätta, och att ställa frågan varför! Men varför ifrågasätta att någon vill tillverka någon båt och att någon vill köpa den! Sura gubbar sa Bul, sura gubbar sa Bill!l

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 6, 2016 @ 16:08

      Jag skall inte ifrågasätta din expertis på området :-)

      Reply

      • McMagnus
        Jan 6, 2016 @ 16:43

        Jag hävdar inte att jag är någon expert på området för då gör jag samma misstag som du.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 6, 2016 @ 17:14

        Du är ju uppenbarligen expert på att avgöra vad jag skall bry mig om och inte, vad som får ifrågasättas och inte och vilka projekt som är utmärkta och inte.

        Att vi tycker olika i sakfrågor är ju jätteroligt – om alla tyckte likadant så hade vi ju inte få några nya perspektiv. Och här skall vi ha högt i tak. Men det börjar bli lite tröttsamt när anonyma kommentatorer vill avgöra vilka ståndpunkter som hör hemma här och inte.

        Det är fine att ni är anonyma, och ni får tycka (eller ifrågasätta) precis vad ni vill, men jag förbehåller mig rätten att ställa vilka frågor jag vill på min egen blogg. Det låter väl som en ganska fair deal.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 6, 2016 @ 21:47

          +1

          Reply

  19. jol
    Jan 6, 2016 @ 17:03

    En märkligt infekterad debatt, låt oss konstatera att alla har olika mål med segelsporten.

    Ingen tillverkare producerar båtar idag av något utan efterfrågan.
    Om det nu finns efterfrågan av IF båtar är det väl inte fel att tillverka?

    /J

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 6, 2016 @ 18:45

      +1

      Reply

    • seglaren
      Jan 6, 2016 @ 19:29

      +1

      Reply

    • McMagnus
      Jan 6, 2016 @ 19:41

      ?

      Reply

    • Anders
      Jan 7, 2016 @ 12:41

      -1, nytillverkning av fel båttyp skapar fel fokus. Klart vi vill att utvecklingen skall gå framåt!

      Reply

      • T
        Jan 7, 2016 @ 12:52

        Varför det? Vi har ju SRS…
        ;-)

        Reply

  20. Stefan Aaröe
    Jan 6, 2016 @ 17:32

    Reply

  21. Sillstryparn
    Jan 6, 2016 @ 17:43

    Skulle vara kul att höra vilka båtar ni skulle vilja se i nyproduktion i moderna material?
    Skulle faktiskt säga X79 med uppgraderade köl och roder.
    Byggd i ett vettigt laminat och utan skädda.
    Bara därför att jag är nostalgisk.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 6, 2016 @ 18:04

      Det hade ju varit kul med en båt som verkligen fick utväxling på nya material och tekniker. Någon som inte nådde hela vägen fram för att man begränsades av den tidens teknologi.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 6, 2016 @ 18:17

        717?

        Reply

        • Dan
          Jan 6, 2016 @ 18:26

          717 är ju riktigt extrem designmässigt, vet att den var mjuk och sladdrig lite överallt. Hur skulle man byggt den idag för att göra designen rättvisa?

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jan 6, 2016 @ 18:44

            Min minnesbild av 717 var att den mycket “drag” = motstånd i form av stor köl, komplicerad rigg mm. Kan man bygga den i moderna material, vassare fenor och enklare rigg så hade det nog blivit mer sprutt i båten. Men varför inte då segla Melges 24:a direkt??

          • Greg
            Jan 9, 2016 @ 10:14

            Jo precis… jag byggde om en elvström 717 och köpte de flesta delar ifrån Mini 650 klassen typ Pogo 2. Båten till slut blev en konstig blandning av en melges 24 och en mini 650. Nästa steget var att bytta köl men det kände som det hade varit mycket bättre på alla sätt att börja med en Melges 24 eller en Mini 650 direkt då i slutet kostade min elvström mer och var sämre än båda alternativ.

          • Dan
            Jan 9, 2016 @ 11:40

            Här är en där det mesta är fixat inkl. Köl.

            http://youtu.be/MM4nO5AmJx8

    • Stefan Aaröe
      Jan 6, 2016 @ 19:46

      Tycker att det hade varit kul om man hade gjort en Singer fast i båtvärlden. http://singervehicledesign.com/

      Ta det bästa av design och mixa det med modern teknik. En Singer är ju inte den snabbaste “Porschen” men det är den coolaste, snyggaste och enligt de som vet, den roligaste att köra.

      En motsvarande båt hade jag gärna sett på vattnet och suktat efter. Men det kanske finns redan?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 7, 2016 @ 12:50

        Det närmaste man kommer är väl Drakarna som har några extraordinärt fina nybyggen?

        Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Jan 7, 2016 @ 13:10

      Jag skulle vilja se en Maxi Racer i kolfiber. Ny modern köl med bulb i bly. Höj masten med en meter för att kunna ha större fock. Ta bort ruffen för bättre arbetsyta.

      Reply

  22. Dan
    Jan 6, 2016 @ 18:53

    Det är där nostalgin kommer in ;-)…

    Har lite bilder på en 717 från Halmstad, den stod på land när jag köpte en 707:a i samma hamn. Det som slår en är att kölen är onödigt grund, samt trubbig och lång. Men som sagt, Melges är ju nästan perfekt så varför klabba…

    Reply

  23. Per J
    Jan 6, 2016 @ 21:12

    För alla tusentals IF som seglar idag finns en fördel med nybyggen – som jag tror inte kommit fram. Har du en IF idag som är värd mellan 10 och 20′ kostar segelställ mer än båtens värde. Med nybyggen som kanske också kappseglas (troligt?) förstärks marknaden av begagnade men fortfarande bra segel. Kanske det också ökar attraktionen i klassen/attraktionen till båttypen som sådan, dvs. det finns kanske chans att färre gamla IFar, olivgröna eller mörkblå, blir bortglömda och inte sjösatta.. Detta inget som sweboat vill veta av – dom vill ju sälja nytt men fler segel på fjärden totalt sett borde gynna sweboats intressen på sikt?

    Reply

  24. Tobias G
    Jan 6, 2016 @ 21:24

    Låt oss vara tacksamma för att det är en if. Tänk om det varit Vega istället…

    Reply

    • Herman
      Jan 6, 2016 @ 21:40

      Vad e fel på en Vega? :)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 6, 2016 @ 21:42

        Varför ångrar jag att jag tog upp ämnet över huvud taget :-)

        Reply

        • ErikB
          Jan 6, 2016 @ 22:08

          Det mest extrema retro projektet måste väl ändå vara de nybyggda J-Class båtarna? Fantastiskt läckra och otroliga att se live. Varför bygga dessa igen eller återuppliva en klass som är helt omodern, för att det är kul?!

          Reply

  25. Christer Östman
    Jan 7, 2016 @ 01:07

    Känns lite märkligt om man bara får bygga nytt om det är med “nytänkta tankar” som “tillför seglingen något”. Just nu kommer en uppsjö av nya båtar av samma typ i princip. Lätta, gärna negativ för, gennaker på peke mm. Tillför alla dessa något?
    Sen kan vi prata om den ekonomiska aspekten. Andrahandsvärdet! Hörde om en bekants bekant som stod på bryggan och grät när hans X35:a seglade iväg såld för 450000. Tänk vad mycket nytta skillnaden mellan inköp och försäljning hade kunnat göra för båtklubben eller ungdomsverksamheten. Exemplen är många…
    Själv seglar jag numera Neptunkryssare, konstruerad 1938! En båt som bland “moderna” seglare brukar betecknas “surstock” eller med liknande, inte allt för smickrande, tillmälen. Varför vill man nu segla något så träligt då? Jo, för att den är kul att segla, entyp, aktiv kappseglingsklass (35 båtar på SM senast, 23 på höstrasta), trailerbar efter vanlig bil, små och därmed billiga segel. Samt, icke desto mindre viktigt, man behöver bara en gast! Detta är i dagens samhälle, där alla har så mycket att göra, ett väldigt viktigt faktum. Chansen finns ju till och med att man kan segla med samma besättning varje gång… :)
    Varför denna långa utläggning om neppen då? Jo, för att ska vi kunna bli fler aktiva måste det nog komma igång nyproduktion. Senaste båten byggdes 2004. Förra året var två båtar till salu. Den ena kom ut på blocket en söndag och var såld på mindre än en halvtimme!
    Med tanke på en del av resonemanget tidigare i tråden så är väl tanken på att nyproducera en 78 år gammal konstruktion väl närmast att beteckna som ren idioti. Tänk efter en gång till och gärna med en tanke på varför vi kappseglar och, kanske, varför så många slutar…

    Reply

  26. Per
    Jan 7, 2016 @ 07:59

    Eller varför inte bygga en ny H-båt med lägre sittbrunn, modernt roder och lite roliga segel för Lätt-mellanvind (mer yta).

    Reply

  27. Feffe
    Jan 7, 2016 @ 08:51

    Det är säkert lika oförståeligt för den tilltänkta målgruppen för båten hur någon kan lägga ett par hundra tusen per säsong på kolfibersegel för att köra djungelbana i skärgården med familjebåten. Nördar som nördar ?

    Reply

    • McMagnus
      Jan 7, 2016 @ 19:15

      Brs där! ;-)

      Reply

  28. Hasse B
    Jan 7, 2016 @ 11:19

    Varför inte en uppdaterad Backman21/Z21, canting keel , kolmast, etc , eller är den fortfarande för tidigt ute?

    Reply

  29. Svenne
    Jan 7, 2016 @ 16:34

    Helst vill man ju att alla ska bygga A22:or, måtte ju vara en båt under utveckling med tanke att SRS talet ständigt når nya höjder. ;9)

    God fortsättning !

    Reply

  30. Skoglund
    Jan 7, 2016 @ 19:41

    Tror inte ni behöver vara oroliga, max 2 båtar sedan konkurs.
    IF är en fin båt som är rolig att segla entyp med. Det som framförallt är bra är att det inte spelar någon roll vilken båt man har dvs segelnummer, det är samma fart i alla med rätt grejer.

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      Jan 9, 2016 @ 23:07

      Eller brist på fart!

      Reply

      • Skoglund
        Jan 10, 2016 @ 10:47

        Stefan allt handlar inte om fart alltid utan känsla att driva fram och njuta. Pappa köpte tex en IF för han tyckte Passaden var för snabbt och stor. Att glida omkring i ytterskärgården med en IF är grymt mysigt och stimulerande.
        Du får nog acceptera att alla har olika preferenser. Du älskar din trimaran, andra älskar sin IF. Vissa tycker en Skoda RS är perfekta valet andra en extra tyst V70.
        Vi är olika och det tycket jag är bra.

        Reply

        • Anders B
          Jan 10, 2016 @ 13:54

          Grundgående och tålig vid grundstötning, perfekt skärgårdsbåt alltså. Jag tycker diskussionen i den här tråden saknar en viktig aspekt: seglingens sociala sida. Vi längtar tillbaka till den speciella bryggkänsla som kännetecknat olika klasser. Till dom kompisar man seglar o seglat med. Segling är definitivt inte bara prestanda, höjd o fart.

          Reply

      • Dan
        Jan 10, 2016 @ 13:50

        Seglar man endast för fartens skull har man valt fel sport. Segling handlar om känsla, att surfa/plana i “A-traktor” hastighet kan ge en adrenalinstinn KÄNSLA av fart och kraft. Samma hastighet på vägen hade fått de flesta att somna. En 1000 cc sport mc gör 0-50 knop på knappt 3 sekunder och lägger man i 2:an (av 6 växlar) innan rödmarkeringen håller man 80 knop. Vid en “rundning” i 100 knop och en “krängningsvinkel” på 45 grader ligger knäet i marken och ut på rakan är accelerationen så enorm att man inte tror det är sant.

        Vi seglare pratar normalt om tiondels knop, en acceleration likt mormor på en damcykel och normalt toppfarter lägre än vad husdjur når upp till på väg till matskålen.

        Segling hoppas jag alltid handlar om känsla, och att kryssa med en IF i 5,2 knop eller att kryssa med en J/111 i 7,2 knop kan sett ur fart perspektiv kvitta. Personligen anser jag det stora problemet men IF:ar (har haft 3 stycken) och liknande konstruktioner är känslan på undanvind. När man rundar kryssmärket och hivar upp spinnaren vill man att båten skall släppa och plana/surfa i nedförsbacken. En IF blir istället svintung på rodret och desto fortare det går desto mer gräver sig häcken ner i vattnet. Det tar bort den så viktiga känslan och gör de annars så trevliga undanvindarna till en lång väntan tills det är dags att kryssa igen. Annars är IF:en en kanontrevlig båt och en klockren nybörjarbåt men en klass som välkomnar alla som vill vara med.

        Alla “individer” tänker olika, jäkla tur det. Tänk om alla hade sprungit runt och jagat en boll på en gräsplan, snacka om katastrof. Då kan man lika bra gå vidare till Dantes helvete och rulla upp den där stenbumlingen för backen i all evighet ;-)

        Reply

        • Dan
          Jan 10, 2016 @ 14:01

          Och om någon historiker noterar att “rulla stenen uppför backen” disciplinen inte hör ihop med Dantes helvete beror det på att undertecknad var ute och seglade IF SWE-270 på Öresund istället för att närvara på historielektionerna!

          Mvh/Dan

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 10, 2016 @ 14:31

          Den absoluta farten eller höjden är ju inte viktig.

          Men om man vill ha maximal seglingskänsla en tisdagskväll på havet, så borde en Stare ge mer än en Stortriss? En F-18 mer än en Lagoon? En Drake mer än en Vega? Inte för att de är snabbare i sig, utan för att seglingsegenskaperna är i fokus. Därmed inte sagt att alla dessa båtar kan ge en fin kväll på havet.

          På samma sätt är det kanske roligare att ta ut en Ducati på en kurvig landsväg än en Honda från 1975. Eller en gammal Porsche 911 jämfört med en flong ny XC90.

          Efter att ha seglat massor av båtar kan jag konstatera att det finns de som jag skulle släppa allt för att få segla en timme med. Men också de där det lika gärna kan kvitta.

          Jag förstår att många gillar IF:en (eller valfri klassisk båt som man vuxit upp med). Men frågan är om synen på seglingsegenskaper skulle ändras om de fick segla en vältrimmad Drake ett par timmar i kombination med en undanvind i en Melges 24?

          Reply

          • Anders B
            Jan 10, 2016 @ 15:05

            Faktiskt tror jag att en Melges 24 för åtminstone några känns otrygg, bångstyrig, alldeles för känslig. Som om dom skulle våga sitta till rors skulle försöka kontrollera båten på det sätt som Frank Bethwaite kallar “traditionell segling”. Istället för “fast sailing technique”. Vilket leder till att båten inte kan kontrolleras alls. Som helt enkelt inte förtjusas av farten och balansgången (som någon annan får demonstrera) utan istället skräms. Det här är inget brandtal för IF, det är mera en fråga om att vi seglare inte alls fascineras på samma sätt av samma seglingsupplevelser. Jag tycker inte det är konstigt att några gläds in i själen av att segla en IF som går lite högre än konkurenterna och som är urenkel att manövrera, Och som ger en ombonad känsla i skärgårdsvik. Jag har valt en annan väg, förhoppningsvis har jag snart en häftigare båt än den jag seglar i sommar. Ingen Melges, vill kunna bo i båten och transportseglingarna solo är en poäng.

          • Peter Gustafsson
            Jan 10, 2016 @ 15:19

            Min point var inte att alla skulle ha en Melges (eller Drake). Utan att sätta begrepp som “fina seglingsegenskaper” i lite perspektiv.

            Läser man båttesterna så har alla båtar “fint bett på kryssen”, “fint tryck på rodret” och “förvånansvärt rymlig inredning”. Och så är det ju inte. Men alla båtägare tycker ju att just deras båt seglar fantastiskt (utom när man skall få ett SRS-tal), trots fel masttrim, gamla segel, snäckor på botten och kärvande styrning. Då känner man att man hade velat visa dem hur det skulle kunna kännas när allt var rätt. Eller så skulle man bara förstöra deras illusion…

            Jag har haft med rutinerade seglare på Blur – som efter 35 år i segelbåtar plötsligt får en aha-upplevelse; “va fan, är det så här det kan vara…”

          • Anders B
            Jan 10, 2016 @ 15:42

            Tror du att det är det om är problemet, att seglare har en risig båt och därför tröttnar? Du kanske har rätt. För några år sedan låg jag bredvid en Bavaria 31. Jag frågade vad som gjorde att dom valde den båten. Dom hade tidigare en B31, en trång, tung, riktigt långsam båt. På en båtmässa klev dom ner i en Bavaria 31:an och blev överväldigade av rymden i en precis lika stor båt. Turerna i B31:an hade gått tex till Vänern, Limfjorden eller andra skyddade vatten. Med Bavarian gick dom till Island efter några år med mycket noggranna förberedelser. Vad krävs för att man ska tänka om? När det gäller grannbåten var det inte fart i första hand utan möjlighet till vidgade vyer. Det kan vara ett nytt kappseglingskoncept som 2manna segling? Men om man nu faktiskt är riktigt förtjust i dom seglingsupplevelser man har fått med sin IF? Och inser att den båt jag har inte är så underhållen som den borde vara. Och när man har dom 300 tusen över? Och av någon anledning är hopplöst förälskad i just IF? Nu känns det här ämnet uttömt!

          • Skoglund
            Jan 10, 2016 @ 16:56

            Men vi pratar om olika upplevelser. Vissa tycker sporthojen är bästa andra kan inte leva utan sin HD.
            Att dra undanvindsturer på havet med J/111 måste vara grymt (skulle gärna prova). En trimmis är säkert lika grym på lite öppna skärgårdvatten. Min Passad är härlig bland i skärgården bland öar. Men vi alla undviker nog att kryssa i ett smalt grunt sund i Söderarms skärgård. Där är IF ellet en Folkbåt det trevligaste sällskapet.
            Sen är det hål i huvudet att nytillverka, men det är en annan grej.

          • Dan
            Jan 10, 2016 @ 17:22

            Skoglund,

            Vet inte om det är så annorlunda. En mc typ HD är till för att glida (touring/ cruising) rundor och njuta av omgivningarna och fiskebåtsmotorns ljud. En sporthoj ger en helt annan upplevelse. Man göra en liknelse mellan en cruising båt och en sportbåt. Många påpekar att man inte kört mc förrän man kört en sporthoj. Har en nära släkting som haft HD i alla år, han har den fortfarande med den skillnaden att det står en 1000 cc sporthoj sidanom efter att han provat en av misstag..

            Tror det Peter G nämnde, att många som hoppar i en modern sportbåt får en “aha” upplevelse, och förstår att det är skillnad på segling och segling är korrekt. Jag har nästan alltid en familjebåt och en kappseglare vid bryggan samtidigt. Familjebåten är just nu en Fenix och det enda jag vill med den är att tuffa ut ur hamnen, hissa seglen och koppla in autopiloten. Inte för att prata ner Fenixar och starta en ny “IF” diskussion ;-) men det är en Maxi, kort och gott. Roderkänslan är tung och okänslig, men frun och barnen tycker Fenixen är mycket bättre än Dehler 33:an vi hade som familjebåt tidigare… Hade jag börjat segla i en Fenix hade det slutat med motorbåt. Har också märkt att de flesta hyllar sina egna båtar, vilket är ganska naturligt ..

    • Emely Hagen
      May 22, 2016 @ 02:21

      Vilken lång tråd… Kul!
      Rätt grejer va det ja hmm…
      Jag har precis börjat ta mig an en IF som stått orörd i 2 år… och förfallit.
      Idag började jag med att skrapa bort bottenfärgen och planen är att epoxygrunda därefter.
      Seglen är tyvärr urgamla så jag är i behov av bättre begagnade segel. Helst som jag kanske skulle kunna få låna denna säsongen eller köpa billigt.
      Jag lånar bara den här båten den här sommarn men vill ändå gärna få den i kappseglingsskick.
      Alla tips är välkomna i hur jag på bästa sätt kan optimera den här båten!
      Avlastare, vinschar mm är orginal.
      Är även intresserad av en autopilot med gyro att låna eller köpa.
      Det är mycket att göra på den här pärlan innan sjösättning och säsongen är redan igång så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
      Kan även nås på 070-7811166

      Reply

      • Thomas Wiberg
        May 22, 2016 @ 11:47

        Jättekul Emely! Tyvärr har jag inga grejjer till IF liggande men jag ville ändå skriva nån rad för att muntra upp Dig! Allt för många gamla båtar som egentligen efter lite jobb är alldeles okej och faktiskt trevliga att segla blir numera bara stående. En tråkig utveckling som inte är bra vare sig för sporten eller branchen! Kunde varit bra för branchen om en båt som blev stående innebar en ny såld, men så är ju inte fallet. Flera unga borde göra som Du och kavla upp ärmarna för att komma ut på sjön och komma igång. All heder till Dig!

        Reply

      • Johan S
        May 22, 2016 @ 21:27

        Jag har aldrig satt min fot på en IF, så jag har ingen aning om vad som är lämpliga optimeringar. Har dock rätt mycket småplock av hyfsad brukskvalitet liggande från mina mek med min Dynamic 3000. Om du inte inte vill avgränsa dig till kappsegling enligt klassregeln, så har jag nog ett par spinnar liggande på vinden som kanske kan passa, för nog är det väl dags för en IF med topphissad spinnacker!? Har också en Tillerpilot, Simrad TP32, liggande. Har väl inte direkt något gyro, men kanske bättre än inget. Messa på facebook om något kan passa (eller så kan du nog få min mail av Peter G).

        Johan Söderström

        Reply

      • Martin
        May 24, 2016 @ 08:51

        Hej o kul projekt!
        Om du vill få din IF snabb och lättseglad med alla trim på rätt plats så ta kontakt med IF-förbundet. Det finns 4 regioner (syd väst ost o nord). Då kan du komma i kontakt med kappseglare och titta hur de gjort med tex genuacunningham etc. På förbundets salutorg finns begagnade segel att köpa just nu ett kappseglingsställ i nyskick för 20000kr. Sen är det många som tävlar med IF (vi var 12 st på Lidingö runt i helgen som gick). Med vänlig hälsning Martin Rundström ord OIF (Ostkustens IF-båtklubb).
        http://www.oif.ifboat.se/

        Reply

  31. seglaren
    Jan 7, 2016 @ 21:09

    tydligen har företaget i Berlin specialiserad sig på just IF och sen någon typ av motorbåt. Om man kan sälja en 30 års gammal IF som renoverades för närmare 200 kSEK så finns det kanske även kunder för helt nytt för 300 kSEK.

    Reply

  32. Marcus Sylvin
    Jan 7, 2016 @ 21:31

    Men kan ju diskutera om varför, tycker ju de är en tråkig vinkling, bara massor av gnäll. Oavsett om man bygger M32, J Båtar, Melges eller IF så ska vi väl vara glada att de finns dom som vill och vågar satsa.
    Sluta gnäll om Varför bygga nya IF, de är ju samma fråga som:
    Varför segla under IRC/SRS ?????
    Varför inte våga segla i ORCi ????

    Reply

    • seglaren
      Jan 7, 2016 @ 21:49

      +1

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 7, 2016 @ 22:25

      :-)

      Kanske för att det finns 10.000-tals seglare som gör just de val du tar upp, och jag inte alls har svårt att förstå varför de gör dem. Kanske för att de vill segla på skoj? För att det är billigt? Enkelt? Och jag träffar massor av dessa människor och förstår ganska väl vilka drivkrafter de har.

      Jag behöver ju inte ställa frågor som jag har svar på.

      Som jag försöker förklara så handlar det inte om IF. Eller Tyskar. Eller priset.

      Utan att mekanismerna i den här branschen är väldigt unika jämfört med allt annat.

      Ta bilar, MC eller motorbåtar. Där är det status att hitta ett orginalexemplar och renovera upp det i toppskick. Och det finns företag som håller på med det. Och TV-program som “Pimp my ride” eller “Gas monkey Garage”. Och skall man bygga nytt så väljer man att börja med en Jaguar E-type, Cobra eller 911.

      Därför var detta ett intressant fenomen.

      Att det var så fruktansvärt känsligt fråga blev ju en intressant bieffekt :-)

      Reply

  33. Sillstryparn
    Jan 8, 2016 @ 14:41

    Ott Yachts (Tyskland) har en del nyproducerade gamlingar, bl a Pelle Petterssons 806’a för 68900 Euro.

    http://www.ott-yacht.de/en/main/produkte.html

    Då tycker man IF’en är ett bargain!

    Reply

    • Mattias Carlsson
      Jan 8, 2016 @ 15:00

      Här är fler gamla häckar som nytillverkas, i blygsamma antal. Upprörande, sa Bull. Någon borde säga åt dem att ta sitt altruistiska ansvar gentemot segelsporten i allmänhet och genast upphöra med att tillverka båtar som inte för utvecklingen framåt. För allt som är nykonstruerat är ju per definition bättre för alla människor.

      http://www.dynamic35.de/index.htm

      Reply

      • Bosse F
        Jan 8, 2016 @ 15:21

        Va faan!! Kan man köpa en ny Dynamic35? Å jag som lagt en massa jobb på min gamla häck, byggt ny köl, nytt roder, nya segel, målat och donat. Hade varit bättre att lägga den tiden på att läsa om navigation och weatherrouting :-)

        Reply

        • Mattias Carlsson
          Jan 8, 2016 @ 15:25

          Precis. Och att leta schysta vägkrogar på autobahn ner till Bodensjön :-)

          Reply

        • Erik Barkefors
          Jan 9, 2016 @ 13:39

          Din köl är nog betydligt bättre än originalkölen…
          Ott skulle göra en ny köl men den ser inte heller så upphetsande ut.

          Reply

    • Dan
      Jan 8, 2016 @ 15:00

      Hade en Int. 806:a förra året som jag mest renoverade upp och sålde. Hann dock med ett par tävlingar och måste säga att 806:an är en riktigt effektiv kryssbåt. Från lätt till hårdvind. Tycker båten ser ganska bra ut också. MEN…försökte få kontakt med Ott Yachts flera gånger utan att lyckas, undrar hur många de säljer om de inte ens vill prata med kunderna :-)..

      Trots att 806:an är en kanonfin båt så kan den göras väldigt mycket bättre designmässigt, man får vara väldigt nostalgisk för att vilja betala 68900 €. Min sämsta båtaffär för övrigt, tappade ca 100 ksek på att renovera upp och sälja den, köparna var inte mer nostalgiska än så :-)

      Reply

      • Jan-E
        Jan 8, 2016 @ 16:19

        Hur många båtar har du renoverat upp och sålt med förtjänst Dan? Och om du inte tjänar på det, kan man göra en beställning? ;-)

        Reply

        • Dan
          Jan 8, 2016 @ 16:39

          :-), så illa är inte totalen, mellan 1995-2005 blev det klart plus och även efter finns det guldkorn. Köper man en båt med hjärnan går det finansiellt bra och köper man med hjärtat skiter det sig. Gäller att mixen blir balanserad :-)

          Har haft 6 Edwardsson båtar och en gick så mycket plus att det täckte för de 5 andra. Nästan alla småbåtar går minus men det får vara, man lever bara en gång och logisk är man tillräckligt på jobb..

          Framöver är det en 11 metre OD, J/92 och en Dominant 95:a ombyggd till solo båt som gäller. Kommer att bli dyrt men roligt, och nej…jag tar inte emot beställningar :-)

          Reply

          • Jan-E
            Jan 9, 2016 @ 04:05

            Min Albin 57:a gav jag 5′ för, sålde tre gamla originalsegel för 3′, och två GPS:er fick jag 2′ för så nu är den på +/- 0. Köpte en gennaker för lite över 4′ och promotade och fick ett storsegel gratis efter det så numera heter den Spargrisen istället. :-D

  34. Martin Rundström
    Jan 10, 2016 @ 08:41

    IF är ett bra alternativ för den som vill kombinera kappsegling och familjesegling till ett rimligt pris. Köp senaste numret av praktiskt båtägande som finns i Pressbyrån nu, så finns där ett reportage på 6 sidor om båten.

    IF-båten har nationella mästerskap i Sverige, Danmark, Norge och regattor i Holland o Tyskland, så det kanske finns en marknad? Eftersom IF började byggas 1967 så kan man ju undra om nytillverkade IF kommer ha samma prestanda jämfört med 49 år gamla exemplar? Det är mycket plast i båtarna och distansmaterialet är marinplywood som är tungt jämfört med nyare distansmaterial. Enligt klassregeln ska den väga 2150 kg och det finns nog inget exemplar som väger mindre. Vid ett Danskt mästerskap vägdes alla båtar och jag tror att de vägde mellan 2200-2300kg. Med 3600 byggda båtar så finns en stor begagnatmarknad.

    För den som tycker att 5.3-5.5 optimal kryssfart på kryss länsbana är tråkigt så kan nog 300 000 läggas på fräsigare båt, men om du lägger 25 000 på båt, rustar upp för 25 000 och köper segelställ för 35 000 så blir slutsumman 85 000 för en båt du kan både tävla SRS, DM, SM och familjesegla…

    Reply

  35. Niclas H
    Jan 10, 2016 @ 16:46

    Med +100 inlägg så kan nog en ny IF betraktas som Blogg-raket ;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2016 @ 17:59

      Eller så är det så att seglarna börjar vakna ur vinterdvalan och går igång på vad som helst som har med segling att göra :-)

      Reply

  36. Martin Olofsson
    Jan 13, 2016 @ 15:02

    Kan inte låta bli att kommentera. I slutet på sjuttiotalet var vi i Berlin (Vannsee) och kappseglade med IFbåtar.
    IFRA organiserade utbyteskappsegling mellan Berlinare och Västkustseglare. Man tog med sig sina segel och begav sig genom Östyskland till Berlin, nästa år kom dom hit. Att få beträda en yacht klubb i Berlin var en ynnest som var få förunnat, i alla fall skulle man ha gott om pengar. Kostnaden för att få vara medlem var ca 80000:-sek/år. Klädsel på klubben var dubbelknäppt kavaj med traditionell seglar keps (modell Fritz). Dom var mycket stolta över sin klubb och sina IF båtar. Men det gällde att ha tungan rätt i munnen när man var ute på Vannsee för kom man över på fel sida sjön sas det att automatkulsprutorna var laddade och gick igång.
    En liten utsvävning i ämnet men kanske kan var en förklaring till deras fortsatta intresse för IF båten.

    Reply

    • Gert Fasting
      Jan 14, 2016 @ 08:39

      Att IF-båten tål kulsprutebeskjutning?

      Reply

  37. André
    Jan 16, 2016 @ 12:50

    Skall vi inte börja damma av formarna till Havsfidrorna med nu? Det vira ju en lämplig båt att segla Gotland Runt med eller vad det racet heter nu för tiden för att hedra gamle Åke Mattson? Vi behöver ju en lämplig båt för Havskappseglingen med. Varför konstruera nytt när det gamla tydligen funkar. Åke kom väl två på ett av de blåsigaste Skaw Race någonsin med sin Havsfidra…

    Reply

    • Martin Rundström
      Jan 18, 2016 @ 19:47

      Att “damma av” är väl en lustig jämförelse med IF som är ett av Sveriges största klassförbund för entypsbåtar. Den kappseglas och seglas mycket, har nationella mästerskap i Sverige, Norge och Danmark mm.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 18, 2016 @ 20:12

        Om formarna inte använts på 32 år kan man nog anta att de behöver dammas av ;-)

        Reply

  38. Janken
    Jan 20, 2016 @ 12:31

    Havsfidran skulle säkert funka att nyproducera bara man såg till att ha en potent motor och rejäl deiseltank i den.
    Jag tror säkert att det finns en kundgrupp som vill ha en osannolikt rymligt sexmeterskoster som seglar som en trimmad padda på speed men känns trygg som mormors famn.
    Uj vad många som sällan eller aldrig hissar något tyg i masten!

    Reply

  39. Anders Wiss
    Jan 22, 2016 @ 11:24

    Det har under 2015 byggts en Stjärnbåt nr 535 Alma i värmländsk fura. Det är 42 år sedan det byggdes en i trä.
    Använd äldre utrustning för det skapar så mycket minnen.
    Det är ett gäng “äldre småpojkar” som reparerar för fullt gamla Stjärnbåtar i Nol.
    Se här på många äldre träbåtar.
    http://www.stjärnbåten.se
    http://www.kosterbåten.se
    http://www.tärnungen.se

    Ha så kul.

    Reply

  40. srsseglaren
    Jan 25, 2016 @ 08:19

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 25, 2016 @ 19:00

      Internationella 12-metersförbundet är inte så imponerade (brev) :-)

      Reply

    • Anders B
      Jan 25, 2016 @ 19:36

      Ser ut som en fin kryssbåt. Där dom värsta knepigheterna med R-regeln är borttagna. Istället kommer knepigheter med amerikansk trampapåtårna juridik. Finns det uppgifter om lengd/bredd/deplacement också (djupet är ju 3,2 m). Fast kölvingar kunde dom ta bort, det handlar ju om en entypsbåt. Eller??

      Reply

  41. srsseglaren
    Mar 20, 2016 @ 22:14

    IF man inte är nöjd med sin entyps båt så kan den förlängas ngn meter ?
    http://www.blocket.se/varmland/IF_Segelbat_65862545.htm?ca=11&w=3

    Reply

  42. Joakim
    Oct 13, 2019 @ 06:54

    https://if-boat.com/index.php/aktuelles
    Vi får hoppas att de får sålt några båtar. Det är kul med folk som driver på och gör saker de tror på.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.