Skip to content

9 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jan 29, 2016 @ 23:13

    Reply

  2. Arne
    Jan 30, 2016 @ 20:04

    Bra reportage och riktigt fina bilder.

    Reply

  3. Markus
    Feb 6, 2016 @ 19:11

    Mycket bra reportage Peter! Fantastiska båtar, väl skriver och älskar J112e.

    Jag är 43år, ägt 15bilar, 3båtar och kan bara konstatera en sak, oavsett om man är villig att betala eller inte, så att byta båt är helt för överj*vligt… bilmarknaden kanske är galen, men båtmarknaden ännu värre. Generellt skulle jag säga att det går bra att sälja båt, man får den såld, problemet är att säljarna inte vill gå ner lika mycket… för att exemplifiera… min båt är värd 600tkr, den jag vill köpa är värd 1000tkr, jag är villig att gå ner med 300tkr, dvs 50% men verkar vara omöjligt att få köpa dendär miljonbåten för 700tkr.

    På något sätt tycker jag att bilmarknaden fungerar bättre, när det är race-to-the-bottom så hänger alla med, i båtmarknaden så verkar vissa tro att sina gamla sunkiga Arcona är värd som för 10år sedan, man vill köpa förmånligt men den gulliga Linjetten man har är j*vligt mycket värd :)

    Så kort och gott, vill någon få sin First 34.7 eller First 30 såld i vår hör av er, dock jag måste göra av med min båt snabbt isf så säljer riktigt billigt, precis som jag förväntar att jag får köpa.

    Nu tror jag att många ställer sig sned till ovan, men det är just det som bidrar till extremt trög båtmarknad. Hänger vi alla med så fungerar det bra.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Feb 9, 2016 @ 14:54

      Om 1000tkr båten är en ny båt…hur tror du säljaren/tillverkaren skulle ha råd att ge bort mer än sin vinst? Kanske funkar i bilvärlden där man har enorma kassor och många aktieägare men om du tror att tex Arcona kan betala för att du skall segla så är du fel ute. Frågan är istället – varför är båtköpare inte bereda att betala vad kalaset kostar?

      Reply

    • Patrick L
      Feb 9, 2016 @ 15:30

      Om din båt “är värd 600 tkr” men ingen vill betala mer än 300 tkr så skall du nog fundera en gång till på vad den “är värd”. En pryl är väl värd det någon är beredd att betala för den. Det gäller förstås även nuvarande ägare – om hen tycker att den är värd mest av spekulanterna så kommer den att förbli i sin ägo.

      Många lägger ut sina båtar för försäljning för att “allt är till salu för rätt pris”. Det betyder – trots ett till synes stort utbud – att det inte bara finns fynd därute, även om jag nog tror att de allra flesta har en hyfsad prutmån på de priser de går ut med från början om de nu verkligen vill sälja.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 10, 2016 @ 07:52

      Jag tycker att segelbåtsbåtmarknaden har stabiliserat sig på en ny nivå, där många accepterar att det är en förlustaffär att ha båt. Precis som med bil.

      Dvs de som verkligen vill sälja sina båtar, lyckas sälja sina båtar, oavsett om det ‘är en Fenix eller 28-foatre från 70-talet.

      Sedan har vi ett ganska stort fenomen med “jag skulle vilja byta båt, så jag lägger ut min gamla till försäljnin, det kan ju vara nån som nappar, i värsta fall har jag den några år till, det är ju ändå en väldigt fin/bra båt”. Dessa är alltid för högt prissatta då man ju vi byta till nåt som kostar ganska mycket mer.

      Ett annat skönt resonemang är de som låtsas sälja; “älskling, har du blivit av med båten? Nja, den ligger på blocket, men marknaden är väldigt trög just nu.” aka priced-not-to-sell :-)

      Reply

      • Henrik N
        Feb 10, 2016 @ 20:11

        +1

        Dessutom är det nog så att det är åtskilliga ton glasfiber som kommer att huggas upp och bli fjärrvärme de närmsta 5-10 åren när merparten av 70 & 80-talsbåtarna blivit helt osäljbara.

        Min tes bygger på att merparten av ägarna till gamla Maxibåtar, Ballader, Scampi, H-R mfl. nu är nära att avluta sin båtkarriär då åldern tar ut sin rätt och då försöker sälja båten. Kruxet är att både säljare och den absoluta merparten av potentiella köpare är i samma skede i livet, därför blir många av båtarna osäljbara – oavsett pris.

        Det är redan idag nog tämligen svårt att få en person/familj i 30-40 årsåldern att tycka att ex. en 35 år gammal Maxi är “da shit” att segla/semestra med. Lättare då att falla till föga för et “modernt” tysk eller franskt flytetyg, inte minst som nu när pengar är rekordbilliga.

        Reply

  4. Markus
    Feb 9, 2016 @ 18:40

    PelleFälth: Du har helt rätt, båda två fungerar. Dvs även scenariot att priserna t.om stiger, min poäng var, kanske ‘bitter’ ;) att det känns ofta som jag skall gå ner, men båten jag vill köpa den är väldigt unik och värd sitt pris.

    Hela poängen med mitt inlägg var, vore trevligt med en båtmarknad som fungerade, endera med höga priser eller låga priser, just nu upplever jag det som väldigt stillastående.

    Patrick: Nej, poängen var att jag kan sälja billigt om andra säljer till mig billigt, alternativt, jag kan köpa dyrt om jag själv får sälja dyrt. Jag upplever som sagt båtmarknaden som helt stagnerad. Ett bevis för det är välan att samma båtar ligger till salu månad efter månad, dyker upp ett halv år senare igen till salu och det oavsett om det är en attraktiv båt eller ej.

    När jag sålde min förra båt så tog det rejält fart i buden när jag la ut den för ett pris som t.om köpare sade ‘oj, jaa, det är ett bra pris’, från det priset tog det 2veckor och den hade bytt ägare.

    Dock är jag säkert nybörjare jämfört med er gällande detta.

    Reply

  5. L30 analys - BLUR
    Feb 12, 2020 @ 06:40

    […] såg den första gången på Düsseldorfmässan 2016 och kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte. Kul koncept, men lite udda på några […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.