Sweet… X-Treme 32
Jeroen Wats och hans G-force Yachts har tidigare byggt X-Treme 37, 26 och Rebel (som är en jolle). Inga jätteserier men sportiga och coola båtar. Nu är det dags att ta upp fighten i ett nytt tuft segment med Reichel/Pugh-designade X-Treme 32.
I samband med Super 11-klassen i Australien (som samlar olika sportiga båtar i samma klass) där Mcconaghy Mc31 seglade sitt första race, så gjorde jag en liten jämförelse baserat på mätetal.
FarEast 28R -10,0%
Flying Tiger 10 -9,9%
Farr 30 -8,6%
J/111 OD -8,4%
Thompson 920 -7,3%
Thompson 980 -7,0%
Farr 280 -7,0%
J/111 Blur -6,9%
C&C 30 -4,7%
Melges 32 -4,6%
Soto 30 -4,2%
FarEast 31R -4,0%
Mcconaghy Mc31 REFERENS
Skall bli intressant att se var X-Treme 32 placerar sig i det här sällskapet. GPH (ORCi) skall landa på 522.2, vilket indikerar 2.3% snabbare än Melges 32.
Sjösättning planeras i tid till båtmässan i Southampton i september.
The briefing to Reichel/Pugh was to develop a flat-out racer designed around the IRC and ORC rules. Built in vinylester with a Gurit core, a carbon rig and carbon boom and rod rigging.
The X-Treme 32 will be delivered with a 12hp inboard diesel engine and will comply with the CE category A regulations.
The target price of the X-Treme 32 is estimated at EUR 128.500,00 ex VAT, sails and electronics.
The keel will be very easy to take off making delivery all around the world by open top container easy.
Some design comments:
Sprit – our thought was a fixed spit tube with tack point of a MH0 at the bobstay point and a retractable sprit extension for A-sails.
Companionway – We have modeled a small blister in the deck as I think it looks nicer and makes it easier to get the jib lead controls underdeck. Hatch is a simple hinged lid. Halyard led underdeck.
Main trimmer – controls would be led to box on cockpit centerline just forward of tiller.
Backstay winches – angled inboard to allow crew to wind with feet outboard hiking
LOA 9.95 m
BEAM 3.42 m
DRAFT 2.45 m
DISP 2.100 kg
IM 3.30 m
J 3.75 m
P 13.70 m
E 4.77 m
UWSA 67 sqm
DWSA 174 sqm
Feb 17, 2016 @ 07:59
Vilka fantastiska polarkurvor!!
TWA 75-85° undviker man gärna i de lättare registerna = MH0 ska inte kicka in förens vid TWA 80-90°; att det är så från 8-10kn förstår jag men nog borde båten (m besättningen i full hike) klara MH0 tightare i 6 kn vind?!
Feb 17, 2016 @ 08:54
Apparent is a bitch :-)
BS 7.5 ; TWS 6 ; TWA 80 ger AWS 10,4 och AWA 35.
Feb 17, 2016 @ 10:16
F-n vad du har koll på AWA!!! :)
Ser att den ska klara drygt 12kn i 12kn vind på undanvind! Detta ska då ge VMG strax över 8 kn!!!
May 7, 2016 @ 19:44
Undrar hur en ickeseglare skulle förstå denna kommentar :)
May 7, 2016 @ 21:46
Jag tror icke-seglare har svårt med stora delar av den här bloggen :-)
Jan 19, 2017 @ 21:17
även jag som i vissa avseenden skulle kalla mig “seglare” svårt med stora delar av den här bloggen :-)
…men jag har märkligt stor behållning av alla nördiga diskussioner som jag fattar hälften av…alltid lär man sig något!
//Tobias
Feb 17, 2016 @ 10:52
och då har den AWA på 67….om dom där polarerna stämmer behöver man ingen A2 ;-)
Feb 17, 2016 @ 10:56
Jag är nästan mer impad över kryssprestandan. 7.8 knop BS och 35 TWA i 16 knops vind är rätt bra för en 32-fotare ;-P. Seglar båten upp till dessa polarer så är den oslagbar.
Feb 17, 2016 @ 11:16
Här är jämförelsen mot “skarpa” targets på Melges 32.
Man undrar hur mycket Reichel/Pugh har lärt sig på 11 år :-)
TWS – Melges 32 – X-treme 32 – diff
6 5,3 5,97 13%
8 6,4 6,67 4%
10 6,6 6,94 5%
12 6,7 7,13 6%
14 6,8 7,31 8%
16 7,0 7,49 7%
20 7,2 7,88 9%
25 7,4 8,22 11%
May 7, 2016 @ 10:54
Nu har man fått IRC-tal. 1.156 vilket är något lägre än Melges 32. Motsvarar väl typ 1.44 i SRS.
Jan 19, 2017 @ 20:13
Lite osäker på varför det kommer en pressrelease från RP nu?
X-Treme 32 in a box - BLUR
Nov 1, 2017 @ 17:00
[…] Nu verkar det vara skarpt läge med X-Treme 32. Vi diskuterade ju den här. […]