Skip to content

61 Comments

  1. Niklas/Tangosailing
    Apr 1, 2016 @ 07:41

    http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Arrangorkappsegling/Sanktionering/Villkentavlingsokerklubbensanktionfor/

    Läser man på ovanstående länk blir man ju ännu mer förvirrad… En Nationell Tävling ligger i tabellen under Distrikstnivå. Så Nationell Tävling och Nationell Nivå är olika saker?

    Seapilot 2star är i IndTA en Nationell Tävling och licens ska man ha på nationell nivå, alltså borde man inte behöva licens för Seapilot 2star.

    Reply

    • Morgan
      Apr 3, 2016 @ 14:27

      Niklas. Listan du refererar till visar vem som ska sanktionera tävlingen, inget annat.
      En tävling som söks som nationell tävling hanteras av det distrikt som den arrangerande klubben hör till.

      Reply

  2. Jan Dejmo
    Apr 1, 2016 @ 08:45

    “Från och med säsongen 2016 ska den som är ansvarig ombord, normalt rorsman, inneha en tävlingslicens som utfärdas av SSF, för att få kappsegla på nationell och internationell nivå i Sverige. …”

    Måste väl innebära att radioseglingen är undantagen? ;-)

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Apr 1, 2016 @ 09:21

    1/4…

    Reply

  4. Steffo
    Apr 1, 2016 @ 09:48

    Seglardagsbeslut… say no more….

    Reply

  5. Team Styrbord
    Apr 1, 2016 @ 11:35

    Jaha…betalar inte de som kappseglar redan lite extra?

    Reply

    • Team Styrbord
      Apr 1, 2016 @ 11:37

      För detta är väll ett skönt och härligt April skämt…

      Reply

  6. Peter
    Apr 1, 2016 @ 12:56

    det är väl inte så konstigt att det blir konstigt (bara för att krångla till det lite extra…). Om arrangör bestämmer sig att tävlingen ska vara nationell så gäller krav på tävlingslicens. När de flesta arrangörer försöker undvika det och kallar sina tävlingar för regionalt så blir effekten att den som någon gång segla en nationell tävling betalar medan den som seglar mycket regionalt och lokalt betalar inte.
    Det blir ju en padagogiskt utmaning då det drabbar mest jolleseglare. (jag undrar bara varför….)

    Sen får vi väl ha i åtanken att tävlingslcensen är resultat av ett demokratiskt beslut (Seglardagen fattade beslutet).

    Reply

  7. Gert F
    Apr 1, 2016 @ 13:05

    Undrar vad de hittar på 2017-04-01. Trängselskatt vid starten och rundningar?

    Reply

    • PederF
      Apr 1, 2016 @ 15:48

      Trängselskatt? Nja, det blir väl snarast glesbygdsstöd till alla klubbar som lägger ned!

      Reply

  8. PederF
    Apr 1, 2016 @ 15:46

    SSFs förbundsdirektör Stefan Rahm tecknade sig för “snålvarianten” engångslicens senior, 150 spänn! Så även SSFs kappseglingskommittés ordförande Morgan Sundén och Hans Ramne, styrelseledamot SSF.

    Reply

    • seglaren
      Apr 2, 2016 @ 01:05

      och TK’s ordförande Jan Dejmo vill slippa undan licensen som vi kan läsa ovan. intressant då han ville införa något liknande för LYS/SRS för ett antal år sedan.

      Reply

    • Morgan
      Apr 3, 2016 @ 14:32

      PederF. Vad menar du med att Stefan Rahm, Hans Ramne och jag tecknat en “snålvariant” , hur kan du se det? Alla tre har tecknat en årslicens men vi gjorde det före en lite uppdatering så att när man tecknar en licens så står det “Årslicens Senior 2016” istället för “Årslicens Senior” . Vill dessutom rätta dig, jag är Ordförande för SSF:s arrangörskommitté, inget annat. Det finns ingen kappseglingskommitté.

      Reply

  9. Mikael Vesala
    Apr 1, 2016 @ 16:20

    Väntar med att kommentera tills i morgon, för detta måste vara ett aprillskämt!

    Reply

  10. Mikael Vesala
    Apr 1, 2016 @ 18:00

    Trött jag blir… Jo jag såg allt något om licens för ett tag sedan men trodde det var för högre satsningar typ OS eller liknande. Jättebra jobbat av förbundet (not), Några hundringar till välter inte mitt lass i detta skedet, men det är ytterligare en liten formalitet som gör steget lite jobbigare för oss och eller för de som just ska ta steget in i kappseglingsvärden, eller som funderar på att ställa upp i MBBR för första gången.

    Reply

  11. Martin Malmström
    Apr 1, 2016 @ 20:00

    Vad är straffet om man saknar licens?

    Sedan undrar man varför man ska vara medlem i ssf om man inte kappseglar?

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Apr 2, 2016 @ 20:02

      Jag som domare undrar också hur jag skall göra om det blir en protest? Någon som har ett förslag?

      Reply

      • Bosse F
        Apr 2, 2016 @ 20:25

        Är det inte bättre att fråga någon insatt på seglarförbundet?

        Reply

      • Match Racer
        Apr 2, 2016 @ 21:20

        Det måste väl in under “villkor för att deltaga” i NOR? Och om någon i efterhand visar sig inte ha licens så gäller ju KSR 76.1, alltså om man startat första seglingen så kan man inte strykas (DSQ) från regattan!
        Således är det upp till arrangören att kolla om det finns licens! Problemet uppkommer om någon som bara betalt engångslicensen deltar, vem har koll på att denna person verkligen inte har förbrukat sin licens?

        Reply

      • Espen Kuhle
        Apr 4, 2016 @ 11:10

        I Norge er dette en sak mellom seilforbundet og den enkelte seiler og vi som dommere har ingen befatning med dette (heldigvis)

        Reply

    • Morgan
      Apr 3, 2016 @ 14:39

      I de mallar som finns för arrangörer har det införts under villkor för delta den text som reglerar licensfrågan. Precis som Match Racer säger, det blir upp till arrangören att kontrollera om den tävlande har licens eller inte, har man inte det kan man teckna en sådan innan start. Tävlar man utan licens på en tävling där det krävs så kan det bli en protest inlämnad och då är det protestkommittén som hanterar detta och hantera en protest på samma sätt som man gör med alla protester. När det gäller engångslicenser kommer det att stå för vilken period de gäller så det borde inte vara svårt att kontrollera detta.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 3, 2016 @ 16:52

        Rent regelmässigt borde det ligga på ungefär samma nivå som att jag skall vara medlem i en klubb som är ansluten till SSF och i vissa fall medlem i ett klassförbund?

        Reply

      • Match Racer
        Apr 3, 2016 @ 18:04

        Skönt med lite mer regler och kontroll, så får vi säkert fler seglare!

        Reply

  12. Anders B
    Apr 1, 2016 @ 20:10

    Jag kanske tillhör en försvinnande minoritet – helt Ok att bidra till att Seglarförbundets ekonomi blir lite stabilare. Det är mycket gott dom gör så att kappsegling sker ofta i riktigt strukturerade former. Det är klart att jag som har nytta av dom också ska bidra …

    Reply

    • Mikael Vesala
      Apr 2, 2016 @ 10:54

      Anders, det är inte beloppet som sådant, utan att det är ytterligare en formalitet, ytterligare tid och energi som ska till för att få segla. Ok, vän av ordning tycker säkert att det är en lite sak och lätt att komma över, men tro mig alla sådana här formalia och administrativa hinder sammantaget gör steget större att kappsegla, särskillt för dom som inte är lika drivna som jag o du. Segregationen ökar mellan de aktiva och sällankappseglarna.

      Reply

      • Anders B
        Apr 2, 2016 @ 23:17

        Jag har betalt min licens, har alldeles för mycket annat att använda min kraft på, tänker inte slösa energi på den här frågan. Och – som sagt – utan ett fungerande seglarförbund skulle hela kappseglingsverksamheten falla som ett korthus.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 2, 2016 @ 23:29

        Jag med.

        Pengarna är inte problemet, utan att jag spenderar 80% av tiden med nya (eller potentiella) kappseglare med att diskutera saker som inte handlar om själva seglingen; SRS-mätbrev i olika varianter, medlemskap i klubbar och klassförbund, licenser, försäkringar, säkerhetsregler, flytvästtvång, AIS-krav, regel 52, ISAF-klassificering, krångliga inbjudningar och seglingsföreskrifter, banalternativ, klassindelning, …

        Det är svårare att ta sig till startlinjen än det är att segla runt banan :-)

        Reply

  13. Team Styrbord
    Apr 1, 2016 @ 21:00

    På riktigt…det är inte ett aprilskämt?

    Reply

  14. Team Mobline
    Apr 1, 2016 @ 23:56

    Nu är det kanske inte pengarna för licensen som är den stora frågan. Vi startade Team Mobline bland annat för att inspirera fler att segla och framför allt tjejer/kvinnor att börja kappsegla. Vi försöker på ett kul sätt visa våra förberdelser inför årets Seapilot2Star. Det är inte jätte förvånande att havskappsegling har svårt med återväxten då det första man slås av är hur krångligt och svårt allt är. Hela ORC cat 3 grejen tar sin tid att förstå och tillsammans med ständigt ökande krav som till exempel safety kursen (som är undantagen 2016 ÅF och 2star) gör att trösklarna för att delta ständigt höjs. Men när inte ens seglare som kappseglat sen 70-talet förstår om de behöver licens eller inte så borde någon informera. För 2star finns ingen information i de officiella dokumenten om licensen och från SSF är det väldigt oklart. SSF säger att man behöver licens vid dessa exempel ”Tävlingar där man behöver licensen är t ex SM, JSM, KLM, nationella kval och rankingseglingar, NoM, JNoM, EM och VM”. Det hade varit enkelt att nämna nationella och internationella SRS kappseglingar bland övriga exemplen om det är det man menar, eller är det inte fint nog att skriva SRS i samma mening som JSM? Följ gärna Team Mobline inför Seapilot2Star https://www.facebook.com/teammobline/

    Reply

  15. Allan W
    Apr 2, 2016 @ 10:11

    Det är olika för klubbarna och seglarna, klubbarna har fått det värre. Länken ovan är för klubbarna om när de behöver betala nya avgiften till SSF
    Urklipp från http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Arrangorkappsegling/Tavlingsreglemente/2Allmannabestammelser/
    2.13 Tävlingsavgift
    I enlighet med Seglardagsbeslut 2015:
    För regionala, nationella och internationella tävlingar tar Svenska Seglarförbundet (SSF) ut en tävlingsavgift på 10 % av anmälningsavgiften per deltagande båt, dock max 100 kr/deltagande båt.
    Resultatlistor ska mailas till SSF efter utförd tävling. Avgiften faktureras arrangören i efterhand av SSF.

    För seglaren gäller http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Omkappsegling/Tavlingslicens/ och då är det bara på nationell eller internationell nivå (t.ex. SM/JSM, Allsvenskan, nationella kval och rankingseglingar, NoM, EM och VM som arrangeras i Sverige). SRS anses som motionärssegling.

    Nya ordföranden för SSF var tidigare VD för Vasaloppet, inga åsikter där.

    Man säger att man vill att hela Sverige ska segla men det man lyckas med är att beskatta de som gör det.

    Reply

    • Match Racer
      Apr 2, 2016 @ 21:26

      Klubbarna kan runda detta med att dela upp startavgiften i olika delar!

      T.ex
      En startavgift på 1000kr
      Startavgift kappsegling 100kr
      Bränsleavgift (funktionärer) 700kr
      Klubbhusavgift 200kr

      På så vis blir avgiften 10kr till SSF vilket är rimligare än 100kr

      Reply

  16. Leino
    Apr 2, 2016 @ 11:04

    Man ska tolka allt till sin fördel, alltså inte många som behöver betala :) Att sedan klämma de som satsar på ytterligare energi är ju bara patetiskt och kontraproduktivt.. Hoppas verkligen att Sveriges seglarlandslag får valuta för alla andras pengar!!

    Reply

  17. Per
    Apr 2, 2016 @ 20:28

    Dårskap att lägga till detta onödiga krångel / straffbeskattning för att seglarförbundet misslyckats totalt med att dra in sponsorer..Boden inte ledningen sparkas? Börja med att kapa kostnader på seglarförbundet. Jag har kappseglat i 35 år och vägrar skaffa licens. Blir gärna diskad i protest.

    Reply

  18. Per J
    Apr 3, 2016 @ 07:58

    SRS räknas som motionärssegling.

    Innebär det att det “blir som förr” dvs. de som satsade med lite prestige i bagaget väljer annan klass (=ORCi) och bara familjer o blåbär seglar SRS på Gotland Runt?

    Eller blir det fortsatt att även de som liknas mer eller mindre proffsbesättningar väljer den klass de har störst chans att komma på podiet? – SRS – med motionärerna… :-)

    En gång i tiden gick en jargong – segling är den enda sport där dagenefterhuvudvärk räknas som träningsvärk… Är vi på väg tillbaka dit?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 3, 2016 @ 08:59

      I Sverige är väl ALL storbåtssegling på motionärs- eller breddnivå?

      Om du bara tränar 8-10 gånger på en säsong så blir du inte proffs bara för att du sätter på en logga på sidan och anmäler dig till en klass med en krångligare regel :-)

      Jag antar att du med “blir som förr” och “prestige i bagaget” tänker dig att du står med klubb-blazern på fina klubben och fnyser åt blåbären? Sorry, men den tiden är över. Nu har de flesta en modernare syn på segling!

      Jag har tre spaningar;

      a) de mest framgångsrika racen är de som blandar alla seglare, oavsett ambitionsnivå. Och som inte försöker splittra seglarna genom att sätta fåniga etiketter på dem. Bra exempel där man hanterar alla utan problem finns från Silverrudder och Höstkroken upp till ORCi-VM där massor av kompisgäng har kul fast man kommer 74:a.

      På samma sätt så är 99% av Vasaloppsåkarna motionärer som inte alls har några problem med att världens bästa är först till Mora. Och jag hör inte heller några som skriker att de borde hålla sig till Världscupen…

      b) den “dagenefterhuvudvärk” som du refererar till som träningsärk, var betydligt mer utbredd i de fina klasserna du pratar om än hos många blåbär. Många av shorthandedseglarna tar sin segling på mycket större allvar än den välputsade 50-fotaren med matchande besättning i Sandhamn. Så det är dags att revidera fördomarna.

      c) även duktiga seglare i fina båtar (som du tycker skall segla något annat än alla andra) vill ha mesta möjliga upplevelse. Och enkelhet. Därför seglar de Silverrudder, Bohusracet och Hyundai Cup. Även om det inte anses “fint” i dina kretsar.

      Debatten här handlar om just det. Att alla dessa småsaker utgör hinder som gör att ÅF Offshore Race har svårt att växa samtidigt som Seapilot 2star ökar med ett enklare koncept eller att Silverrudder (som inte fanns för några år sedan) lockar +400 båtar.

      Reply

      • Per J
        Apr 4, 2016 @ 22:54

        Du gör tolkningar som saknar grund. “Mina kretsar” existerar inte.

        Delar din uppfattning om a) – det är just det jag vill komma åt. Att försöka dela på “elit” och “motionär” vilket KSSS försökt på Gotland Runt slår bara fel. Håller helt med om att stora klasser – Vasalopp eller Silverrudder – är klart smartare och bättre för seglingen. b) Instämmer absolut med brasklappen att den putsade 50-fotarn inte sällan har en eller ett par avlönade proffs, kanske från segel-leverantören. Proffs som inte har samma huvudvärk. c) Nej jag tycker inte dom duktiga ska segla nåt annat. Det är bara vissa arrangörer som tycker det. Jag beklagar om det framstått som att jag tycker så. Det jag har försökt, med måttlig framgång, är att belysa hur illa det har funkat med “elit” respektive “motionär”. Och det var väl där jag tog utgångspunkt när jag läser att SRS är motionssegling…

        Du och jag har ganska lika syn på helheten – lite olika utgångspunkt men samma problembild. Skillnaden är att du övat mer på och når bättre fram med retoriken.. Bugar!

        Reply

  19. Peter Gustafsson
    Apr 3, 2016 @ 09:01

    Jag hade velat se initiativ från SSF, SHF och de stora klubbarna som handlade om att göra det enklare att kappsegla.

    Nu lägger man krut på att rekrytera nya kappseglare, bara för att skrämma bort dem så fort man kan. Precis som i business är det en dålig strategi för tillväxt.

    Reply

  20. Mikael Vesala
    Apr 3, 2016 @ 10:11

    Hur hade ni reagerat om förbundet i stället höjt kostnaden för mätbrevet i stället för att införa en helt ny avgift/Licens? Och det går ju att rikta beskattningen till vissa grupper genom att ha olika taxor till olika mätbrev om det är så att olika grupper kostar förbundet olika mycket. Som företagare försöker man ju locka genom att underlätta och förenkla för kunden genom att tex bjuda på något, tex första besöket, ombesörja någon form av reserch, inkludera, förenkla för kunden för att få jobbet. Jag inser att vissa enskillda personer inom förbundet gör ett enormt arbete helt ideelt, men seglarförbundet som organisation upplever jag myndigt och kantigt, och jag har svår att känna den rätta gemenskapen eller tillhörighet med förbundet. Lite elakt sagt kanske men det är som med sotarmästaren, man måste låta dom komma och göra sitt även om man gör jobbet själv annars får man eldningsförbud…

    Reply

  21. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Apr 3, 2016 @ 11:47

    Årskostnad 800 kr?
    Har försökt läsa igenom reglerna och om jag förstår dem rätt så ska vi på våra planerade 5 seglingar betala totalt 800kr extra. På J/80n är vi två gubbar= 400kr var. På Grand Soleil 42 Race så är vi 9-10 gubbar= en knapp hundring var.
    På Seapilot2Star är startavgiften 2300kr, 2 lyft= 1000kr, säkerhetsutrustning 3000kr, transport 40 mil= 1200kr, mat 1000kr, dvs grovt räknat 8500kr + 5 semesterdagar….. Om vi då för denna segling totalt betalar 160kr extra till SSF känns som felräkningspengar. Om det görs bra grejor för pengarna : bra förberedelser till OS, bra jolleläger och liknande så betalar jag gärna avgiften.
    Putsa, polera och träna – vi ses i Oxelösund, Sandhamn, Stockholm, Marstrand, Nynäshamn, Västervik och förhoppningsvis under trevliga former ute på banorna också!

    Reply

  22. Olle
    Apr 4, 2016 @ 10:36

    Jag undrar just varför man kallar det för Licens?
    För mig innebär en licens att man har uppvisat någon form av kompetens som bevisat att man har någon formell eller praktisk kunskap.

    Varför inte kalla det för vad det egentligen är – kappseglaravgift?

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Apr 4, 2016 @ 11:01

      Planen är väl att det ska införas någon form av kunskapsprov för licensen.

      Reply

      • Peter
        Apr 4, 2016 @ 11:34

        nästa tröskel?

        Reply

  23. Hannu
    Apr 4, 2016 @ 15:04

    Det verkar som om dom verkligen gör sitt bästa för att inte få nya båtar till startlinjen :-(

    Reply

  24. Johan R
    Apr 5, 2016 @ 11:34

    Jag är generellt sett positiv till att införa en kappseglarlicens i Sverige, flera andra sporter jag utövat på tävlingsnivå har haft någon form av licens. Tycker golf är ett bra exempel på hur man kan jobba med både klubbarna och enskilda idrottsutövare för att tillgodose bådas behov och skapa ordning och reda. Titta bara på alla system med bokningar, utbildning, administration etc som golfen utvecklat de senaste 25 åren.

    Tycker det absolut ska kopplas något kunskapskrav till en licens i framtiden, min erfarenhet är att det finns både önskemål om utbildning bland seglarna i Sverige och ett behov med tanke på hur det ser ut med regelkunskapen på banorna.

    Seglingens utmaning är att för de flesta är segling ett fritidsintresse som huvudsakligen utövas utanför kappseglingsarrangemangen och det är svårt locka dessa fritidsskeppare att utöva idrotten kappsegling på ett enkelt sätt utan att skapa administrativa och ekonomiska hinder. Sedan har SSF också en hemläxa att göra, både i innehåll och nytta med en tävlingslicens men också i hur man kommunicerar förutsättningarna.

    Jag är dock övertygad om att en gemensam tävlingslicens kommer kunna skapa ordning och reda i idrotten kappsegling i Sverige, underlätta administrationen för både kappseglare och klubbar och göra det lättare att förstå hur man kan börja kappsegla för de som kommer nya till vår idrott. Att det finns barnsjukdomar, dåliga system, inkomplett och otydlig information ser jag som något vi får förhålla oss till och återföra till SSF som feedback så de har en möjlighet att bli bättre.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 5, 2016 @ 11:54

      Är det “ordning & reda” som är vår sports största problem?

      Golfen är ju ett intressant exempel, där man tappat massor av medlemmar och förenkling verkar stå högt upp på agendan. Så det finns säkert något att lära av andra – i stället för att begå precis samma misstag;

      http://www.dn.se/ekonomi/golfklubbarna-tappar-medlemmar/

      Reply

      • Johan R
        Apr 5, 2016 @ 13:51

        Peter, kanske bättre att skriva “struktur och organisation” än ordning och reda. Som golfare sedan snart 30 år är det min uppfattning att golfen klarat omställningen av sporten tack vare en bra struktur och organisation. Utmaningarna för golfen, och för många andra idrotter inklusive segling, har varit tid och pengar. Vi får mindre med tid att ägna åt vårt idrottande och då vill vi spendera mindre med pengar. Dessutom måste det bli enklare att utöva idrotten. Inom golfen kvarstår strukturen med licenser (grönt kort) och organisationen med ett individuellt medlemskap i både klubb och förbund när samtidigt förändringen inom formen för klubbar och medlemskap pågår för fullt. Samtidigt bara man “bara” tappat 10% av antalet utövare på drygt 10 år och man har fortfarande nästan en halv miljon betalande utövare. Som jag ser det är golfen ett exempel på en idrottsorganisation i Sverige som visat att det går att förändra sättet att organisera, finansiera och utöva idrotten
        Om vi tror att svensk kappsegling står inför liknande utmaningar tycker jag man ska fråga vad har vi lyckats förändrat i vår idrott de senaste 20-30 åren, vad har varit bra respektive dåligt för kappseglingen och finns det något vi kan lära av t.ex. golfens förändring?

        Reply

        • Richard
          Apr 6, 2016 @ 19:16

          Ser man till golfen har många banor infört pay and play utan krav på grönt kort, alltså minskat insteget. Inte ökat.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 6, 2016 @ 19:32

          Tycker också att det låter som att golfen aktivt jobbar med att sänka trösklarna och försöker göra det enklare att komma igång.

          “Nu blir det lättare att börja med golf!”

          Bort med svåra teoriprov, praktiska prov och testspel för att få Grönt Kort. Nu ska det bli lättare att snabbt komma ut på golfbanan och spela. Det är innebörden i den nya nybörjarutbildningen som Svenska Golfförbundet (SGF) presenterar.

          Därför flyttas nu ansvaret för nybörjarutbildningen till golfklubbarna. SGF:s roll blir mer stödjande än styrande. Detta för att klubbarna ska kunna anpassa utbildningen till att passa in i den egna verksamheten och kunna locka nyfikna till golfen.

          Reply

    • Olle
      Apr 5, 2016 @ 13:23

      Det bärande argumentet för licens är ju av ekonomisk karaktär, inte ordning&breda!

      Reply

      • Johan R
        Apr 5, 2016 @ 13:55

        Olle, just det tycker jag är ett av SSF tillkortakommanden. Om man istället fokuserade och kommunicerade på vad en licens skulle kunna göra för att utveckla idrotten segling tror jag att vi kappseglare skulle lättare acceptera de 300 kr om året som licensen kostar. Finansieringen ska vara en sekundär positiv effekt av en bra licensstruktur som bidrar till idrotten, inte tvärtom.

        Reply

        • seglaren
          Apr 6, 2016 @ 01:09

          Ska man verkligen hävda något som det inte är?
          SSF var ju mycket tydligt i ett antal år att egenfinansieringsgraden är för lågt. Man höjde medlemsavgifterna med följd att en del klubbar lämnade SSF och andra hotade med att följa. Där kan smärtgränsen vara nått. Med tanken på att den allra största delen av medlemmarna inte kappsegla men SSF erbjuder mest för kappseglare så är det egentligen inte så konstigt att man titta nu åt det hållet.
          Jag tycker ändå att hanteringen av tävlingslicenserna är bara pinsamt. Mycket pengar tror jag nog blir det inte då det rör endast en liten krets, det finns en hel del kryphål oh är alldeles för krångligt. Det är dock för sent att vara upprört nu. Beslut fattades genom omröstning på extra-seglardagen och införandet om tävlingslicensen var välkänt innan.

          Reply

  25. Calle P
    Apr 6, 2016 @ 15:47

    Om man seglar EM eller VM utomlands behöver man licens då också? Eller är det bara i EM och VM i Sverige?
    Skall då den lokala utländska arrangören i så fall kontrollera att alla svenskar har licens?

    Sedan vore det trevligt att veta hur licenspengarna som betalas in kommer mig som licensbetalare till nytta och inte fastnar i OS satsningar eller andra liknande.

    Också en hypotetisk fråga om en regatta arrangeras och i NOR skriver att resultatet kommer att baseras på poäng där eventuella DSQ pga av licenser utgår. Vad gör SSF då? Förbjuder regattan? Utesluter alla som seglat regattan från SSF?

    Reply

  26. Per J
    Apr 6, 2016 @ 16:35

    Det finns gott om “tyckare” här på Blur som med sin klokskap skulle kunna bidra till att signifikant förbättra seglingssporten – bara man ställde upp och engagerade sig i svensk segling genom klubbar och förbund…
    Eller hur?

    Har inte SSF en demokratiskt vald styrelse? Hur har du engagerat dig och påverkat … ?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Apr 6, 2016 @ 17:02

      Per: Jag har övervägt det, men inser att jag inte skulle orka att både driva min egen segling OCH vara engagerad vare sig o lokala klubbens styrelse och än mindre i SSF. Jag är nog inte bättre människa än att jag nog skulle avstå att kappsegla med egen båt om trycket att angagera mig blev för stort. Och det handlar inte om att jag är lat, jag kan göra frivilliginsatser i det praktiska runt klubb o kappsegling, men sitta i inneffektiva möten och stämmor är inte min grej, alldeles för inneffektivt och tidsödande för min smak. Jag inser att jag därmed får acceptera det som kommer från klubbar o SSF, men om något verkar knäppt är det väl bättre att säga till än att bara stillsamt och tyst sluta kappsegla när man tröttnat.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 6, 2016 @ 18:09

      Sedan finns det ju andra sätt att påverka 2016 än att sitta i styrelser i klubbar och förbund ;-)

      Det finns en bra bok av Per Grankvist; “Engagemang”, där han diskuterar varför folkrörelser (som idrotten) har svårt att attrahera både medlemmar och eldsjälar – samtidigt som engagemanget i allehanda frågor är högre än någonsin. Läsvärd!

      Det finns också en inspelad föreläsning med Per här:
      https://www.youtube.com/watch?v=osE_coloNE8

      PS. Micke, fortsätt precis som du gör. Du gör mer för segelsporten och din klubb än vad du kanske inser.

      Reply

    • Calle P
      Apr 7, 2016 @ 08:02

      Jag är engagerad i flera föreningar och förbund. Så det har jag inget dåligt samvete för.
      Men jag tycker att jag får dåligt tillbaks för det jag betalar till SSF.

      Sedan kan man undra om SSF verkligen är demokratisk. Om jag vill driva en fråga måste jag först hitta en klubb som är intresserad av att driva den frågan… Med den strukturen som är idag så kan ett fåtal styra SSF utan att egentligen ha absolut majoritet. Ungefär som i Muteborg där det var omröstning om trängselskatten men politikerna valde att inte följa utfallet av detta.

      Reply

  27. Per J
    Apr 6, 2016 @ 18:02

    :-)

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Apr 6, 2016 @ 19:42

    Seapilot 2star är numera regional tävling. Så klart tangosailing.nu som snappar upp det först.

    Tävlingslicensen är ju ett hett ämne just nu. Tävlingen SeaPilot 2star har ju tidigare ståt som nationell nivå i SSFs kappseglingskalender. Detta borde ha inneburit krav på licens, även om jag petigt påpekat att det på olika sidor hos SSF skiljer mellan nationell tävling och nationell nivå.

    Nu har dock arrangören Oxelösunds SS gått ut med informationen på tävlingssidan att SeaPilot 2star SWE är en regional tävling vilket innebär att det INTE är krav på tävlingslicens. Så nu kan ni vara lugna alla som anmält er. Ni behöver inte betala ytterligare 150:- för att komma till start.

    Reply

  29. Olle
    Apr 7, 2016 @ 04:46

    Eller så kan man bli Funktionärsstjärna:

    https://svartflagg.wordpress.com/2016/04/06/down-with-the-kids/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.