Grym utveckling på navigationssidan

Från att ha varit en bransch som avfärdade den mobila revolutionen, så har nu företagen som jobbar med marinelektronik tagit det på fullaste allvar. Både när det gäller själva tekniken, men också hur man integrerar olika enheter och i vissa fall så ser vi även att affärsmodellerna ändras.

Jag kör ju både Navionics på en Raymarine e7, raster och C-MAP i Expedition och diverse appar på iPad. Fram tills nu så har det inte hängt ihop något vidare, men när jag skulle uppdatera Navionics-korten så upptäckte jag att ganska mycket hade hänt.

Först och främst så har appen blivit rejält mycket smartare. Den “autorouting” som fanns förut var ju inte användbar men nu fungerar den sjukt bra. På skärmbilden ovan lade jag in Bohusracet, och på 10 sekunder hade jag en föreslagen rutt rakt genom hela Bohuslän. Precis så som jag hade seglat med familjen. Imponerande.

Här går bloggen Panbo in på djupet: Navionics Dock-to-dock autorouting system.

navionics-update-1

Även uppdateringsprocessen har blivit mycket smidigare. In med det lilla micro-SD-kortet bara, och så följa instruktionerna på Navionics hemsida. Även själva plottern uppdateras via mjukvara som laddas ner till ett micro-SD-kort.

navionics-update-2

Tidigare har man ju kunnat fjärrstyra plottern via en app. Min plotter sitter uppe vid ratten, men på en iPad under däck kan jag se en spegling av bilden. Nu kan jag också överföra data (rutter, waypoints, sonar-loggar och annat) mellan enheterna via något som heter Plotter Sync. Här provade vi att uppdatera en plotter med senaste versionen av sjökort som låg på min iPad. Långsamt. Men så cool att det går att göra.

Just när det gäller djupdata så blir det vanligare och vanligare att man kan visa data som genererats av andra användare. Framförallt i populära fiskevatten så ger detta en mycket bättre bild av hur det egentligen ser ut. Här skiljer det lite mellan olika länder och vad man kan, och inte kan, göra.

Just uppdateringar är ju ett ämne för sig. När Navionics körde en kampanj för att rapportera in grund, så fick man under en sommar in 135 nya grund. Och Sjöfartsverket kommer under 15 år att fyrfaldiga antalet mätpunkter. Tittar man på Sjöfartsverkets kartor så ser man att det finns lite att jobba med…

vivakvalitet

Det känns ju bra att man småkryssar bland grund som är handlodade på 30-talet…

Röd. Uppfyller ej internationell standard S-44. Ej fullständig bottentäckning. Sjömätningar utförda tidigare än 1940. Mätningarna utförda i huvudsak med handlod.

Gul. Uppfyller ej internationell standard S-44. Ej fullständig bottentäckning. Sjömätningar genomförda med multibeam, singellod, laser och övrig teknik. Mätningarna utförda from 1940 och framåt

Grön. Sjömätning som uppfyller internationell standard. Finsk-Svenskrealisering av den internationella sjömätningsstandarden S-44,benämnd FSIS-44, ställer bl a krav på att bottentäckningen är 100%. Med 100% bottentäckning menas att hela ytan undersökts och att rimlig information erhållits och granskats.

Det tar också lite tid att få in ny info. Följande kom från Seapilot för ett par veckor sedan:

True-Heading_160404-3

Seapilot informerar om vikten av sjökortsuppdateringar.

Båtsäsongen närmar sig och flera förändringar än någonsin sker nu i våra sjökort, av säkerhetsskäl är det därför viktigt att ha uppdaterade sjökort.

Sandhamn är ett av Sveriges mest besökta mål för fritidsbåtar. När vi kom åkandes dit strax innan jul noterade vi en stor ny hamnanläggning på Telegrafholmens norra sida. Farleden norr om Telegrafholmen in mot Sandhamn, har alltid flitigt använts för snabbåkande båtar påväg till Sandhamn, för att inte behöva minska farten, vilket man måste i den traditionella infarten söder om Telgrafholmen. Eftersom den stora nya bryggan syntes dåligt när vi kom i hög fart så rapporterades den omedelbart till Sjöfartsverket som direkt började undersöka saken och snabbt såg till att sjökorten rättades med den nya brygganläggningen.

Vi kan nu i början på april, när båtssäsongen som allra bäst är på gång att börja, konstatera att bara Seapilot av de större apptillverkarna för navigering till sjöss har uppdaterat sina sjökort med dessa nya bryggor.
För några år sedan hände en tragisk olycka i Ljungskile när en familj i sin båt körde rakt in i en i deras gamla sjökort ej markerad brygga.
– Platsen vid Sandhamn är betydligt mer trafikerad och bryggan mycket farligare om den inte finns med i sjökortet, säger Anders Bergström, Partner i Seapilot AB och med lång erfarenhet från navigering.

Uppdaterade sjökort är idag viktigt när en majoritet navigerar med hjälp av elektroniska hjälpmedel och därmed också ställer större tillit till dessa och minskar sina marginaler. När vi under helgen kontrollerade marknaden hur det stod till med uppdateringar av olika navigeringsprograms sjökort kunde vi konstatera att endast Seapilot har updaterade sjökort. – Det känns i detta sammanhang orättvist att Sjöfartsverket straffar oss genom sämre villkor än andra aktörer på marknaden när vi är en mycket seriös aktör och tar sjösäkerhet på största allvar, fortsätter Anders Bergström.

Det är också kul att se hur ens gamla plotter plötsligt får ny funktionalitet. Med det som Raymarine kallar “Advanced Sailing Tools” så kommer plottern att kunna göra saker som man inte hade en aning om när man köpte den. Även Garmin och B&G har liknande funktioner Och många av apparna.