Sweet… Melges 40
Sexig ny båt från Melges och Botin.
Det är lite intressant att man lämnat Reichel Pugh, som ju legat bakom alla moderna melgesar och dessutom varit experter på den här typen av svängkölar. När det började snackas om båten för ett par år sedan var det en Reichel Pugh med fast köl som skulle mäta in i HPR40. Men nu är det någonting helt annat.
Dock har jag extremt svårt att se hur man skall lyckas bygga en klass… Melges 32 anses vara för dyr att kampanja, det finns ett antal andra båtar som t.ex. MC38 som lyckats ok och Fast 40+ verkar ta lite fart (där sportiga 40-fotare från Ker, Karkeek och andra samlas i ett smalt spann av IRC). Vill man ha en färdig serie så känns väl RC44 bra paketerad? Eller Swan 50 klassen om man nu vill dra repor offshore.
Dessutom lockas många ägare av den enklare och snabbare seglingen i M32 eller GC32.
Man skall också ha med i beräkningen att de som kampanjar båtar i den här storleken ofta tar med sig både proffs och budget från TP52. Och då blir det nästan lika dyrt att segla en Soto 40 eller Carkeek 40.
Dessutom är jag inte riktigt säker på vitsen med svängköl på kryss/länsbana?
Men jag har ju haft fel förut, och det är säkert så att ett antal ägare känner att det är värt besväret att dra igång en egen klass.
LOA 11.994 m
LWL 11.10 m
Beam 3.53 m
Displacement Lightship 3250 kg
Draft 3.20 m
Crew (680 kg) 8
Engine 20 hp
Keel Fin Weight 100 kg
Bulb Weight 1100 kg
Canting Keel Angle 45 degrees
RM @ 25 Degrees 6510 kg.m
Mainsail 72.00 m2
Jib 49.00 m2
Gennaker 200.0 m2
The Future Has Arrived – Melges Performance Sailboats Presents the RE-Volutionary Melges 40
Introducing the Melges 40… Designed by Botin Partners Naval Architecture, built by Premier Composite Technologies
(28 April 2016 / Zenda, WI) – Melges Performance Sailboats (MPS) is proud to introduce the brand new Melges 40™, designed by the extremely talented Botin Partners Naval Architecture and built by Premier Composite Technologies (PCT). This dynamic collaboration has created a one-of-a-kind, exciting, innovative-racing experience.
“We are thrilled to present the Melges 40, which will open the doors to a bright new future in the world of monohull, one-design, in-shore racing,” said Harry Melges, CEO of Melges Performance Sailboats. “We’ve always believed that one-design racing is sailing’s greatest strength, as it feeds all other aspects of the sport. We are excited about the Melges 40 because it will inspire and encourage sailors all over the world, regardless of age, gender or experience to have fun and enjoy sailing.”
“Fundamentally, it best represents our core values and philosophy,” said Federico Michetti, president of Melges Europe. “We’ve taken it to a whole new level by collaborating with the most visionary and award-winning yacht designer of the last decade, and one of the world’s best boat builders.”
“For years, customers and top teams alike approached us demanding a unique package that featured full-carbon technology – sculpted performance from bow to stern,” explained Michetti. “The Melges 40 is a very special boat in that it’s the culmination of input from our best customers, owners and respected professional sailors, which is built within class rule and where the focus has been set to contain overall running cost. They asked for something that is 100% Melges concept – a boat that embodies the extraordinary. ”Botin jumped at the chance to design Melges’ largest boat ever made to date. “Melges is a pure sailing legend, and this was an opportunity for us to design something very new and different,” said Marcelino Botin. “The design compliments the Melges brand, and upholds their top-quality ideals. With respect to their philosophy, we proposed a design that adopts and introduces new features and concepts. The Melges 40 creates a new benchmark for performance in the 40-foot range.”
“For sure the Melges 40 is a new starting point in the sailing world,” said Max Waimer, Head of Marine and Technical Director at Premier Composite Technologies. “We share the same passion as Melges and Botin for creating not only a exceptional boat, but a very new, competitive racing experience. We truly have a common vision. The additional input from customers has made a big difference too. We put all of our production expertise and technology into the Melges 40.”
“Utilizing our in-house, 5-axis milling capacity, rigorous quality control and weight management, the Melges 40 is the most precise, one design ever built,” he added.
Premier Composite Technologies is the exclusive builder of the Melges 40.
FALL HEAD OVER CANTING KEEL
A canting keel and large sail plan aboard the Melges 40 increases upwind performance and creates a dramatically faster, thrilling downwind run. It will be unmistakably fun to drive, a real thoroughbred.Already, top international owners and teams have committed to the Melges 40 program in full anticipation of sailing by Fall 2016. The very first Melges 40 World Series event will take place in 2017.
Hans B
Apr 29, 2016 @ 09:18
Läckert! Kul att Canting keel äntligen lanseras av en internationellt erkänd aktör, det kommer förhoppningsvis öppna upp för fler tillverkare. Kanske dags att börja bygga B21 igen?
andreas
May 1, 2016 @ 19:28
Hej
Jag tycker detta är precis rätt. En liten ruff som.vår hp oxå så går jag igång.
Tillbaka till båtmecket
Mvh Andreas
Peter Gustafsson
May 2, 2016 @ 16:18
Så du känner många som skulle spendera 4-6 millar om året för det här: http://www.melges40.com/racing/ Och att det är så mycket roligare än Melges 32 eller RC44 som bägge ligger runt samma kostnad?
Vill man bara ha en canter för att dra runt på kusten så finns det många andra bra (och prisvärda) alternativ. Shaw 9 Karma Police är väl det bästa i våra vatten.
Andreas
May 3, 2016 @ 22:42
Så för att gilla en båt krävs det att man känner många som vill lägga 4-6 millar /säsong? :-)
Jag gillar konceptet där jag personligen ser en klar differentiering mot
Soto40,ker40,mc38,hh42 etc. De tar seglingen till en ny nivå helt enkelt.
Detta är 1a båten som får det att kittlas för mig, om jag väljer bort trimaraner…
Sedan är det en klar fördel med ett etablerat varumärke med entypsracing- erfarenheter som få andra märken. Så skall någon klara bygga en klass runt ett liknande koncept tror jag MELGES har förutsättningarna.
Här i Norden tror jag inte den slår. Likväl som andra klasser har svårt att slå. Men den då som köper en melges40 behöver då å andra sidan inte lägga de pengarna för segling på våra regattor.
Det som jag saknar i show likväl som i denna är en ruff och en enkel men funktionell inredning för cruising. Svängdörrar är ganska praktiskt tex vid tilläggningar bredsida mot berg…bara i med lite vatten i barlastanken på motgående sida så slipper man få kölen å gå i botten.
Men personligen är jag grymt tilltalad av detta koncept. Fast med en ruff.
Finns det en cookson 50 i mindre skala? Shaw är väl lika i konceptet? Dvs enbart byggd för racing? För oss vill jag ha en enkel inredning för semester i 5veckor .
Men som sagt, mina personliga smak. Mvh Andreas
Peter Gustafsson
May 3, 2016 @ 23:04
Lite som vilja ha en Porsche Carrera GT med baksäte och bra lastutrymme :-)
En Shaw 12 är väl en bra kombo om man både vill tippa kölen och bo i båten över helgen… Om med ett mätetal som motsvarar runt 1.70 i SRS så är jag säker på att det är en utmaning att försöka tämja den. Jag vet inte ens om du och jag skulle känna skillnad på 1.60 (som en Carkeek 40 har) eller 1.70 som en Melges 40 eller Shaw 12 har. På samma sätt så tror jag inte vi kan skilja på en superbil från Ferrari och en 6% mer kraftfull Lambo.
Andreas
May 4, 2016 @ 14:44
Porschen är väl en kombo. Ok att köra på bana med på lite träffar och enklare race samtidigt är det ok att köra på landsvägen med. Begär inte bentlykomfort.
Men tar du en racingbil som inte är godkänd för offentliga vägar blir liknelsen bättre för denna båt. Denna båt är väl kompromisslös racer?
Detta är ett fullblod som med min ringa erfarenhet, tar knock på allt i samma storlek?Liknande mättal som vissa TP52or.
Och jag drömmer om den men med en inredning liknande den vi har nu eller något mer spartansk -yes!
Då skulle det bli en koenigsegg regera eller liknande….
Men jag skall kolla in shaw lite mer, deras hemsida verkar lite “begränsad” bara…
Ses snart på havet
//A
Anders
May 4, 2016 @ 15:08
Läser man på hemsidan så är ingen av oss deras tilltänkta målgrupp.
Måns Håkansson
May 2, 2016 @ 15:07
Grymt fin design!
Undrar bara lite över varför man nästan alltid sätter centerbordet för om kölen. (Förutom att det SER logiskt ut).
Momentet av motståndet från en uppsvängd köl ger ju ökad lovgirighet. Om centerbordet istället sitter akter om kölen kompenseras det genom att lateralplantes centrum vandrar akterut i takt med att kölen vinklas upp i lovart. Har för mig David Hollom skrev något om detta i Seahorse in the early days of the canting keel…
Någon som vet varför man oftast gör så här? Anar att fördelen med att ha roder och centerbord långt isär spelar in. Är det kanske så ovanligt att man kör med kölen ‘nere’ att man väljer att acceptera ökad lovgirighet just då och istället designar så att man får optimal lovgirighet i det utsvängda läget? Vore kul att höra en förklaring…
Hannu
May 2, 2016 @ 16:05
Lite jobbigt att ha centerbordet bakom masten när man ska slå…….
Måns Håkansson
May 2, 2016 @ 16:39
Så var det med den saken… :-)
Går att lösa i och för sig.
Thomas Wiberg
May 2, 2016 @ 18:09
Här förekommer en faktor till som är lätt att glömma. Själva kölen bidrar i utvinklat läge väldigt lite till det laterala motståndet. Däremot väger den en hel del. Så placeringen måste ske så att båtens tyngdpunkt hamnar i önskat läge. Centerborden placera där det är önskat för balansen i båten.
Johan R
May 2, 2016 @ 15:28
Är det bara jag eller ser alla moderna båtar nästan likadana ut numera? Endast svängkölen som skiljer denna från alla andra häftiga båtar runt 40 fot lanserade senaste åren.
Håller för övrigt med Peter G om möjligheterna att bygga en ny entypsklass i Melges 40, men som sagt vad vet lilla jag….
Hans B
May 3, 2016 @ 08:41
Svängkölens enda uppgift är att öka det rätande momentet med så liten motståndsökning som möjligt, därför designar man kölaxeln så att den inte ger någon anfallsvinkel genom vattnet, inget lyft med minimalt motstånd, vissa konstruktioner har negativ anfallsvinkel för att öka rätande momentet. Kölen i lovart ger inte någon ökad lovgirighet, lika litet som ett par gubbar på railen. Lyftet produceras av centerbord och roder. De flesta konstruktörer väljer att lägga centerbordet för om masten ( tryckcentrum för segerplanet ) för att utnyttja rodret en bättre, dvs genera lyft. För att undvika att göra båten tungstryrd balanseras rodret ut så att man får lagom rodertryck. I en traditionell båt har kölen två uppgifter, rätande moment och lyftkraft vilket ger begränsad möjlighet att utnyttja rodret fullt ut. Kolla även hur CBTF båtarna är konfigurerade.
Peter Gustafsson
May 3, 2016 @ 11:43
På IMOCA och VO65 har man ju vinklat kölaxeln för att få lyft, dvs negativt rätande moment. Vad kan man göra för spaningar kring detta? Är det flör att man har ett större undanvindsfokus?
Måns Håkansson
May 3, 2016 @ 12:15
Tack. Håller med dig om allt Hans B, förutom att ett par gubbar på railen skulle ge samma vridmoment som motståndet av en köl utvinklad i lovart, även om motståndet är litet. Speciellt när bulben närmar sig ytan måste effekten märkas då även vågbildningen skall med i balansakten.
Hans B
May 3, 2016 @ 12:50
Peter, tror att undanvinds fokus gäller, ska spana lite på Mini Transat båtarna, dom har ju testat en massa kul idéer , bland annat något som kallas 3D köl?
Måns, jag menar bara att kölen i lovart inte påverkar lovgirigheten mer än några gubbar på railen eller några man i trapets, tvärtom man seglar planare med mindre deformation av undervattens kroppen