Skip to content

16 Comments

  1. Hans B
    Apr 29, 2016 @ 09:18

    Läckert! Kul att Canting keel äntligen lanseras av en internationellt erkänd aktör, det kommer förhoppningsvis öppna upp för fler tillverkare. Kanske dags att börja bygga B21 igen?

    Reply

  2. andreas
    May 1, 2016 @ 19:28

    Hej
    Jag tycker detta är precis rätt. En liten ruff som.vår hp oxå så går jag igång.
    Tillbaka till båtmecket
    Mvh Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 2, 2016 @ 16:18

      Så du känner många som skulle spendera 4-6 millar om året för det här: http://www.melges40.com/racing/ Och att det är så mycket roligare än Melges 32 eller RC44 som bägge ligger runt samma kostnad?

      Vill man bara ha en canter för att dra runt på kusten så finns det många andra bra (och prisvärda) alternativ. Shaw 9 Karma Police är väl det bästa i våra vatten.

      Reply

      • Andreas
        May 3, 2016 @ 22:42

        Så för att gilla en båt krävs det att man känner många som vill lägga 4-6 millar /säsong? :-)

        Jag gillar konceptet där jag personligen ser en klar differentiering mot
        Soto40,ker40,mc38,hh42 etc. De tar seglingen till en ny nivå helt enkelt.
        Detta är 1a båten som får det att kittlas för mig, om jag väljer bort trimaraner…

        Sedan är det en klar fördel med ett etablerat varumärke med entypsracing- erfarenheter som få andra märken. Så skall någon klara bygga en klass runt ett liknande koncept tror jag MELGES har förutsättningarna.

        Här i Norden tror jag inte den slår. Likväl som andra klasser har svårt att slå. Men den då som köper en melges40 behöver då å andra sidan inte lägga de pengarna för segling på våra regattor.

        Det som jag saknar i show likväl som i denna är en ruff och en enkel men funktionell inredning för cruising. Svängdörrar är ganska praktiskt tex vid tilläggningar bredsida mot berg…bara i med lite vatten i barlastanken på motgående sida så slipper man få kölen å gå i botten.
        Men personligen är jag grymt tilltalad av detta koncept. Fast med en ruff.

        Finns det en cookson 50 i mindre skala? Shaw är väl lika i konceptet? Dvs enbart byggd för racing? För oss vill jag ha en enkel inredning för semester i 5veckor .
        Men som sagt, mina personliga smak. Mvh Andreas

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 3, 2016 @ 23:04

          Lite som vilja ha en Porsche Carrera GT med baksäte och bra lastutrymme :-)

          En Shaw 12 är väl en bra kombo om man både vill tippa kölen och bo i båten över helgen… Om med ett mätetal som motsvarar runt 1.70 i SRS så är jag säker på att det är en utmaning att försöka tämja den. Jag vet inte ens om du och jag skulle känna skillnad på 1.60 (som en Carkeek 40 har) eller 1.70 som en Melges 40 eller Shaw 12 har. På samma sätt så tror jag inte vi kan skilja på en superbil från Ferrari och en 6% mer kraftfull Lambo.

          Reply

          • Andreas
            May 4, 2016 @ 14:44

            Porschen är väl en kombo. Ok att köra på bana med på lite träffar och enklare race samtidigt är det ok att köra på landsvägen med. Begär inte bentlykomfort.
            Men tar du en racingbil som inte är godkänd för offentliga vägar blir liknelsen bättre för denna båt. Denna båt är väl kompromisslös racer?
            Detta är ett fullblod som med min ringa erfarenhet, tar knock på allt i samma storlek?Liknande mättal som vissa TP52or.
            Och jag drömmer om den men med en inredning liknande den vi har nu eller något mer spartansk -yes!
            Då skulle det bli en koenigsegg regera eller liknande….
            Men jag skall kolla in shaw lite mer, deras hemsida verkar lite “begränsad” bara…

            Ses snart på havet
            //A

          • Anders
            May 4, 2016 @ 15:08

            Läser man på hemsidan så är ingen av oss deras tilltänkta målgrupp.

  3. Måns Håkansson
    May 2, 2016 @ 15:07

    Grymt fin design!
    Undrar bara lite över varför man nästan alltid sätter centerbordet för om kölen. (Förutom att det SER logiskt ut).
    Momentet av motståndet från en uppsvängd köl ger ju ökad lovgirighet. Om centerbordet istället sitter akter om kölen kompenseras det genom att lateralplantes centrum vandrar akterut i takt med att kölen vinklas upp i lovart. Har för mig David Hollom skrev något om detta i Seahorse in the early days of the canting keel…

    Någon som vet varför man oftast gör så här? Anar att fördelen med att ha roder och centerbord långt isär spelar in. Är det kanske så ovanligt att man kör med kölen ‘nere’ att man väljer att acceptera ökad lovgirighet just då och istället designar så att man får optimal lovgirighet i det utsvängda läget? Vore kul att höra en förklaring…

    Reply

    • Hannu
      May 2, 2016 @ 16:05

      Lite jobbigt att ha centerbordet bakom masten när man ska slå…….

      Reply

      • Måns Håkansson
        May 2, 2016 @ 16:39

        Så var det med den saken… :-)

        Går att lösa i och för sig.

        Reply

        • Thomas Wiberg
          May 2, 2016 @ 18:09

          Här förekommer en faktor till som är lätt att glömma. Själva kölen bidrar i utvinklat läge väldigt lite till det laterala motståndet. Däremot väger den en hel del. Så placeringen måste ske så att båtens tyngdpunkt hamnar i önskat läge. Centerborden placera där det är önskat för balansen i båten.

          Reply

  4. Johan R
    May 2, 2016 @ 15:28

    Är det bara jag eller ser alla moderna båtar nästan likadana ut numera? Endast svängkölen som skiljer denna från alla andra häftiga båtar runt 40 fot lanserade senaste åren.

    Håller för övrigt med Peter G om möjligheterna att bygga en ny entypsklass i Melges 40, men som sagt vad vet lilla jag….

    Reply

  5. Hans B
    May 3, 2016 @ 08:41

    Svängkölens enda uppgift är att öka det rätande momentet med så liten motståndsökning som möjligt, därför designar man kölaxeln så att den inte ger någon anfallsvinkel genom vattnet, inget lyft med minimalt motstånd, vissa konstruktioner har negativ anfallsvinkel för att öka rätande momentet. Kölen i lovart ger inte någon ökad lovgirighet, lika litet som ett par gubbar på railen. Lyftet produceras av centerbord och roder. De flesta konstruktörer väljer att lägga centerbordet för om masten ( tryckcentrum för segerplanet ) för att utnyttja rodret en bättre, dvs genera lyft. För att undvika att göra båten tungstryrd balanseras rodret ut så att man får lagom rodertryck. I en traditionell båt har kölen två uppgifter, rätande moment och lyftkraft vilket ger begränsad möjlighet att utnyttja rodret fullt ut. Kolla även hur CBTF båtarna är konfigurerade.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 3, 2016 @ 11:43

      På IMOCA och VO65 har man ju vinklat kölaxeln för att få lyft, dvs negativt rätande moment. Vad kan man göra för spaningar kring detta? Är det flör att man har ett större undanvindsfokus?

      Reply

  6. Måns Håkansson
    May 3, 2016 @ 12:15

    Tack. Håller med dig om allt Hans B, förutom att ett par gubbar på railen skulle ge samma vridmoment som motståndet av en köl utvinklad i lovart, även om motståndet är litet. Speciellt när bulben närmar sig ytan måste effekten märkas då även vågbildningen skall med i balansakten.

    Reply

  7. Hans B
    May 3, 2016 @ 12:50

    Peter, tror att undanvinds fokus gäller, ska spana lite på Mini Transat båtarna, dom har ju testat en massa kul idéer , bland annat något som kallas 3D köl?
    Måns, jag menar bara att kölen i lovart inte påverkar lovgirigheten mer än några gubbar på railen eller några man i trapets, tvärtom man seglar planare med mindre deformation av undervattens kroppen

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.