Koll på säkerheten inför ÅF Offshore Race?
Nu börjar det dra ihop sig till årets absoluta höjdpunkt för vår del: ÅF Offshore Race, som vi i års skall köra doublehanded.
En av de saker som många tycker är svårt inför ett sådant här race, handlar om säkerhet. dels att faktiskt förstå vad det är man behöver, sedan skaffa rätt saker och till sist klara själva säkerhetskontrollen innan start.
Vi har ju tidigare kört både Novan, J/109 och J/111 i det som heter Category 2 i ISAF Offshore Special Regulations, dels till Watski 2star och förra året till Fastnet Race. Men det är ändå så att det finns saker som är krångligt.
KSSS har sammanställt bra material här. Bland annat en checklista som faktiskt är ganska hanterlig.
Thomas Frimanson, som är säkerhetsansvarig, har också gjort det som jag funderat på i många år och sammanställt en guide kring de saker man måste ha:
Jag satt ner med Thomas och Sten Edholm, som driver dessa frågor i ISAFs kommittéer, för någon vecka sedan.
Vi pratade ganska mycket om hur seglarna upplever själva besiktningen. Historisk har många upplevt det som att man försöker sätta dit seglarna på små formella fel, i stället för att titta till helheten och fokusera på det som verkligen gör skillnad. Vi har väl alla hört historier om hur långa kättingar skall vara…
Både Thomas och Sten är medvetna om detta, och har arbetat på att förändra attityden hos de som utför inspektionerna. Man vill vara mer rådgivande och prioriteten är att båtarna skall kunna genomföra racet på ett säkert sätt. Och det verkar som att det alltid finns de som försöker fuska sig igenom kontrollen, vilket så klart kan påverka attityden :-)
Jag tycker KSSS gör ett jättebra jobb med information i de här frågorna, och jag är säker på att de vill göra besiktningen till en så smärtfri process som möjligt.
Jag kan hjälpa dem genom att ta frågan på allvar, ha ordning på mina prylar och ha checkat av sakerna på listan ovan.
Är det något speciellt som ni funderar på?
Swe31
Jun 13, 2016 @ 16:58
Den utgåva av reglerna som är publicerad ÅFOR-sidan är version 0.6 av reglerna, den senast publicerade är version 0.8. Bla en ganska påtaglig sak som skiljer, och det är att den nya utgåvan explicit statuerar att extra kompass kan vara en elektronisk sådan, dvs den extra kompassen behöver ej vara oberoende av kraftkälla. Samma artefakt avspeglas även i det annars utmärkta presentationsmaterialet man sammanställt.
Anders
Jun 14, 2016 @ 14:37
Jag gillar att det finns exempel på utrustning! Det här med ankare är alltid en spännande följetong, vi får se hur det blir i år då :)
Peter Gustafsson
Jun 14, 2016 @ 15:16
Jag tycker US Sailing har en bra skrivning i sina Safety Equipment Requirements (som bygger på ISAF OSR):
“anchor, meeting the anchor manufacturer’s recommendations based on the yacht’s size, with a suitable combination of chain and line.”
Att jämföra med den skrivning som vi nu skall förhålla oss till…
“2 suitable anchors with rode, ready for immediate use”, där “Rode = Rope, chain, or a combination of both, which is used to connect an anchor to the boat.”
Sedan kan man alltid diskutera hur viktigt detta är. I vanligt väder funkar de flesta ankare, och när helvetet brakar löst, så spelar det ingen roll vad man har :-)
Anders
Jun 17, 2016 @ 11:05
Lite på förekommen anledning från no-crew på fejjan, vet vi vilka papperskort som måste vara med enligt föreskrifterna? Förut fanns det en lång lista med nummer som skulle vara med. Just nu är läget oklart gällande kort. Jag hittar i alla fall ingen lista. Några översiktskort tar jag nog med mig ändå.
Peter Gustafsson
Jun 17, 2016 @ 11:34
Jag tolkar reglerna som att jag skall kunna ta mig till hamn om allt annat slutar att funka. Dvs översikt + några kustkort.
Anders
Jun 17, 2016 @ 12:55
Topp, jag gillar den tolkningen!
Mats
Jun 22, 2016 @ 09:31
I Sailing Instructions har man tydliggjort detta och i år är det bara en rekommendation vilka kort man ska ha med, inte ett krav. Där står:
“CHARTS
It is recommend, that the following Swedish Maritime Administration charts are available on board: 61, 62, 71, 613, 615, 616, 617, 731, 6141, 6142, 6143, 6144, 6171, and 6172.”
Carl Peter Carlsson
Jun 22, 2016 @ 10:06
Det kan också tolkas som att andra kort som täcker motsvarande område skulle kunna användas istället för de svenska. Att göra tolkningen att inga kort behövs är nog en riskabel tolkning som jag avråder ifrån. Hur mycket kort som krävs är dock oklart men genom att skriva en rekomendation i SF har arrangören satt en nivå som jag tro juryn kommer att titta på om frågan ställs på sin spets.
Peter Gustafsson
Jun 22, 2016 @ 11:33
Jag håller inte med. Säkerhetsreglerna finns där för att jag skall kunna framföra min båt på ett säkert sätt, inte att jag skall kunna kappsegla den på 100% om all elektronik, alla iPads och alla telefoner ombord slås ut.
Exempelvis har jag svårt att se det scenario där jag behöver använda specialen över Djurgården för att garantera säkerheten ombord?
Men jag antar att det är det som är skillnaden på en pragmatisk säkerhetssyn som bygger på riskbedömning av olika scenarion, och en mer byråkratisk tolkning av reglerna.
Carl Peter Carlsson
Jun 22, 2016 @ 13:03
Vad är det du inte håller med om?
Vad i mitt inlägg är du tolkar som opragmatiskt?
Du har dessutom sakligt fel när du säger att Offshore regulations inte handlar om att kappasegla på 100%. Det är precis det de handlar om!
Har du tagit upp frågan om vilka kort som arrangören kräver, med Tävlingsledningen?
Peter Gustafsson
Jun 22, 2016 @ 16:41
Jag håller inte med om att en jury skulle använda en rekommendation för att fälla en båt, framförallt om scenariot är helt orimligt. Det finns inget sannolikt scenario som kräver att jag har 6141 på papper. Det är ett kort som används 10 minuter efter start, och skulle bara komma fram om alla batterier var urladdade, 3 x iPad + 2 x telefoner var stendöda och att jag inte visuellt kunde ta se de 30 metrarna från startområdet in till kaj.
Det har absolut INGENTING att göra med säkerheten ombord på de deltagande båtarna.
Sedan vet jag att ni älskar att grotta ner i sådana här tolkningar :-)
Nyckelordet här är “minimum”, dvs minsta möjliga som krävs för att jag som skeppare skall kunna säkerställa “the safety of a boat and her crew” (vilket är det ansvar som jag är skyldig att ha).
Därför handlar reglerna stor del om det som sker när man har slutat kappsegla, eller i vilket fall inte seglar båten till 100%. Storleken på stormsegel, nödroder, vatten & dieselreserver, grab-bags och sjukvårdsutrustning indikerar att jag i många lägen skall slå av på takten och troligtvis bryta.
L-B Gustafsson
Jun 22, 2016 @ 11:16
Mycket om papperskort som självklart skall finnas i lämplig utsträckning och vara rättade, men hur många har en fyrlista och även den rättad?
Mats
Jun 22, 2016 @ 09:29
Jag undrar om jag tar fel på begreppen men får inte ihop att det i Thomas Frimansons bildspel står:
“Ett revat storsegel ska kunna minska mastlikets längd med minst 40%.”
Och i Sailing Instructions, står det:
“(h) A mainsail reefing shall be able to reduce the luff with at least 25% (changes OSR 4.26.4 g).”
Claes Lundin
Jun 22, 2016 @ 20:52
Det känns som att det är några personer här i inläggen som är lite nervösa och stressar varandra med sina frågor och inlägg. Det hela är dock mycket enkelt och inte föremål för några knepiga tolkningar.
Det som är tvingande regler för de tävlande framgår av seglingsföreskrifterna, Sailing Instructions (SI). SI kan dels innehålla egna paragrafer som är regler, dels hänvisa till andra dokument som därmed också blir regler (t.ex. klassregler och Offshore Special Regulations). SI kan ändra sådana andra dokument och det görs i bl.a. paragrafen 1.3. Då är det SI som gäller och inget annat.
Allt annat som ni hittar på nätet, från arrangören eller på annat håll är bara att betrakta som information och det kan man, om man så vill, bortse ifrån. Det som står om t.ex. sjökort i anslutning till seglingsföreskrifterna är under en rubrik som heter INFORMATION. Det är just bara information eller i detta fallet en rekommendation. Det är inget som juryn kommer att ta någon som helst notis om.
Peter Gustafsson
Jun 23, 2016 @ 09:06
Tack Claes!
Anders
Jun 27, 2016 @ 15:44
Raketer behövs inte längre?
Pelle Lindell
Jun 27, 2016 @ 19:13
Nä de lösa fallskärmsraketerna är borttagna i kat 3 så det är inte bara nya grejor som kommer till, lite försvinner också.
Peter Gustafsson
Jul 1, 2016 @ 10:50
Har precis gjort säkerhetskontrollen. Fungerade mycket bra, och kontrollanten pratade mycket om att de vill hjälpa till mer än att vara poliser. Har också hört positiva saker från andra, även om det så klart behövts kompletteringar på några håll.
Tävlingsledningen hade också konstaterat att fler seglare ville göra sin säkerhetskontroll direkt. Många blev klara igår torsdag redan. Tidigare har många skjutit på detta, men nu verkar det som att man är lite mer proaktiva. Jag tror det är KSSS satsning på information som gör att folk är pålästa och vill bli klara.
Kul om säkerhetsbesiktningen blir en naturlig och värdeskapande aktivitet i stället för en traumatisk upplevelse som hindrar folk från att vara med.
Jocke
Jul 1, 2016 @ 18:13
Samma erfarenhet som du Peter
Hjälpsamma och med en konsultativ attityd.
Mycket bra!!
Team Styrbord
Jul 2, 2016 @ 10:37
Säkerhet är en viktig del av tävlandet, de senaste årens läbbiga olyckor i branschen visar att det inte är en helt ofarlig sport.
Vi tycker att säkerhetskontrollerna i år funkat strålande, trevligt och seriöst bemötande från den som varit ombord och kollat prylarna. Och tydliga instruktioner om vad som ska vara med eller inte. Fick för första gången på 20 år visa upp bågfilen med tillhörande blad…kul.
Enklare ÅF Offshore Race + IOR-klass? - BLUR
Apr 18, 2017 @ 13:20
[…] arbete som bland andra Thomas Frimanson, som är säkerhetsansvarig, har drivit ett par år. Och när vi var uppe förra året så var säkerhetskontrollen en mycket roligare upplevelse än […]
Dags att få koll på säkerheten inför ÅF Offshore Race - BLUR
May 30, 2017 @ 11:43
[…] Då satt jag ner med Thomas Frimanson och skrev den här artikeln. […]
Inga allvarliga incidenter på ÅF Offshore Race? - BLUR
Jul 6, 2019 @ 21:00
[…] Dels för att KSSS i något läge hade det som sport att sätta dit seglare i säkerhetskontrollerna. Men det var så klart inbgen hållbar väg, och de senaste åren har man jobbat mycket mer med information och en ordentrlig dialog kring hur man som seglare kan jobba med dessa frågopr. Innan vi seglade 2016 så satt jag ner med Thomas Frimanson, som är säkerhetsansvarig, och skrev den här artikeln. […]