Koll på säkerheten inför ÅF Offshore Race?

Nu börjar det dra ihop sig till årets absoluta höjdpunkt för vår del: ÅF Offshore Race, som vi i års skall köra doublehanded.

En av de saker som många tycker är svårt inför ett sådant här race, handlar om säkerhet. dels att faktiskt förstå vad det är man behöver, sedan skaffa rätt saker och till sist klara själva säkerhetskontrollen innan start.

Vi har ju tidigare kört både Novan, J/109 och J/111 i det som heter Category 2 i ISAF Offshore Special Regulations, dels till Watski 2star och förra året till Fastnet Race. Men det är ändå så att det finns saker som är krångligt.

KSSS har sammanställt bra material här. Bland annat en checklista som faktiskt är ganska hanterlig.

Thomas Frimanson, som är säkerhetsansvarig, har också gjort det som jag funderat på i många år och sammanställt en guide kring de saker man måste ha:

Besiktning-2016-2_Sida_01

Jag satt ner med Thomas och Sten Edholm, som driver dessa frågor i ISAFs kommittéer, för någon vecka sedan.

Vi pratade ganska mycket om hur seglarna upplever själva besiktningen. Historisk har många upplevt det som att man försöker sätta dit seglarna på små formella fel, i stället för att titta till helheten och fokusera på det som verkligen gör skillnad. Vi har väl alla hört historier om hur långa kättingar skall vara…

Både Thomas och Sten är medvetna om detta, och har arbetat på att förändra attityden hos de som utför inspektionerna. Man vill vara mer rådgivande och prioriteten är att båtarna skall kunna genomföra racet på ett säkert sätt. Och det verkar som att det alltid finns de som försöker fuska sig igenom kontrollen, vilket så klart kan påverka attityden :-)

Jag tycker KSSS gör ett jättebra jobb med information i de här frågorna, och jag är säker på att de vill göra besiktningen till en så smärtfri process som möjligt.

Jag kan hjälpa dem genom att ta frågan på allvar, ha ordning på mina prylar och ha checkat av sakerna på listan ovan.

Är det något speciellt som ni funderar på?