ORCi Worlds 2016 | analys

Nu har det gått en vecka sedan VM i ORCi i Skovshoved, där jag var nere ett par dagar för att fotografera och prata med arrangörer och seglare. Här kommer lite tankar och lite bilder (hela albumet här).

Först och främst var det ju grymt att man samlat 131 båtar från många olika nationer. De klassiskt stora “ORC-nationerna” Sverige och Tyskland stod för lite drygt hälften av deltagarna (70 båtar). Mest förvånande var väl att Danskarna bara hade 15 båtar på plats. Fast det kanske är representativt för Dansk storbåtssegling 2016?

Det var däremot inget fel på nivån. Danmark och Estland stack ut med hög nivå på båtarna, liksom många mindre nationer som skickat en handfull riktigt bra båtar.

Nation – deltagare – snittplacering – Top 10
GER – 41 – 31,3 – 9 – 22%
SWE – 29 – 27,8 – 4 – 14%
NOR – 15 – 31,8 – 3 – 20%
DEN – 15 – 23,7 – 5 – 33%
EST – 10 – 18,1 – 4 – 40%
FIN – 6 – 22 – 1 – 17%
NED – 5 – 15 – 2 – 40%

Totalt – 131 – 27,7 – 30 – 23%

Så vad kan man säga om de olika klasserna…

Klass A
1 ITA TP52 FRECCIA ROSSA Yakimenko VADIM 449.3 11
2 DEN SWAN 45 SD TAROK VII Erik BERTH 547.1 22
3 SWE SWAN 45 Stell Fredrik ALEXANDERSSON 549.2 24
4 GER OTO 40 SPORTSFREUN Axel SEEHAFER 508.5 34
5 GER GP 42 SILVA NEO Dennis GEHRLEIN 497.1 35
6 GER XP-44 XENIA Ralf LÄSSIG 559.8 36
7 GER BRENTA 55 EMBER SEA Matthias MIER 476.7 40
8 GER DK 46 TUTIMA Kirsten HARMSTORF 523.1 43
9 NOR GP 42 07 ALCAPONE Christian von TREPKA 491.7 48
10 GER KNIERIM 49 DESNA Sven WACKERHAGEN 512.8 55

Inte helt oväntat vann en TP52:a. När var senast någon annan båttyp vann i stora klassen? Fri vind och bra rating gjorde dem svårslagna trots att de var helt nya i båten (som vad samma båt som vann förra året som Enfant Terrible).

neo-1

Jag kan inte uttala mig om hur bra det rysk/franska teamet är… men tvivlar på att de hade slagit Silva Neo i likadana båtar?

stell-1

Bra genomfört VM av Swan 45 Stell. Ny (toksnygg) båt men proffsigt genomförande. Martin Strandberg till rors, Jesper Feldt på taktik (bägge med lokalkännedom) och Matrisen-gänget (från Farr 30) så hade man skott på guldet på fredagen. Men man seglade inget vidare sista dagen. Stabilt brons i vilket fall.

Mest förvånade är väl att Silva Neo inte var med och högg. Rätt båt för de lätta vindarna och ett gäng som kört tillsammans länge.

Klass B
1 NOR Landmark 43 SANTA Claus LANDMARK 542.3 10
2 FIN X-41 Normet Aaro CANTELL 574.9 18
3 GER FIRST 40 ARXES-TOLINA BM YACHTIN Peter Beck MIKKELSEN (S) 575.2 31.5
4 DEN SWAN 42 Sirena Peter BUHL 538 34
5 EST X-41 mod PREMIUM Mati SEPP 576.6 38.5
6 NOR Landmark 43 White Shadow Torkjel VALLAND 542 43
7 GER X-41 DOCKENHUDE Thomas JUNGBLUT 582 50.5
8 DEN Xp 44 Stony 7 Steen TOFTEBJERG 562.1 54.5
9 EST X-41OD OLYMPIC Tiit VIHUL 577.8 55.5
10 DEN Landmark 43 Min Ide H Thomas LUND HANSEN 532.2 62.5

Ganska mycket enligt förhandstipsen i denna mycket tuffa klass?

Claus Landmark, med blanda andra Morten Henriksen ombord, seglade precis lika bra som på VM i Kiel (där man ledde) och nu senast på Marstrand Big Boat Race. Man dominerade med en 3:a som sämsta resultat i sin serie (man räknade bort en 8:a).

Att X-41:orna skulle gå bra gissade vi, och Normet med både Sten Mohr och Mikeal Røssberg visade vägen framför ett antal båtar från olika nationer.

regina-1

Bästa svenska båt i klassen var Jacob Wallenberg i ClubSwan 42 Regina 2.0 som kom in som 11:a. Mycket bra för ett gäng som är nya i båten.

Lite besvikna var nog både Vencom (34:a) och Datacom (41:a). Oerhört meriterade gäng som båda vunnit EM i båtar mer anpassade efter regeln, brukar inte få segla i seilver-fleeten.

Förvånande var väl att den Danska Landmark 43:an knep en 10:e plats trots en DSQ i första racet. Visst är de nya i båten? Är det förresten gamla Datacom som dömdes ut av Stockholmsgänget för några år sedan?

Klass C
1 NED Italia 9.98 Bachyachting racing team Jascha BACH (S) 630.1 15
2 DEN X-37 HANSEN Michael MOLLMANN 609.5 19.5
3 SWE FIRST 36,7 MOD Pro4u/Malin Patrik FORSGREN 614 31
4 NED J-109 Jai Alai Alain BORNET 625.1 45
5 SWE Farr 30 Chayenne Anders HELMRICH 581.7 47
6 FRA J-112E LANCE 12 Bo TEICHMANN 602.1 48
7 EST NM38S SUGAR 2 Jaan AKERMANN 608.8 57
8 EST ONE OFF KATARIINA II Aivar TUULBERG 606 60
9 GER FIRST 36.7 HALBTROCKEN Dr Knut FREUDENBERG 640.1 61.5
10 SWE First 35 Kwanza Sten HAEGER 632.9 63.5

I lilla klassen skiljde det 0.5 poäng mellan Bach Yachting och Hansen inför sista racet. Hansen förlorade matchracingen och fick en svartflagg.

pro4u-2

Stabilt som vanligt av Pro4u som knep bronset.

orc16-farr-cheyenne-1

Även Farr 30 Chayenne seglade i det närmaste felfritt men led nog en del av sin rating. Darren Jones, som med 6 VM-titlar i allt från Farr 30 till Swan 45, hade en del synpunkter på ORC :-)

Även First 35 Kwanza knep en plats på topp 10 och blev bästa västkustbåt. Målmedvetet seglande de senaste åren betalade sig.

Kul att både J/109 Jai Alai och nya J/112E Lance 12 gjorde bra ifrån sig. Bägge trovs i de lätta vindarna och klarade sig fint med gennaker. Skulle kanske sett annorlunda ut i 6-7 m/s där ORC tenderar att överskatta gennakerbåtarnas förmåga.

j1112-1

Det verkade också finnas en balansgång när det gällde att få in båten i klass C. J/112E hade fenköl utan bulb och en mycket liten jib. Det gjorde att man gick bra när det stod vind, men i det ultralätta hade man det svårt. Det blir lite gambling när minskar segelytan för att nå ett visst CDL. Jag tror en J/112E a J Lance 12 fast med aluminiummast, lite lättare köl och en fullstor fock skulle bli en grym kryss/länsracer i lilla klassen.

Gemensamt för topp 5 är att man har hästkrafterna för att att kunna gå fort även i mycket lite vind.

På Öresund Regatta har det diskuterats “ORC racing versus One design”. Teorin är att entyp är en bra plattform för att kunna segla sin båt till 100% och ORC-mästerskapen skulle vara en chans för att få utväxling på detta.

Trots en del “optimering” så kan vi inte se att entypsbåtarna gör bättre ifrån sig än alla andra…
Farr 30: snittbåten placerar sig på plats 24,8 av 59 båtar. Cheyenne som troligtvis seglas på 100% kommer in som 5:a. X-35: snittbåten blir 27,3 av 59 och bästa båt blir 16:e. De flesta landar runt 20 vilket då skulle vara ett betyg på hur bra klassen är?

Både Farr 30 och X-35 trivs alldeles utmärkt i de lätta förhållanden som rådde, så det blir nog inte bättre än så här.

Som jämförelse så hade First 34,7 snittplaceringen 25 (passar också fint i lätt vind), och First 35 snittade på plats 31.

Antingen så ger det ingen större fördel att segla entyp, eller så har dessa båtar det svårt i regeln?

orc16-x41-1

I klass C så ser det annorlunda ut, där X-41 har snittplaceringen 12,6 och hela 4 båtar på topp 10. Dessa båtar seglar ingen entyp men passar uppenbarligen bra i mellanklassen (som verkar gynna välseglande, balanserade båtar som Landmark, ClubSwan och X-41).

orc16-hh42-1

Sedan måste man ju ställa sig frågan om varför nya sportiga designer inte är med i matchen. Tittar man på MAT 11.80, HH42 och några andra modernare designer så är man inte alls med – trots extremt meriterade besättninar, grymma segelbudgetar och segelmakarna ombord. Jag pratade lite med ORCs representanter och de menade att alla seglade som krattor.

Jag är inte helt säker på att det är hela sanningen.

Mark Mills har ju specialanpassat Datacom för just detta event? Hela paketet borde vara rätt och ratingen rätt.

Eller är det så att vi har en kategori extrema båtar som inte vanliga dödliga kan segla på 100%?

I vilket fall kan man konstatera att det är ett högriskprojekt att designa och bygga något nytt för att segla EM/VM. En bättre begagnad Landmark eller X-41 verkar vara det säkraste kortet just nu :-)

mercedes-1

Next 37 är ett annat exempel. Fast här är båten faktiskt tänkt att vara långsam redan från början :-)

När det gäller själva arrangemangen så var det några saker som dök up i många av de diskussioner som fördes på bryggan:

Resultathanteringen. Denna fungerade helt enkelt inte. KDY hade valt Manage2Sail som inte kunde hantera splittade fleets (därför kan man inte se guld- och silver-fleets i resultatlistan) och ORCs representanter litade inte alls på rutinerna. Därför räknade först KDY ut alla resultat (till stor del för hand), samtidigt som ORC tog målgpångstiderna och gjorde sina egna resultat i CyberAltura. Därefter skulle alla resultat dubbelkollas.

Med tanke på att resultathantering är mycket viktigt för seglarna, och att även stora klubbar har problem. Nu senast KSSS på Sandhamn Open, så borde man fångat upp detta i tid?

Vädret. Man kan inte beskylla arrangören för vädret brukar man ju säga. Men att det skulle vara lätta vindar på den danska sidan av Öresund i juli var ingen överraskning. Man fick genomfört tillräckligt många race för ett VM, men det var en del som ifrågasatte om det var ett smart val av plats/tid.

Det var också en del gnäll på att tävlingsledningen hade höga krav på helt stabil vind över hela banområdet. Att vänta i timmar på att vindriktingen skall vara samma vid kryssmärket som på startfartyget kan ju vara tröstlöst, men det verkar ändå som att KDY gjorde det mesta med de förutsättningar man hade.

Kringarrangemangen. Många verkade ha höga förväntningar på landarrangemangen i Danmark, men man hade inte nått hela vägen här. Race village var utspridd och aktiviteterna var inte riktigt synkade med arrangemangen på vattnet. Det blev successivt bättre under veckan när man insåg behoven, men det hade varit lätt att fixa.

KDY firar 150 år och har mycket på sin agenda. Det kändes inte heller som att man hade lyckats attrahera sponsorer som ville aktivera under VM. Det är myvket jobb, men det gör också stor skillnad för själva arrangemanget.

Media. Är alltid svårt, och verkar falla mellan stolarna när klubbarna och ORC skall enas om som skall göra vad. Nu kom man på att man saknade video-team två dagar innan start, men det räddades väl upp av bra fotografer på plats (och ganska lite action). Med långsam resultathantering skulle man kanske kunna gjort mer på Facebook för att hålla alla (inklusive seglarna) uppdaterade.

orc16-startline-1