SFS Sail Week och allsvenska effekter
Allsvenskan och de andra nationella ligorna runt om i världen verkar ha bra moment, vilket är kul.
En av de sakerna som jag gillade mest när Allsvenskan dropg igång (så här lät det då) var att det skulle kunna vara en plattform för klubbarna att bygga vidare på. För att skapa engagemang i klubben, lokalt och bland sponsorer.
Jungfrusund Race Week var ju ett sådant exempel och här är ett annat från Sotefjordens Segelsällskap.
När gänget från Hunnebostrand kom till Saltsjöbaden för sin första Allsvenska tävling, så hade jag ingen relation till dem. Men de var alltid positiva, satsade hårt och imponerade mot alla stora klubbar. Det var inte svårt att gilla deras klubblag, som avslutade premiärsäsongen med den stabila serien 8-8-10.
Därför blev jag lite extra glad när jag fick sammanfattningen av SFS Sail Week i min mailbox.
Detta måste ju ge grym effekt med relativt line insats, och göra klubben mer relevant för alla inblandade. Att få juniorer (och andra medlemmar) att prova en ny typ av segling. Att få med sig lokalt näringsliv (och kanske lokal media) och låta segling ta lite större plats. Och dessutom vara drivande i ett träningssamarbete med betydligt större klubbar som Hjuvik och GKSS.
Som en av minsta klubbarna i allsvenskan är en viktig del av satsningen att tillgängligöra J/70-segling på hemmaplan. Vi skapade SFS Sail Week för att visa upp J/70 och allsvenskan för medlemmar, almänhet och företagare. Under tre dagar hyrde vi in två av allsvenskans stripade båtar. Medlemmar, inte minst våra juniorer, fick möjlighet provsegla J/70 i olika träning- och tävlingsformat.
För att finansiera projektet gick vi ut till åtta lokala krögare i Sotenäs och erbjöd deras anställda segling i en matchcup med J/70.
Konceptet är enkelt och bygger mycket på upplägget kring en allsvensk deltävling. Publikvänlig segling nära land med halvvindsstart ner till länsgaten för att få in båtarna i Hunnebostrands hamn. Speaker och expertkommentator på kajen som tillssammans med närradion sände live bidrog till att höja tryck och intresse bland almänheten.
Fokus låg på att skapa ett kompakt event med åtta race på två och en halvtimme. Nya lag satt startklara i bytesbåtar och skeppare från SFS såg till allt rullade hela tiden. I paket ingick också 30 minuters träning med lite grundläggande båthantering och teambuilding. Före start togs lagfoton och eventet dokumenterades av fotografer för att kunna ge ett schysst material tillbaka till restaurangerna.
Trots kort planeringstid och blygsam marknadsföring blev eventet en publiksuccé med närmare 200 personer som mest samtidig längs kajen, strandpromenaden och bergen i Hunnebostrand.
Under sista dagen seglades en gemensam allsvensk träningscup där klubbens lag sparrade mot Hjuvik och GKSS utanför hamnen.
SFS har fått mycket positiv feedback från företag, allmänhet och klubbmedlemmar som ger ringar på vattnet för framtida satsningar. Lever klubbens allsvenska projekt vidare hoppas vi vara tillbaka sommaren 2017 med fler båtar, klubbar och ännu mer publikvänlig segling!
Stort tack till gänget i Hjuvik som hyrde ut sina båtar och möjliggjorde SFS Sail Week.
Grymt!
Och ett bra exempel på hur man kan använda Allsvenskan som “plattform” för att åstadkomma bra saker för den egna klubben. Och de effekter man får i klubben är mycket viktigare än hur resultatlistan ser ut efter en Allsvensk säsong. För det är SFS och andra småklubbar som är grogrunden för Svensk segling, och om de tynar bort (eller slutar kappsegla) så kommer det att drabba GKSS, KSSS och vårt landslag.
Jag hoppas vi får se fler initiativ av den här sorten!
Jag tror också klubbarna hade kunnat göra mycket mer kring de Allsvenska eventen. Om man funderade på hur ett bra event skall se ut, och hur man skulle kunna engagera lokalt näringsliv och media (och staden), så är jag helt säker på att klubbarna hade kunnat glöra sin Allsvenska till en intäktskälla på samma sätt som i andra sporter. Och att det dessutom förstärkte de positiva effekter vi ser här.