Göteborg Open Sea Race 2016
Alla bilder på oss är tagna av GQSS.
Jag vet inte om det bara är jag som ångrar massa saker inför och under en kappsegling? Jag ångrar att jag anmälde oss, jag ångrar att jag lurade med Simon (min co-skipper) under årets sjukt blåsiga Göteborg Open Sea Race och jag ångrar att vi hamnade på Marstrandsfjorden i 18 meter/sekund.
Men jag hade som nyhetslöfte en gång att göra fler saker som jag ångrar. Och i det här fallet ledde det till otroliga minnen, ett fint pris och en djävulsk träningsvärk.
Racet startade fredag eftermiddag vid 16:30 vid Röda Sten direkt väster om Älvsborgsbron. Hällregn och otroligt nyig vind satte temat direkt. Det här skulle inte bli någon “walk in the park”.
Trots att vi inte var så många båtar, så var alla mellan 10 och 11 meter. Så en ganska homogen fleet – i alla fall om man skulle halvvinda runt på Kattegat i 10-12 m/s…
Ganska snabbt blev vi en kvartett som seglade mycket lika. Vi, SunFast 3600 la Primera, Dominant 105 Lady Godiva (förra årets vinnare) och HP-1030 Lava Gull (med tung besättning, både vikt- och erfarenhetsmässigt)
Första sträckan västerut till Måvholmsbåden bjöd på 18-20 knops vind från TWD 175. Vi tog ett rev halvvägs och hängde med bra trots att vi saknade folk på kanten. Jag och Simon hängde så mycket vi orkade, men skillnaden var nog mest psykologiskt…
Efter första runningen blev det kryss söderut. Nu blåste det stadigt 20 knop och hade bra rulle. Vi mäter ju hela tiden prestanda som % av polardiagram och har denna siffra på masten. Denna baseras på full besättning och nu lyckades vi klämma ut 95%. Normalt ligger vi runt 93 på kryss utan folk på kanten.
Vi valde att hålla höger in mellan skären öster om Vinga medans resten av fleeten gick vänster i leden. Det var nog hugget som stucket då vi fick ett lite högervrid men fick göra fler slag.
Vid 18.05 rundade vi Ekeskärsbådan och kunde sätta kurs mot Skagen. Planen var att köra en rejäl överbåde, så alla prognoser sa att vinden skulle vrida emot fram på kvällen. TWD var 175, men redan efter en timme var vi på 230. Sedan tickade den fram och tillbaka mellan 230 och 260.
Även styrkemässigt varierade vinden från 18 knop till 25 knop och sjön var tidvis knepig. 20.00 valde vi att ta ett rev i focken, och så länge vinden var uppe så gick vi bra mpt både Lady Godiva (som inte höll samma höjd) och La Primera.
23.15 rundade vi Skagens rev. Vi missade bojen med 1500 meter, vilket får anses som ganska ok med tanke på att motvridet kommit mycket tidigare än vi trott. det lönade sig också att lägga slaget mot bojen sent, då vi hade medström på sista benet. Många valde att lägga slaget söderut tidigare, och måste haft problem med rejäl nordgående ström.
Efter rundning slog vi ut revet på focken men behöll det i storen. Nu fanns det också tid för att äta något, och Simon värmde 24HourMeals köttbullar & pasta i sittbrunn i ljuset av pannlampan. Sedan fick han vila lite i lovartskojen då han kände av lite sjösjuka.
Vinden låg nu stadigt på 20-22 knop, och vi kunde gå lågt och snabbt på rhumbline med TWA 110. Vi snittade runt 10 knop och drygade ut avståndet bakåt, även om Lady Godiva hängde med förvånansvärt bra.
Vi försökte hela tiden ha de andra som referenser. Här klockslag och hur långt efter La Primera och lady Godiva var…
Vi rundade Kummelbanke 02.10, och tittar vi på tiderna så ledde Lady Godiva. Vi var 16 minuter efter La Primera, men visste också att nuy skulle vara dags för en öppnare bog som kanske skulle passa oss lite bättre.
Direkt efter rundningen gick vi lågt och fort i vågorna. Långa repor på 12-13-14 knop i vågorna och rolig segling i den kolsvarta natten. De andra båtarna bakom verkade gå på en högre kurs efter märket. Eventuellt för att kunna gasa på senare?
Tyvärr så var glädjen kortvarig. Det som skulle blivit en fin bog med TWA 130 blev istället en brant halvvind så i jämhöjd med Vinga var det dags att skota hem och sikta på Hätteberget. Nu vred vinden stadigt emot, från TWD 230 till 240 till 250 och till sist 260. I samma takt ökade den och det var uppenbart att vi inte skulle kunna segla båtan när det var stadigt 32 knop (16 m/s).
Vi resonerade kring att ta ner storen helt, men kom fram till att vi ville segla båten aktivt och gick till vårt djupa 2:a rev (motsvarar ett 3:e rev som i stort sett halverar mastliket. Full shorthanded fock (motsvarar en heavy weather jib) och bottenrevad stor kändes mycket bra och båten betedde sig fint trots stora vågor rätt i sidan.
Det kändes som en evighet innan vi kom upp till Marstrandsfjorden och när det nu började ljusna så var det ingen kul syn som mötte oss. Enorma vågor där skummet rök av vågtopparna, kolsvarta moln som kom med hårdare och hårdare vind. Vi såg 38 knop som mest på instrumenten, men andra har rapporterat 20.
Det såg ut som en sån där skäckbild som Sjöräddningssällskapet brukar ha i sin årsbok…
Eller som Simon sa; “det var bättre när det var natt och man slapp se det här…”
Vi hade problem att falla av för att runda, men fick till det på tredje försöket. Efter en bra gipp på framkanten av en enorm våg kunde vi segla söderut igen. Tiden blev 04:50.
Nu hade vi gått från att vara 16 minuter efter La Primera till att vara 4 minuter före. Grymt happy med att vi drev på och seglade båten så fort vi kunde i de tuffa förhållanden som rådde.
Sedan var det samma visa fast åt andra hållet. Otäckt nära Stora Pölsan i lä, men vinden minskade ändå lite när vi började närma oss Vinga. Stadigt 15 m/s kändes plötsligt hanterbart.
Efter Vinga angöring fick vi till sist segla med vågorna. Ett par rejäla nerförsbackar på +15 knop och en riktigt maffig på +20. Ja, det finns videoklipp…
All cred till Simon som var min co-skipper. Vi har aldrig seglad doublehanded tillsammans, men har är en viktig kugge i vårt maskineri. Framförallt offshore (minns ni killen som dök halvvägs till Fastnet Rock för att ta bort tång från kölen?).
Hur man känner igen en offshoreseglare? Genomblöt, huvan framme, pannlampa på fast det är dag och så det där fåniga leendet…
Lite senare mötte vi Lady Godiva. De hade tappat rodret 8 distans väst om Väst om vinga, men hade lyckats ta sig in i skärgården med stormfock och nödstyrning. Där mötte Märta Collin från Sjöräddningsällskapet upp.
Anders Dahlsjö berättar mer:
Här har vi La Primera som forsar i mål. 42 minuter efter oss, vilket betydde drygt 15 minuter efter på korrigerad.
Stort tack till GQSS och alla som hjälpt till att arra racet. När Erik Norrström, som är projektledare, kom till mig för tre år sedan så avrådde jag honom från att återstarta GOR. Så glad att han inte lyssnade på mig.
Stor tack till mitt team också. Även om inte alla var med, så har vi lärt oss att driva båten snabbt i de flesta förhållanden. Vi spikade sista upplagan av Göteborg Offshore Race 2010. Då med J/!09:an och ett lättvindsbetonat race med mycket kryss/läns. Att få göra om det i en helt annan båt, med helt andra förutsättningar, är ganska cool.
Aug 14, 2016 @ 21:36
Fint reportage! Congrats!
Fråga: Hur får du % av polar på masten? Är VPP siffrorna intryckta i Expedition och Expedition outputtar % till NEMEA bussen som sedan visas på masten? (är det möjligt utan att göra kalkylen på laptop?)
Aug 14, 2016 @ 23:54
Vi låter Expedition räkna ut det och skickar tillbaka det som ett “custom-meddelande” till servern. Sedan kan man visa det på vilken display man vill.
RaceBox ger Polar Boat Speed men inte % tror jag. Det är väl inte hela värden, men jag tycker % ger en bra baseline för relativa jämförelser. Ex, så vet man att 93% är bra shorthandedkryss, 96% är superbra och 88% innebär panik.Det är mycket svårare att göra med fart som kan variera ganska mycket.
Det är också viktigt att man dämpar siffrorna, då man vill veta hur man driver båten över tid. Jag tror vi har 10 eller 30 sekunder.
Aug 14, 2016 @ 23:08
Vill man inte ha en laptop igång kan man använda Nexus “RaceBox” för att räkna ut target boat speed baserat på båtens polärdiagram.
Fick man ni inte segla på SRSs-talet när ni körde shorthanded?
Aug 14, 2016 @ 23:44
Man har valt att inte ha någon shorthanded-klass, vilket jag tycker är synd. Och alltså seglar vi på vårt vanliga SRS.
Sedan var vi ändå tre båtar som körde doublehanded: vi, Kaida och Rebellion.
Tittar man på SRSs så är det lite lustigt att en SunFast 3600 har större avdrag en en J/111. Känns väl ändå som att SunFasten är designad för att seglas fort utan gubbar på kanten?
SRS SRSs
Kaida 1,24 1,228 99,0%
Rebellion 1,283 1,265 98,6%
Lady Godiva 1,27 1,256 98,9%
Esquire 1,268 1,26 99,4%
Jigy Jigy 1,288 1,27 98,6%
Lava Gull 1,322 1,295 98,0%
La Primera 1,334 1,314 98,5%
Blur 1,378 1,359 98,6%
Aug 15, 2016 @ 08:05
Grattis Peter
Skönt det gick bra.
Tack för tidvattenstipsen.
Aug 15, 2016 @ 15:01
Breda båtar är poppis, det ger mer formstabilitet. Men effekten av gubbar på kanten blir samtidigt större då hävarmen av besättningsvikten blir större med bredare båt vilket är lite av en paradox. Segelyta, depl mm är också saker som påverkar SRSs talet. Mer segelyta ger större avdrag i SRSs, större depl ger mindre avdrag osv. Refanut får tex inget avdrag alls i SRS då hon är smal, väldigt tung och har relativt liten segelarea. Airbender får nästan inget avdrag då hon är extremt smal, trots att hon är lätt och har stor segelarea. En 606:a får inget avdrag alls då den normala besättningsvikten är ungefär densamma som shorthanded.
Aug 15, 2016 @ 16:09
hur sätt vikten på kanten? det finns ju angivet max besättningsvikt för båttyperna. För klassbåtar finns ju information att tillgå med hur är det med alla andra? Jag efterfrågar här endast principen inte exakt beräkning/skattning.
Aug 15, 2016 @ 18:11
Jag är med på resonemangen, men tycker inte riktigt man ser logiken.
Nedan ett litet urval av båtar, och hur mycket långsammare de blir shorthanded (SRSs vs SRS).
MC38 -3,2%
GP42 -2,8%
HH42 -2,8%
Pogo 650 -2,7%
Seascape 24 -2,5%
Melges 24 -2,4%
Pogo 30 -2,1%
Pogo 850 -1,8%
SunFast 3600 -1,5%
J/111 -1,4%
Pogo 40 S3 -1,1%
IMX-40 -1,1%
First 40 -0,7%
B&R 38 -0,4%
I min värld är Melges 24 näst intill omöjlig att segla utan gastar på kanten. Att den skulle klara sig bättre shorthanded än special-designade shorthandedbåtar som Pogo 650 eller Seascape 24 känns konstigt?
Det är också lustigt att en First 40 inte lider lika mycket som en Pogo 40?
Eller att en Pogo 650 och en GP42 är lika beroende av många gastar som hikar fullt :-)
Aug 15, 2016 @ 19:54
Men Peter, visst var det en Melges 24 som vann sin klass i Silverrodret förra året?
Aug 15, 2016 @ 20:39
Mini 650 Pogo 2 Mojo var nästan 6% snabbare runt än den lätt modifierade Melges 24:an R2D2. Året dessförinnan var Pogon 16% snabbare.
Fast just i det här fallet så tror jag mest att det beror på att Morten Bogacki är en riktigt duktig seglare.
Aug 16, 2016 @ 11:33
Bara för att en båt har konstruerats för att seglas shorthanded betyder inte det att den inte går inte går snabbare med mer vikt på kanten. :)
Aug 16, 2016 @ 12:27
Så klart inte.
Samtidigt så borde designern rimligtvis ta olika hänsyn beroende på primärt användningsområde. I en Melges 24 ger jag upp några av båtens “sweetspots” när jag inte har någon besättning. I en Seascape 24 är det inte alls lika säkert på att jag kan hitta samma “sweetspots” bara för att jag lastar ombord fyra tunga killar på railen?
Aug 16, 2016 @ 13:23
vikt på kanten är ju endast ett sätt att skapa rättande moment. konstruktörer tar ju hänsyn till om båten ska seglas med stor besättning eller med shorthanded.
Frågan här handlar ju om avdrag för shorthanded och inte om själva båtspeed, dvs. skillnad mellan att ha folk på kanten eller ej.
Tyvärr får jag inget svar om hur det bestämms om hur vikten på kanten ändras. jag skulle kunna tänka mig dels att det sätts individuellt och då krävs hög kunskap om varje båttyp eller om det är en funktion av båtstorlek och/eller andra faktorer och då kan det ju också slår fel.
Aug 16, 2016 @ 15:47
Frågan här handlar väl i högsta grad om båtfart? Hur mycket långsammare blir en båt runt en cirkelbana om du reducerar besättningsantalet? De flesta båtar, och sportiga båtar med stor segelarea i synnerhet, kryssar snabbare i mellanvind med mer vikt på kanten, och på cirkelbana är det drygt 30% av tiden som det är fullt hemskotat. Sedan minskar behovet av vikt på kanten succesivt till man kommer ner på slör där båten istället går långsammare (om vi inte pratar om riktigt snabba båtar som alltid har vinden för om tvärs och alltså alltid behöver stort RM). Om man nu slänger av besättningen och kör shorthanded, hur mycket långsammare seglar båten då runt cirkelbanan? Det är frågan som SRSs försöker besvara.
Sen kan jag tycka att det är en rätt intetsägande att dra slutstatser av en jämförelse mellan en Mini och en Melges i ett enskilt race, man har ingen aning om vad som är pga seglaren, båten eller om förutsättningarna ens var i närheten av det som SRSs talet har för avsikt att representera, det klassiska LYS-problemet. Tittar man på näst snabbaste mini så var den 17% långsammare än Melgesen och enligt SRSs ska den bara vara 6,8% efter, och med den typen av resonemang så borde alltså Minin ha än mer avdrag i SRSs. Snudd på Trumpnivå på sådana resonemang tycker jag.
En mini är en extrem båt, den har extremt stor segelarea för sin storlek, även om den inte har RM nog att bära all segelyta när man seglar solo, och alltså inte för att det är snabbare i alla förhållanden utan för att den seglar i en boxregel som tillåter det, och med filosofin att man kan ju alltid reva. Revad segelyta är inte till ondo i en boxregel som denna till skillnad från alla respitsystem där man betalar även för segelyta man inte har hissad. SRS ser att om båten skall kunna utnyttja all denna segelyta effektivt så krävs det typiskt fem till sex man på railen, och den får avdrag för avsaknaden av dessa i SRSs. Om man riggar ner en mini till mer ”normala” proportioner så skulle även SRSs-avdraget minska.
Aug 17, 2016 @ 11:41
När jag skrev “själva båtspeed” avsåg det absoluta båtspeed. Som du ju själv skriver så handlar det om relative båtspeed, dvs. förändringen av båtspeed pga mindre besättningsvikt.
intressant att SRS-formeln kan känna av hur vikt som behövs för en viss segelyta. För att hålla SRS enkelt är indata stark begränsad. Har inte skrovets konstruktion t.ex. inverkan på stabiliteten?
Håller även med om att man inte kan dra för stora slutsatser av en tävling. Är man dock med på banan så ser man en hel del. Tror nog att PeterG har gjort sina hemläxor batter än så. Just upplevelsen vad som är snabb och vad som är långsam bidrar ju till utveckling av I det närmaste alla respitsystem utöver vetenskaplig kunskap.
Aug 17, 2016 @ 13:13
Här är några som inte förstår att Melges inte går att segla shorthanded.
Själland runt som double handed
https://www.facebook.com/lundmarksailing/?fref=nf&pnref=story
Aug 15, 2016 @ 08:35
Genomblöt, huvan framme, pannlampa i dagsljus och fånigt leende. Lysande beskrivning! :-D
Låter som att detta var rejält mycket blötare än ÅFOR (som jag tyckte var hysteriskt blött)? Bra kämpat!
Aug 15, 2016 @ 08:51
Att livlinan sitter på är också ett säkert tecken…
Aug 15, 2016 @ 11:38
Ha ha, den meningen blev klassisk göteborgshumor Peter!
Göteborg Open Sea Race 2016 | film - BLUR
Aug 16, 2016 @ 10:00
[…] Här kommer lite filmklipp från helgens race (hela racerapporten här). […]
9 riktigt bra nattseglingar - BLUR
Nov 22, 2020 @ 20:00
[…] Göteborg Open Sea Race 2016 började blåsigt, och sedan ökade det… Lady Godiva tappade rodret och det hela såg ut som en varningsfilm från SSRS. Vi såg nästan 20 m/s på vindmätaren och Simon konstaterade när det ljusnade: “det var bättre när det var natt och man slapp se det här…” […]