Skip to content

21 Comments

  1. Markus
    Aug 14, 2016 @ 21:36

    Fint reportage! Congrats!

    Fråga: Hur får du % av polar på masten? Är VPP siffrorna intryckta i Expedition och Expedition outputtar % till NEMEA bussen som sedan visas på masten? (är det möjligt utan att göra kalkylen på laptop?)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2016 @ 23:54

      Vi låter Expedition räkna ut det och skickar tillbaka det som ett “custom-meddelande” till servern. Sedan kan man visa det på vilken display man vill.

      RaceBox ger Polar Boat Speed men inte % tror jag. Det är väl inte hela värden, men jag tycker % ger en bra baseline för relativa jämförelser. Ex, så vet man att 93% är bra shorthandedkryss, 96% är superbra och 88% innebär panik.Det är mycket svårare att göra med fart som kan variera ganska mycket.

      Det är också viktigt att man dämpar siffrorna, då man vill veta hur man driver båten över tid. Jag tror vi har 10 eller 30 sekunder.

      Reply

  2. JIMMY
    Aug 14, 2016 @ 23:08

    Vill man inte ha en laptop igång kan man använda Nexus “RaceBox” för att räkna ut target boat speed baserat på båtens polärdiagram.

    Fick man ni inte segla på SRSs-talet när ni körde shorthanded?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2016 @ 23:44

      Man har valt att inte ha någon shorthanded-klass, vilket jag tycker är synd. Och alltså seglar vi på vårt vanliga SRS.

      Sedan var vi ändå tre båtar som körde doublehanded: vi, Kaida och Rebellion.

      Tittar man på SRSs så är det lite lustigt att en SunFast 3600 har större avdrag en en J/111. Känns väl ändå som att SunFasten är designad för att seglas fort utan gubbar på kanten?

      SRS SRSs
      Kaida 1,24 1,228 99,0%
      Rebellion 1,283 1,265 98,6%
      Lady Godiva 1,27 1,256 98,9%
      Esquire 1,268 1,26 99,4%
      Jigy Jigy 1,288 1,27 98,6%
      Lava Gull 1,322 1,295 98,0%
      La Primera 1,334 1,314 98,5%
      Blur 1,378 1,359 98,6%

      Reply

      • Anders Nilsson
        Aug 15, 2016 @ 08:05

        Grattis Peter
        Skönt det gick bra.
        Tack för tidvattenstipsen.

        Reply

      • JIMMY
        Aug 15, 2016 @ 15:01

        Breda båtar är poppis, det ger mer formstabilitet. Men effekten av gubbar på kanten blir samtidigt större då hävarmen av besättningsvikten blir större med bredare båt vilket är lite av en paradox. Segelyta, depl mm är också saker som påverkar SRSs talet. Mer segelyta ger större avdrag i SRSs, större depl ger mindre avdrag osv. Refanut får tex inget avdrag alls i SRS då hon är smal, väldigt tung och har relativt liten segelarea. Airbender får nästan inget avdrag då hon är extremt smal, trots att hon är lätt och har stor segelarea. En 606:a får inget avdrag alls då den normala besättningsvikten är ungefär densamma som shorthanded.

        Reply

        • Peter
          Aug 15, 2016 @ 16:09

          hur sätt vikten på kanten? det finns ju angivet max besättningsvikt för båttyperna. För klassbåtar finns ju information att tillgå med hur är det med alla andra? Jag efterfrågar här endast principen inte exakt beräkning/skattning.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 15, 2016 @ 18:11

          Jag är med på resonemangen, men tycker inte riktigt man ser logiken.

          Nedan ett litet urval av båtar, och hur mycket långsammare de blir shorthanded (SRSs vs SRS).

          MC38 -3,2%
          GP42 -2,8%
          HH42 -2,8%
          Pogo 650 -2,7%
          Seascape 24 -2,5%
          Melges 24 -2,4%
          Pogo 30 -2,1%
          Pogo 850 -1,8%
          SunFast 3600 -1,5%
          J/111 -1,4%
          Pogo 40 S3 -1,1%
          IMX-40 -1,1%
          First 40 -0,7%
          B&R 38 -0,4%

          I min värld är Melges 24 näst intill omöjlig att segla utan gastar på kanten. Att den skulle klara sig bättre shorthanded än special-designade shorthandedbåtar som Pogo 650 eller Seascape 24 känns konstigt?

          Det är också lustigt att en First 40 inte lider lika mycket som en Pogo 40?

          Eller att en Pogo 650 och en GP42 är lika beroende av många gastar som hikar fullt :-)

          Reply

          • Göran/Xusidus/X-382
            Aug 15, 2016 @ 19:54

            Men Peter, visst var det en Melges 24 som vann sin klass i Silverrodret förra året?

          • Peter Gustafsson
            Aug 15, 2016 @ 20:39

            Mini 650 Pogo 2 Mojo var nästan 6% snabbare runt än den lätt modifierade Melges 24:an R2D2. Året dessförinnan var Pogon 16% snabbare.

            Fast just i det här fallet så tror jag mest att det beror på att Morten Bogacki är en riktigt duktig seglare.

          • JIMMY
            Aug 16, 2016 @ 11:33

            Bara för att en båt har konstruerats för att seglas shorthanded betyder inte det att den inte går inte går snabbare med mer vikt på kanten. :)

          • Peter Gustafsson
            Aug 16, 2016 @ 12:27

            Så klart inte.

            Samtidigt så borde designern rimligtvis ta olika hänsyn beroende på primärt användningsområde. I en Melges 24 ger jag upp några av båtens “sweetspots” när jag inte har någon besättning. I en Seascape 24 är det inte alls lika säkert på att jag kan hitta samma “sweetspots” bara för att jag lastar ombord fyra tunga killar på railen?

          • Peter
            Aug 16, 2016 @ 13:23

            vikt på kanten är ju endast ett sätt att skapa rättande moment. konstruktörer tar ju hänsyn till om båten ska seglas med stor besättning eller med shorthanded.
            Frågan här handlar ju om avdrag för shorthanded och inte om själva båtspeed, dvs. skillnad mellan att ha folk på kanten eller ej.
            Tyvärr får jag inget svar om hur det bestämms om hur vikten på kanten ändras. jag skulle kunna tänka mig dels att det sätts individuellt och då krävs hög kunskap om varje båttyp eller om det är en funktion av båtstorlek och/eller andra faktorer och då kan det ju också slår fel.

          • JIMMY
            Aug 16, 2016 @ 15:47

            Frågan här handlar väl i högsta grad om båtfart? Hur mycket långsammare blir en båt runt en cirkelbana om du reducerar besättningsantalet? De flesta båtar, och sportiga båtar med stor segelarea i synnerhet, kryssar snabbare i mellanvind med mer vikt på kanten, och på cirkelbana är det drygt 30% av tiden som det är fullt hemskotat. Sedan minskar behovet av vikt på kanten succesivt till man kommer ner på slör där båten istället går långsammare (om vi inte pratar om riktigt snabba båtar som alltid har vinden för om tvärs och alltså alltid behöver stort RM). Om man nu slänger av besättningen och kör shorthanded, hur mycket långsammare seglar båten då runt cirkelbanan? Det är frågan som SRSs försöker besvara.

            Sen kan jag tycka att det är en rätt intetsägande att dra slutstatser av en jämförelse mellan en Mini och en Melges i ett enskilt race, man har ingen aning om vad som är pga seglaren, båten eller om förutsättningarna ens var i närheten av det som SRSs talet har för avsikt att representera, det klassiska LYS-problemet. Tittar man på näst snabbaste mini så var den 17% långsammare än Melgesen och enligt SRSs ska den bara vara 6,8% efter, och med den typen av resonemang så borde alltså Minin ha än mer avdrag i SRSs. Snudd på Trumpnivå på sådana resonemang tycker jag.

            En mini är en extrem båt, den har extremt stor segelarea för sin storlek, även om den inte har RM nog att bära all segelyta när man seglar solo, och alltså inte för att det är snabbare i alla förhållanden utan för att den seglar i en boxregel som tillåter det, och med filosofin att man kan ju alltid reva. Revad segelyta är inte till ondo i en boxregel som denna till skillnad från alla respitsystem där man betalar även för segelyta man inte har hissad. SRS ser att om båten skall kunna utnyttja all denna segelyta effektivt så krävs det typiskt fem till sex man på railen, och den får avdrag för avsaknaden av dessa i SRSs. Om man riggar ner en mini till mer ”normala” proportioner så skulle även SRSs-avdraget minska.

          • Peter
            Aug 17, 2016 @ 11:41

            När jag skrev “själva båtspeed” avsåg det absoluta båtspeed. Som du ju själv skriver så handlar det om relative båtspeed, dvs. förändringen av båtspeed pga mindre besättningsvikt.

            intressant att SRS-formeln kan känna av hur vikt som behövs för en viss segelyta. För att hålla SRS enkelt är indata stark begränsad. Har inte skrovets konstruktion t.ex. inverkan på stabiliteten?

            Håller även med om att man inte kan dra för stora slutsatser av en tävling. Är man dock med på banan så ser man en hel del. Tror nog att PeterG har gjort sina hemläxor batter än så. Just upplevelsen vad som är snabb och vad som är långsam bidrar ju till utveckling av I det närmaste alla respitsystem utöver vetenskaplig kunskap.

          • Calle P
            Aug 17, 2016 @ 13:13

            Här är några som inte förstår att Melges inte går att segla shorthanded.
            Själland runt som double handed
            https://www.facebook.com/lundmarksailing/?fref=nf&pnref=story

  3. Anders
    Aug 15, 2016 @ 08:35

    Genomblöt, huvan framme, pannlampa i dagsljus och fånigt leende. Lysande beskrivning! :-D

    Låter som att detta var rejält mycket blötare än ÅFOR (som jag tyckte var hysteriskt blött)? Bra kämpat!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 15, 2016 @ 08:51

      Att livlinan sitter på är också ett säkert tecken…

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Aug 15, 2016 @ 11:38

        Ha ha, den meningen blev klassisk göteborgshumor Peter!

        Reply

  4. Göteborg Open Sea Race 2016 | film - BLUR
    Aug 16, 2016 @ 10:00

    […] Här kommer lite filmklipp från helgens race (hela racerapporten här). […]

    Reply

  5. 9 riktigt bra nattseglingar - BLUR
    Nov 22, 2020 @ 20:00

    […] Göteborg Open Sea Race 2016 började blåsigt, och sedan ökade det… Lady Godiva tappade rodret och det hela såg ut som en varningsfilm från SSRS. Vi såg nästan 20 m/s på vindmätaren och Simon konstaterade när det ljusnade: “det var bättre när det var natt och man slapp se det här…” […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.