Bilbyte i Hyundai Cup
Smisk på fingrarna – man kan inte strunta i sin egen formalia.
Det är ju inte första gången man skickar hem fel gäng med en bil… 2010 tyckte man det var OK att Royal Blue seglade utan mätbrev, och 2011 lyckades man inte sortera resultatlistan efter korrigerad tid.
Läge för klubben att ta tag i sina rutiner? Det är ju tråkigt att en av Sveriges trevligaste race skall behöva dras med tråkiga efterspel.
ÖVERKLAGANDE 4/2016
Tävling: Hyundai Cup, Nynäshamns SS. 2016-08-27 Klagande: SWE 8, Rolf Erixon
Motpart: SWE 367, Isabelle AnderssonSSF:s BESLUT
Den 3/10 2016Protestkommitténs beslut ändras och SWE367 resultat ska räknas om med ett SRS-tal för normal segelsättning.
Motivering
Båten har felaktigt anmälts med ett för lågt SRS-tal. Det är varje båtägares skyldighet att anmäla båten med rätt mätetal. Se KSR 75.1 och 78.1.Enligt inbjudan 1.3 ska en båt som avser att segla utan undanvindssegel anmäla detta senast 48 timmar före start. SWE 367 har anmält sig cirka 36 timmar före start.
SSF:s kommentar
En båt som anmäler sig till SRS-segling där det finns en möjlighet att segla med ett lägre mätetal beroende på avvikande segelsättning måste anmäla detta inom utsatt tid. Om båten anmäler sig efter denna tidpunkt ska den tävla med sitt mätetal med normal segelsättningSvenska Seglarförbundet Regelkommittén
Håkan Larsson HandläggareI beslutet som inte kan överklagas har deltagit:Martin Corin, Charlotte Greppe, Christina Örtendahl, Håkan Larsson, Pia Wahren och Mats Skoting.
Sillstryparn
Oct 5, 2016 @ 20:25
Blä!
Silverfisken
Oct 5, 2016 @ 20:35
Bra beslut av SSF, tror detta gynnar sporten på längre sikt även fast det är trist för alla inblandade.
Fair play blir roligast för alla.
Kanske läge att skrota priset, då det verkar leda till att fler vill hitta genvägarna.
Pelle Pedersen
Oct 6, 2016 @ 08:03
Håller med, men jag undrar om SWE367 medvetet letade genvägar?
Mattias Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 09:10
Nej, det var slarv, besättningen på a22 tar beslutet med ro, men är fortfarande förundrade över att en vuxen man skrek fuskare och tjuv till en 16årig tjej!!
Mattias
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 09:16
“Slarv”?
Någon tog ju ett aktivt val att anmäla båten med en konfiguration som man inte brukar ha? Och fick speciellt godkännande av tävlingsledningen.
Så klart att man inte skall skrika korkade saker på en prisutdelning, men hade skepparen som stod på scen anmält sig korrekt (eller utgått då regelbrottet uppdagades) så hade hon sluppit detta!
Så hon har väl lärt sig några saker:
a) man skall inte skrika fuskare på prisutdelning,
b) man skall inte fuska (eller slarva med reglerna)
c) upptäcker man att man “slarvat” kan man försöka rätta till det :-)
Det är precis den här attityden som urholkar regelefterlevnaden; det var slarv med navigationen som gjorde att vi seglade genom trafikseparationen, det var slarv som gjorde att vi missade att runda alla märken på banan och det var slarv som gjorde att vi inte hade med alla segel i mätbrevet.
Men så länge ingen lyckas protestera så åker jag ändå hem med en bil eller en klocka…
WTF!
Skall alla börja “slarva”, ligga lågt när andra seglare undrar vad fan som händer och sedan “ta beslutet med ro” när det uppdagas att man gjort fel?
Är det så vi vill ha det?
Jocke_R
Oct 6, 2016 @ 11:01
Jag håller med dig Peter. Regelefterlevnad är viktigt. Själv fick jag mig en rejäl tankeställare när vingtrimmaren på oracle (glömt namnet) blev avstängd i 2 år för fusket med bly på fel ställe. Ett regelbrott som i mina ögon inte kändes så där gigantiskt stort i en låtsas tävling inför det stora racet.
Samtidigt tycker jag man måste ha lite empati för Hummingbird att det nog faktiskt var slarv och jag tyckte heller inte rättsläget kändes solklart innan SSFs utslag kom.
Det finns en bild på Blur från årets ÅFOR när storseglet är draget förbi mätmärket på bommen. Det tolkar jag som slarv och det är ingen big deal tycker jag, men det är likväl ett regelbrott. Ska du då självmant utgå ur alla kappseglingar du ställt upp i med det seglet eller bara säga “oops!” och rätta till det hela nästa race? Jag röstar för det senare.
Personligen tycker jag det är svåra frågor. Det är viktigt med “fair play” men samtidigt måste det få vara lättsamt och roligt annars orkar ingen hålla på. Då kan det nog ibland lite balansgång genom regelverken.
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 11:28
Håller med dig.
Jag tror de flesta har en bra känsla för “fair play” och de case som upprör är ju de där man tänjer på regelverket för att vinna ett race eller skaffa sig en rejäl fördel.
Det intressanta är ju att det inte är breddseglarna som försätter sig i dessa situationer, utan de som “slarvar” är de de som borde ha bäst koll.
Det är Sveriges bästa navigatör som seglar genom ett fågelskyddsområde, det är styrelseledamöter i klassförbund som inte seglar banan och lyfter ur dynorna före race, det är svenska mästare som inte lyckas anmäla sig korrekt och det är segelmakare som “glömmer” att lägga in den nya coden i mätbrevet…
Då kan man inte spela dum när man står överst på prispallen.
Breddseglarna är oftast bättre sportsmän. Så fort de får reda på att de missade ett märke, seglade på fel sida om en ö, hade för lång spinnakerbom eller seglade utan mätbrev – så utgår de. Trots att de kom mitt i fältet. Och utan att SSF måste utreda saken.
Och i min värld hyser jag mycket större respekt för dessa seglare.
PS. Nu sitter halshornet där det skall. Vill någon att jag skall utgå så gör jag det :-)
Krokodilen
Oct 6, 2016 @ 17:18
Det ni missat här är att det var Stefan Andersson, huvudsponsorn på Erfator och delaktig i hela arrangemanget som seglade båten tillsammans med dottern Isabelle, vars namn båten var anmäld i.
Stefan har seglat ett antal SM i A22 och är en aktiv seglare, det kan möjligen vart ett sent beslut att segla, men att anmäla sig sent med 1.13- någonting med prognosen som rådde är så klart ett taktiskt beslut för att vinna.
Stefan vill vinna, annars hade han seglat på 1.20 utan att hissa spinnakern.
Ralf Aspholm seglade alltid dåligt på Datacom Cup av en anledning, det ser inte snyggt ut när sponsorn vinner, det är stil och klass..
Inget av ovanstående ger rätt till att bete sig illa, och idioten på prisutdelningen bör stängas av hela 2017 enligt KSR69.
Vore önskvärt att Stefan gav sin syn på saken i detta forum.
Markus Adenfelt
Oct 6, 2016 @ 09:22
“Vuxna” män är allt bra märkliga..
Lars Sjöström
Oct 6, 2016 @ 21:31
Måste rätta dig lite, han skrek inte tjuv, däremot buuu.
Jag stod axel mot axel med honom…
Han försökte också uppmärksamma tävlingsledningen om att jag var lika långväga som Teknova vilka fick pris för att de kört längst för att deltaga :-)
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 21:35
Det är ju en annan sak vi måste reda ut. Skall trailerbåtar verkligen vinna pris för att de “kört längst” :-)
Lars Sjöström
Oct 6, 2016 @ 21:41
Motiveringen var att de ville locka fler långväga deltagare men tydligen är det skillnad på folk och folk :-D
mattias
Oct 7, 2016 @ 10:06
OK, då har någon lagt till ljud på filmen från prisutdelningen. Är det OK att försöka överrösta prisutdelaren med att ropa buuu?
Lars Sjöström
Oct 7, 2016 @ 13:33
Mattias, jag försvarar INTE det beteendet men jag kan inte låta bli att reagera när nån blir anklagad för att ha sagt saker som jag var övertygad om inte sades. Om det finns inspelningar som motbevisar min bild så får jag bara acceptera att jag hade fel…
Krokodilen
Oct 5, 2016 @ 22:46
+1
Mattias Gustafsson
Oct 8, 2016 @ 08:14
Nu har jag berättat för Stefan att en krokodil vill ha ett uttalande på Blur.
Nobbe
Oct 6, 2016 @ 08:40
Grym säsong för La Lupa!
Vinst på:
Lidingö Runt
Ornö Runt
Ulvöregattan
Hyundai Cup
TH
Oct 9, 2016 @ 20:15
Ja med det SRS-talet blir man grym….
Anders Nilsson
Oct 6, 2016 @ 09:50
På något vis kan jag förstå att det blir så här i en breddregel när den används på ett för avancerat och sportsligt vis. Om man seglar i en klubbsegling hemmavid och kommer ner en kväll det är kvällskappsegling och träffar en polare på bryggan och bestämmer sig för att dra ut och göra en repa på vattnet.
Spinnakern är inte i båten och inte skoten heller för den delen. Man anmäler sig och sticker ut och deltar med ett SRS utan spinnaker. Ingen i någon klubb skulle väl knorra om det? Eller?
Kommer man sen till Hyundai Cup eller Marstrand Big Boat så gäller det finstilta. SRS är för mig alldeles för krångligt för att vara en breddregel. Förenkla den ytterligare och ta bort såna här grejer som att båtar har flera olika mättal beroende på hur många man är ombord, vilka segel som passar just nu etc. En båt ett mättal en segeluppsättning. Det blir inte rätt ändå i alla väderförhållande.
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 10:22
Att följa det som står i inbjudan (eller segla banan) har väl inget med SRS eller “breddregel” att göra?.
Jag är först i ledet när det gäller att förenkla vår sport – men det är också tydligt att just den här arrangören har en förmåga att hela tiden göra avsteg från de (ganska grundläggande) regler som finns. Då kanske det är det man behöver adressera först.
Det gäller ju att sätta detta i perspektiv. Det finns 1.000-tals båtar som seglar 100-tals SRS-ace. Och i de allra flesta fall fungerar det ju alldeles utmärkt.
Svenne
Oct 6, 2016 @ 12:24
Men det som står i inbjudan är ju direkt kopplat till SRS och möjligheten att använda olika segelsättning/srs tal, det är vad protesten handlade om.
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 12:45
Den eventuell otydligheten i, och tävlingsledningens beslut att göra avsteg från, inbjudan är ju inte kopplad till att klassregeln för SRS är svårtolkad.
Det är ju inget generellt problem – att klubbar och seglare inte vet hur SRS funkar? Däremot är det ett generellt problem att det det uppstår missuppfattningar kring anmälningsrutiner, betalningar, medlemskap i förbund, efteranmälningar och annat som är arrangörens ansvar. Och dessa problem uppstår på både optimisttävlingar (ett annat överklagande hos SSF) och på mästerskap i ORCi.
Därför tycker jag att det är orättvist att Anders (som styrelsemedlem i det förbund som driver ORC) vill skylla detta på att “SRS är för krångligt”. Min erfarenhet är att SRS funkar alldeles utmärkt för både den spontana seglingen helt utan formalia (som Solo mellan broarna) och race med högs sportslig nivå (som Marstrand Big Boat).
Så låt oss inte kasta ut barnet med badvattnet – utan bara konstatera att vissa arrangörer verkar trassla till det för sig oftare än andra.
Claes Lundin
Oct 6, 2016 @ 14:26
Helt rätt, Peter.
Det anmärkningsvärda är ju att det är tävlingsledaren själv som skriver inbjudan och seglingsföreskrifter (i alla fall är ansvarig för). Dessa kan då göras precis så enkla som man vill ha dem. Det blir då väldigt märkligt att han eller hon inte själv kan följa dessa. Eller uttryckt på ett annat sätt, varför skriver man in paragrafer som man inte själv tänker leva upp till?
Anders Nilsson
Oct 7, 2016 @ 08:17
Just anmälningstiderna är en av de sakerna som många arrangörer är flexibla med. Det tänker man nog inte på som seglare och arrangör att det finns en massa hinder i vägen för att tävla på samma villkor som de andra hade som anmälde sig i tid.
Har man då en regel som gäller bara för spinnakeravdrag men inte om man är shorthanded eller full crew etc. då är det upplagt för att det blir misstag. Det här är jag tycker SRS är kladdigt med en massa konfigurationer som kan göras i efterhand om det nu ska kallas en breddregel.
Hur du sen får det till att det beror på att jag jobbar för att fler ska segla ORC mästerskapsseglingar och att fler ska ha möjlighet att havskappsegla förstår inte jag.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2016 @ 08:36
Alternativa segelkonfigurationer finns ju där just för att det är en breddregel, som skall vara så inkluderande som möjligt. Många uppskattar denna möjlighet.
En arrangör med lite fingertoppskänsla (eller förmåga att följa sin egen inbjudan) har inga svårigheter med detta. Och vi som seglare har heller inga problem att acceptera en sent anmäld båt så länge de inte trixar med sina konfigurationer.
Ganska självklart för de flesta.
Om en Xp-44 hör av sig dagen innan race och vill segla med samma standardkonfiguration man haft hela säsongen så tycker alla bara det är kul. Om en Svensk mästare hör av sig och vill lägga spinnakern i land, så behöver man ju inte vara Einstein för att inse att det är ett taktiskt val, och då acceptera anmälan fast med standardtal. Och i 99 fall av 100 accepterar han det och inser att chansningen inte gick hem.
Din återkommande kritik av SRS måste så klart ses i ljuset av att du sitter i styrelsen för ett “konkurrerande” klassförbund. Lite som att någon i Expressförbundet återkommande skulle kritisera H-båtarnas klassregel :-)
Anders Nilsson
Oct 7, 2016 @ 15:10
Jag förstår inte varför det är så känsligt för dig.
SHF konkurerrar väl inte med SRS? SHF är ett förbund och SRS en regel som administreras och utvecklas centralt av Svensk Segling(SSF).
SRS är väl accepterad som en breddregel i Sverige och ORCi som mästerskapsregel?
Att tycka att en del grejer kan bli bättre med breddregeln SRS innebär ju inte att per automatik att jag tycker att ORCi ska användas istället. Det klarar jag att hålla isär.
Jag minns fortfarande en gång vi var med på ett klubbmästerskap med familjens Omega 28. Det var jag, min far, min lille bror och min lilla syster och min mamma. När vi kom ner blåste det 8-10m/s och farsan tyckte det blåste lite för mycket för familjen. Det gick ganska hög sjö också. Då sa de till oss att ställa upp utan spinnaker och vi vann racet.
Det muttrades om detta i ett helt år bland de besättningar som var folkade för att hantera spinnaker på ett proffsigt sätt. Jag kan tycka att det var så där rätt att vi vann. De som försökte köra spinnaker och klarade sig sämre på grund av LYS-talet gjorde ju en bättre insats kan jag tycka med perspektiv på det hela.
seglaren
Oct 7, 2016 @ 19:53
Är väl ingen hemlighet att Peter Gustafsson är allergiskt mot ORC. ;-)
Peter Gustafsson
Oct 7, 2016 @ 20:11
@seglaren, jag anser bara att andra saker är viktigare än själva regeln man seglar efter, det viktiga är att fler kappseglar och att arrangemangen är bra.
Det är väl här det finns en filosofisk skillnad mellan mig och många andra. Jag skiter i om folk seglar J/70, SRS, ORC, NorRating, IRC eller scratch baserat på båtlängd. Så länge det seglas.
Jag tror också detta avspeglas i min egen segling.
Många menar att jag är en stor förespråkare för SRS – men det är bara för att jag inte sett något bättre verktyg för att hantera breddsegling, Och man kan enkelt konstatera att ALL segling i stora båtar i Sverige är just breddsegling.
SRS gör jobbet på kvälsseglingen på SS Slören, på no-crews race i Stockholm, på ÅFOR och på Marstrand Big Boat.
Om bara arrangörer inte sätter krokben för sig själva. Och det är det vi ser om och om igen. Och det handlar inte om SRS – utan om att arrangörer inte får ordning på sina inbjudningar och NoR. Anders vet ju själv varför det blev efterspel på Saltholm Runt.
Så klart får alla tycka vad man vill om SRS – men menar vi allvar med att få fler båtar på vattnet så är det bättre att jobba med det vi har än att driva linjen att SRS är för krångligt. För det är det inte.
seglaren
Oct 7, 2016 @ 21:55
Just därför anväder du härskatekniker och trakar ner på andra? Hallå…. vad har medlemskap i SHF att göra med Anders synpunkter kring SRS? Drar in det här har väl bara ovanstående syfte… och lyfta därigom sina egna argument. Tråkig att det blir så.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2016 @ 22:43
Låt oss bara konstatera att det är samma personer som kritiserar SRS oavsett forum eller ursprungsfråga. Om det beror på andra uppdrag, lojaliteter, intressen eller annat är ju upp till var och en att avgöra.
På samma sätt så skall mina recensioner av Melges 24 ses i ljuset av att jag äger en J/70 och gärna promotar den klassen. Och eventuella synpunkter på Search Magazine kan inte frikopplas från att jag driver Skandinaviens största seglingsblogg. Om någon påpekar detta så kan jag knappas anklaga dem för härskateknik och trakasseri :-)
Anders Nilsson
Oct 8, 2016 @ 11:42
Jag kan tycka du är väl snabb med pickadollan i många fall. Jag kan ta det men det är många som tycker illa om den stilen.
I det här fallet förstår du säkert också det svåra i att säga nej till en familj som vill vara med utan spinnaker kvällen innan och varför inte det skulle gälla de svenska mästarna när de gör likadant.
Ingen hade buat på familjen som hade hamnat i mitten i fältet även om de följt samma regler som svenska mästarna. Det är detta jag menar när jag säger att jag förstår att det blir så här. Lika ingång men olika utfall vad gäller graden av sportslighet. Det är breddsegling för mig. Det är viktigare att folk är med och har kul än att alla har samma sportsliga förutsättningar.
Granskar du alla deltagarna i Hyundai Cup så lär du hitta många fler “case”. Är dessa case inte ok så tycker jag man ska ta sig till mästerskapsseglingarna i ORCi eller entyp och göra upp där. Där är det ingen diskussion utan det ska vara reglerna som gäller.
Peter Gustafsson
Oct 8, 2016 @ 12:15
Och det funkar alldeles utmärkt i 99% av alla seglingar. Jag upplever att vi är mycket inkluderande, och det är sällan några issues när vanliga seglare ställer till det för sig.
Det som får mitt, och många andras, topplock att gå är när proffs, seglelmakare och andra duktiga seglare utnyttjar arrangörernas oförmåga att följa reglerna och ha “lite stake”. Det är inte svårt att förklara Royal Blue eller Svenska mästaren i A22 vad som står i inbjudan och att dessa regler gäller även dem.
Att det blir så här beror inte på SRS. Det beror på att NSS inte följer sin inbjudan, att StSS hänvisar till fel regel i sin eller att MSS inte lyckas hantera begreppet maxtid.
En ytterligare dimension av detta är ju att SSF höjer avgifterna för oss som kappseglar, samtidigt som kvaliteten på arrangemangen verkar bli sämre på många håll. Kanske läge att använda de extra pengar man får in till en snabbkurs i hur man skriver (och efterlever) en inbjudan :-)
seglaren
Oct 10, 2016 @ 18:43
hur kommer du fram till 99% av ALLA seglingar?
Peter Gustafsson
Oct 10, 2016 @ 20:01
Låt oss säga “nästan alla” då…
Det kanske körs 3-400 SRS-race runt om i landet om man räknar kvällsseglingar, och de här problemen uppstår i en handfull case. Och då inte kopplat till SRS, utan till arrangörens oförmåga att skriva, och följa, sin inbjudan.
Pelle Lindell
Oct 6, 2016 @ 10:38
Möjligheten att segla utan undanvindsegel i samma klass som båtar med undanvindsegel är rätt unikt för oss i Sverige och jag tror det i grunden gynnar deltagandet i breddkappsegling. Klassreglerna för SRS reglerar inte tidsgränser för anmälan utan ger arrangören möjlighet att, om man vill, sätta en sådan gräns i inbjudan och seglingsföreskrifter anpassad efter de lokala förhållandena. Det “finstilta” dvs. reglerna så som de är definerade i kappeglngsreglöerna gäller vid all kappsegling och det är, enligt min erfarenhet, lika mycket eller mer gnäll och osämja på lokala klubbrace ute i landet som på högprofilracen, det är bara att vi ser/hör inte om det på Blur.
Det är möjligt att det hade varit tydligare med en hård nationell gräns eller att sära på båtar med och utan undanvindsegel men frågan är om det hade varit bättre för deltagandet……..vad tror ni?
Martin
Oct 6, 2016 @ 13:51
Helt rätt att man kan välja att segla utan undanvindssegel! Det handlar om vilken förmåga man har att segla. Är man inte så säker är det tryggt att kunna välja utan undanvindssegel. Att försöka optimera är en chansning, ibland blåser det som förväntat, ofta inte.
Peter
Oct 6, 2016 @ 16:46
Det är väl inte bara om man är säker eller ej. Det finns ju än idag merparten som seglar enligt tabell och då har inte alla spinnaker i seglingsgarderoben. Hur passmycket det påverkar om man deltar på en kappsegling eller ej kan man spekulera i. en del hävda det i alla fall.
Känslig blir det om möjligheter att välja segelkonfiguration används av taktiska själ.
Däremot tycker även jag att SRS har blivt för krångligt för att vara en breddregel.
osämja på lokala klubbrace har jag inte upplevt på samma sätt som på store race. Skiljer säkerligen en del mellan klubbarna.
Fabian Tillig
Oct 6, 2016 @ 12:52
Personligen tycker jag att det är konstigt att det finns möjlighet att segla utan undanvindssegel om man har mätbrev. Har man skaffat mätbrev så har man bestämt sig att har undanvindssegel, så borde det vara det som gäller. Har man undanvindsegel i mätbrevet men segla utan de är det klart “optimering” för förhållanden. Vill man segla shorthanded utan undanvindssegel så kan man ju skaffa SH mätbrev.
Det är en annan femma om man segla enligt tabellvärden, då är det rimligt att man kanske inte har nån spinnaker men allt annat är standard.
Pelle Pedersen
Oct 6, 2016 @ 18:17
Tråkigt med “all denna skit”…
Tänker inte gå in på regelefterlevnad mm utan stanna vid “uppträdandet” från vissa på land; detta ska inte förekomma i vår sport!!! Självklart ska vi kunna ge och ta gliringar och lite skitsnack men direkta påhopp och annat… Då går topplocket hos mig, kanske tur att man inte var där… Men jag hoppas att jag är där någon annan gång!
Robban
Oct 6, 2016 @ 19:21
Du har helt rätt Pelle, fusk ska inte förekomma i vår sport!!!
seglaren
Oct 6, 2016 @ 20:47
Vad är skillnad mot vad man får höra på vatten ibland?
Pelle Pedersen
Oct 7, 2016 @ 08:07
Bra fråga seglaren!!
Något bra svar själv?
Frågar du mig så kan det ibland inte vara så stora skillnader… Dock får man väl tillägga att det på sjön sägs “i stridens hetta”! Inte för att det gör det hela OK!
Robban, nu var det inte fusket jag adresserade utan uppträdandet, självklart ska vi inte fuska! Tro inget annat…
srsseglaren
Oct 6, 2016 @ 19:46
Att anmäla sig försent kanske var ett slarv, men trots det ett fel vilket den anmälda båten nu fått erfara eftersom ansvaret var deras.
Men även tävlingsledningen har ju felat som godkänt en felaktig anmälan.`Hade gärna sett ngn efterföljd för deras agerande då det inte är första gången man gör fel.(nästa Hyundai Cup blir utan anmälningsavgift ?)
Sen anmälan sker även i mindre lokala seglingar då arrangören ofta är glada att få upp deltagarantalet, rätt tråkigt för båtar som gjort sitt val inom rätt tid när sedan tävlingsledningen godkänner anmälan utan spinn för eftersläntare.
Bra om även arrangörer kan rättas in.
Att anmäla sig utan spinn är ett val som finns i reglerna ofta använd på mindre båtar som sällan har full besättning.
Att kunna använda det gör att dessa kan segla med spinn dom gånger man får med tillräckliga många samt tillräckligt kunnig besättning.
Det fungerar inte att välja bort i mätbrevet för en hel säsong och aldrig få hissa spinne då avstår man hellre.
Tar man bort valet blir det färre båtar att segla mot anser man att det är rätt väg finns det alternativ.
Slopa valet att ta bort spinnackern istället fördelar man all kappseglande besättning lika på alla båtar.
Det är det ingen som gillar men mer rätt en att ta bort spinnvalet
Precis som Jocke R. säger det är en grå skala:
I vissa seglingar får man använda motorn för att komma av ett grund i andra inte.
På både storsegel samt försegel är det OK att segla med mindre mått på seglen om det inte är SRSv, jo vissa SRSv som har flera försegel men bara ett maxmått för alla segel ?
Det aldrig är OK på undanvindssegel.
D:o känner inte alla till tex inte Dahlsjö all respekt för suverän segling.
Att hissa en äldre spinne på hårdvindskör är det många som har gjort för att det är kostsamt med nya segel.
Minns inte säkert men tappade inte Blur2 en gennacker i havet eller om den skörades vilket löstes med en inlånad, kan ha fel ?
Enda sättet att det blir bra är att alla gemensamt visar vad som är OK det finns en gråskala.
Protestera när man upplever att man tänjer på reglerna.
Gråskalan blir mer grumlig när dom som kan påverka reglerna använder det för att slå sina konkurrenter jmf Melges 24 i Arvika
seglaren
Oct 6, 2016 @ 20:57
Det är väl tillåten även för SRSv att ange måtten alla försegel rymmer i. Att välja spi eller ej upplever jag används allt för ofta av taktiska skäl. Jag tänker på silverrudder och där skiljer mer mellan båtarna än val av spinnaker skulle utgöra. Tittar man i resultatlistan är det samma sak. Jag ser faktiskt en skillnad melllan att inte ha ett undanvindssegel eller val att inte använda det. Jag ser dock inte krav på mätbrev som alternativ för att kunna ange avsaknaden av spi. För bredden är enkelheten i regeln avgörande.
Anders Dahlsjö
Oct 7, 2016 @ 09:44
Jag har två spinnakers i mitt mätbrev 1 nyare större och en mindre. Men du har rätt i att jag inte kände till :-)
Pär Lindforss
Oct 6, 2016 @ 21:37
Jag tycker nog att mycket faller tillbaka på arrangören som inte kan sina egna regler. Klart är att Hummingbird seglat bra och att de är den båten som har kortast beräknad-tid av alla båtar som seglat Hyundai Cup, sen är det nu utrett att de anmälde sig 12 timmar försent och att det inte överenstämde med inbjudan. Det var knappast någon fördel att segla utan spinnaker den här dagen, men regler ska naturligtvis följas och självklart har man ett egenansvar att hålla koll på detta. Så långt tycker jag att allt är i sin ordning.
Men det som fortfarande stör mig är uppträdandet efter seglingen och på prisutdelningen. Att försöka uppvigla folk att bua, skrika fuskare och tjuvar hör definitivt inte hemma i vår sport. Riktigt osportsligt och borde prövas efter regel 69.
Peter Gustafsson
Oct 6, 2016 @ 22:01
Så lämnade ni in en protest?
Det fanns tydligen på film, och vi vill alla stävja detta beteende.
Svenne
Oct 7, 2016 @ 06:44
Finns det möjlighet att lämna en protest vid prisutdelningen ?
Carl Peter Carlsson
Oct 7, 2016 @ 08:30
Nej Svenne, en protest är inte möjligt från seglarna eftersom det i frågor som rör “osportsligt” uppträdande handlar om KSR 69 och den kan bara juryn använda sig av.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2016 @ 08:38
Jag är ganska säker på att SSF kan dra igång sin egen process kring regel 69 om bara någon ser till att de får fakta på bordet?
Carl Peter Carlsson
Oct 7, 2016 @ 11:22
SSF har ingen egen process kring 69 som de kan dra igång. SSF eller ISAF kan efter rapport med påstående om ett brott mot KSR 69.1a vidta de disciplinära åtgärder inom sitt ansvarsområde som den finner lämpliga för dessa förseelser (KSR 69.3). Detta betyder att juryn måste agera enligt KSR 69 och rapporterat det till SSF, först därefter kan SSF agera. Med andra ord betyder detta att alla uppmanningar till SSF om att agera faller bort därför att SSF inte har stöd i reglerna för att själv inititera några åtgärder. Nu har juryn på Hyundai cup uppenbarligen inte ansett det värt att ta upp frågan och därmed finns nog inga vägar framåt.
Om någon anser att det ropats något olämpligt på prisutdelningen så tror jag det bästa man kan göra är att prata med arrangören direkt när det inträffar och därefter avhålla sig från att dra det vidare, t.ex genom att inte hänga ut någon på nätet.
Genom att upprört och högljutt kräva agerande betyder att man tar heder och ära av någon som inte får göra sin egen stämma hörd. Förmodligen har juryn på plats agerat mer sansatt och långsiktigt bättre för segelsporten.
Larsson
Oct 7, 2016 @ 10:51
Att tillåta deltagande utan spinnaker, syftar främst till att uppmuntra de som är nya i segelsporten. Bra detta! Om mer erfarna kappseglar börjar använda spinnakeravdraget på de kappseglingar man räknar med lite spinnakergång, så har syftet med denna regel snabbt urholkats. Hade själv inte tyckt det var speciellt roligt att vinna en kappsegling för att man kört safe och lämnat spinnakern hemma. Ingen poäng att vinna om man förlorar respekten från sina medseglare. Tillägg: Var inte med på Hundai cup, känner inte till omständigheterna, och mitt inlägg är därför inte att se som kritik mot SWE 367.
Thomas
Oct 7, 2016 @ 15:37
Om spinnaker avdraget på en A22 ger 7% känns det lite märkligt att tävlingsledningen godkände eftersom det var hårdvind och extremt lite spinnakergång på den bana som var vald. Sen kan man tycka att det är lite märkligt att A22 fortfarande verkar tycka att det var ok och köra på 1.13 och väntade på SSF’s beslut.
Själv hade jag valt att utgå eller begärt omräknat på ordinarie mätetal, det hade ingett respekt och visat på gott sportsmanship, då hade detta inte blivit en snackis…
På klubbseglingar kan sen anmälan och segling utan spinnaker vara ok, men på SRS tävlingar som Huyndai borde det vara mätbrevet med segelsättning som gäller, dvs inga avsteg, eller avsteg från mätbrevet senast 1 vecka innan segling, då är prognosen för osäker.
Då blir det bättre…
seglaren
Oct 7, 2016 @ 19:45
Jag tycker inte att det är konstigt att A22an inte utgick. De har amält sig utan spi och arrangör har mottagit. De har seglat utan spi och PK avslog protest. Jag vill faktiskt tro att de handlade i god tro. Det vart dock en invecklat situation som kunde ha undvikits.
Putte
Oct 7, 2016 @ 23:26
För att driva upp frågan lite till (sticka ut hakan lite): varför ens ha en timregel?? Vad tillför den? Tillför den enkelheten till vår breddsegling……hmm, knappast när det blåser hårt snarare mer avskräckande för den som inte är trygg med sin spinnaker. Det är många här som slår sig för bröstet typ:
“Att tillåta deltagande utan spinnaker, syftar främst till att uppmuntra de som är nya i segelsporten. Bra detta! Om mer erfarna kappseglar börjar använda spinnakeravdraget på de kappseglingar man räknar med lite spinnakergång, så har syftet med denna regel snabbt urholkats. Hade själv inte tyckt det var speciellt roligt att vinna en kappsegling för att man kört safe och lämnat spinnakern hemma. Ingen poäng att vinna om man förlorar respekten från sina medseglare”.
Det är precis denna typ av uttalande ( obs inget mot personen som skrev detta utan mer mentaliteten) som verkligen tillför vår breddsegling….eller….knappast! När räknas man som erfaren…?? Jag har själv hamnat i topp på seglingar där mitt val som skeppare var att jag inte kände mig trygg att segla spinnaker i 8-12 m/sek. Jag ville inte utsätta mig eller mina gastar för eller min båt och matrialet , för riskerna att skadas. Det är det inte värt, jag seglar för att det är skoj. Gör det mig till en sämre seglare i mångas ögon för detta då. Om det gör det så behöver vi ju inte diskutera vidare varför vi inte får ut nya människor till våra SRS-kappseglingar. Jag vill se att så många som möjligt skall komma ut till våra SRS-kappseglingar och känna att man är trygg med det man gör utan att man är “sämre”- människa/seglare för detta. Är man inte trygg med något så tar man aldrig nästa steg och går vidare i sin utveckling. Tim-regeln bidrar knappast till detta! Skrota den över överhuvudtaget.
Magnus Witting
Oct 8, 2016 @ 00:00
Det står klart att det inte är alldeles enkelt att skriva regler för alla situationer. Jag är själv någon som tillämpar regeln olika och har olika filosofi beroende på sammanhanget. När jag seglar med ett duktigt gäng som tom. tränar regelbundet, så funderar vi aldrig på konfigurationen. Vi seglar alltid med spinnaker utan mätbrev, annars lär vi oss inte segla båten som den är designad.
När jag seglade Bohusracet med sambon, som knappt kan segla, anmälde vi oss utan spinnacker för att hålla fokus på målsättningen att slutföra ett äventyr tillsammans. Inte på placering. På Öckerö SH var målsättningen den samma men med tillägget att vi skulle sätta spinnacker någon gång under de två dagarna. För att utvecklas. Min inställning till andras val är därför lite mer avslappnad nu för tiden och jag uppskattar regelns flexibilitet. Om vi alla fokuserade mer på vår egen prestation och ambition, skulle vi nog ha trevligare, fler gastar och fler medtävlare.
Peter Gustafsson
Oct 8, 2016 @ 00:14
Att segla båten utifrån de förutsättningar man har, och successivt bli bättre, är väl grunden i all kappsegling.
Och oavsett om man är “erfaren” eller ej, så vet man ju veckan innan race ungefär vilken förmåga, målsättning och approach man har till en viss kappsegling. Vill man ta det lite lugnt så är det kanske bra att lägga iland spinnakern, är man tillräckligt dum så kör man full garderob även om man är själv ombord.
Det man vill undvika med timregeln är ju det extra taktiska momentet, när alla försöker vara “smarta” dagen innan race och baserat på väderrapport och bana välja rätt segelkonfiguration. För att sedan efter racet se om man dragit en vinst- eller nitlott (mellan två likvärdiga besättningar kommer detta extraval att bli helt avgörande – ofta viktigare än hur bra man faktiskt seglade sin båt.
Som jag ser det skulle kappseglingen bli mycket sämre för de allra flesta; de ambitiösaste båtarna skulle aldrig segla på samma villkor, och de som körde safe skulle bli hopplöst ifrånseglade av duktiga team som valt en defensiv segelgarderob. Vem skulle vinna på det?
Jag kan inte se att detta är ett problem som behöver fixas. Alla verkar nöjda med sättet som det har funkat på hittills (även LYS hade väl motsvarande upplägg).
Så återigen. Låt oss inte fixa sådant som inte är trasigt.
Oskar
Oct 10, 2016 @ 20:27
Är det inte konstigt att kunna vinna en bil på en breddsegling? Varför inte lotta ut den istället? Kan SRS någonsin bli någonting annat än sortering av deltagarna i eskadern?
Jag är inte motståndare till SRS för anser att systemet är bra att få folk att segla. Jag anser dock att kappsegling är reserverat till entyp. Tyvärr finns det många seglingsprofiler som marknadsför SRS som “rättvist” och mer än just breddsegling.
Arrangörer/sponsorer i symbios med de som “kappseglar” SRS är den verkliga orsaken till problemet i inlägget. Tyvärr syns heller ingen ljusning att seglingssverige ska nyktra till i frågan.
Peter Gustafsson
Oct 10, 2016 @ 20:49
Du har nog rätt om bilen (och för fina priser i allmänhet). Den verkar locka fram de sämsta sidorna hos vissa.
Sedan tycker jag inte du behöver vara nedlåtande. Tusentals seglare tycker SRS är precis lagom för kappsegling (utan citationstecken) på breddnivå. Uppenbarligen finns det arrangemang som lockar massor av glada seglare till både skärgårds-, havskapp-, shorthanded- och bansegling i SRS.
Vill du verkligen identifiera, och lösa, problem inom svensk segling så är det just inom entyp som den ljusningen behövs. Man skall heller inte blanda ihop begreppen, för även Svensk entypssegling är, med några få undantag, breddsegling. Och inget ont i det. För det är bredden som behövs för en livskraftig klass. Oavsett om det är Express, Melges 24 eller ORCi.
Så återigen vore det bra med ett större perspektiv. Låt oss fixa de saker som verkligen är trasiga – i stället för att försöka hitta fel i något som funkar helt OK.
Oskar
Oct 10, 2016 @ 23:47
Det var fel av mig att vara nedlåtande, ber om ursäkt för det.
Jag har inte svaret på räddningen för entypsseglingen. Tyvärr får SRS-seglande kolfiberbåtar all uppmärksamhet vilket driver sponsorpengar och arrangörer av SRS-tävlingar. Entyp hamnar inskymundan. Det är idag mer prestige i seglarsverige att sitta på railen runt Gotland i Sail Racing-kläder än att vinna OS-guld i Stare.
I det efterfrågade större perspektivet har därför SRS inverkan på förutsättningar för ett utbrett entypsseglande. SRS kanske funkar OK men troligtvis på bekostnad av entypsseglingen.
Fråga till folk i tråden: Varför seglar ni SRS?
Peter Gustafsson
Oct 11, 2016 @ 07:39
Jag har nu lagt Oskars fråga som en separat tråd “Varför seglar ni SRS?”.
http://www.blur.se/2016/10/11/varfor-seglar-ni-srs/
Sillstryparn
Oct 11, 2016 @ 06:51
När priset är så stort är det självklart alla vill vinna.
För att vinna i SRS måste man först ha “rätt båt för dagen”:
Fffa gynnas hårdvindsbåtar i rätt väder.
När man anmäler (i god tid) går man all in och anmäler utan spinn och utan genua och hoppas på “rätt” väder.
Som att ta en lott.
Men till syvende og sisdt skall det seglas: det går att komma sist även om man gör allt rätt och inte har rätt besättning.
Blir lite less på det primitiva som kryper fram hos seglare i såna här trådar och att bua på en prisutdelning borde leda till diskning av den som buar. Bara min egen åsikt.
Johan
Oct 11, 2016 @ 12:20
På byxelkrokens prisutdelning skämde samma person ut sig, som på Hyundai cup, vad gäller egentligen enligt regel: KSR 69 ? Osportsligt uppträdande borde bestraffas !
Per Larsson
Oct 11, 2016 @ 19:18
På Byxelkrokens prisutdelning skämde inte denna person ut sig, vann däremot flera priser, skämde ut sig gjorde däremot även i detta fall Tävlingsledningen, Rörigt och fel resultat . Precis som Huyndai Cup inkompetent Tävlingsledning och PK . Fel vinnare 3 ggr. säger en del, regler och föreskrifter måste hållas. Härligt med breddsegling och det är väl det viktiga, värna om alla “vanliga” seglare och locka fler till våra seglingar. SRS drar iväg till att köpa bättre tal istället för att straffas för ombyggnad och gå ifrån standard men ,bredden måste lockas att vara med.
Fred
Oct 15, 2016 @ 11:43
När man läser alla kommentarer så blir man lite tagen. Att så många är så arga och hela tiden fokus på att en deltagare fuskat. Jag varken försvarar eller förkastar den sena anmälan. Tycker dock att det blev ett bra rättvist beslut till slut. Ett beslut som jag tror är enligt den intention som arragören hade med inbjudan och anmälan.
Samtidigt så gjorde inte den fysiska 1an något fel. Dom följde inbjudan och arrangörens medgivande.
Undra om “alla” har läst inbjudan ordentligt. Om inte gör det.
http://idrottonline.se/NynashamnsSS/globalassets/nynashamns-ss-tavlingskommitten/dokument_2016/nor_inbjudan_hyundaicup_2016_v1.pdf
Inbjudan är tyvärr väldigt motsägelsefull och innehåller oklarheter.
I inbjudan står det att man “SKA” anmäla sig senats19/8 via webben , samtidigt så går det att göra efteranmälan. Dubbla budskap med tanke på ordet “SKA”……..
Min tolkning av inbjudan:
Enligt punkt 3.1 så går det INTE att efteranmäla sig (syftar till ordet “ska”)
Fast i punkt 3.4 går det.” Efteranmälan kan göras fram till och med fredag 2016-08-26 mot en anmälningsavgift
om 1200kr kontant till regattaexpedition.”
Och sen är det 1.3 och 1.4 som syftar till en 48 timmars regel som blir svårt att följa om man efteranmäler sig (vid efteranmälan så finns inte specificerat vilket av sina olika SRStal man ska använda).Tyvärr är det så många motsägelsefulla skrivningar i inbjudan att det inte går “juridiskt” säga vad som är rätt eller fel.
Peter Gustafsson
Oct 15, 2016 @ 11:49
Du läste inte vad Svenska Seglarförbundet Regelkommitté skrev ovan?
Det är nog lite sent att säga att “det inte går juridiskt säga vad som är rätt eller fel” när det finns ett domslut som talar om EXAKT vad som är fel :-)
Fred
Oct 15, 2016 @ 16:36
Jo då, jag läste beslutet och dom valde den väg att godta överklagan, och bra det. Då blev det troligen enligt arrangörens avsikt med inbjudan.
Tyvärr så har inbjudan dubbla budskap och är inte solklar. Vad jag ville med mitt inlägg är att alla ska läsa inbjudan ordentligt och lära sig av misstaget (speciellt då dom som skriver inbjudningar). Hoppas det inte blir en liknade groda i framtiden.
LYS | personliga noteringar från ett osäkert minne - BLUR
Nov 16, 2016 @ 22:20
[…] har med stort nöje följt debatten om SRS-kappsegling på Blur i trådarna ”Bilbyte i Huyndai Cup” och ”Varför seglar du SRS” Söker man på SRS på Blur kommer det upp 359 resultat och hela […]