Lärdomar | Spi Ouest
Detta är del 4 i serien “Vad lär man sig på 10 år?”
Efter jobbet med att få fart på J/109, så visste vi att vi skulle ha mycket att göra för att få fart på en ny båt. Även det så klart fanns likheter, så var skillnaderna mycket större än vad vi trodde.
Mycket av det jobb vi gjorde sammanfattade jag här: 7 steg för att få upp farten.
Vi valde att få båten levererad till Spi Ouest på påsken 2012. Detta för att få möjlighet att köra mot andra J/111:or och så snabbt som möjligt få upp farten.
3 lärdomar
1. Ha rätt målsättning. När man seglar mot andra båtar vill man så klart göra så bra ifrån sig, och allra helst vill man ju vinna. Och då är det ju lätt att man bli besviken…
Vi försöker alltid diskutera igenom vad det är vi vill åstadkomma, och vad som är viktigt för att vi skall känna oss nöjda när vi kommer hem. Detta handlar oftast om att sätta prestationsmål (hur skall vi göra något) i stället för prestationsmål (vad skall vi göra).
I det här fallet var målet att lära sig så mycket som möjligt under regattan, och detta angav tonen för både förberedelser och genomförande. Extremt nyttigt – och tillfredställande.
Att resultatet blev ok var en ren bonus.
2. Fokusera på lärandeprocessen. Lärande kommer inte av sig själv, utan man måste skapa rätt förutsättningar.
Det handlar mycket om värdegrunder för teamet. Att det är ok att prova olika saker, och misslyckas, så länge vi lär oss något av det och inte gör samma sak igen. Att kommunikation måste funka på ett bra sätt. Att feedback är viktigt och inte skall tas som personlig kritik, utan som ett sätt att tillsammans bli bättre. Att vi tvingar oss att utvärdera oss själva och göra strukturerade debriefs efter varje segling.
Det handlar också om att alla ombord har ett ansvar. Dels för sitt eget “kontor” men också för att hela teamet utvecklas.
3. Ha inte förutfattade meningar. Seglare är ju ett speciellt släkte. Många vet hur det är, eller hur saker skall göras, och tvekar inte att förklara detta för alla sin omgivning. Väldigt sällan hör man någon som erkänner att man inte har en aning om hur den dör focken borde trimmas.
Att jag skriver en serie om “våra lärdomar” är väl ett bevis på detta :-)
Men i väldigt många lägen tycker jag det är nyttigt att faktiskt lägga det man tror att man vet åt sidan. Även om vi visste hur J/109 skulle seglas så gick det lättare att få fart på J/111 när vi lade all denna kunskap åt sidan.
På samma sätt har det varit en bra approach när vi kommer till nya ställen, oavsett om det är Cowes, Stockholms innerskärgård eller Oslofjorden. “Om vi inte vet någonting, vilka fakta har vi tillgängliga och hur kan vi tolka dem”.
Det innebär också att man måste göra sin egen hemläxa.
Pelle Pedersen
Nov 4, 2016 @ 09:56
Punkt 1 här är viktig, punkt 3 likaså om inte viktigare. Punkt 2 är dock den viktigaste (tycker jag!), trots att jag kommit till åren så är lärandet så jäkla kul!!
Jonas
Nov 4, 2016 @ 20:49
Alltså. Pkt 2, 1 och 3 i fallande ordning?! Korrekt? Eller ska tre (3) vara före ett (1))? Instämmer för övrigt i att ständigt lärande är kul!
Pelle Pedersen
Nov 5, 2016 @ 13:46
Inte så noga med ordningen på punkterna men som exempel på punkt 2;
Skulle segla ÅF Offshore i år och blev inbjuden att segla på en J105:a dagen innan på ÅF Inshore. Seglar oftast som taktiker men denna gången var jag försegeltrimmer. Som taktiker var det en för mig då obekant kille, Jonas Dolk.
Han var/är helt grym!, höll ett högt tempo och räknade in vindbyar och vrid fort och rätt. För mig blev detta en perfekt uppladdning inför stora racet dagen efter.