Rapport från ORC/ISAFs årsmöten
Traditionsenligt rapporterar Sten Edholm från årsmötena i ORC och World Sailing.
Inget revolutionerande. ORC ger de sportigare båtarna lite bättre mätetal, precis som de senaste 10 åren :-)
Man vill också introducera ett designerpris, vilket känns lite udda då antalet nyritade båtar är ganska litet, samtidigt som de flesta toppbåtar är kraftigt modifierade. Vore ju lite lustigt att ge Bruce Farr ett pris för att First 36.7 turbo Pro4U vann. Men jag antar att man vill ha fler designers engagerade?
Intressant också att man kör ett gemensamt VM med IRC. Verkar som att ORC inte ville det, men det är väl ett steg i rätt riktning om man tror på ett samarbete?
SAMMANFATTNING AV ISAF OCH ORC
ANNUAL GENERAL MEETINGS 20161. Allmänt
ISAF har varje år sitt Annual General Meeting (AGM) i november. Vid årsmötet samlas omkring 20 kommittéer för Rules, Measurement, Youth & Development, Disabled, Classes & Events, Race Management, Special Regulations (säkerhet) mm. 220 kommittéemedlemmar och 400 observatörer deltager. Totalt omkring 5-7 svenskar på plats. Särskilt stort intresse i år eftersom i princip alla delegater skall väljas om eller ersättas.
Offshore Racing Congress (ORC) har sina möten parallellt med detta. Omkring 50 personer från 25-30 länder deltar. Ny representant för Sverige blir Thomas Blixt från SHF.
2. Justeringar av ORCi VPP (ORCi Velocity Prediction Program)
De viktigaste justeringarna i ORCi VPP för 2017 berör följande;
– Revidering av vågmotstånd, främst för lätta båtar
– Vissa justeringar av inverkan av skrovmaterial (Kolfiber mm)
– Lösfotade försegel
– Justering av skrovyta i vatten vid lutande båt
– Överlappande försegel med lattorUtöver detta avser man att ta bort scoring-formatet Performance Line Scoring (PLS) som har varit omtvistat och inte mycket nyttjat.
Totalt sett så justeras flottan så att GPH-värdena sänks med i snitt 1-2 sek. Preliminära förändringar för svenska flottan framgår av bilaga.
Under det kommande arbetsåret kommer man bland annat att titta särskilt på;
– Vind påverkan på kryss
– Vågmotstånd
– Standardvikter för master på mindre båtar
– Rätande moment
– Möjligheterna att använda ett kvalificerat trackingsystem för att verifiera VPP-värden på större regattorAvgiften till ORC för enskilt mätbrev är oförändrat 70 €, det finns vissa möjligheter till rabatter för nya båtar första året som inte varit registrerade tidigare
ORC Test Run 2017 Sweden:
3. ORC Championships and Classes
WM ORCi 2017 blir i Trieste, Italien. Eventet tar max 150 båtar, Italien får ha max 30 båtar/class.
EM ORCi 2017 24-29 juli i Gdansk, Polen. Lettland erbjuder ORC Sportboats EM 2017 31 juli till 5 aug i Riga.WM 2018 blir i Hague, Holland, prel 12-20 Juli, ev 19-27 Juli. Man räknar med 100-150 båtar, varav 50 Holland, Tyskland 25, Sverige 6, Norge 6 , Danmark 8 båtar etc.
EM 2018 i Limassol, Cypern, prel 7-14 sept .WM 2019 blir sannolikt i Medelhavet. För EM 2019 har vi från Sverige presenterat Oxelösund som ett alternativ.
2020 vill både Estland och Norge (Sandefjord) ha WM.
USA med New York Yacht Club är dock intresserade av att göra något 2019 eller 2020.
Ett EM för Sport Boats (trailerbåtar) upp till 9,0 m har under 2016 avhållits i Chioggia, Italien med omkring 40 deltagande båtarna, varierande standard på båtarna. Det finns för närvarande omkring 660 Sportsboats Certificates. Det bedöms finnas omkring 6.000 båtar av denna typ i Europa. ORC kommer att sträva att utveckla denna klass och komma upp till 1.000 certifikat. Flera länder som Ungern, Ryssland, Schweiz m fl är intresserade att vidareutveckla regeln. Bland annat tittar man på olika scoring för båtar med eller utan trapetser och hiking straps.
ORC har under 2015 och 2016 ökat sitt samarbete med Superyachts Association (medellängd 36 m, allltdå inte 36 fot !!). 7 större tävlingar med mer än 12 deltagande båtar. 166 båtar finns med omkring 115 certifikat utfärdade, plus ett antal för olika segelsättningar.
Rolex Swan Cup i Porto Cervo samlade 84 båtar i 4 klasser. Komplicerat med flera olika designer och stort antal modifieringar
CDL startgrupper kommer tills vidare bibehållas med smärre justeringar, alltfort liten förståelse att flottorna är olika. Finns dock betydade tryck för regional anpassning i t ex Östersjön och Sydamerika. Sänkning av lägre nivån i Class A övervägs dock. Från Rysslands sida vill man också sänka nedre nivån i Class C för Östersjön, vid VM 2016 sänkte man t ex lägsta nivån från 8,5 i Class C till 8,0 på organisatören KDY begäran. Justering av antal segel tillåtna kommer att refereras till CDL i stället för GPH.
Det avses ta fram en egen klass för Doublehanded, initiativet kommer från Holland. Bearbetandet av underlag från Holland, Italien m fl kommer att ta tid, kommer tidigast vara fastställt inför säsongen 2018.
ORC avser att sätta upp ett särskilt designerpris för vinnande båtar i WM/EM. Kommer att införas till mästerskapen 2018. Rätt komplicerat för vissa båtar att klara ut vem som är designer, vem som har modifierat t ex köl, hur skall man se på segeldesignern etc.
Green Book kommer att revideras så att ett antal race frågor flyttas över till Standard Notice of Race och Standard Sailing Instructions och skiljs tydligare från organisationsfrågor.
En ORC Race Management Guidebook Guidebook kommer tas fram. Vidare avses ett särskilt anpassat ORC resultatsystem tas fram, vid sidan av ALTURA och VELUM.
4. Promotion & Development
ORC hemsida har omkring 40.000 individuella datorer som besökare varje månad, ökar sakta.
”Sailors Services” på ORC hemsida har utvecklats väl. För några år sedan togs ut 1.000 Test Certificates så togs under 2016 ut 2.700 sådana.
ORC har blivit tillfrågade från såväl Classic-organisationer samt Multihulls. Man kommer titta närmare på detta.
ORC (Dobbs Davis) är angelägen att få nyhetsbrev från nationella mästerskap. Därutöver att ha dessa utlagda som länkar på ORC hemsida. Vidare att resultat skickas till ORC, risken är annars att temporära websidor förvinner helt när de inte längre betalas.
ORC har uppvaktats av bl a TP52 Class Manager Rob Weiland som vill att ORC skall göra något för att stimulera till att ta fram nya designs /båttyper. För närvarande så är ägarna generellt sett rätt nöjda att tävla med befintliga båtar under ORCi scoring.
5. Mätfrågor
Inga avgörande frågor, med undantag för hur man skall mäta in och värdera en ny typ av bukigt försegel som skotas även från mitten av akterliket. Ännu inte löst.
6. ISAF Oceanic & Offshore Committee
ORC redovisade ganska stabilt omkring 9.100 båtar intill 1 november, över 10.000 vid årsskiftet. 10.100 certificat utfärdade. Bedömd ökning totalt 3 % för 2016. Ett par nya länder som UK, Sydafrika m fl.
RORC redovisade för IRC en relativt stabil nivå kring 6.500 certifikat, någon marginell nedgång. 40 % är s k ”Endorsed” certificates, dvs mätta av en kvalificerad mätman. Flottan har ökat snittlig längd med 1,5 m de senaste 10 åren.
RORC har åter lämnat en submission beträffande att få arrangera Worldchampionship. Svår och känslig fråga ;
– Ej transparent regel, vågar man investera i ett nybygge om man inte kan kalkylera vilket mätetal man kommer att få.
– Kan man först bli världsmästare i Offshore och senare samma år bli världsmästare i Offshore ORCi?
Röstningen i Oceanic & Offshore såg ut att gå emot RORC, sedan lyckades man enas kring en gemensam lösning med att arbeta för ett gemensamt WM 2018 och 2019. Blir sannolikt i Hague i Holland som är tacksamt för även de franska och brittiska flottorna. Initialt sannolikt double scoring, förhoppningsvis senare gemensam modifierad regel ”One World – One Rule”Diskussioner med US Sailing (Stan Honey m fl) om ett gemensamt projekt för en High Performance Rule (HPR) verkar i princip nedlagt.
7. Safety
Endast 7 motioner behandlades. Mindre än vanligt. Särskilt prioriterade frågor var redovisningar och förslag från arbetsgrupper kring Medical, Structural och Accident investigations.
Viktigaste preliminära förändringar från 2017-01-01;
– Ankare skall dimensioneras efter tillverkarens rekommendationer för aktuell båtstorlek. Ankare, schackel, kätting och lina behöver inte vara sammansatta, men skall inom 5 min kunna vara på däck och monterat.
– Alla säkerhetslinor skall ha tre krokar från 2018-01-01
– Ökat tryck att organisatörer och båtar skall rapportera incidenterArbetet att redigera om Special Regs till enklare format går litet trögt, likaså en ny version av ISAG Guide to Personal Offshore Safety.
Under nästa arbetsår kommer att arbetas vidare med radarreflektorer, lasers som nödsignaler,utbildningsplaner, sjukvårdsutrustning ombord mm.
ORC tar fram standardchecklistor för varje enskild Safety Category. Klart våren 2017??
Thomas Wiberg
Nov 17, 2016 @ 23:43
Intressant! Gott att ORC rör sig åt rätt håll så att regeln inte typformar lika tydligt mot tunga båtar. Ursäkta en amatör på området, men vad menas med lösfotat försegel? Trodde inte att båtar kappseglas med bom till försegel längre?!
Erik
Nov 18, 2016 @ 00:26
ISAF finns inte längre… World Sailing är korrekt!
Peter Gustafsson
Nov 18, 2016 @ 00:50
På samma sätt som man fortfarande får förklara att ÅF Offshore Race är Gotland Runt, så tror jag det tar ett tag innan alla är bekväma med att säga “World Sailing”. Framförallt när de de facto inte representerar hela seglingsvärlden :-)
Sam V
Nov 22, 2016 @ 00:20
Punkt sex, innebär den alltså att Universal Measurement Form (UMF), tanken att kunna utgå från samma mätningar för olika regler, inte blir av? Det var en bra idé, ett första steg till att underlätta mellan reglerna och i förlängningen kanske ena dem. Var rätt hög svansföring kring detta för tre-fyra år sedan.