Melges 40 seglar
Richard Göranssons senaste Inga from Sweden ser nice ut!?
Tester och några små regattor i Dubai, innan man kommer till Medelhavet i juni. Det är väl först då man får se hur hon går jämfört med andra båtar (även om det så klart inte är så viktigt för en entypsbåt).
Kul att svenskar är tidigt på det när det gäller några av de coolaste nya båtarna. Förutom den här så såg vi ju ClubSwan 50 #1 Ladykiller i somras. Fler exempel?
Det skvallrades också om att Richard ville donera en Melges 32 till KSSS, men att intresset var svalt. Synd om det är så… Om vi nu har några personer som drar upp damm, så vore det kul om det fick effekter på klubbnivå.
Dec 4, 2016 @ 09:49
Tips. Martin Strömberg behöver väl båt i sitt ungdomshavskappseglingsprojekt. De kan ha nytta av en melges 32
Dec 4, 2016 @ 10:36
Martins projekt bygger inte på att han har massa båtar som unga seglare kör, utan att han coachar dem i deras befinliga projekt.
Det är viktigt eftersom den egna drivkraften är en av de viktigaste egenskaperna för en proffs- eller havskappseglare på den nivån.
Hade några seglare dragit i detta tillsammans med sin klubb, så är jag säker på att de hade fått stöd från olika håll. Men det svala intresset kan ju vara tecken på att viljan inte riktigt finns.
Dec 9, 2016 @ 20:13
Märkligt att tacka nej till ett sådant generöst erbjudande. Känns som att det borde finnas intresse inom klubben om frågan skulle komma ut bland medlemmarna, det där är ju något man skulle kunna göra något riktigt roligt med…
Dec 9, 2016 @ 22:07
Jag tror att rätt kontakt är etablerad nu, även om just det här tåget har gått.
Skall träffa Richard i veckan och lyssnar med honom då.
Dec 12, 2016 @ 18:04
Hej,
Jag tror vi forst ska borja med att M32 in inte ar en optimal platform for havskappsegling. Den ska nog bara vara offshore for transporter.
Dessutom, ska bli riktigt spannande att se vad den far i matetal. Rykten sager att det kommer bli skyhogt, och den kommer fa svart att placera sig pa handikapp race (typ senaste Swanen).
Dock en helt fantastisk bat, och ett stort grattis till Richard och hans Inga of Sweden!
Dec 5, 2016 @ 16:34
Bild 2 nedifrån Ngn som har koll på vad sorts rand som syns i gennakern börjar en meter nedifrån löper hela vägen till toppen ?
Ngt alternativ till att garna gennakern ? om så hur fungerar den ?
Dec 7, 2016 @ 13:28
Är det nedtagningstampen du menar? (retrieval line)
Se: https://youtu.be/w3st365oLJc
Dec 7, 2016 @ 15:25
Nej den syns ju under gennakern strax ovanför vattnet och går på upp framför förstaget.
På både bild 2 och 3 syns ngt som ser ut ungefär som en “foam rand” cruising seglarna har i sina försegel för att göra dom mindre bukiga när dom rullas in ?
På bild 7 syns ngt som går upp till förstärkningarna i toppen på gennakern är det samma rand ?
Dec 7, 2016 @ 18:26
Den börjar precis ovanför texten A2A passerar North Sail märket till höger och vidare uppåt ?
Kan det vara ett kardborr band förr beslå seglet under däck ?
Rullar man akterliket till förliket låser med kardborrband ?
Dec 7, 2016 @ 20:15
Är det inte någon slags latta ? kanske gör att inrullningen går bättre (korvar sig mindre).
Dec 7, 2016 @ 21:54
Är det inte ena halvan av en dragkedja som används för att packa genakern. Miljövänlig variant till ullgarn eller gummisnodd.
Dec 8, 2016 @ 10:49
Detta kallas North Zip It och monteras i hals och eventuellt även topp för att samla ihop material i en korv inför hissning. Det är den senaste bland många testade modeller och fungerar väldigt bra. För en snabb större båt med långt peke är det i princip en förutsättning att samla halshornet innan man drar ut seglet på peket i hissning.
För ett par år sedan infördes nedskräpningsförbudet i kappseglingsreglerna och då försvann den klassiska ”garningen”.
I praktiken för bansegling så preppar man topp och hals inför varje race och på andravarvet så zippar man bara halsen om det blåser mycket. För offshore zippar man alltid.
Kommer säkert att kopieras av många segelmakare men fördelen för oss på North Sails är att vi redan testat denna modell på ca 600 segel. Det går att montera även på äldre befintliga segel.
Dec 8, 2016 @ 12:30
Stort tack, gick lättare att söka med rätt sök ord:
https://www.youtube.com/watch?v=sqNZyzJJDuQ
Dec 8, 2016 @ 22:38
Seglade en fransk båt i mitten på 70-talet, den hade delbar dragkedja för att packa ihop spinnakern som en lång “korv”. Som löpare användes en speciell tång där käftarna såg ut som motvända “U”.
Dec 8, 2016 @ 08:48
Ser onekligen ut som en dragkedja.
Intressant.
Dec 8, 2016 @ 10:32
Det er den nyeste utviklingen i superyachtsegmentet at spinnakere og asymetriske forseil som settes løst blir utstyrt med glidelåser i forskjellige lengder i stedet for å bli surret opp med ullgarn slik at når de settes så kommer seilet opp som en pølse før det åpnes og fylles av vinden. Grunnen er blant annet å finne i §55 i kappseilingsreglene som omhandler forsøpling på havet samt at det gir en tidsbesparelse ved pakking av seilet ( opp til flere minutter ). Denne utviklingen er nå i ferd med å finne innpass hos de “mindre” båtene også nå.
Dette med glidelåser på seilene så jeg i en artikkel i bilaget Superyachts til Yachting World tidligere i år.
Dec 9, 2016 @ 20:07
Melges32, vad kan det kosta att driva runt en sådan tro? Tror att människor gör saker, inte klubbar.
Dec 14, 2016 @ 17:50
Bild 5 nerifrån, vänster nedre hörna.
Winchhandtaget – hur sitter det fast?
Kardborre?
Dec 14, 2016 @ 20:01
Japp.
Syns bättre här: http://www.sailingworld.com/how-to/winch-technique-101
Dec 15, 2016 @ 01:50
SOLAS /Training session for Sydney Hobart:
https://www.youtube.com/watch?v=VHap9XgbIzw