Close
Skip to content

20 Comments

  1. Classe
    Dec 4, 2016 @ 09:49

    Tips. Martin Strömberg behöver väl båt i sitt ungdomshavskappseglingsprojekt. De kan ha nytta av en melges 32

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2016 @ 10:36

      Martins projekt bygger inte på att han har massa båtar som unga seglare kör, utan att han coachar dem i deras befinliga projekt.

      Det är viktigt eftersom den egna drivkraften är en av de viktigaste egenskaperna för en proffs- eller havskappseglare på den nivån.

      Hade några seglare dragit i detta tillsammans med sin klubb, så är jag säker på att de hade fått stöd från olika håll. Men det svala intresset kan ju vara tecken på att viljan inte riktigt finns.

      Reply

      • Johan Sahl
        Dec 9, 2016 @ 20:13

        Märkligt att tacka nej till ett sådant generöst erbjudande. Känns som att det borde finnas intresse inom klubben om frågan skulle komma ut bland medlemmarna, det där är ju något man skulle kunna göra något riktigt roligt med…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 9, 2016 @ 22:07

        Jag tror att rätt kontakt är etablerad nu, även om just det här tåget har gått.

        Skall träffa Richard i veckan och lyssnar med honom då.

        Reply

    • Ed
      Dec 12, 2016 @ 18:04

      Hej,

      Jag tror vi forst ska borja med att M32 in inte ar en optimal platform for havskappsegling. Den ska nog bara vara offshore for transporter.

      Dessutom, ska bli riktigt spannande att se vad den far i matetal. Rykten sager att det kommer bli skyhogt, och den kommer fa svart att placera sig pa handikapp race (typ senaste Swanen).

      Dock en helt fantastisk bat, och ett stort grattis till Richard och hans Inga of Sweden!

      Reply

  2. srsseglaren
    Dec 5, 2016 @ 16:34

    Bild 2 nedifrån Ngn som har koll på vad sorts rand som syns i gennakern börjar en meter nedifrån löper hela vägen till toppen ?
    Ngt alternativ till att garna gennakern ? om så hur fungerar den ?

    Reply

    • Anders
      Dec 7, 2016 @ 13:28

      Är det nedtagningstampen du menar? (retrieval line)
      Se: https://youtu.be/w3st365oLJc

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 7, 2016 @ 15:25

      Nej den syns ju under gennakern strax ovanför vattnet och går på upp framför förstaget.
      På både bild 2 och 3 syns ngt som ser ut ungefär som en “foam rand” cruising seglarna har i sina försegel för att göra dom mindre bukiga när dom rullas in ?
      På bild 7 syns ngt som går upp till förstärkningarna i toppen på gennakern är det samma rand ?

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 7, 2016 @ 18:26

      Den börjar precis ovanför texten A2A passerar North Sail märket till höger och vidare uppåt ?
      Kan det vara ett kardborr band förr beslå seglet under däck ?
      Rullar man akterliket till förliket låser med kardborrband ?

      Reply

      • Lars M
        Dec 7, 2016 @ 20:15

        Är det inte någon slags latta ? kanske gör att inrullningen går bättre (korvar sig mindre).

        Reply

      • Dag
        Dec 7, 2016 @ 21:54

        Är det inte ena halvan av en dragkedja som används för att packa genakern. Miljövänlig variant till ullgarn eller gummisnodd.

        Reply

    • Martin Angsell
      Dec 8, 2016 @ 10:49

      Detta kallas North Zip It och monteras i hals och eventuellt även topp för att samla ihop material i en korv inför hissning. Det är den senaste bland många testade modeller och fungerar väldigt bra. För en snabb större båt med långt peke är det i princip en förutsättning att samla halshornet innan man drar ut seglet på peket i hissning.
      För ett par år sedan infördes nedskräpningsförbudet i kappseglingsreglerna och då försvann den klassiska ”garningen”.
      I praktiken för bansegling så preppar man topp och hals inför varje race och på andravarvet så zippar man bara halsen om det blåser mycket. För offshore zippar man alltid.
      Kommer säkert att kopieras av många segelmakare men fördelen för oss på North Sails är att vi redan testat denna modell på ca 600 segel. Det går att montera även på äldre befintliga segel.

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 8, 2016 @ 12:30

        Stort tack, gick lättare att söka med rätt sök ord:
        https://www.youtube.com/watch?v=sqNZyzJJDuQ

        Reply

      • Dag
        Dec 8, 2016 @ 22:38

        Seglade en fransk båt i mitten på 70-talet, den hade delbar dragkedja för att packa ihop spinnakern som en lång “korv”. Som löpare användes en speciell tång där käftarna såg ut som motvända “U”.

        Reply

  3. Anders
    Dec 8, 2016 @ 08:48

    Ser onekligen ut som en dragkedja.
    Intressant.

    Reply

  4. Espen Kuhle
    Dec 8, 2016 @ 10:32

    Det er den nyeste utviklingen i superyachtsegmentet at spinnakere og asymetriske forseil som settes løst blir utstyrt med glidelåser i forskjellige lengder i stedet for å bli surret opp med ullgarn slik at når de settes så kommer seilet opp som en pølse før det åpnes og fylles av vinden. Grunnen er blant annet å finne i §55 i kappseilingsreglene som omhandler forsøpling på havet samt at det gir en tidsbesparelse ved pakking av seilet ( opp til flere minutter ). Denne utviklingen er nå i ferd med å finne innpass hos de “mindre” båtene også nå.
    Dette med glidelåser på seilene så jeg i en artikkel i bilaget Superyachts til Yachting World tidligere i år.

    Reply

  5. Björn
    Dec 9, 2016 @ 20:07

    Melges32, vad kan det kosta att driva runt en sådan tro? Tror att människor gör saker, inte klubbar.

    Reply

  6. Åke Andersson
    Dec 14, 2016 @ 17:50

    Bild 5 nerifrån, vänster nedre hörna.
    Winchhandtaget – hur sitter det fast?
    Kardborre?

    Reply

  7. srsseglaren
    Dec 15, 2016 @ 01:50

    SOLAS /Training session for Sydney Hobart:
    https://www.youtube.com/watch?v=VHap9XgbIzw

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.