M34 GT | flip eller flopp

Ännu ett inspel från en läsare.

Vi vet ju att de som försökte segla M34 på Seapilot 2star ångrade sig, och att Teknova har slitit med att hitta farten… men kanske finns det något här?

Vad tror expertisen? Kul eller bortkastat?


Hejsan,

Båten står på land, och äntligen lite minusgrader. Tid att sitta framför brasan och fundera på vad vårens mekarprojekt blir, men också för att ta ut svängarna drömmerierna. Den optimala shorthandbåten är alltid ett kärt diskussionsämne.

Jag gillar min Dynamic 3000, köpte den för ett antal år sedan med tanken att använda den för aktiv skärgårdssegling, 1-3 personer, 1-3 dagar. Ett par år senare tycker jag att den är lagom stor/tung för att kunna hantera ensam och rolig att segla i de vindar som oftast råder i i Stockholms skärgård. Efter ett par shorthandrepor på Two Star Baltic, AFOR och såklart så mycket jag hinner med av No Crew-arrangemangen har tagit en bit in i kappseglingens värld. Jag har lärt lärt mig en hel del, men har massor kvar att lära. Den enda egentliga nackdelen med min båt är bristen på innervolym, ståhöjd vid pentryt vore fint. Jag har också fått smak på att åka på vattnet stället för genom vattnet. Lite mer bredd, men inte för brett.

Det finns några båtar som skulle kunna passa, t.ex. XP33 (gillar utseende och finish), Diva 34 (blir kul att se hur den blir), J111 och J11s (än mer åt det sportiga hållet), Life 9.5 (känns klockren, hur går det projektet?). Som vanligt är budgeten en begränsning, men kanske går det att göra om samma trick som med Dynamicen, dvs. hitta en båt som ligger ganska nära mitt ideal och sedan gradvis anpassa den till den min ideala skärgårdsrallybåt?

Jag gissar att det skulle kunna gå att köpa en M34 med kärra, bra instrument, hyfsad segelgarderob för under 500 kSEK. Låt oss leka med tanken på M34GT, en skärgårds- och shorthandanpassad M34. M34 verkar seglas med 8 personer ombord, för shorthand torde en kunna öka båtens vikt med ca 500 kg utan att den seglade vikten ökar.

Jag tänker ungefär följande ombyggnader:
• Bygg en ny överbyggnad, längre, högre och bredare
• Flytta på skotskenor, rorkult, winschar för att passa ny överbyggnad/sittbrunn
• Eventuellt sittbänkar/sarg i sittbrunnen för ökad volym inombords, och cruisingcomfort i sittbrunnen
• Komplettera med pentrymodul, toamodul
• Bygg en sjysst dubbelkoj
• Jobba med färger, textilier och belysning för att få tillräcklig mysfaktor i ”salongen”
• Gör motoriserad kölhiss, alt överväg att göra om sänkölen till fällköl (för att slippa kölbladet i ”salongen” och du får krockskydd på köpet)
• Lägg på 200-300 kg på bulben
• Ev. komplettera med vattenbarlast om ”havskappsegling” står på schemat
• Ev. byta till elmotor för att kunna göra ett bra arrangemang vid nedgångstrappan (och för att jag gillar tanken på en underhållsfritt system som laddar via solcell i veckorna och som tar mig ut och in ur hamn under helgerna)

Jämförelse med andra intressanta båtar:

Ett par snabba skisser:

Tankar och skisser är högst teoretiska; jag har aldrig seglat en M34 så jag har ingen aning om idéerna ovan skulle kunna funka.

Vad tror ni; M34GT: Flip eller Flopp? Rekommendationer? Är det värt att fundera vidare på?