Skip to content

19 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Feb 21, 2017 @ 08:42

    It’s on the bucketlist!!!!!!

    Reply

  2. Jesper Hoffstedt
    Feb 22, 2017 @ 18:25

    Talanta gick öster om Montserrat. Helt i enlighet med banbeskrivningen om det var det du syftade på.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 22, 2017 @ 22:31

      Vem syftade på vad?? :)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 22, 2017 @ 22:32

        Nu såg jag! Du menar trackingen!!

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 22, 2017 @ 23:51

      De var ganska långt efter klungan redan tidigt, så det kändes som att något hade hänt?

      Men det kanske bara var ett vindhål…

      Reply

  3. Jesper Hoffstedt
    Feb 23, 2017 @ 00:21

    Ja, det blev nog lite otydligt syftat från båda håll där, sorry :). Hursomhelst så har de nog svårt att hålla samma fart som de 5-6 år nyare båtarna i det lätta vädret.

    Reply

  4. Jesper Hoffstedt
    Feb 23, 2017 @ 08:58

    Nu har de plockat en tredjedel av avståndet till 3:an. 14 Nm efter ettan är inte särskilt mycket.

    Reply

  5. Mikael Vesala
    Feb 26, 2017 @ 19:10

    Hej på er! Kul att ni följde oss på Talanta, och tråkigt att vi inte kunde leverera ett roligare resultat. Skillnaden på talanta (generation 2) och de andra class 40 ( gen 3) är tydlig speciellt när vi hamnar i behov av vattenbarlast och de nyare som är styvare inte behöver det då har ett tydligt fartövertag. Nu ska inte allt bortförklaras med detta, för en efterannalys visar att vi kunde gjort bättre val här och där som tillsammans kunde ha fört oss närmare de andra .En del matrealstrul sinkade oss med. Vid St:bart fick vi ta ner storen och reparera travare som skramlat sönder, och efter det fick vi turas om att bli upphissade i masttoppen och rent bokstavligt sparka över storen som vägrade invertera buken i gipparna. sista natten fastnade vi med kölen i fiskeredskap och Ryking fick dyka med sax för att kapa linan för att kunna fortsätta racet. Man kan ju gissa vad detta betydde för resultatet… Men på Talanta var det inga ledsna miner när vi gick i mål. Att få vara med om C 600 och Speciellt med denna fantastiskt positiva och inspirerande besättning och skeppare är en ynnest.Aldrig en suck eller pust, ens vi uppväckning mitt i natten för segelbyte, alla söker helt naturligt göra sitt bästa, och nivån på samtliga ombord är hög och driven. Det var med vemod jag lämnade Antigua och alla på båten, men samtidigt bär jag med mig detta fantastiska race med värme som kommer vara länge…. Tack Micke Ryking, Irina Gracheva, Karl Ljungstedt, och Lyssandra Barbieri för ett gott race , ni är grymt goa att segla med!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 26, 2017 @ 22:56

      Gott jobbat. Jag tror ingen begär att ni skall hänga med de nyare båtarna. Tänkte att ni kanske skulle ha lite bättre chans i årets väder, men det blir ju alltid bogar där man inte kan sätta emot.

      Avundsjuk.

      Nu får du åka hem och fixa med Lakritsbåten.

      Reply

    • JIMMY
      Feb 27, 2017 @ 11:29

      Coolt race, man kan inte bli annat än avis!

      Angående olika generationer av båtar så är såklart nyare lite snabbare, men är de verkligen styvare? Class 40 reglementet har ju väldigt strikta min och maxvärden på rätande moment och Pogo 40S2 är ju andra generationens Class 40 med max RM vad regeln tillåter i alla fall om man ska tro Finot-Conq som konstruerat båten. RM mäts visserligen vid 90 grader enligt regeln så visst kan man ha olika värden vid RM20 tack vare lite olika formstabilitet men trenden har väl snarare gått mot att minska motstånd och våt yta på båtarna för att göra de mer allround och då borde inte vattenlinjebredden blivit bredare på senare generationer av båtar? Pogo S3 har tex sina slag högre upp än S2 vilket borde innebära något lägre RM vid normala krängningsvinklar men också mindre motstånd. Efter att Scow-fören gjorde sitt intåg i mini-klassen så har man ju även infört en begränsning på bredd i förskeppet som styr hur fyllig båten kan bli föröver och det borde också leda till att det är svårt att få så mycket mer formstabilitet?

      Har någon lite mer siffror, RM, våt yta etc vore intressant att jämföra hur utveckling gått på senare generation av båtar?

      BTW så är Nivea (Pogo 40S3) till salu:
      http://www.yachtworld.com/boats/2014/Class-40-Pogo-40-S3-3016641/France#.WLP6ym8rJhE

      Reply

      • Fabian
        Feb 27, 2017 @ 12:12

        Pogo s3 är väl 10 cm bredare än S2. Detta betyder visserligen typ inget för RM vid 90 grader har däremot rätt stor betydelse för RM kurvans form, framförallt max RM som kommer från formen. Mindre våtyta känns som att den kommer från större flare, som också ger smalare vattenlinie. Högre slag/chine hjälper till att håller WL slank även när båten kränger. Detta är iaf det jag få när jag lekar med mit hobby skrov och lite CFD beräkningar. Visserligen inte för en class 40 men vattnet brukar beter sig ganska likt oavsett om det nu är 29 eller 40 fots skrov man räkna på.
        //Fabian

        Reply

        • JIMMY
          Feb 27, 2017 @ 14:11

          Nix, både Pogo 40S2 och Pogo 40S3 ligger på maxbredd, 4,5m.

          Reply

          • Fabian
            Feb 27, 2017 @ 14:47

            my bad, kollade 40S…

            Tyvärr så verkar ingen S3 har not ORCi brev, eller är det jag som inte hittar nån?

          • Peter Gustafsson
            Feb 27, 2017 @ 15:04

          • Fabian
            Feb 27, 2017 @ 16:03

            Det var bara Club brevet som saknar inclining test data.

          • JIMMY
            Feb 28, 2017 @ 10:52

            Ja, ORC Club mätbrev inte har några värden för stabilitet då det dels inte görs något krängningsprov, och dels att det inte behövs en korrekt skrovfil för att göra ett Club mätbrev.
            När man gör ett Club mätbrev och en korrekt skrovfil inte finns för båttypen i fråga så är det upp till mätbrevsförrättaren att ta en skrovfil som han/hon tycker liknar båten i fråga och skala in den så att den stämmer med längd, bredd och uppgivet deplacement. Kvaliteten på Club-mätbreven ligger alltså väldigt mycket i mätbrevsförrättarens kompetens.

      • Mikael Vesala
        Feb 27, 2017 @ 16:57

        Har inte tittat på kall fakta får jag erkänna, men Ryking hävdade att bla de lägre friborden gjorde att det gick att trolla fram mer rätande moment vid relevanta lutningar under segling även om det mätta rätande momentet vid 90 grader låg inom ramen för klassregeln. och ni har rätt i att vi borde haft en fördel i det lättare vädret, och det stämmer faktiskt om man tittar på trackingen. Nere vid Guadeloupe var det mycket lätta vindar bitvis och det var också där vi hämtade tillbaka mycket av försprånget de andra skaffat sig tidigare när det blåste lite bättre.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Feb 27, 2017 @ 19:24

          Friborden mäts som genomsnittet på hela längden men genom att flytta fram höjden så får man en effekt som du beskriver då volymen är mindre där.
          Riggen är aningen lättare, med lägre tyngdpunkt, och står lite längre bak på 3:an. Höjd segelplan är max 19,0 meter så där ligger alla på max och krysstället är max 115 m2. Med masten längre bak blir förseglet större och storen mindre. Kan det ge bättre bett på kryssen?

          Reply

  6. Mikael Vesala
    Feb 27, 2017 @ 08:13

    Tack! Är redan igång o slipar kölformar! Inspirerad som tusan.. :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.