Skip to content

15 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Apr 6, 2017 @ 10:17

    Vi har väl sätt detta fungera bra på andra regattor där man fyller i allt på webben (eller scannar och mailar in i förväg)?

    Även skepparmöten har väl körts online i vissa sammanhang?

    Vimpeln skulle man ju kunna hämta i den lokala Helly hansen-butiken (eller på t.ex. Nautiska i Marstrand, eftersom starten går där). Ett utmärkt tillfälle för en liten kampanj och merförsäljning :-)

    Reply

  2. Vilhelm
    Apr 11, 2017 @ 13:15

    Dette med vimpler/klistremerker har vel alltid vært litt kinkig å få til også for oss (eventuelt bare meg?) i Norge. Det er ikke alltid praktisk enkelt å hente i Årsgårdstrand pga mannskap som ikke så enkelt kommer seg dit etter jobb før start. Så det har ofte vært greiest å plassere båt i Horten eller Moss før start.

    Jeg forstår egentlig ikke hvorfor registrering IKKE er i Horten istedet, når vi først er inne på det.

    Så alternativet har vært å hente + gjøre registrering hos Bærum sf i dagene før start. Dette har man jo for min/vår del bare måttet få til, men avhengig av hvor man befinner seg geografisk er det nødvendigvis ikke alltid enkelt å få kommet seg dit til oppsatt tid :). Det løser seg alltid med den ekstra logistikken, men det er jo ikke enkelt.

    Jeg liker tanken om å hente vimpel på en butikk i nærheten (i Oslo, for min del – ikke Bærum), det hadde gjort ting enkelt for meg :).

    Reply

    • Anders
      Apr 12, 2017 @ 09:40

      På Skagen Race har vi alltid utgått från Son och när vi har anlänt till Åsgårdstrand strax före start har vi släppt iland två personer som registrerar oss och hämtar ut papper och flagga.
      Inga som helst problem!

      Skapa inte problem som inte finns.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Apr 12, 2017 @ 10:31

        +1

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 12, 2017 @ 11:10

        Fast det som verkar enkelt för en halvproffsig båt som seglat racet i 15 år behöver inte vara enkelt för de som måste jobba till fem och tänker sig att vara med första gången.

        Personligen tycker jag att alla försök till förenkling är välkomna.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Apr 12, 2017 @ 13:03

          Håller med Anders här; har man nu anmält sig till ett race tar man väl reda på lite info innan och kan snabbt dra slutsatsen (i detta fallet/racet) att det ända man behöver göra är att ha en/två/tre pers iland för en snabb registrering.
          Alternativet är som ovan; elektroniskt. Fungerar säkert bra.
          Men att begära av arrangerande klubb/klubbar att fixa med fler “utlämningsställen” gränsar till barnsligt! Med barnsligt menar jag att det i så fall börjar bli “curling” som vi föräldrar ibland blir anklagade för…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 12, 2017 @ 15:00

          Ingen av er sköter väl administrationen kring race?
          Eller har uppdaterade listor med närmast anhörigas telefonnummer?
          Eller uppdaterar mätbreven (med koll på ändringarna från förr året).
          Eller ser till att licensen är betald?
          Eller ser till att printa alla nödvändiga dokument för att kunna visa upp dem?
          Osv
          Osv

          Administration och logistik runt ett race som inte gjort det enkelt, kan lätt ta en heldag av en skipper. Ganska långt ifrån curling om ni frågar mig.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Apr 12, 2017 @ 15:53

            Två saker;
            1 Görs det elektroniskt är mycket löst direkt.
            2 I en besättning kan man hjälpas åt. Även om den ibland bara består av två pers.
            (Ok, solosegling ställer lite andra krav…)
            Min “take” här var att arrangerande klubb jobbar redan för att lösa det så bra som möjligt för deltagande båt/skipper. Ställer vi för höga/många krav på klubben kan det gå åt andra hållet = ingen segling eller höjda avgifter etc.
            Det som allt bottnar i här är uppenbarligen flaggan!!! Det kan inte vara svårt för vare sig seglare eller klubb att hämta/dela ut den på kajen e dyl…

          • Peter Gustafsson
            Apr 12, 2017 @ 16:05

            Nja, “det som det bottnar i” är att anmälningsrutiner har sett likadana ut i 50 år, och jag vet väldigt få arrangörer som sätter sig ner och verkligen kartlägger de steg som en seglare måste gå igenom.

            Det finns exempel där man får lägga 10 timmar extra på att transportera båt, fylla i två papper, hämta en flagga och få brandsläckarna räknade.

            Tittar man däremot på helt nya race, som drivs av seglare, så har man i vissa fall helt avskaffat både fysisk registrering och skepparmöte. Har jag fyllt i alla uppgifter, betalt och accepterat villkor och att jag ansvarar för att båten uppfyller säkerhetskraven – så kan jag dyka upp på startlinjen.

            Det finns inget motsatsförhållande mellan arrangörer och seglare – men precis som i alla andra sammanhang kan det finnas en vits i att förutsättningslöst titta på vilka aktiviteter som adderar värde och inte.

          • Anders
            Apr 13, 2017 @ 13:56

            Klart att det finns mycket som kan göras enklare!

            Men jag har två tips till de som vill göra livet enklare:
            – Lyssna på andra mer erfarna. De har ofta redan gjort misstagen, använd det och slipp dem själv.
            – Delegera. Vill man segla på en båt får man hjälpa till. Hinner man inte hjälpa till, då får man göra som jag. Stannar iland iår.

            Många av seglingarna som har start och mål på olika ställen. Samla ihop er vid målet. Ta er i båten till starten mer eller mindre i racemode. Då har ni nästan ingen logistik kvar att lösa. Det ger er några värdefulle timmar på havet som ni snart skall tävla på istället för att stressa kors och tvärs i bilar. Dessutom kommer ni in i att vara i båten och riskerna för sjösjuka minskar avsevärt.

          • Peter Gustafsson
            Apr 13, 2017 @ 14:44

            Som sagt, Teknova är kanske inte en representativ båt :-)

            De flesta sliter med att få sin besättning att komma i tid till starten (och att över huvud taget få ihop en) – så att få alla ombord att lägga en semesterdag på att köra transporten i race-mode är nog en utopi. Även om jag också tycker det är en bra grej.

            90% av de skeppare jag känner drar det tunga lasset i att få logistiken att funka. Vilket ofta är jobbigare än att segla själva racet…

  3. Espen Kuhle
    Apr 12, 2017 @ 07:41

    Hei Vilhelm
    Det er en veldig enkel forklaring på hvorfor det ikke er registrering i Horten og det er fordi regattaen seiles fra Åsgårdstrand og Bærum Seilforening samarbeider med Åsgårdstrand Seilforening. Vi har i alle år også hatt alternativ registrering i forkant av regattaen hjemme i Bærum da det er der hvor vi som arrangørforening hører hjemme.
    I år så har vi flere endringer i regattaoppsettet som du sikkert har fått med deg med to nye startsteder (Kristiansasand og Marstrand) og i den forbindelse så ser vi på og prøver med en delvis elektronisk løsning på registrering for de som starter fra Marstrand. I den forbindelse så ser vi også på hvordan å løse dette med å få tak i det foreskrevne sponsorflagget som f.eks ved å hente dette i en butikk som allerede selger HH produkter. Dette er et prøveprosjekt og hvis det fungerer så vil vi på sikt også innføre dette for de andre startstedene.

    Ha en riktig fin regatta.

    Espen Kuhle
    Regattaansvarlig Bærum Seilforening

    Reply

    • Vilhelm
      Jun 3, 2017 @ 01:44

      Hei Espen!

      Jeg hadde litt lyst til å svare før Skagen Race, men bestemte meg for å vente for å se hvordan det ble i realiteten for min del. Slik at hva jeg sa ikke ble basert på fjorårets race.

      Jeg forstår veldig godt at dere ønsker å ha registreringen på ett sted av gangen. Det gjør ting mye enklere for alle, også for meg :).

      Du nevner at registreringen kunne skje elektronisk i år. Det skjedde ikke for min del, for meg ble det i realiteten 3 timer med tid brukt tur/retur Bærum SF på forhånd for å gjøre registreringen der. Det jeg gjorde hos Bærum SF der var å signere på et papirark og motta 3x flagg i en HH-pose. Dette gjorde jeg i år for å unngå at mitt shorthanded-mannskap skulle ta unødig fri fra sin jobb for at vi skulle rekke registrering i Åsgårdstrand (han reiste fra Trondheim). Jeg har altså mulighet til å ta fri, men ikke mannskapet mitt, og det tror jeg ikke er uvanlig. Jeg skulle gjerne brukt de timene på andre ting. Starten skjer tross alt på en dag hvor det ikke er vanlig med “gratis fri”.

      Akkurat nå tar Skagen Race flere ressurser for meg, å melde seg på enn race som f.eks. Færdern og Raymarine 2star.

      Jeg kunne gjerne ha betalt 2-600 kroner EKSTRA i gebyr for å få tilstendt de tre flaggene i posten fremfor å måtte ta turen til Bærum SF for å signere på et skjema og motta disse flaggene på forhånd.

      (som noen nevner så ble det også brukt tid til å rette opp i målebrevproblemer og lignende – jeg hadde noen mailer frem og tilbake der og brukte kanskje en time totalt på dete, men det tror jeg ikke man kommer unna, så for meg var ikke det et stort problem :) )

      For å være løsningsorientert: Jeg har lang erfaring med å bygge teknologiløsninger innenfor både media, shipping og annet. Om dere ønsker bistand til å bygge noe automatisert så stiller jeg gjerne mine ressurser tilgjengelig :).

      PS! Selve regattaen var fantastisk. Dette var min tiende gang som deltager, og andre gang som skipper. Hadde en fantastisk tur sørover!

      Reply

      • Vilhelm
        Jun 3, 2017 @ 02:02

        PS 2: Var det du som gav oss plass utenfor “hovedhavna” siden vi var “minste båt”? Det satte vi pris på, veldig hyggelig :)

        Reply

  4. Espen KUhle
    Jun 6, 2017 @ 11:51

    Hei
    Jeg var stableansvarlig i havnen og hvis det var dere som seilte en Seascape som ble flyttet over til auksjonsbassenget så var det meg ja.
    Kontakt oss gjerne på skagen@bseil.no med forslag til forbedringer så tar vi opp tråden og kommer tilbake til deg og ditt tilbud om å hjelpe med utvikling av teknologiløsning for registrering etc.
    Vi legger ned mange frivillige dagsverk i forberedelser og gjennomføring av regattaen og forslag til forenklinger er vi alltid åpne for så lenge vi kan ivareta sikkerheten og servicenivået som forventes.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.