Figaro 3 seglar…
Massor av foton från första seglingen med Beneteau Figaro 3. Foton: Jean-Baptiste d’Enquin.








Massor av foton från första seglingen med Beneteau Figaro 3. Foton: Jean-Baptiste d’Enquin.








Aug 2, 2017 @ 18:30
Ser ut som en rätt snygg båt som någon dragit dit ett par stödhjul på.
Ser allt ut sådär om tio år konverterar jag till motorbåtist och köper en Grand Banks istället för vår First. ;)
Aug 3, 2017 @ 11:06
Jag tycker den ser fin ut, såklart ingen revolution utan snare en liten evolution att byta vattenballast mot foils, ser ju mer spännande ut än föregångaren Figaro II som i sig inte alls är en tråkig båt så där tycker jag de har lyckats. I övrigt tycker jag att den ser ut att trimma lite på häcken med en del baksug och fören lite väl högt upp vilket inte ger max vattenlinjelängd i deplacementsfart. Känns som att hela konceptet är konfigurerat för hård reach och slör (då också foils gör mer nytta än vattenballast). Sen är jag lite skeptisk till Fathead som gör att man behöver dubbla akterstag och det gör det svårt att gippa solo i hårdare vindar, för jag gissar att riggpaketet inte är dimensionerat att stå kvar med gennakern uppe i +12 m/s utan ett häckstag ansatt? Lösningen blir väl att köra med två rev så att storens topp går fritt under häckstagen.
Aug 4, 2017 @ 08:54
Hej
Är det snabbare med foils än om det hade varit svängköl?
Antar prismässigt kan det inte skilja så mycket då dessa foils ser avancerade ut att bygga osv.
Mvh Andreas
Aug 4, 2017 @ 09:09
Min analys är att de löser olika problem.
En svängköl ger stabilityet i alla farter, och effektivitetet är egentlkigen inte beroende på hur fort du seglar. Ofta skall den ju ändå kombineras med ett centerbord (=foil) där man måste ta hänsyn till vilka egenskaper och fart-spektrum man vill prioritera.
För en ren foil, a la IMOCA eller Dynamic Stability System så är hastighet nyckeln till funktion. Inget konstigt på en 60- eller 100-fotare, men inte lika triviualt på en sån här båt.
Ställda mot varandra, så är jag ganska säker på att svängkölen ger mycket mer, och att den här typen av foins är “grädde på moset”?
Aug 4, 2017 @ 15:20
Jag tror det är helt andra överväganden än prestanda som ligger bakom. Båten måste (enligt designspecen) vara CE märkt kategori A och då blir svängköl problematiskt om man skall uppfylla stabilitetskraven på en såpass liten båt. Jag tror nog att kostnaden för en svängköl är betydligt större än för foilsen men det är mmin gissning. Sen tror jag inte man skall underskatta “modefaktorn” på foils.
Sep 25, 2017 @ 16:59
Sep 26, 2017 @ 11:24
Joakim Hermansson skickade bilder från i lördags när han skulle testsegla den. Tyvärr var havet spegelblankt den dagen så det gav nog inte så mycket!
Sep 27, 2017 @ 10:04
Figaro 3:
https://www.youtube.com/watch?v=W_eS8AW6Trc
https://www.youtube.com/watch?v=xpFgrLCV-bc
+foiling mini:
https://www.youtube.com/watch?v=fex5jXFs2B8
Inte lätt att få till SRS-tal på dessa ?
Dec 2, 2017 @ 17:40
Nov 20, 2018 @ 21:08
Given succe, fransmännen satsar hårt 55 st sålda såhär långt o många “rockstars” på listan.
https://www.yachtracing.life/top-french-skippers-flock-to-order-beneteau-figaro-3/