Lagoon 42 | Marstrand – Malmö
Ingen kan ha ungått trenden med lite större cruisingkatamaraner.
Här hemma är de fortfarande relativt ovanliga, och väcker en del uppseende när man kommer, men på British Virgin Islands eller andra populära cruisingmål så vimlar det av dem.
Och följer man seglare på YouTube så vet man att Sailing La Vagabonde numera seglar en fransk Outremer-katamaran, precis som Knut Frostad och en del andra seriösa offshoreseglare som vill ta sig långt med familjen.
Någonting är på gång…
Så när en kompis skulle transportsegla nya Lagoon 42 från Marstrand Boat Show till Gustavsberg så var jag inte sen att haka på. I alla fall på första etappen på 175′ till Malmö.
Vi kom iväg direkt efter mässan på söndagen. Ett stort högtrycksområde skulle göra att vi skulle ha 6-7 m/s från nord under kvällen, men att detta skulle avta under natten.
Det som slår en är hur enkla systemen för segelhantering är. Alla linor dragna till ett och samma ställe, lätt tillgängliga för rorsman. Och med elwinsch behöver man inte bli svettig vid segelsättning. Men det blev snabbt en liten lista på saker man skulle vilja göra bättre…
Något man sett på de rena cruisingkattorna är att storen blivit mindre till förmån för större försegel. Detta för att många är oroliga för att bli sittande med för mycket stor uppe vid undanvind och inte kunna reva på nåt enkelt sätt. Tyvärr hade vår båt bara en självslående fock, vilket är helt rätt vid kryss i 10 m/s men inget man seglar undanvind med. Med lite skärning till TWA 140 så gjorde vi ändå 8 knop. Så jag har inte svårt att se att man äter sjömil på halvvind eller slör i passadvindar.
Men det är inte seglingsegenskaperna som gör att man väljer en Lagoon. Och det var inte det jag var sugen på att testa heller.
Det här är en båt man kan leva på. Utan att trängas. Och utan att frivakten behöver anpassa sig till väder och vind. Det kändes grymt lyxigt att inte behöva sjöstuva, och att man kunde käka middag på akterdäck (i T-shirt på ett kolsvart Kattegat) utan att vara i vägen för de som seglar båten.
Även för den som har vakt, så är det en otroligt bekväm båt. Bra sikt, bra koll på nav, sjyssta sittplatser och att man ”strosar” omkring med en kaffekopp och håller utkik.
Det här kontoret kan man inte klaga på. Den största ”selling pointen” med en sån här båt är så klart salongen där alla kan visas samtidigt och där man har sikt i alla riktningar. Att kunna sköta navigation eller jobba här är helt perfekt. I ”vanliga” båtar sitter man ju en trappa ner, och har så klart inte lika bra koll på det som händer.
Om de allmänna utrymmena är mer sammankopplade jämfört med enskriov, så är hytterna desto mer privata. Att gå ner för et trappa och ut i änden på ett skrov och stänga dörren gör att man verkligen kommer bort från det som pågår. Att dessutom ha sin alldeles egen toa känns extremt lyxigt, även om det kan kännas onödigt att ha 4 toaletter på en 42-fotare ?
Senast jag hade samma känsla var när jag seglade Gotklad Runt på en Swan 65 och hade egen hytt och blev väckt av kocken ombord. Saknar det på Blur…
En helt ok vy när man går och lägger sig vid 06:30 utanför Kullen.
Öresund och högtryck. Stadiga 8 knop för motor. Skall man gå riktigt långt, och funderar på bränsleekonomin, så kan man köra på en motor i taget.
Length over all – 12,80 m
Length – 12,50 m
Beam over all – 7,70 m
Mast clearance – 20,65 m
Draft – 1,25 m
Displacement (ECC) – 12t
Upwind sail area – 90 m2
Full batten mainsail – 55 m2
Square top mainsail (option) – 59 m2
Self-tacking jib – 35 m2
Code 0 (option) – 68 m2
Fresh water capacity – 300 l +300 l option
Fuel capacity – 300 l +300 l option
Engines – 2 x 45 hp or 2 x 57 hp
Architects – Van Peteghem – Lauriot Prevost
Interior design – Nauta Design
Jag kan definitivt förstå de som väljer den här typen av båtar för cruising i varmare klimat, där man tillbringar stor del av tiden för ankar eller hängande i boj och vill ha en plattform för att umgås.
Så klart finns det nackdelar. Seglingsegenskaperna är så klart den största, där man kanske kommer att segla mer sällan och inte kunna njuta av känslan i rodret vid kryss i 4 m/s.
Parkering är väl en annan. Det är en stor som man inte parkerar i vilken gästhamn som helst.
Sammanfattningsvis. En sjukt bekväm resa där man kan kliva iland efter 175 distans och vara mer utvilad än när man klev ombord.
Vill man spana in båten gör man det hos Navigare Yachting på Allt på Sjön i Gustavsberg nu till helgen.
Aug 31, 2017 @ 12:08
Nja Peter, låter som en go tur. Jag som tyckte det var lyxigt(bekvämt) o köra vår båt på undanvind med gennaker o sittbrunnstältet uppe med värmare på i nordsjön.. Men när jag läser ditt reportage förstår jag nivåskillnader:-)
Men komplettera gärna lite om hur den seglar osv..oxå. Hade varit kul att höra för mig som aldrig seglat en större katta än en Hobie…
Aug 31, 2017 @ 18:39
Vi fick inte så mycket seglingstid så att jag kan uttala mig om det. Att det är ok att halvvinda mellan ankringsplatser i Västindien och Kroatien tror jag stpår helt klart, men vad detta innebär i “normala” förhållanden med en vettiog segelgarderob återstår att se.
Aug 31, 2017 @ 13:11
Skymningsbilderna var riktigt fina! Vad är det för kamera du använt?
Aug 31, 2017 @ 13:23
Jag släpar med mig en Canon 5D mk IV och en vidvinkel – ibland får man nytta av dem ? Men vad som helst som kan åstadkomma lång exponering borde funka.
Trixet är oftat stt välja rätt tidpunkt för att få en bra bakgrund. Det finns en anledning till att det kallas the Blue Hour.
Sep 1, 2017 @ 11:50
Vad är det du saknar; egen hytt eller kock? :)
Sep 1, 2017 @ 19:25
Den pensjonerte konstruktøren Lars Odrup (f.eks mannen bak Banner 28) seiler en lagoon 380 som han er på jordomseiling med. I april skrev han dette på sin facebook: “Jeg har jo en Kondomaram, som australierne kalder Lagooner, Fountaine Pajoter, Privilige, Nautitech mm. Når jeg har snakket med disse australier og spurgt: hvis I mener at de krydser så dårligt fordi de ikke har sænkekøle, hvordan kan de så være, at I kun giver dem 0,5% reduktion i OMR for ikke at ha stiksværd? Svaret er ofte noget med, at vi har både med lowaspectratio køle som sejler godt. Jeg har jo selv sejlet mest catte med stiksværd, og min erfaring er, at “kondomaramerne” har fået deres rygte kun fordi de folk, der vælger disse både er ligeglade med fart og ofte ikke har kundskaberne til at få sådanne catte til at sejle godt. I 2009 deltog jeg med Havhunden (lagoon 380) i kapsejladsen Fyn Cup. De sidste 20 sømil gik direkte mod vinden i 10 – 15 m/s. Havhunden førte fuld stor + genua, og var på dette krydsben 1 time hurtigere end den bedste X412 (der var 5 stk med). Så vist kan vi krydse, men de sidste 22000 sømil fra Danmark til Indonesien, har vi kun haft vind mellem 90 og 180 grader ….”
Sep 1, 2017 @ 19:39
“de sidste 22000 sømil fra Danmark til Indonesien, har vi kun haft vind mellem 90 og 180 grader”.
det är så det skall vara :-)
Sep 3, 2017 @ 23:02
Man finner altid plass til en cat, Longside plasser finnes over alt, Vi trodde også at det ville bli vanskeligt når vi gikk fra Mono til cat. Men livet ble bare enda bedre på sjøen, Vi har masse plass, ligger ikke på siden, ruller ikke, og seiler bra, Det blir nok Cat i fremtiden også.
Sep 6, 2017 @ 22:20
Jag har seglat en del med en Fontaine Pajot Mahe 36, bla två starter i Bohusracet. Då med standardsegel vilket inte var skoj med motström, lättvind och kryss hela vägen till Hätteberget.
Sedan dess har segelgarderoben uppdaterats och utökats vilket gjort underverk för segelegenskaperna, särskilt på kryssen. Många är de som börjar trimma hysteriskt när de inser att de håller på att bli omseglade av en “pråm”. ?
Just Mahe 36 har mycket smäckra/smala skrov i vattenlinjen och det är möjligt pga den låga vikten, drygt 5 ton. Fontaine Pajot lägger kraft på att bygga lätta båtar och kanske lite mer sparsmakat än tex Lagoon.
Känslan att i 10 – 12 m/s sitta vid salongsbordet och dricka kaffe utan att spilla samtidigt som man seglar i 10 – 12 knop är ganska märklig!
Sep 7, 2017 @ 07:56
Irma´s framfart bland charter flottan:
https://www.google.se/maps/place/Paraquita+Bay/@18.4189007,-64.5760703,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1sAF1QipM5bV_Gos981BEAHG8bLDlRsPmI4tpcGWC9YYw!2e10!3e12!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM5bV_Gos981BEAHG8bLDlRsPmI4tpcGWC9YYw%3Dw114-h86-k-no!7i960!8i720!4m5!3m4!1s0x8c0576d5c5b353ff:0xfea272c57f388586!8m2!3d18.4187653!4d-64.5758838
Sep 8, 2017 @ 15:31
Veldig flotte bilder.
Det med plass i havn er jo en av de vanligste kommentarene om katt, men det er egentlig helt feil å sammenligne f.eks en 40 fots enskrog mot en 40 fots katt. Katten har plass og komfort og i noen tilfeller også seilegenskaper som en enskrog på minst 55 fot. En 55 fots enskrog har mye mer problemer med å finne plass i havn enn en 40 fots katt. Enskrogeren er mye tyngre, mye dypere, mye lengre og ikke mye smalere.
Samme betraktninger gjelder jo i flere andre sammenhenger. En 40 fots katt koster vanligvis mye mer enn en 40 fots enskrog, men mye mindre enn en 55 fots enskrog, så katten er et godt kjøp om man ser på plass. En godt designet 40 fots katt seiler også vesentlig raskere enn like lange enskrog, men sjelden gjennomsnittlig like fort som en 55 fots enskrog.
Om man ser på racingpregede båter er dette siste punkret annerledes. Turkatter seiler effektivt og bra og er veldig komfortable å være ombord på selv i grov sjø, men de er ikke laget for å vekke fartsglede. Det er mulig å presse dem, men de færreste kan komme opp mot 20 knop annet i en kort surf. Jeg har selv seilt en Outremer 45 i 20 til 25 knop i flere timer i strekk, men det er en raskere båt enn flertallet av turkatter og vi seilte den hardt. Katter KAN være veldig raske, men det er ikke grunnen til å kjøpe turkatt.