Ett ordentligt solorace på västkusten?
Det har ju varit lite snack om hur vi skall få till ett ordentligt solorace på västkusten, och jag har fått lite påstötningar. Jag vill inte vara arrangör, men kan tänka mig att samla de som är intresserade till ett diskussionsmöte så skulle vi kunna provsegla 2018?
Vi planerar att ses måndag 11/12 18:00 på mitt kontor på Engelbrektsgatan 28.
Maila mig om du vill vara med på peter@blur.se.
Här är ett bra inspel:
Start och målgång är lämpligtvis i Marstrand. En stor hamn som med lätthet rymmer många deltagare, som dessutom ligger i en väldigt trevlig miljö där man kan få till något socialt också. Dessutom kommer ingen hårt trafikerad farled för yrkestrafik att korsas vilket är bra ur ett säkerhetsperspektiv (jämfört med exempelvis Långedrag). Därutöver finns hyggligt med boenden i närheten om familjen vill följa med.
Precis som du skrev på bloggen vill man gärna visa upp det bästa av västkusten. Därför tror jag det kan vara en god idé att Stora Bornö längst in i Gullmaren skall rundas. Det gör att i princip alla kommer segla insidan av Gullholmen och förbi Islandsberg. Gullmaren kommer också i normalfallet att ge en fin undanvindsrepa på vägen in, plus att det blir ett tillfälle när fältet får se varandra oavsett var i tävlingen man ligger (mötet mellan kryssande båtar & undanvindsbåtar sker i dagsljus medans alla fortfarande fräscha = låg risk). Dessutom gör det att det i princip garanterat blir ett rejält kryssben, plus att Gullmaren är en vacker miljö som ligger utanför det ordinarie seglingsstråket.
Därefter skulle nästa rundning kunna vara Valön i Fjällbacka. Vackraste skärgården vi har i Sverige så den vill vi så klart visa upp.
Frågan är om det sedan skall bära raka vägen hem, eller om man skall runda antingen S. Syster eller Väderöarna? Syftet med extra rundningen skulle vara att separera de norrgående och de södergående båtarna lite. Antagligen är det natt när man kommer hit och de flesta börjar bli slitna.
Innan målgång kan det vara en idé att Hätteberget skall rundas, av säkerhetsskäl, så ingen trött seglare ränner rätt upp i gruset innanför Pater Noster.
Totalt blir den sträckan cirka 120 NM. Tycker man att det är för kort kan man exempelvis runda Nordkoster och sträckan blir då cirka 165 NM. Hela banan går nära land och det är lätt att bryta om man skulle vilja.
Precis som dig tror jag på enklast möjliga koncept i övrigt. Där tror jag det kan vara en god idé att kopiera Silverrudder rakt av avseende klassindelningar & säkerhetskrav. Tidsmässigt är väl det viktigaste att den inte krockar med någon av de stora regattorna, helst runt midsommar för att få så mycket ljus som möjligt, men samtidigt vill man undvika juli pga alla semesterseglare. Helgen före midsommar, dvs mitten juni?
Fabian Tillig
Nov 15, 2017 @ 17:38
Helgen för midsommer är väl Bohusracet?! Annars en kul initiativ.
Leif
Nov 15, 2017 @ 18:01
Bohusracet är helgen efter midsommar (månadsskiftet juni/juli)
Fabian Tillig
Nov 15, 2017 @ 18:17
Just det, efter var det. My bad.
Bengt
Nov 15, 2017 @ 17:46
Jättekul initiativ, men måste det vara så långt? Jag skulle gärna vilja att själva seglandet blir lika viktigt som förmågan att hålla sig vaken.
Bo Cederlöf
Nov 15, 2017 @ 18:09
Äntligen ett riktigt bra förslag! 120M räcker gott för mej. Då bör det räcka med en natt. Kan tyvärr inte vara med på mötet den 11.12. men stöttar verkligen ideen om fler solorace på västkusten. Bosse C
Niclas Holmberg
Nov 15, 2017 @ 18:59
Lysande!
Jag kommer
//Niclas
Gustav G
Nov 15, 2017 @ 20:15
Bra tankar! Banan är kanske i längsta (tuffaste) laget om man vill få många deltagare? Kör man en segling över dagen, med bra social aktivitet på lördag kväll, borde man kunna locka ännu flera? I tidigare trådar nämndes Laesö som alternativ, det tror jag mindre på. Roligare med lite manövrar än att segla halvvind fram och tillbaka. Marstrand är en bra utgångspunkt.
Peter Gustafsson
Nov 15, 2017 @ 22:10
Är det inte så att man vill ha den “fulla upplevelsen” genom att segla över natt? Är det inte så att de flesta söker utmaningen, och inte har riktiigt samma fokus på manövrar som de mest inbitna?
Vi har ju kört lite varianter på dagsrace, men dessa lockar bara en handfull seglare… Samtidigt har Silverrudder (140 nm) 450 båtar på listan & danska One Star Challenge (106/130 nm) 39 båtar, Vegvisir Race är kortare men har redan 38 båtar anmälda. One Star i Stockholm (125 nm) har samlat 20-talet båtar men det är ju en uttalad havsbana.
Nyckeln här är att hitta en mix som lockar både oss här, men också de i en IF eller Maxi 77 som bara vill köra med det man har.
Jocke C
Nov 15, 2017 @ 23:08
Fantastiskt. Kommer den 11! Östkusten kan ju inte vara de enda med bra soloseglingar.
D35 Aurora
Nov 15, 2017 @ 23:16
Kul initiativ! 100-120 distans kan nog funka i rimliga väder (ja ni vet så som det nästan aldrig är på hela Bohusracet, men som man alltid tänker att det blir nästa år) med en inte alltför trixig bana. Inser med lite skäms att jag aldrig kryssat omkring i Gullmarn, då kanske det är dags nu…
Klart att det ska vara en utmaning, lika klart att man ska kunna bryta på ett säkert sätt om det inte vill sig.
Äventyret är det viktiga, resultat i andra hand, fast varför inte köra på SRS när alla ändå har det? Anta att det inte blir så många båtar första åren, med kanske bara 1-2 startgrupper. Med antagligen stor spännvidd i prestanda på få båtar, funkar det att kopiera Silverrudder-upplägget? Kanske inte är så kul om de större i varje grupp bara drar iväg på scratch? Kommer man upp i +100 båt med 7-10 startgrupper så är det en annan sak, då blir det enkla och tydliga delrace I grupperna.
/Mats
Carl
Nov 16, 2017 @ 09:45
Hej,
Kul! Inte för jag vet om jag gillar bleke-vikar mitt racet men det kan jag leva med. SRS borde man kunna köra på tycker jag, med andra väjningsregler 23-04.
Jag är med!
Carl Fjällman
Nov 16, 2017 @ 10:54
120nm tycker jag.
Anders Nyberg
Nov 16, 2017 @ 10:48
Jättebra initiativ, är gärna med. Skulle personligen gärna se lite mer havssegling än att göra en vända långt in i Gullmarsfjorden men jag är flexibel… :-)
Att köra typ Silverrodret fungerar för mig, ser det mer som en personlig utmaning en ett regelrätt race. Angående längden kan jag tänka mig både 120 och 165 nm men inte kortare, nattseglingen hör liksom till.
Leif
Nov 16, 2017 @ 11:41
Avseende SRS kontra Silverrudder upplägget: jag tror man behöver bestämma sig vad som är viktigast/roligast, att det blir så nära millimeterrättvisa som möjligt eller att locka så många som möjligt?
Kör man på SRS vägen så blir det så klart mer rättvist, men det blir också ett hinder. För “vardagsseglarna” kan det upplevas krångligt att fixa ett SRS tal. För de utländska “vardagsseglarna” upplevs det antagligen som ett stort steg att fixa ett SRS tal bara för att kunna komma hit och köra ett roligt race. Har anmält mig till både Silverrudder och OneStar Challange av det enkla skälet att det bara är att åka dit och ha kul, inget meck. Givetvis går jag även igång på att få mäta mig mot de andra seglarna, men enkelheten är viktigare för min del än att få veta exakt hur bra/dålig jag var jämfört med de andra.
Personligen ser jag detta mer som ett roligt äventyr där jag får utmana mig själv, och ju fler som jag får dela det äventyret med desto roligare.
Kan man tänka sig ett upplägg med olika resultatlistor för att tillfredsställa bägge “läger”? En resultatlista a’la Silverrudder, och en resultatlista a’la SRS för de som har SRS tal? Dvs de som har SRS tal skulle hamna i bägge resultatlistorna. Eller skulle det bara bli varken hackat eller malet?
Jonny Petersson
Nov 16, 2017 @ 11:46
Är flerskrov välkomna så är jag på.
120nm med blandad skärgårdssegling smakar tårta
Jonny Petersson
Nov 16, 2017 @ 23:33
Vad skulle hindret vara för att inte släppa in flerskrov?
Edgar Endresen
Nov 16, 2017 @ 19:47
Jättebra ide att kopiera Silverrudder. Då kan vi med flerskrov
båtar också få vara med o leka.
Peter Gustafsson
Nov 16, 2017 @ 21:25
Det har ju varit lite si och så med flerskrovskappseglingen på kusten. Tror man att det finns ett antal båtar som hade varit sugna?
Christofer Olsson Kedborn
Nov 17, 2017 @ 14:52
Det borde vara en ikke-fråga. Flerskrov borde inkluderas som alla andra gubbar
Har man blivit diskriminerad som flerskrovsseglare på västkusen? Ja #metoo :)
Christofer
http://www.chryz10.com
Carl Peter Carlsson
Nov 17, 2017 @ 16:27
Jag tycker inte du skall jämföra en så allvarlig fråga som diskriminering och övergrepp på människors lika värde med du inte får segla. Det motiverar inte mig att hjälpa dig med att få till mer flerskrovssegling.
Christofer Olsson Kedborn
Nov 17, 2017 @ 17:17
Då ber jag om ursäkt för den dåliga referensen, som givetvis inte är lika viktig som övergrepp och människors lika värde.
Ser inte alltid varför det skall vara en fråga ang flerskrov. Jag kontaktade flera tävlingsledningar förra året, och fick svar jag inte var välkommen med min trimaran. Är ju förståeligt på tuffa race som Bohusracet, men på ett litet inomskärs race i en fjord borde det vara självklart om man har mätbrev och SRS mm framtaget. Man behöver inte ens prata om “flerskrovs-segling” utan segla där en del har ett, en del två och en del tre skrov.
mvh
Christofer
Per
Nov 17, 2017 @ 08:07
Kul!
Finns det inte risk att denna bansträckning blir lite långtråkig vid västliga eller ostliga vindar? En fördel med Silverrodret är ju att man seglar runt en rund ö och hela segelgarderoben får (för det mesta) luftas
Peter Gustafsson
Nov 17, 2017 @ 08:17
Bohusracet brukar sällan vara långtråkigt :-)
Och vid segling över en natt, så brukar det hinna hända en del…
D35 Aurora
Nov 17, 2017 @ 11:36
Man brukar snarare längta efter att ha lite mer långtråkigt :-)
Speciellt solo om natten i skärgården är det nog adrenalinpåslag så det räcker…
Per
Nov 17, 2017 @ 12:19
Låter otroligt intressant! försöker komma med Plastpyret 2. Silverroderkonceptet tror jag är rätt format för den här typen av segling, enkelt och man får möta båtar i samma storlek. Det är nog mer upplevelsen och det sociala som drar.
Bengt
Nov 17, 2017 @ 19:47
Att båtarna är lika stora är väl inte lika viktigt som att de är lika snabba? Jag tycker absolut att man skall köra enl. Srs. Gör man inte det, tror ja ändå folk kommer att skapa inofficiella resultatlistor som visar vilken placering man “borde” fått…
Micke
Nov 17, 2017 @ 16:06
Jag seglar gärna, oavsett vilken bana det blir.
Asko Malila
Nov 17, 2017 @ 22:02
Intresserad, är gärna med.
Jonas Dyberg
Nov 17, 2017 @ 23:27
Jag seglar gärna solo och är flexibel när det gäller upplägget.
Önskemål är emellertid
Bana med många manövrar och möjligheter till olika taktiska beslut.
SRS rating
Primärt fokus på segling och inte att uthärda sömnbrist, dvs inte en för lång bana.
Försök få med så många som möjligt, dvs gör det inte för tufft och utdraget så att folk måste ta (mycket) ledigt från jobbet. Alltså, inte för lång bana.
Trevlig samvaro före/efter racet, dvs inte trötta soloseglare som går och lägger sig. Återigen, inte för lång bana.
Peter Gustafsson
Nov 18, 2017 @ 10:54
Fast är det inte utmaningen i längd som gör dessa evenemang attraktiva för en bredare massa (som inte har tränat manövrar solo)?
Typ Vasaloppet, Vätternrundan eller Silverrudder. Där alla är överens om att det är “för lång bana” – och att det är det som är grejen :-)
Det finns kanske 5 båtar på kusten som tycker det är en kul utmaning att riva av en gipp med spinnaker solo i 10 m/s. Samtidigt så finns det +100 som skulle kunna segla 120′ med den båt man råkar ha för att utmana sig själv och grannen på bryggan?
Gustav G
Nov 18, 2017 @ 11:17
Finns nog olika sätt att se på det. I min värld blir det ett större projekt med nattsegling (högre krav på båten) och sedan dygnsomställning på det. Tröskeln för dom som kör sitt första solo-race (som jag själv) blir mindre om man kör över dagen och sen en trevlig middag på kvällen. Kanske ett liknande koncept som Öckerö shorthanded? Men visst, förstår definitivt tjusningen med ett längre race.
Hur ser det ut på ost-kusten? Vet att det är många deltagare (som Peter skriver längre upp i tråden) på de längre racen. Men inte alls lika många på dags-seglingarna? (Harken solo ?)
Jag kommer oavsett bana.
Jonny Petersson
Nov 18, 2017 @ 11:31
Där har vi Solo mellan broarna..
Per
Nov 18, 2017 @ 12:20
I år lockade RSC 60 båtar (ca 40 distans var ambitionen). ROS (120 distans) lockade 12 båtar varav 6 tog sig i mål…
Pelle Pedersen
Nov 18, 2017 @ 12:24
Coola förkortningar; vad står dom för?
Per
Nov 18, 2017 @ 13:50
Sorry
Robline Solo Challenge
Och
Robline one Star
Jocke C
Nov 18, 2017 @ 15:44
Och Silverudder (100+ distans) lockade massa båtar och massa som gick i mål. Statistik från enstaka tillfällen (från en annan kust dessutom) säger inte speciellt mycket om eventuellt intresse på västkusten. Varav ett möte som Peter nu anordnar är bra så man kan få slut på spekulationer och komma fram till någonting konkret.
Per
Nov 18, 2017 @ 15:54
Det var mer av ”för er info” att ta in i ekvationen. Ingen diss åt endera håll….
Per
Nov 18, 2017 @ 16:00
…dessutom har trenden varit samma i 5 år på raken dvs stort intresse för dagsrace solo men mkt begränsat för lång distans över natten. Därför är det tyvärr stor risk att långa ROS läggs ner 2018. Vore ju super om ni knäcker nöten hur man lockar många seglare ala Silverrudder och undviker de misstag vi gjort här. Vore ju spännande om ni skulle köra samma regler som Silverrudder o se om Peter Gs teori om enkelheten för de som normalt aldrig deltar håller. Då lär det komma en kopia på ostkusten 2019 garanterat!
Seglaren
Nov 18, 2017 @ 16:41
får väl inte glömma att det är många tyskar som tar sig till Silverrudder… är det samma sak som västkusten??? kan vara spännande att följa vad det blir.
Per
Nov 18, 2017 @ 19:05
Helt riktigt! 62% el 276 st kommer fr Tyskland nästa gång. Får ni till ett riktigt ballt race kan man nog locka många av trailerbåtarna från Tyskland och Danmark iaf
Jonny Petersson
Nov 18, 2017 @ 11:27
Jag tycker absolut att banan skall vara 120nm..
Fråga till dig Peter G som räknar mycket:-) , om “fågelvägen” på banan är 120nm hur lång kalkylerar du med att den blir med kryss, läns skärningar mm och vad räknar du med att BLUR har för snitt fart vid “normala” vindar..
Du har säkert en sammanställning från PBR, dock inte 2017 ;-)
Peter Gustafsson
Nov 18, 2017 @ 11:32
Fast det som är skumt med de här tävlingarna är att Silverrudder lockar massor av seglare som aldrig skulle dyka upp på en kappsegling en eftermiddag runt Tjörn. På samma sätt så lockar Vätternrundan cyklister som aldrig skulle komma på idén att gå med i en cykelklubb för att köra tävlingar där. utmaning
Jag tror att alla vi skulle kunna köra vilken variant som helst (även om vi säkert har personliga favoriter), men hur får vi med 100 andra båtar som ideg INTE kappseglar alls? Då är det inte kappseglingsaspekten eller en bra middag som lockar, utan något annat som känns spännande och lite “på gränsen”.
Jonas Dyberg
Nov 18, 2017 @ 22:34
Jag tror inte många seglat solo, färre har seglat solo med spinnaker och än färre har kappseglat solo där man får en press att ibland ligga litet över gränsen med mer segel än vad man normalt är bekväm med. Det är alltså en utmaning i sig att solokappsegla. Om vi dessutom lägger på utmaningen nattsegling och sömnbrist så är det min bedömning att racet lockar färre deltagare och speciellt de som kanske inte soloseglat tidigare uteblir.
Bra med möte den 11 december så kan vi ta fram några konkreta frågor och sedan lägga upp en enkät på webben för att förstå vad som kan locka flest deltagare.
Micke
Nov 19, 2017 @ 00:12
Man måste ju inte köra med spinnaker eller gennaker. Används srs så finns det ju mättal klara för det. Det går ju också att träna lite. Solorace kan ju också vara en motivation att faktiskt plocka fram nylonet någon gång. Ut och testa. Tittar man återigen på Silverrudder så har dom flesta ett minst ett undanvindsegel med sig på sina båtar.
Peter Gustafsson
Nov 19, 2017 @ 00:16
Jag tror inte de potentiella seglarna hänger här eller går att nå med en enkät.
Danskarna & tyskarna hade INGEN solosegling (och extremt begränsad doublehandedsegling) men nu är det 450 seglare (varav 120 Danskar) som anmäler sig på en halvtimme. Detta är inte klassiska kappseglare i hottade båtar utan det är andra drivkrafter som ligger bakom.
På samma sätt lockar utmananande Bohusracet många gånger fler seglare än enklare varianter.
Vi har redan ett klassiskt endagsrace under SRS i Solo mellan Broarna, och under året introducerades några andra koncept på samma tema. Jag tror det är dags för något annorlunda.
Jocke
Nov 18, 2017 @ 14:55
Man skulle kunna ha några olika banalternativ beroende på vädret. Kortare bana vid mindre vind, längre bana vid mer vind, så att man kan få in medelbåten på tex 24 timmar eller vad man nu väljer. Banan kan bestämmas ganska sent, säg en timma innan start. Alla seglar samma bana. Bara ett förslag.
Andreas i HP
Nov 18, 2017 @ 20:28
För min del lockar utmaningen
Nattsegling undanvind o navigering i skärgården
Tror absolut det skall vara 120-140nm
Kanske man kan göra 2 avstick , dvs ett ben in i skärgården till på långa benet?
Jag kommer deltaga för utmaningens skull.
Mvh Andreas i Hp
Jonas Dyberg
Nov 18, 2017 @ 22:38
Vore skoj om någon klubb i närheten av Marstrand, tex KMS Nordön, kunde se anordnandet av en solosegling som ett sätt för klubben att synas och aktivt medverka till att öka breddseglingen. Se hur poppis Öckerö Shorthanded blev på bara något år.
Peter Gustafsson
Nov 19, 2017 @ 00:17
Det finns dialog med en bra klubb.
Carl Fjällman
Nov 18, 2017 @ 23:19
Även om starten gåt 08:00 så tar väl 120nm ca 24h för de flesta båtarna, eller tänker jag fel? (srs 1.0)=nattsegling
SRS tal är ju lätt för alla att skaffa, flerskrov får gärna vara med. Vill man köra utan handikap går det säkert att starta utan srs-tal = Silverrudder. Så får vi med alla som vill segla.
Bengt
Nov 19, 2017 @ 07:34
Känns som att detta upplägg liknar Bohusracet så mkt att jag tror att många kommer att välja antingen eller…I synnerhet om seglingen i stort sätt helgen innan eller efter.
Leif
Nov 19, 2017 @ 10:26
Förslaget var att det skulle gå 2 veckor innan Bohusracet så det finns tid för återhämtning. Lägger man det 3 veckor innan så är det bara en vecka efter Onestar Challenge i Danmark. Flyttar man det åt andra hållet är vi i mitten på juli, då har många semesterplaner med familjen plus att kusten är full av semesterseglare. Tror det är en stor fördel att hålla det så nära midsommar som möjligt så man får ljusa nätter, dels ur ett säkerhetsperspektiv dels ur ett trevlighetsperspektiv (plus att det kan ge en unik upplevelse åt eventuella gäster som kommer längväga söderifrån).
Thomas Wiberg
Nov 19, 2017 @ 12:11
Jättekul initiativ! Inte för att det är aktuellt för egen del, men jag tror som Peter G att det kanske kan vara nåt annat än just den traditionella kappseglingsbiten som är det som drar intresse till Silverrudder. Äventyret och att utmana sig själv är nog största grejen.
Banan ser onekligen intressant ut, men önskar Ni locka många deltagare så är det nog i längsta laget. 120 distansminuter går ju att översätta till 30 seglade timmar ungefär i en IF eller en Maxi 77. Då har den seglat fågelvägen. Så en seglingstid på 40 timmar är inte särskilt osannolikt om man väger in en del kryss och möjlighet för lättvind vid midsommar. Så vill Ni ha igång sällanseglarna i 70 och 80-talsbåtarna så tror jag på en kortare bana. Hoppas Ni på deltagare från exempelvis tyskland så lär de flesta av dessa i så fall komma med trailerbåtar i det mindre segmentet.
Lycka till!
Peter Gustafsson
Nov 19, 2017 @ 15:03
Silverrudder är 140 distans och verkar attrahera små & långsamma båtar på ett helt otroligt sätt. X79 Charole har seglat minst 4 gånger, 2014 tog det 44 timmar och förra året drygt 40!
Eller Folkbåten Frøken Himmelblå som har serien DNF – 28 timmar – 31 timmar – DNF de senaste 4 åren och så klart är anmäld 2017.
Jag tror majoriteten av båtarna i de minsta båtarna (~200 båtar < 30 fot) vet att det är ungefär 50% chans att komma i mål på rimlig tid - och att man riskerar antingen en DNF eller en extra natt på vattnet. Men uppenbart verkar detta ännu mer poppis :-)Detta trots att inget står på spel mer än den egna tillfredsställelesn av att ha genomfört.Så menar vi allvar med att locka de som inte kappseglar normalt, så bör det nog vara en prestation bara att genomföra? Jag tycker i alla fall det kan vara värt ett försök...
Leif
Nov 19, 2017 @ 18:21
Instämmer till 100% med ditt resonemang Peter. Att känna stolthet av att ha tagit sig runt tror jag är den mest avgörande nyckelfaktorn. Om man tittar på andra sporter så är det just de långa distanserna som blir stora folkliga evenemang (Vätternrundan, Cykelvasan, Birkebeinern, Göteborgsvarvet, STHLM Marathon, Lidingöloppet, Vasaloppet etc etc etc). Kan inte komma på en enda tävling, i en enda sport, som är kort distans och ändå lockar de stora massorna.
Således är jag snarare orolig att 120 distans är för kort än för långt, även med hänsyn tagen till de minsta båtarna.
Jonny Petersson
Nov 19, 2017 @ 13:02
Skulle man kunna göra en bana på typ 30-40nm. Alla starar kl16 på fredag och så kör vi 20-24 timmar. Den som kommit längst minus SRS vinner. Vill man bryta eller känner sig nöjd vänder man hem till mål och hejar in dom andra. Positivt är att man aldrig blir ensam.
Start och mål i Marstrand
Gemensam middag lördag em
Jonas Dyberg
Nov 19, 2017 @ 15:53
Vore det inte bättre att starta tidigt på morgonen så behöver man inte vara vaken i “onödan” innan racet. Jag förstår inte tjusningen i att segla uttröttad pga sömnbrist…
Jonny Petersson
Nov 19, 2017 @ 20:21
Tvärt om tänker jag, startar man på em så har du ju chans att ta en siesta innan start. Startar man tidigt har du ju vart aktiv hela dagen innan du går in i natten, för det är ju på natten du blir trött
Tomas Bengtson
Nov 19, 2017 @ 19:25
Jättetrevligt och intressant förslag!
Jag är definitivt intresserad men har inte möjlighet att vara med på den träff du bjudit in till!
Tomas Bengtson
Tomas Larsson
Nov 19, 2017 @ 21:11
Äntligen!
Seglade Silverrudder i år och upplägget med storleksindelning istället för SRS lockar den stora massan, och ökar bredden i seglingen. Bra arr före och efter som skapade en härlig stämning kring tävlingen.
Samma koncept kommer vara framgången för denna tävlingen, varför uppfinna något nytt?
I detta fallet så kan det också kan locka utlänska seglare som slipper skaffa SRS, samt att vi får med de som inte har något mätbrev.
SRS seglingar finns ju redan för alla som bara triggas av detta.
Längden är bra på ca 120nm.
Konceptet som Silverrudder har, att bara de som går i mål får en piké, är simpel men gör nog ändå att många kämpar hela vägen ändå in i mål för att få den åtråvärda trofén. :)
Kan tyvärr inte vara med på mötet, men jag ställer gärna upp om det blir av.
Tomas
X-35 Manixen
Skoglund
Nov 19, 2017 @ 22:18
Något med konceptet Silverrodret är rätt. Helt klart. Men är det verkligen avsaknaden av respitsystem som gör det? Jag kan förstå att man lockas av enkelheten, speciellt om man har en båt som är snabb för sin storlek (tex J/111, BR38, X-35, Fareast 31). Däremot känns det inte lika lockande om man har en 41-fotare som “mäter” som en 33-fotare. ?
Per
Nov 19, 2017 @ 22:43
..å ändå kommer dessa båtar – som på papperet och realiteten är slagna på förhand – i enorma mängder. Jag tror som talarna ovan att det är äventyret och prestationen som lockar mer och att man har en långsam båt för sin längd kanske tom är befriande för många då man slipper stå på bryggan efteråt och förklara varför man inte kom i topp i sin klass. Man kan liksom njuta av seglingen fullt ut utan stressen av prestation mot andra båtar. Sedan vet jag att det finna kluster av båtar som typiskt sett inte skall ha en chans i sin klass men som hittar race i racet …tex x-99:orna som har otroligt intensiv racing hela varvet runt med varandra. Så ja – jag tror att avsaknaden av respitregel är en av orsakerna till att de stora massornas lockas av detta.
Micke
Nov 20, 2017 @ 06:58
Enkelheten utan mättal gör ju också att man kan låna en gennaker, eller vad man nu saknar, utan att det blir krångel och ska behöva kosta en massa. Pressen att vara tvungen att kunna segla sin egen båt på 100% minskar och därmed också kanske det egna kravet på nya segel. Många har ju kanske inte sina båtar i “racefinish” för att dom är ju ändå mest ute och cruisar med dom.
Bengt
Nov 20, 2017 @ 08:05
Det verkar helt klart finnas intresse för 2 helt olika singlehandedrace.
Ett typ Silverrodret där utmaningen att klara sträckan lockar och kanske ett kortare race 50nm(?), där det är tävlingen och utmaningen i att ensam hantera sin båt som lockar.
Jag vet att “mellan broarna” finns, men jag önskar ändå att det fanns ett “riktigt” singlehandedrace med allt vad det innebär.
Peter Gustafsson
Nov 20, 2017 @ 08:43
Är det inte så att ett 50 nm race över dagen skulle locka exakt samma seglare som idag kör Solo Mellan Broarna (30 nm) eller Solo Skallen-Skagen (2×30 nm)?
Och kan vi inte locka dig & andra till de race som finns, så tror jag inte det räcker att justera lä’ngden litegrann för att det plötsligt skall bli attraktivt? Eller är det något annat som saknas för att det skall bli “riktigt”?
Bengt
Nov 20, 2017 @ 09:53
Av någon anledning anser du och många andra att SH-race race inte skall arrangeras på samma sätt som andra kappseglingar. Jag förstår charmen i det enkla och inofficiella, men jag saknar ändå inramningen som blir vid ett “riktigt ” race. Social samvaro, resultatlistor, prisutdelning o. dyl. Just när man seglar SH- tycker jag detta är extra viktigt!
Varför tror du MBR , PBR, Öckerö SH m.fl. samlar så många deltagare? Om man resonerar som du, kan man ju lika gärna spara anmälningsavgiften och alltid segla race som ingen “arrangerar”.
Peter Gustafsson
Nov 20, 2017 @ 10:18
Vad jag säger är att det finns utrymmne för både och!
Och det finns inget enkelt recept som du beskriver. Det finns väl någon anledning till att ett kanon-arrangemang som Dubbelt så bra i Björlanda, samlar 25 båtar, medans Bohusracet samlar 150? Eller att MBBR lockar 70 båtar när exakt samma uppläg hos KSSS lockar 13.
Och det är inte de faktorer du nämner som är skillnaden, utan små små nyanser som gör att seglarna skriver in dessa arrangemang i kalendern ett år förväg.
Jag försöker se ett mönster i ett större perspektiv, baserat på W2S, Seapilot, Bohusracet, ÅFOR, Onestar i Norge och Stockholm, Silverrudder och ett antal andra shorthandedrace – där vissa lyckas bättre än andra.
Jag tycker du skall vara med på Solo Mellan Broarena, eller något av de andra arrangemang som vi försöker få til så kan vi se hur dessa kan utvecklas vidare. Jag tror vi seglare måste visa att vi vill, innan någon klubb tar över och gör det till ett “riktigt race”.
Bengt
Nov 20, 2017 @ 10:26
Tror fortfarande att “Solo mellan broarna” hade lockat fler deltagare om det vore en “riktig” kappsegling, men jag lovar att ge den en chans nästa år (-:
Pelle Pedersen
Nov 20, 2017 @ 08:33
Från en gast; det blir svettigt för skepparna att ha detta helgen före midsommar, sedan midsommar OCH sedan Bohusracet. Ber er att inte kanabalisera på Bohusracet!!
Leif
Nov 20, 2017 @ 08:58
Vilket datum tycker du hade passat bättre?
Pelle Pedersen
Nov 20, 2017 @ 09:17
Bra fråga Leif !; först och främst är jag egoistisk (?) som tänker på Bohusracet – vill att det ska ha all chans det har att locka så många som möjligt.
Kanske lägga det i slutet av aug/början av sept; tror inte det krockar med de som har ambitioner att segla Silverrudder, kanske tänka lite på Öckerö Shorthanded = lägg det närmare Tjörn Runt i stället!
Leif
Nov 20, 2017 @ 09:43
Jo, det är ju jädra dumt om det skulle kannibalisera på Bohusracet.
Problemet med att lägga det i slutet augusti/början september är att det är riktigt jäkla svart på nätterna då. Vid månadsskiftet augusti/september går solen ned redan klockan 20:08 och upp klockan 06:13, dvs man kan räkna med cirka 8 timmars totalt bäckmörker. Bohuskusten är ju inte lika förlåtande miljö som där Silverrudder körs, därför tror jag det är en stor fördel att köra runt midsommar för att maximera antalet ljusa timmar (i synnerhet om man vill locka den stora massan).
Fundering, kan man tänka sig att det är en _fördel_ för långväga gäster att soloracet och PBR går ganska nära varandra i tid? Att transportera en båt är ju en del jobb och då kan det vara kul att slå två flugor i en smäll?
Peter Gustafsson
Nov 20, 2017 @ 09:51
Jag tror faktiskt synergin är större än “kanibaliseringen”, där det vore en grym paketering för ex Europeiska Seascape-seglare att parkera trailern här gör att göra solorace + “Swedish Midsummer” + Bohusrace.
Som skeppare ser jag ingen konflikt med att köra två race i juni. Det som kanske är jobbigt är att konvertera till och från midsommar-mode med familjen…
Jan
Nov 20, 2017 @ 09:03
Jag är övertygad om att det är vasaloppsaspekten som drar deltagare till DH och SH tävlingar. I Finland har man försökt med diverse kortare tävlingar utan egentlig “utmaning” inkluderad och utan att brandea det som något tufft som man skall vara stolt över att klara av. Försöken har misslyckats.
Sebastian Christenson
Nov 21, 2017 @ 11:20
Om man skall köra ett solorace/doublehanded ute på öppna vattnet med kanske ett hopp över till Skagen, vad krävs då för utrustning i båten? Behöver man livflotte och så vidare?
Peter Gustafsson
Nov 21, 2017 @ 11:30
“Behöver” är nog beroende på perspektiv. Många seglare skulle nog säga att det är ok, men få klubbar skulle tycka det var en bra idé. Det är svårt nog att hitta en klubb som vill arrangera solo-race utan att tänja påp gränserna.
Sedan tycker jag det finns en vits att kunna vara med med t.ex. en Seascape 18, och då kanske Skagen kan kännas lite tufft. Eller vad tror du?
Sebastian Christenson
Nov 21, 2017 @ 11:43
Var naturligtvis lite otydlig i min frågeställning. När jag skrev “behöver” menar jag “vad kräver reglerna”. Naturligtvis måste en intresseförfrågan ställas innan man arrangerar ett race, men jag själv är lite sugen på race liknande Jabuka i Kroatien där man sticker ut 45 distans och rundar en öde ö och sedan hem igen. Håller med om att det inte är lämpligast att köra små öppna båtar som exempelvis Seascape 18 eller 24 på detta sätt. En Seascape 27 och 30-fotare skulle dock fungera kanon. Jag har inte lagt någon djupare analys på vädersystem osv, men en bana från ex Lerkil – Kummelbank – Fladen – Farledsboj (SO om Läsö) – Skagen – Trubaduren – Lerkil blir ca: 135 distans. Troligen inte så mycket kryss och med start på eftermiddagen så kan man vara i mål ett dygn senare och trevligt kalas på kvällen.
Sebastian Christenson
Nov 21, 2017 @ 15:50
Jag menade mer vad som krävs i regelboken. Seglar över till Skagen gör de flesta utan livflotte ombord när det är semester. En Seascape 18 eller 24 är nog inte den optimala båten skulle jag tro, däremot en 27 eller annan 30-fotare. Jag har blivit sugen på denna typ av race som exempelvis Jabuka i Kroatien där man seglar 45 distans ut i havet, rundar en liten ö och sedan hem igen. Jag vet att Jabuka tillåter full besättning, men en del kör Shorthanded. Lägger man en bana utan en massa kryss så är det körbart. Exempelvis en bana från Lerkil – Kummelbank – Fladen – Farledsboj (SO om Läsö) – Skagen – Trubaduren – Lerkil blir 135 distans och med en start på fredag eftermiddag så hinner man hem på ett dygn i tid för ett trevligt kalas.
Peter Gustafsson
Nov 21, 2017 @ 15:56
Der är arrangerande klubb som avgör vad som krävs.
Det race du frågar efter heter Göteborg Open Sea Race. Kan varmt rekommendera det, och 2018 kommer man enligt utsago att ha en shorthandedklass. Säkerhetsnivå är det som kallas “kategori 3” men utan flotte. Samma som på ex ÅFOR.
http://www.blur.se/2016/08/16/goteborg-open-sea-race-2016-film/
Anders Dahlsjö
Nov 22, 2017 @ 12:00
Just så Peter. GOR borde falla fler i smaken både med besättning och de som absolut bara vill segla på 2. Ingen singel handed klass dock. Men ingen som hindrar att de gör som Blur gjorde i somras och hänger på. Helgen före Tjörn runt. http://www.gqss.se/goteborgopensearace
Micke
Nov 22, 2017 @ 16:55
Så länge man har en båt som har ett mättal på >0.975 (2017) så kan man få vara med.
Hannu
Nov 22, 2017 @ 12:04
Hmmmmm, den filmen gör att jag blir avskräckt i alla fall. Kan man beställa bra väder :-)
Peterchamsiin
Nov 21, 2017 @ 20:25
Blir svårt att motstå⛵️?
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 13:14
Här kommer en kort sammanfattning från gårdagens möte.
Med på mötet (eller anmälda() var:
Joakim Cordaly, Maxi Racer
Jonas Dyberg, J/88 Mai Tai
Peter Gustafsson, J/111 Blur
Niclas Holmberg, Elan 350 Vida
Leif Jägerbrand, Seascape 27
Jonas Kjellberg, Dehler 35 Trindy (ej med)
Anders Kuikka, Xp-33 Coquette (ej med)
Pelle Lindell, Pogo 8.50 Calypso
Erik Nordborg, Figaro 2 (ej med)
Hugo Norell, X-99 Piano
Anders Nyberg, RM1350 Embla
Lars Sjöström, Pacer 27 Applicator Group
Niklas Strandberg, Faurby 424 Alinde
Fabian Tillig, Albin 78 Amber
Dessutom Marcus Blomberg från Marstrand SS.
Förslag på tid: 8-10 juni, för att 2019 kanske flytta fram det en helg. Detta för att tillresta båtar skulle kunna se vitsen med både ett solorace och Bohusracet (och med Svensk midsommar där emellan).
Samling + middag torsdag kväll 7/6.
Start fredag fm för de mindre båtarna, fredag em för de större.
Planerad målgång under dagen lördag.
Middag lördag kväll.
Bana: ca 120 distans.
= 24 timmar för en båt som snittar 5 knop.
= 30 timmar om man snittar 4 knop. Start 10 fredag = målgång lördag em?
= 18 timmar för en snabb. Startar kanske 15 fredag?
Målet är att alla skall vara halvvägs + runda söderut kring midnatt för att få (möjlighet) till fri segling utomskärs under natten.
OBS. Vi upptäckte att Navionics på webben räknar distans fel, så banan nedan är för kort. Återkommer med nytt förslag. Men målet är så få och naturliga rundningsmärken som möjligt, men där vi håller in fleeten i skärgården på vägen norrut. Vi skippade fjordarna, för att få med mer av Fjällbacka skärgård.
Start: Marstrand, NO Skallens fyr
Märke 1: hamnen Lysekil
Märke 2: Testholmen, väst Fjällbacka
Märke 3: Södra Syster fyr, väst Fjällbacka alternativt Ramskär (som ger en bana på 122’)
Märke 4: Hätteberget
Mål: Marstrand, Strandverket.
Enklast möjliga regler.
Sjövägsreglerna.
Inget SRS.
Indelning efter LOA.
Klassindelning då vi ser hur många som är med.
Peter G + Leif Jägerbrand tar med sig detta och ses igen nästa måndag för att jobba vidare med upplägget.
Marcus Blomberg tar med sig idéerna hem till Marstrand SS.
Tack alla som kom. Bra diskussioner och spännande att prova något nytt.
Fabian Tillig
Dec 12, 2017 @ 15:06
Lite tanker kring klassindelningen. Som jag förde fram igår är jag väldigt tvecksam att segla baserad på Loa. Blir väldigt svårt för mig (och kanske vissa andra) att motivera sig om jag ska segla med min kvarstonnare mot Pogon, Pacern och J88an.
Frågan är om man inte kan hitta på nån bättre klassindelning. Typ sportbåtar under 30 fot, kvartstonnare, halvtonnare, långkölad, storbåt (typ > 40 fot), Familjebåt och sportbåt däremellan och en blandad andra båtar.
Kvarts och halvtonnarklassor måste ju inte tas på allt allvar men kan inkludera Maxi 77or och andra båtar från 70 talet som är hyfsat nära.
En annan fördel är att det då blir iaf lite annorlunda än Silverrudder och one star challange. Segla bana utan respit finns ju redan 3 seglingar i danmark, så det blir inget “nytt och annorlunda”.
//Fabian
Carl Fjällman
Dec 12, 2017 @ 15:34
Jag tycker ju också att det skall vara SRS, då kunde man ha SRS-indelning och få några att jaga/bli jagad av hela vägen runt. “Tyvärr” har jag bröllop den helgen annars hade jag varit med.
(Men man kan kanske ha den klassindelningen ändå…)
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 15:46
Alla försök till en mer “rättvis” indelning leder till en ny diskussion om vattelninjelängd, bredd, byggår, froudetal, segelgarderob, flyttbar ballast, paddling, … :-)
Hade det varit en tradiotionell kappsegling så måste man naturliugtvis lösa detta på något sätt – oftast med et mätregel – men nu handlar det mer om att utmana sig själv på att segla en ganska tuff bana.
Vi har ju sett att upplägget fungerar, och attraherar seglare av många olika slag. Och de som har seglat Siilverrudder är alla mycket positiva och vill segla igen. Och det gäller både tokseriösa kappseglare såväl som lite mer laid back soloseglare…
Förslaget nu är att vi provar detta upplägg och sedabn utvärderar det.
En variant är ju att man skippar traditionella klasser helt och hållet, alla båtar får en starttid som tävlingsledningen sätter (baserat på ungefär hur snabb en båt är) och sedan kan man slica en resultatlista precis som man själv vill. Då skulle vi får fler fighter på banan och fler “vinnare” baserat på LOA, byggår, ålder på skepparn eller segelsällskap.
Fabian Tillig
Dec 12, 2017 @ 16:18
Danska one star challenge startar den 1. Juni. Om vi vill har deltagare som kommer från längre bort så måste vi förklarar varför de ska seglar det här racet och inte One Star. Som det är nu är det två race på efterföljande helger med precis samma koncept. Inget respit, klassindelning på LOA, bana på 105-130 distans.
Så hur få vi en dansk eller tysk att kommer hit om de kan få i princip samma race i danmark, 3 gånger fördelad under året?
Jag tror vi måste kommer på mer än att säger dumpa mätregler och kör efter sjövägsregler för att få hit andra seglare. Som det är nu håller jag med Jonas, risken finns att vi tappar kappseglaren.
Vill man få hit folk ska det vara annorlunda. Vill man locka semesterseglaren måste det vara mer Folkrace anda, men även semesterseglare vill vinna. Så en spännande resultatsberäkning kan vara bra för ett race. Sen är det ju en tjusning med “first ship home vinner”, så nån jagdstart eller clever klassindelning kanske är bra?
//Fabian
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 16:30
Jag är helt övertygad om att vi om några år kan locka hela Seascape-fleeten att köra detta race. Man vill inte ha flera liknande race i Danmark, utan ett race i Bohuslän kompletterar ett Silverrudder eller offshore-race i Medelhavet perfekt. Och på en bra tid på året.
På samma sätt är jag säker på att jag kan få hit Karl Dehler eller chefredaktören för Yacht och att de kommer att uppskatta exekt samma saker som i Silverrudder (enkelheten och den personliga utmaningen) – i kombination med de unika förutsättningar vi har här.
Och jag vet ingen av dem som kommer att tycka att det är “annorlunda och lockande” att tvingas mäta in i SRS för att köra ett enda race :-)
Och om vi kan locka både seglare från Kroatien eller Tyskland, samtidigt som vi får med några som inte kappseglar idag – så vet jag inte varför det skulle vara omöjligt för några av de som idag seglar här på kusten?
Fabian Tillig
Dec 12, 2017 @ 17:21
Jag är rätt övertygat om att man på nått sätt måste vara unikt för att kunna etablera ett märke. Gör vi som beskrivit ovan kommer det alltid vara det svenska silverrudder, likasom alla smartphones blir kallat I-phone.
Visst kan det vara så att du kan få hit karl dehler och jochen riecker men kommer de en gång för att testa eller kommer de att återvänder?
Jag pratade med två kollegor som har båtar, soloseglar mycket men aldrig kappseglar. Huvudfrågan var, varför de väljer att inte kappsegla, svaret var rätt identiskt: Det är ju bara gubbar som skriker och jag har ju ändå ingen chans med dåliga segel och dåligt botten.
Jag har aldrig sagt att vi måste använder SRS men att vi måste vara unikt. Och ett system där alla känner att de har en chans kan vara ett sätt att vara unikt. Vi måste inte krångla till det men jag kan tänka mig att man gör grupper a’la båtar byggt innan 1980 under 8 m och sen få man avdrag för gamla segel och aldrig slipad botten etc. Enkelt ska det vara, absolut. Men alla måste har känslan att man inte har förlorad bara för att man inte har det nyaste 3di stället.
Bäst skulle ju vara ett folkrace med ett antal gamla båtar… men kanske lite orealistiskt.
Jag tycker att det ska finnas olika koncept. Vill jag har en äventyrssegling utan respit kan jag köra silverrudder, så vi måste vara annorlunda.
Men vi kan tycker olika och den som gör jobbet kan bestämma ;). Sen kan man ju testa det som du skrev ovan och sen kanske gör annorlunda året efter. Eller så försöker vi få mer input från målgruppen, dvs. semesterseglare med båtar som inte kappseglas plus vana kappseglare och sen försöker vi hitta en lösning.
//Fabian
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 17:43
Precis som att Marstrand Big Boat var en kopia av Kerteminde Big Boat. Det som var bra är att det inte var så många som orkade segla dit, så alla här på kusten tyckte det var ett unikt koncept :-)
Jonas Dyberg
Dec 12, 2017 @ 15:51
SRS blir bäst!
Jag tror vi tappar fler på att ej köra enligt SRS än vi kan locka andra utan SRS. Ovan framförs dessutom att en tanke med soloarrangemanget också är att locka folk att segla Bousracet som kör med SRS, så då behövs ju SRS ändå.
Carl Fjällman
Dec 12, 2017 @ 16:18
+1
Utan handikapp är kul om man kommer i en Ker 40, Tp52:a eller J/111:a :).
Jag tycker det är roligare med fight på havet än eskadersegling.
Nog om det.
Göran/Xusidus/X-382
Dec 12, 2017 @ 17:29
Carl: Inget är mer fel än att tro att det blir eskadersegling om man inte använder SRS tal.
Har seglat 4 Silverrudder och från start till mål kämpar man för att segla om båten framför och undvika att bli omseglad av båten bakom. Sliter precis lika mycket som i ett SRS-race. De flesta har stenkoll på vilka båtar man ska ha framför resp. bakom sig i resultatlistan. Var lite positivt nyfikna och prova något nytt innan Ni dömmer ut det.
Carl Fjällman
Dec 12, 2017 @ 22:27
Göran: Skoj att du kört 4 Silverrudder.
Jag har inte dömt ut något(kommer ju segla ändå), men jag gillar att få facit på hur jag har seglat. Jag gillar iden att bäst seglad båt skall vinna, vilket inte är samma som snabbaste båt. Men det är möjligt att jag är för ung för detta koncept. Det är ju bevisligen många som inte tycker som jag :)…
Andreas i HP
Dec 12, 2017 @ 22:37
Jag försökte anmäla mig till silverrudder iår. Men 1h för sent.
Jag tycker fförst mål är enkelt koncept som lockar sällankappseglaren och de som söker utmaningen.
Dessutom lockar det mig med?
Våga prova nya grepp
Mvh Andreas
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 16:23
Jag vet inte hur man kan göra analysen “att vi tappar fler” när vi sliter som tusan med att få enstaka båtar att vara med i våra vanliga kappseglingar samtidigt som man i ett grannland lockar 450 båtar på under en timme :-)
Jag upplever att vi diskuterar två helt olika saker. En kappsegling på SRS, gärna över dagen, och en äventyrssegling där genomförandet är prestationen. Båda är motiverade, men det är olika saker.
Och jag tror inte solosegling är ett sätt att locka fler till Bohusracet, däremot kan några doublehandedseglare säkert tänka sig att köra solo…
Jonas Dyberg
Dec 12, 2017 @ 17:24
Jag förstår fortfarande inte problemet med SRS. Visst, “alla utlänningar” som kommer hit om vi kör på LOA missar vi förstås, men jag tycker det är bättre om Fabian är med och vi kan fightas mot varandra på mer lika villkor. Blir mer utmaning/äventyr tycker jag.
seglaren
Dec 12, 2017 @ 21:07
utlänningar kan väl också få SRS-tal och om det inte ändrades så är det väl gratis också.
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 21:48
Mmm… welcome to my world.
I samband med Marstrand Biog Boat så kanske det är 10-talet båtar som inte klarar detta själva, Då är detta ändå seriösa kappseglare… och där jag och SSF får tolka deras mätbrev från andra regler och be dem om mått som de inte har. Jag brukar behöva lägga en dag ellet två på detta varje år.
Dessutom så vägrar ett antal båtar komma tillbaka, då de anser att deras SRS blev fel och att de missgynnas vs sina svenska konkurrenter som “listat ut hur SRS fungerar”. Kanske inte så konstigt när man bara skickade över sitt ORCi-brev med 6 undanvindssegel :-)
Att göra detta jobb åt tokiga båtmeckare, som inte mätt in sina segel, har i alla fall inte jag lust med…
Jonas Dyberg
Dec 12, 2017 @ 22:26
Ja, utlänningar kan skaffa SRS (förmodligen gratis som seglaren skriver) men vid mötet igår framhöll många att jobbet med att skaffa SRS var för omfattande och att detta skulle ”skrämma iväg” dem som inte redan har SRS.
Samma resonemang framfördes för dem i Sverige som vanligen ej kappseglar och ej har ett eget mätbrev. Att segla enligt tabell (eller uppskattat SRS för de båtar som ej finns i tabellen) för dessa skulle bli orättvist jämfört med oss som har egna mätbrev och därmed hämma tillströmningen av båtar från denna kategori.
För att avdramatisera kappseglingsaspekten och därmed attrahera en ny kategori seglare så menade då majoriteten att det var bättre att inte använda SRS. Hedervärd tanke och bra att tänka annorlunda (eller egentligen kopiera Silverrudder), men jag tror ändå att vi kan locka och behålla fler deltagare om ratingen baseras på SRS än LOA.
Jag kan också nämna att jag för egen del har en kort och snabb båt, J88.se, så jag talar inte i egen sak ur ett vinnarperspektiv utan framför min åsikt som jag tror ger flest deltagare. Jag har aldrig seglat Silverrudder och har haft fel många gånger i mitt liv. Jag är med i vilket fall!
Göran/Xusidus/X-382
Dec 12, 2017 @ 14:39
Danska racet OneStarCallenge från Köge nedanför Köpenhamn ska kommande säsong använda tracking via Iphone i samarbete med företaget KeepSailing. Kanske värt att kolla upp?
https://www.onestarchallenge.dk/tracking/
Jonny Petersson
Dec 12, 2017 @ 17:02
Bra jobbat, jag kommer ställa upp vilket upplägg det än blir, vilken starttid jag än får :-)
Fabian Tillig
Dec 12, 2017 @ 18:17
Finns det en ‘riktigt’ solorace ned respit förutom nocrew seglingar?
Jag kommer har svart att vara med nästa år IAF. Men vi få väl ser.
Peter Gustafsson
Dec 12, 2017 @ 18:26
No-Crew Onestar & Robline Solo Challenge
Norska One Star
Danska Sjælland Rundt & Danmark Rundt
http://www.blur.se/2015/01/08/scandinavian-shorthanded-races-2015/
Sedan tror jag vi har olika definitioner av riktigt. Vissa menar att det är att det står någon från en klubb och tar målgångstider och tejpar upp en resultatlista, medan för mig är det att det är ett race som tar mig utanför komfortzonen.
Internationellt är ju solorace oftast långa och jobbiga :-)
Fabian Tillig
Dec 13, 2017 @ 08:18
Håller med att det är viktigast att man blir tvungen ur komfortzonen.
Det kommer säkert blir bra att kopiera Silverrudder. Själv gillar jag att utveckla och då känns det som att man tapper en möjlighet att verkligen tänker annorlunda.
Men jag är fortfarande inte säkert hur kul det är att slita i 24 timmar för att kommer sist. Är kanske lite stört av all idrott men jag har roligast om jag kan tävla och inte är utdömt från början. Ingen skulle väl köra ett formel 1 race med en golf diesel för äventyret.
Att Silverrudder fungera har väl bevisats. Det kommer säkert fungera här med, om inte i samma storlek eftersom vi inte har lika många båtar hyfsat nära. Men hur kul är det att bara kopiera?
Det är nog från mig, förstår ett det finns många som är övertygat att det är all form av respit som skrämmer folk och att IF semesterseglaren är bara med om de inte har nån chans att placera sig. (lite cyniskt :) )
//Fabian
Bosse
Dec 12, 2017 @ 18:47
Jimmy hade nån enkel mätregel som baserades på vattenlinjelängd och Frodes tal.
Bosse
Dec 12, 2017 @ 18:54
http://www.no-crew.se/robline-one-star/
Finns beskrivet i bit ner i texten.
Tomas Larsson
Dec 12, 2017 @ 19:38
Har bara seglat Silverrudder en gång (2017), men måste säga att jag gillar konceptet starkt.
Precis som någon ovan skrev att man kappseglar mot de båtarna man vill och jämför sig med dem, de andra behöver man inte bry sig om. Finns så många SRS tävlingar så det är bra med mångfald.
Är säker på att vi kommer nå många som vill vara med, eftersom de inte vill transportsegla 3 dagar ner till Svenborg för att vara med på Silverrudder och sedan 3 dagar hem igen. Det är ett framgångsrikt koncept, så varför då ändra på det. Vi kan finslipa det de gör och göra vår svenska variant.
Många seglare vet inte ens om att Silverrudder existerar…
Bra jobbat Peter & Co!!
Bengt
Dec 12, 2017 @ 19:47
Jag hävdar att de som föredrar längduppdelningen enl. LOA är två kategorier seglare. Kappseglare med båtar som är snabba i förhållande till sin längd och de som struntar i placering, men söker utmaningen. Tyvärr hör jag nog inte till någon av dessa kategorier )-:
Jocke Cordaly
Dec 12, 2017 @ 20:34
För min del (som jag sa igår med) så kör jag gärna utan SRS om det innebär att dom som inte kappseglar annars är med pga utmaningen.
Min nuvarande båt är absolut inte anpassad för att köra LOA men tycker fortfarande att det är en vettig indelning just för att det blir enkelt för alla.
Jens
Dec 12, 2017 @ 21:52
Kan man inte kappsegla enligt SRS men klassindela efter båtstorlek?
Midsummer Solo Challenge 2019 - BLUR
Jun 20, 2019 @ 08:00
[…] bakom Midsummer Solo Challenge formulerades på ett möte i december 2017, och förra året var väl en test av formatet. Ändå kom det många båtar redan förra […]