Skip to content

41 Comments

  1. Pelle Lindell
    Dec 20, 2017 @ 22:24

    Eftersom första prio verkar vara längre soloseglingar så är en pålitlig autopilot första prio så jag hade börjat med ett NKE pack-mini med NKE’s eller Raymarine’s elektromekaniska drivenhet. Lägg till för att byta Gyrographic displayen till en Multigraphic eller ännu hellre om du kan vänta tills NKE’s nya displayer kommer i sommar. Lägg också till BOX USB DATALOG WiFi för interface mot andra prylar och inbyggd dataloggning på minneskort. Är budgeten inte slut så uppgradera till en bättre kompass (NKE kommer men en ny 9-axlig som ersätter den gamla 3-axliga regattakompassen) och eventuellt en bättre vindgivare (HR). Nu är vi uppe i runt 100 kkr så vi stannar där…..

    Blir detta för dyrt så skulle mitt budgetval vara Raymarine Wireless instrument och en Raymarine Evo100 pilot. Landar troligen på halva priset eller lite mindre jämfört med NKE. Ett ytterligare något billigare alternativ till autopilot är pelagic ( https://pelagicautopilot.com/ ) som har fått bra kritik i USA men är helt okänd på denna sidan pölen.

    En “darkhorse” skulle kunna vara att bygga instrumenten runt en Racegeek D10 (www.racegeek.ie) som har intressanta funktioner för dataloggning och analys online men förmågan till integration till autopilot är ett stort frågetecken.

    Reply

    • Fabian Lyman
      Dec 21, 2017 @ 08:50

      Bra AP och sensorer helt klart viktigast. B&G känns som ett rimligt alternativ till NKE. Utan att känna NKE i detaljs så tror jag att B&G medger fler prisnivåer? SD10 drivenhet till rorkulten och därutöver AP-processor, sensorer, displayer beroende på budget. Hyfsat modulärt och kan gå in på olika nivåer beroende på budget. Typ ZG100 kompass, Vulcan och en Triton display som entry och därutöver hela vägen upp till fullt H5000 Hercules med 3D-sensor, kolfibervind-mätaren för 25 kSEK och 9-axlig kompass.

      Reply

  2. Calle P
    Dec 20, 2017 @ 22:29

    Kompass och logg och om budgeten är väl tilltagen en likadan båt att köra mot…

    Reply

  3. Dan
    Dec 20, 2017 @ 23:26

    Trodde först det var jag som skrivit frågan, tills jag kom till “väl tilltagen budget” :-)..

    Blir intressant att följa denna tråd!

    Vad är det för båt exakt?

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 20, 2017 @ 23:32

      Jag tror frågeställaren just nu vill vara anonym, men tänk FarEast/J/Melges/Seacape/T24 = sportigt, blött & trångt :-)

      Reply

  4. Dan
    Dec 21, 2017 @ 00:12

    Kände på mig att båten inte skulle avslöjas men tog en chans :-)

    Köpte först en Dominant 95:a som jag lättade (inombordare ut bland annat) och fyllde med instrument. Srs talet harmoniserar inte med prestandan vilket jag fixar med fathead stor och längre bom. Hoppas jag…Köpte parallellt en Dominant Race Special (Edwardsson/Palén) helt utan instrument. Tanken är solo race likt SR och nu har jag 2 båtar att välja på. Dock är specialen tvungen att bestyckas med autopilot och navigationsutrustning e.t.c för att fungera på solo race. Därav intresset.

    Reply

  5. Bengt
    Dec 21, 2017 @ 07:25

    Har aldrig upplevt någon större skillnad mellan olika rorkultspiloter. Det är alltid krångligt just när man skall hänga på piloten på den lilla tappen på rorkulten. Därför tycker jag lika väl att man kan satsa på en billig enkel pilot (Raymarine ST1000 eller liknande). Fungerar åtminstone som “hackbräda”. Tar man steget upp till en med “clutch” blir det betydligt enklare att segla, men också betydligt dyrare…

    Reply

  6. Harald H
    Dec 21, 2017 @ 08:49

    Interessant spørsmål! Jeg har en litt sportslig First Class 8 og et budsjett som ikke tillater ‘full pakke’. Så for min del er en god autopilot viktigst.

    Hvilke rorkultpiloter har clutch? Eller hvilke drivenheter som passer til rorkult har clutch?

    Pelagic ser bra ut. Se f.eks. 1:20 inn i denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=RNccNSRzVA0
    Min ST 1000+ ville ha vinglet mye mer i slike forhold. Pelagic skal kunne brukes med ulike drivenheter og kanskje også en med clutch?

    Reply

    • Bengt
      Dec 21, 2017 @ 10:18

      Har just köpt en Raymarine EV 200 med Linjär drivenhet typ 1.
      finns t. ex här:
      http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Vinterkampanj!/AUTOPILOTPAKET_EV-200_LINJAR_RAYMARINE?id=05140
      Tycker det är mkt. pengar, men hittar inget billigare alternativ… Detta är ju i och för sig en hjärtstocks-pilot som kanske egentligen är avsedd för större båtar, men den borde även kunna monteras på en rorkult.

      Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 21, 2017 @ 10:59

      Det finns vad jag vet tre olika alternativ på elektromekaniska drivenheter för permanent montering; Jefa, Raymarine eller NKE. Alla har sina för och nackdelar vad gäller montering, strömbrukning etc så man får nog välja individuellt. NKE’s hydrauliska drivenheter är också bra och idiotsäkra men ger mer motstånd mot roderrörelser när dom är bortkopplade och drar mer ström än en elktromekanisk enhet.

      Reply

    • Fabian Lyman
      Dec 21, 2017 @ 11:40

      Octopus Drive. Mekanisk drivenhet med teleflex-kabe. Kabelstyrning som kopplas in direkt på rorkultsbåtar. Kan köpas direkt från Octopus men finns också brandad i “dom flestas” sortiment, inkl Navico (Simrad/Lowrance/B&G) där den heter SD10 och NKE.

      http://octopusdrives.com/type-rs-drive

      https://bandg.com/product/261/

      Reply

    • Harald H
      Dec 22, 2017 @ 11:44

      Jeg tror nok ikke en permanent montert kabelenhet som SD10 er løsningen for min båt. Og EV200 med drivenhet koster mer enn min båt med seil… Det er kanskje en grei løsning hvis man som utgangspunkt har romslige budsjetter.

      Det bør være mulig å lage en enkel mekanisk ‘clutch’ istedenfor det vanlige festet (‘rorkultsknappen’) for autopiloten på rorkulten. Man kan forlenge pinnen fra autopiloten og la den gli i en lavfriksjons hylse hvor det sitter en fjærbelastet rorkultsknapp som kan settes i fri, dvs trekkes tilbake fra hylserøret og låses i tlbaketrukket stilling med et enkelt håndgrep. Innkobling fra fri vil skje ved å frigjøre låsen og rorkultsknappen vil kneppe på plass når den treffer hullet i pinnen fra autopiloten.

      Mulig det er en komplisert løsning på noe som stort sett ikke er et problem, men jeg har opplev at det kan vanskelig og tidkrevende å å koble inn rorkultpiloten når hendene egentlig trengs til andre gjøremål.

      Reply

      • Harald H
        Dec 22, 2017 @ 11:47

        Korrekturleseren har tatt juleferie. Siste setning skal være… “… men jeg har opplevd at det kan være vanskelig og tidkrevende å koble inn rorkultpiloten når hendene egentlig trengs til andre gjøremål.”

        Reply

      • Bengt
        Dec 22, 2017 @ 18:45

        Låter som en ide värd att prova.

        Reply

  7. Jocke
    Dec 21, 2017 @ 11:26

    Nu har jag en större båt än 24 fot men jag har en Lecomble & Schmitt rv2 newwave (hydralisk) kopplat till en raymarine ACU-400. Har haft den i 4 år nu och den funkar kanon, aldrig krånglat. L&S används av många soloseglare på elitnivå världen över.

    Reply

  8. HansB
    Dec 21, 2017 @ 15:37

    Då du skriver Sportig 24ft utgår jag ifrån att båten är lätt?Det är viktigt att titta på strömförbrukningen på autopiloten så att du kan minimera batteribanken och att använda litiumbatterier. There is no substitute for lightness??

    Reply

  9. Claes
    Dec 21, 2017 @ 15:38

    Om man nu har en båt med “nerv”, lite jolle-känsla och rorkult – vill man då ha en fast monterad autopilot, med motstånd när den inte användes.

    Reply

  10. Pelle Pedersen
    Dec 21, 2017 @ 16:39

    Är väl inget annat än att titta på vad fransoserna väljer till sina Mini´s??!!
    Efter ett antal år på Blur inser jag betydelsen av bra instrumentering OCH dedikerade seglare som grottar ner sig i möjligheterna med detta. Sistnämnda är viktigare än hårdvaran!!
    Så mitt råd är att titta på Minisarna och ta autopiloten först, sedan en gps-givare (för att bedöma ström mm) av rang, fortsätta med bra vindgivare och till sist loggivaren. Märke???; B&G, NKE eller Garmin (Nexus) ligger bra till. Har för dålig koll på Raymarine.

    Reply

  11. srsseglaren
    Dec 22, 2017 @ 14:54

    Vore kul med feedback från J88 med underdäck monterad autopilot, även om den är ngt större så är det en sportig surfande båt ?

    Fler roderlås
    Tillerclutch:
    https://www.youtube.com/watch?v=v1NYvZakg60
    Roderlåset:
    http://www.jonssontechtrade.se/beskrivning.htm
    Hackbräda:
    https://www.benns.se/dacksutrustning/rorkultsforlangare/hackbrade-210-mm
    Tiller lock:
    https://www.benns.se/dacksutrustning/ovrigt-dack/roderlas-tiller-lock

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Dec 22, 2017 @ 18:02

      Hejsan “srsseglaren”!
      SKOJ att du kommer ihåg lösningen med min autopilot. Jag har precis skrivit en del om denna i en tråd på Facebook enligt följande
      https://www.facebook.com/groups/218501214915275/permalink/1469987696433281

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 22, 2017 @ 19:09

        Tack för info redan under disk. på no-crew :-)
        På båt specen från england står det B&G autopilot, medan på no-crew tråden verkar den utbytt till; drivenheten “Simrad DD15” (byggs av Jefa) som styrs av Raymarine ACU-200 med kontrollpanel p70 i sittbrunnen och jag har även installerat Ray’s trådlösa fjärrkontroll.

        Kanske för lite tid i ny båt men hur har det fungerat så långt ?
        Hur svårt är det att korrigera inställningar till autopiloten när förutsättningarna ändras ?
        Trådlös Raymarine kontroll funktion ?

        Hur upplevs funktionen inbyggda tröghet på rodret, kan man pumpa fram båten med rodret i lättvind eller ändra kurs om båten stannat utan vind ?

        Reply

        • Jonas Dyberg
          Dec 22, 2017 @ 23:29

          Specen från England är felaktig. Det är B&G instrument/plotter i båten men autopiloten har de valt Ray med Simrad/Jefa drivenhet. Varför de gjort detta val vet jag ej men jag tror inte det är priset för prylarna kostar ju en del så förmodligen har någon ansett att funktionen är bättre.
          Nackdelen är att jag inte kan styra autopiloten från plottern då den bara gillar en B&G autopilot. Ray p70 panelen används som interface mot autopiloten och det sitter bara en i båten på styrbordssidan, där motorreglaget sitter, så jag antager att de ändå inte tänkt använda autopiloten för shorthanded segling utan mest för motor. Jag har köpt ett demoex p70 som jag ska montera på babord sida också nu i vinter. I höstas hann jag installera den trådlösa Ray S100 fjärrkontrollen. Fungerar men jag har inte hunnit segla mycket med den ännu men avsikten är att kryssa på vindvinkel och köra med ”autotack” i slagen (och autogybe också hoppas jag) vid solosegling. Detta har fungerat mycket fint på http://QiXi.se genom åren och om du kollar på min film från ”Solo mellan broarna 2016” så ser du några sådana slag. Det man får ställa in är parametrarna Gain och Response via kontrollpanelen för att få lagom snabba slag. Detta är vind/fart beroende så man får lära sig med tiden vad som funkar.
          Tröghet på rodret är minimalt så jag tycker inte jag lider av att alltid ha autopiloten mekaniskt ansluten. Jag har väl inte direkt försökt ”vricka” med rodret på J88:an men autopiloten kan knappast påverka vridmomentet mycket. Det skulle möjligen vara att roderutslaget begränsas något men på J88:an sitter det ändå stoppklackar ganska snävt så att rodervinkeln ej kan bli för stor. Förmodligen för att minska risken att rodret knäcks om man backar hastigt och tappar rorkulten.

          Reply

          • srsseglaren
            Dec 23, 2017 @ 08:47

            Tack tack, blir kul att följa både autopilot funktion och båten framöver.

          • Harald
            Sep 5, 2019 @ 12:14

            Jag har EV-100 autopilot och skaffade nyss S100 fjärrkontroll. Nu när jag är i wind-mode och skall göra ett slag (verifieras genom att trycka auto på fjärren) byter autipiloten från wind-wane till vanliga autopilotläget. Vilket gör att den inte tar rätt höjd ur slaget.

            Är jag den enda som upplever detta? Raymarine sade att det är en egenskap och inte något som de fixar.

          • Jonas Dyberg
            Sep 5, 2019 @ 17:31

            @Harald, som jag skrev ovan för snart 2 år sedan så köpte jag en Raymarine S100 trådlös fjärrkontroll. Min tanke var att använda den för autotack på vindvinklar samt likaså då jag gippar. Jag blev mycket besviken för det är hopplöst att använda S100 till detta, vilket du också upptäckt. Likaså helt oanvändbar i övrigt vid segling i situationer då man vill gira mer än 10 grader snabbt, tex vid gipp, eftersom det krävs att man håller gir knappen intryckt en stund för att den ska fatta att det är 10 grader (och inte bara 1 grad) som man önskar och ska jag stå och vänta på detta 5ggr (50 graders gir) vid en gipp så blir det ju inte bra. Jag använder numera bara S100 när jag transportseglar/motorgång om jag vill sitta i lä/regnskydd längre fram i sittbrunnen. På tex följande film ser du hur jag gör istället, dvs trycker autotack (i wind wane mode) vid slag på de fasta p70 samt vid gipp trycker jag snabbt ca 4-6 ggr (beroende på vindstyrka) och kan därefter koncentrera mig på skotningen.
            https://youtu.be/GSTO0kPmqUU

          • Harald
            Sep 5, 2019 @ 19:11

            Tack @Jonas Rydberg. Det är just så som du säger. Solo är det trevligt att finjustera AWA från relingen, men resten är lättare gjort från p70

          • Harald
            Sep 5, 2019 @ 19:12

            Ursäkta Dyberg, överaktiv autocorrect

  12. Peter Gustafsson
    Jan 10, 2018 @ 23:36

    Innan vi går in på en teknisk lösning skulle jag vilja resonera lite…

    Precis som du så försöker vi vara datadrivna, och fatta så mycket beslut det går på data i stället för på känsla. Det är skillnad på en 36-fotare och en 24-fotare, men skall man lära sig att segla båten fort så är det viktigt att kunna samla och analysera data. Och kunna lita på att den stämmer.

    Därför blir det viktigt att ha bra givare för fart, vind och kompassriktning. Och en sjysst GPS så klart, men här finns det många som är bra.

    Skall man sedan segla mycket autopilot, och vill att den kör på relativ- eller sann vindvinkel så ställer det ju också lite krav. Sedan så tror jag man seglar en sportig 24-fotare på ett annat sätt än en större & trögare båt. När det brallar mycket, eller man skall segla undanvind i sjö, så kommer man med stor sannolikhet att handstyra på de race vi pratar om här. Men det måste funka rimligt bra för att kunna göra manövrar och annat.

    Monteringen kommer att vara den största frågan.

    Helst hade man ju velat undvika en PC, men för att kunna köra ordentliga väderanalyser och routing så är det nog nödvändigt. Men man kanske inte använder Expedition för att segla båten lika mycket som vi gör. Här skulle man vilja minimera setupen.

    Det som oroar mig mest är vikten!

    Lyfter man i massa elektronik, en laptop, ett batteri, en bränslecell och massa kablage så drar det snabbt iväg. Och de där kilona kan vara helt förödande för båtens egenskaper när man som bäst behöver dem…

    Jag har en idé om hur jag skulle gjort. Återkommer ASAP.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jan 16, 2018 @ 08:16

    OK, here goes.

    Detta är ju min personliga “gissning” och skall inte tas som ett formellt råd = ring inte mig om det inte blir bra :-)

    Prioriteringar:
    * robusthet
    * bra givare/datainsamling
    * hyfsad låg vikt
    * hanterbar strömförbrukning

    ALTERNATIV A
    B&G Triton2 med 3 displayer på masten (typ BSP, TWA, HDG) + Vulcan eller Zeus3 plotter i brunnen.

    Detta ger bra data och möjlighet att hantera både nav & taktiska saker som laylines och sånt på plottern. Kommer att funka även när allt annat är kaotiskt… Jag tyckte från början att dessa funktioner var lite överreklamerade, men framförallt i en mindre båt så har man ofta inte möjlighet att finlira med iPads och annat, men man behöver ändå kalla rimligt bra layline.

    Nere i båten kan man på något snyggt (vattentätt) sätt placera en PC som trådlöst är kopplad till systemet. Här kan man samla data + göra routing mm. i brunn skulle jag köra en iPad i case med Ventus Pro (för att hantera Expedition) och SeaPilot (eller annan bra nav-app för second opinion). Man kan resonera massor om detta, men det är en separat historia.

    För autopilot skulle jag nog köra Raymarine Ev-100 Rorkult som känns vettig att hantera för rorkult (när man har en rodersetup med dubbla utanpåliggande roder). Man skulle säkert kunna trixa mer med detta, men som jag skrev ova så kommer man inte att använda autopiloten för att styra under supersvåra förhållanden dagar i sträck.

    Med denna setup tror jag att man skulle kunna köra ett Silverrudder på ett bra sätt, där man både kan vara fast i brunn i torrdräkt under långa perioder, men också göra väderanalys när det lugnar ner sig lite.

    ALTERNATIV B
    NKE.

    De kan utan tvekan göra en setup på samma sätt som i en mini. Men då behöver man bli expert själv på det där (eller ha en kompis som är det). Synd, för det är bra grejer.

    ALTERNATIV C
    Raymarine Micronet trålöst. Liknar alternativ A men med trådlösa enheter. Enklare på en sådan liten båt, men på bekostnad av kalibreringsmöjligheter…

    Reply

    • Carl Fjällman
      Jan 16, 2018 @ 09:04

      Vi har precis gjort den här resan, visserligen på en 30-fotare men ändå. Det började med att vi behövde en plotter som man kunde se i brunnen samt en Ais. I båten satt ett NKE-system som fungerade bra men systemet pratade med NMEA0183 och krävde en multiplexer och wifi-modul m.m. Detta gjorde att vi började titta på ett helt nytt system som hade Nmea2k från början. VI hade erfarenhet av hur frustrerande det är att inte ha ett system som fungerar bra, vi har ju seglat Bohusracet utan vindinstrument ett par gånger, vi hoppas att vi skall vara klara med den erfarenheten nu :).

      Jag hade köpt en Zeus plotter B&G och kände att vi vill ha ett komplett system som pratar väl med varandra, det är inte alltid man får den funktionaliteten med olika fabrikat även om det har Nmea2k gemensamt.
      Vi beslöt oss till slut för B&G triton2 3st mastdisplayer. Bättre givare för logg(Airmar ST850) och en separat för djup(DT800). Likaså i masttoppen. (Vi köpte inte “paketen” då det inte har samma givare). Detta i hop med 9-precision kompass för att att vinddatan skall fungera även när båten rör på sig. Detta har kompletterats med en Autopilot(AP) Raymarine(RM) EV-100 -tiller, mest för att vi behövde bygga om båten för att det skulle fungera att ha en direkt på axeln(sitter en inplastad hylsa ivägen som går under vattenlinjen) . Jag hade gärna haft en B&G AP då andra AP inte är helt kompatibla med B&G system då de har eget språk med sin AP. Nu har ju även RM en 9-axlig kompass i sitt EV-kit så vi hoppas att vi inte behöver ha 2st men vet inte det än. Nu har jag inte tryckt på beställa knappen än men det lutar åt detta systemet.
      B&G Trinton 2 x3 Masthead
      B&G Zues 2 Plotter
      B6G Kompass 9-p
      B&G Gofree WIfi
      Trueheading Ais inkl splitter
      Raymarine Ev-100 tiller (för rorkult)
      Med montering om du inte gör allt själv hamnar man ganska nära 100k.

      Det är möjligt att vi på sikt även kommer ha en dator nere men inledningsvis kommer vi köra med en Ipad i brunnen med Iregatta och Seapilot, kanske även någon mer väderrouting-app.

      Reply

      • Fabian Tillig
        Jan 16, 2018 @ 09:35

        Airmar loggivarna har väldigt små paddelhjul. Jag hade för mig att flusha den på min båt. Blev inte alls bra, så jag få göra om monteringen iår. Med flushad montering blir loggen otroligt olinjärt, helt oanvändbar. Det är ganska stor skillnad mellan nexus’ stora paddelhjul och Airmars otriligt små hjul…

        //Fabian

        Reply

        • Carl Fjällman
          Jan 16, 2018 @ 09:49

          Tack, då skall “jag” inte flusha den :)

          Reply

          • Pelle Lindell
            Jan 16, 2018 @ 10:05

            Du behöver inte ens byta genomföringen för NKE använder också en Airmar ST850

      • Fabian Lyman
        Jan 16, 2018 @ 10:41

        Har du kollat om du inte kan använda en SD10-enhet som AP? Den skulle kunna gå att haka på utan egentliga ombyggnationer. Mycket vunnet om man kan hålla sig inom B&G-familjen + slippa irriterande roderarm att haka på och av.

        Reply

  14. Dan
    Feb 11, 2018 @ 18:48

    Vad tror ni om Furunos NAVpilot 300 “gesture control”? Kan det vara något för solo seglare som står på fördäck och vinglar med spinnbommen med en fjärrkontroll som fungerar sådär…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2018 @ 18:59

      Kul idé. Men jag har aldrig haft några issues. Speciellt på AWA/TWA tycker jag det det är mycket intuitivt att falla 2-3 gradxer genom knappar på fjärren. Just exakt kompasskurs – eller riktning har jag inte saknat…

      Reply

  15. Dan
    Feb 13, 2018 @ 13:58

    Kan vara att jag har haft otur med min Raymarine S100 fjärrkontroll, tycker den är helkass. När det gäller distanskappsegling brukar läget vara relativt under kontroll men som solo seglare i en bankappsegling där alla andra seglar med besättning hade det ibland känts lockande att snabbt trycka dit man vill. Om systemet nu är lättanvänt, stabilt och tillförlitligt det vill säga, annars kan det bli dyrt …

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.