Skip to content

55 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Dec 25, 2017 @ 10:03

    Juan Vila vill inte vila…

    Reply

  2. Finngùlf
    Dec 25, 2017 @ 10:27

    Kan man se starten live?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 25, 2017 @ 13:02

    On The Web

    For those who can’t get to watch the live broadcast of the start of the Race on the Seven Network across Australia, Seven West Media will webcast the program. You can also watch a webcast of the live broadcast on the home page of the Rolex Sydney Hobart Yacht Race website.

    If you miss the live webcast, don’t worry, our friends at Seven West Media will be making a replay available shortly after the live webcast concludes and will be available for the duration of the race.

    The official race website http://www.rolexsydneyhobart.com is one of the most popular Australian sporting websites during the Christmas New Year holiday period and is your information portal for everything there is to know about the 628 nautical blue water classic.

    Included on the website is the complete list of yachts entered, along with a photograph and description of each boat, a crew list, and the boat’s performance data,predicted finishing time and standing for both Line Honours and Division which is updated every 10 minutes.

    There’s also archival data including results of past races since the first in 1945, the weather they encountered; a summary of line and overall handicap winners of those races; historical reports and statistical information; designers of those line and overall winners; and profiles of some of the race luminaries over the years.

    You’ll also be able to follow the event on twitter for race updates http://twitter.com/rshyr and via Facebook https://www.facebook.com/RolexSydneyHobart

    Reply

  4. srsseglaren
    Dec 26, 2017 @ 08:57

    Start short version ,drama on the water:
    https://www.youtube.com/watch?v=41Ay6xXUde4

    Reply

    • SWE42Calluna
      Dec 26, 2017 @ 09:37

      Tack för länken srsseglaren. Har letat runt efter repris fullängdsversionen som en galning men hittar den inte. Om någon annan intresserad har hittat den och kan publicera en länk vore det toppen.

      Reply

  5. Siim
    Dec 26, 2017 @ 10:24

    Alternative tracker with Windy weather: https://gis.ee/sh/

    Reply

    • Andreas i HP
      Dec 26, 2017 @ 10:59

      Super?

      Reply

  6. HasseB
    Dec 26, 2017 @ 12:53

    Det såg ganska tight ut mellan WOXI & Comanche…….

    Reply

  7. HasseB
    Dec 26, 2017 @ 15:25

    Oj, Oj, vilken resa dom får! Det var i år man skulle varit med:)

    Reply

  8. srsseglaren
    Dec 27, 2017 @ 00:24

    Reply

    • SWE42Calluna
      Dec 27, 2017 @ 08:09

      Tack än en gång. För oss som sitter utanför Australien har de gjort det osedvanligt svårt att se livesändningarna. Det är inte bra PR för detta häftiga event… Ser nu ut att bli en riktig nagelbitare in mot mål och det nya rekordet.

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2017 @ 07:31

    Mindre än 60 distans kvar för Comanche, och WOXI är inte långt efter. 3.2 distans är ingenting, då Comanche skall vara mycket snabbare i så här mycket vind? Eller är det lite för platt?

    Comanche är nu 78 distans före rekordet.

    Reply

  10. Kåre Ljung
    Dec 27, 2017 @ 08:42

    Håller med om att Comanche borde haft en mycket större ledning. WO XI har fortfarande en liten chans att ta det eftersom slutspurten sker i lättare vind och mer i nosen.

    Reply

  11. HasseB
    Dec 27, 2017 @ 08:59

    WOXI börjar glida ikapp, bara 1.9Nm nu, blir spännande!

    Reply

  12. Johan Wickman
    Dec 27, 2017 @ 09:07

    Vad hände med Comanches protest mot WOXI i BB – SB situationen efter start? Det såg ut som om Comanche blev rejält störd av WOXI (BB) mycket sena slag. Inte så kul att ta straffet nu på upploppet, eller så chansa på lyckad protestförhandling…

    Reply

  13. Andreas i HP
    Dec 27, 2017 @ 09:24

    Nu 2,4 efter o lägre fart.
    Tror det blir svårt att greja segern

    Reply

  14. srsseglaren
    Dec 27, 2017 @ 09:47

    Lättar ut vrider emot skvalpsjö från åskådar båtar WOXI tar det men förlorar på protest ;-)

    Reply

  15. Jeppe
    Dec 27, 2017 @ 10:00

    Reply

  16. Kåre Ljung
    Dec 27, 2017 @ 10:33

    WOXI passerar just nu Comanche ?

    Reply

  17. HasseB
    Dec 27, 2017 @ 10:37

    0.1Nm efter nu!

    Reply

    • Carl Fjällman
      Dec 27, 2017 @ 10:52

      Wild Oats leder nu, känns som en bättre kryssmaskin eller?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 27, 2017 @ 11:02

        Helt klart bättre i blekeläns. Så mycket kryss är det ju inte ;-)

        Reply

  18. HasseB
    Dec 27, 2017 @ 11:06

    Ser ut som kryss för mig:) Och 4kn motström!

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 27, 2017 @ 11:10

      På sailorgirls livestream länsar dom helt klart…..nästan ingen vind

      Reply

      • Carl Fjällman
        Dec 27, 2017 @ 11:16

        Tack Pelle, bra Live feed.

        Reply

  19. srsseglaren
    Dec 27, 2017 @ 11:15

    Nog länsar dom alltid vind ser ut att vara sydlig, trackerna anger nordlig.
    Suveränt med sailorgirl live:-)

    Reply

  20. Kåre Ljung
    Dec 27, 2017 @ 11:32

    Verkar som WOXI tar det med mer än 5minuter men eftersom protest incidenten skedde före sista rundningsbojen i Sydney hjälper antagligen inte detta och det är en stor risk att WOXI diskas vilket skulle vara ett tråkigt sätt att avgöra tävlingen.

    Reply

  21. Pelle Pedersen
    Dec 27, 2017 @ 11:53

    Med tanke på hur WOXI genomförde starten så hoppas jag verkligen dom ryker på protesten, riktigt amatörmässigt av dom…

    Reply

    • Kåre
      Dec 27, 2017 @ 15:04

      Första intrycket jag själv får när man tittar på klippet från t.ex Sailinganarchy är att WOXI gör helt fel och borde tagit sitt straff omedelbart men sen har flera personer på nätet sagt sig se att Comanche har fallit och skapat situationen som blev. Om så är fallet så kan WOXI frias.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 27, 2017 @ 16:11

        +1 Jag tyckte inte heller den var clear cut. Framför allt för att Comanche faller (med Spithill vid rodret är jag inte förvånad) och det är på håret att WOXI är på bidevind innan Comanche är ifatt.

        Man är ju lite ovan att se 100-fotare göra tighta manövrar :-)

        Låter som det kan bli ett knivigt case för juryn. Inte minst hur stor tidsstraffet blir om/när WOXI åker dit.

        Ganska säker på att Ian Murray (på WOXI) och Spithill har en del att snbacka om över en kall i Hobart…

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Dec 27, 2017 @ 16:37

          Håller inte alls med, visst gör Comanche en fallning (liten tycker jag) men den kan lika väl vara för att få fart i klafssjön.
          Hur eller hur ska inte WOXI slå så nära, helt huvudlöst att göra detta. Risken är uppenbar att dom åker på en protest; varför bli insyltad i det så fort efter start?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 27, 2017 @ 18:48

          Visst är det dumt. Inget snack. Men jag tycker inte att utgången av en protest är självklar.

          Kommer Spithill till juryrummet (som agressiv matchracingseglare) och säger att han skrek styrbord långt i förväg för att sedan när han såg WOXI inleda ett slag “ta fart i klafssjön”, så kommer det att bli tufft :-)

          Kanske 16.1 “När en båt med rätt till väg ändrar kurs ska den ge den andra båten plats att hålla undan.”

          Reply

  22. HasseB
    Dec 27, 2017 @ 12:31

    Fin avslutande kryss av WOXI, japp det var kryss/stäckbog, bägge båtarna gjorde två slag upp för floden och körde code 0, såg en feed med bättre ljus än “sailorgirl” Synd med att dom klantade sig i starten, skulle vara kul att se det från flera vinklar, svårt att se om dom hinner runt eller inte. Tycker dock att det var onödigt att vara så aggressiv i starten på ett så långt race.

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 30, 2017 @ 09:28

      Appropå kryssen up the River Derwent:
      https://www.youtube.com/watch?v=mgMSutHGJzw

      Reply

      • Andreas
        Dec 30, 2017 @ 10:31

        nyfiken
        Kan inte comanche skaffa lälut med att vinkla kölen åt lä för att få mindre våtyta i så lätta vindar och då stoppa ner ena svärdet?
        Eller ökar motsåtndet i vattnet då?

        Gott nytt år!

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 30, 2017 @ 11:57

          Man gör det, men med så mycket formstabilitet så händer inte så mycket…

          Reply

  23. Andreas i HP
    Dec 27, 2017 @ 13:08

    Mm lite klantig manöver. Hade de inte marginal att ta straff innan målgång?
    Jag gillar starkt att de kunde komma ifatt o förbi i slutet.gav krydda o spänning.
    Förvånad inte comanche kunde utöka på undanvinden.

    Reply

  24. Ulf Zschüttig
    Dec 27, 2017 @ 13:23

    Det ska vara långt och smalt : )

    Reply

  25. Jan Västernäs
    Dec 27, 2017 @ 13:48

    Apropå att “ta straffet nu på upploppet” eller “ta sitt straff innan målgång”:
    44.2 En båt tar ett ensvängs- eller tvåsvängsstraff när den, efter att
    så snart som möjligt efter händelsen har kommit väl undan från
    andra båtar, genast gör det antal svängar åt samma håll som
    krävs.

    Reply

  26. HasseB
    Dec 27, 2017 @ 17:49

    Kul att andra också tycker att incidenten är oklar, når dom dikt bidevind innan Comanche hinner fram? faller Comanche? Jag tror dom klarar sig, kroppsspråket och ansiktena på WOXI såg inte stressade ut, om dom trodde att de hade missat så hade dom tagit straffet direkt, Matt Richards/ Ian Murray har hyfsad koll på vad dom gör:) det blir nog en stilla diskussion över ölen , Spithill är ju känd för sitt lugna sinne:):)

    Reply

  27. SWE42Calluna
    Dec 28, 2017 @ 07:52

    Och vinnaren är Ichi Ban… Det
    är verkligen underligt hur mycket fokus, inkl undertecknads, som riktas mot vem som blir först i mål och inte på vem den verkliga vinnaren är. Kanske omvänd jaktstart skulle vara något även för de stora arenorna?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Dec 28, 2017 @ 10:06

      swe42calluna: Ja det är en intressant iaktagelse, Det är något visst med line honors. det måste vara ett primitivt mänskligt grunddrag att vilja vara först. Att vi sedan har hittat på dessa handikappstävlingar och vet med logik och intellekt att line honors inte är segraren i tävlingen tycks inte spela någon roll. Och om det är så t.o.m för vissa av oss inom sporten, kan man ju förstå hur oinvigda ser det…

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Dec 28, 2017 @ 22:29

        Line honours = snabbast båt = mest pengar = mest framgångsrik = störst lycka = “den verkliga vinnaren”!?
        …eller…?

        Reply

        • Calle P
          Dec 28, 2017 @ 23:01

          Entyp någon???

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Dec 28, 2017 @ 23:09

            Ja, några tips på coola entypsfilmer från julhelgen? Gärna hård undanvind :-)

            VO65 då kanske… konstigt att det är 100 gånger roligare att följa Sudney Hobart?

          • Mikael Vesala
            Dec 29, 2017 @ 03:12

            Calle P: Lustigt nog har mantrat “entyp någon?” snart fått mig att hata entyp!

        • Peter Gustafsson
          Dec 28, 2017 @ 23:25

          En stor del av vår sport handlar ju om att tänja på gränserna och genomföra otroligt komplkexa, svåra och dyra projekt.

          Många tycker säkert det är korkat att segla solo runt jorden i en foilande trimmis, att slå rekord över Atlanten eller komma först till Hobart. Personligen tycker jag det är fantastiskt att vår sport har denna bredd.

          Det finns en anledning till att Sydney Hobart är ett av de största publikeventen i Australien, och definitivty den årliga regatta som lockar flest åskådare i helöa världen.

          Reply

          • Anders Svensson
            Dec 29, 2017 @ 12:59

            Handlar verkligen sporten om att tänja gränserna eller är det så att sporten ger möjligheten att utforska och innovera?

      • srsseglaren
        Dec 28, 2017 @ 23:05

        Tidigare var det bara WOXI möjligen ex.Perpetual Loyal som avgjorde om line honor.
        Rätt kul att Comanche tillkommit med Australien som bas kanske hon deltar mer framöver?

        Mark Richard´s öste beröm över Comanche och hennes framgångar innan start, varpå journalisten frågade hur det kändes att segla en så gammal konstruktion som WOXI mot den betydligt nyare recordbraking Comanche?

        Mark Richard svarade:
        – Ask me again in Hobart!

        Med fler båtar som har chans på line honor desto mer underhållning :-)

        Reply

  28. Peter Gustafsson
    Dec 28, 2017 @ 08:19

    WOXI förlorade och fick en timmes tillägg.

    @SWE42Calluna, med så mycket prestige som det är kring line honours, och så mycket pengar som spenderas på bara den titeln, så får man nog finna sig i det. Jag tror alla seglare har koll på vem som vinner “på riktigt”.

    Just starten i de här racen är sjukt maffig, så den vill man nog inte ändra på. Även med jaktstart så lär alla småbåtar ligga parkerade på Derwant när WOXI kommer :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 28, 2017 @ 08:25

      Nu vill jag inte vara den på WOXI som tog det sena beslutet… Grymt jobbigt för dom.
      Varför ger dom tidsstraff i minuter/timmar? Brukar det inte vara i %?
      Grattis James Spithill o Co. Är dock ganska säker på att det inte var på detta sättet han ville besegra sin bror…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 28, 2017 @ 08:34

      Inget skall vara enkelt :-)

      ALTERNATIVE PENALTIES
      (Amends RRS 44, 63.1 and 64)

      20.1 BEFORE CLEARING TURNING MARKS Z/Y.

      (a) For an infringement of Part 2 of the RRS that occurs after the Preparatory Signal and prior to the boat clearing the relevant seamark (Mark Z/ Mark Y), the Two Turns Penalty under RRS 44.2 shall apply.

      (b) A boat which is found after a protest hearing to have infringed a rule of Part 2 of the RRS after the Preparatory Signal and prior to the boat clearing the relevant seamark (Mark Z/ Mark Y), shall receive a time penalty of not less than 5 minutes added to the boat’s elapsed time.

      (c) A boat that is found to be on course side at it´s starting signal and fails to return and start shall receive a scoring penalty of 30%.

      (d) A boat that complies with SI 20.1(a) shall, in addition to completing the Declaration as required under SI 26, notify “JBW” when reporting its position at the first scheduled Radio Position Report (1905 hours on 26 December 2017).

      20.2 AFTER CLEARING TURNING MARK Z/Y.

      (a) After a boat has cleared the relevant seamark (Mark Z/ Mark Y), the Scoring Penalties of RRS 44.3 shall apply for an infringement of Part 2 of the RRS or these SIs.

      (b) A boat which is found after a protest hearing to have infringed Part 2 of the RRS after clearing the relevant seamark (Mark Z/ Mark Y) shall receive as a minimum a scoring penalty of 30%.

      (c) A boat which fails to meet the requirements of SI 26 (Declarations) shall receive a scoring penalty of 20% applied by the Race Committee without a hearing (Amends RRS 63.1).

      20.3 Where a penalty is not specified the International Jury may at their discretion impose a scoring penalty up to 40% in lieu of disqualification.

      20.4 The International Jury may, at its discretion, disqualify a boat that causes serious damage or injury to another boat or its crew or for an infringement of RRS 69.1.

      20.5 All penalties, unless otherwise specified, shall be computed as a percentage of the number of entries to the nearest whole number (rounding .5 upwards) in each Handicap Category or Division.

      http://www.rolexsydneyhobart.com/media/3435416/rshyr-si-finalv2.pdf

      Reply

  29. Peter Gustafsson
    Dec 28, 2017 @ 09:29

    ROLEX SYDNEY HOBART YACHT RACE 2017
    Protest No: 1

    Protest: Maxi 12358 “LVD Comanche” represented by James Spithill vs. Maxi 10001 “Wild Oats XI” represented by Mark Richards

    Protest is valid.
    Witnesses: James Cooney (LDV Comanche, crew) video.
    Ian Burns (Wild Oats XI) video
    Jim Cooney (LDV Comanche, owner)
    Stan Honey (LDV Comanche, crew – navigator) navigation data.
    Ian Murray (Wild Oats XI, crew – tactitian)

    FACTS FOUND: Both boats were on a beat to windward between Mark V and Mark Z, in light wind and a confused sea state.
    LDV Comanche tacked onto starboard and was on starboard for approximately 45 seconds. Wild Oats XI was on port on a collision course. Both boats were doing approximately 9 knots of boat speed.
    LDV Comanche did not make any discernible change of course while on starboard. When the boats were approximately 2 boat lengths apart, Wild Oats XI started to tack onto starboard.
    LDV Comanche luffed to avoid a collision before Wild Oats XI completed her tack. There was no contact. Neither boat took a two turn penalty.
    CONCLUSIONS AND RULES THAT APPLY: Wild Oats XI on port had to keep clear of LDV Comanche, RRS 10. Wild Oats XI failed to keep clear while tacking, RRS 13.
    LDV Comanche luffed to avoid a collision as required by RRS 14.
    Wild Oats XI did not comply with SI 20.1 (a) to do a two turn penalty for breaking a rule of Part 2 occurring prior to clearing Mark Z.
    DECISION
    Wild Oats XI is, in lieu of a disqualification, penalised a time penalty of 1 hour to be added to her elapsed time in accordance to SI 20.1(b) and 22.1

    International Jury:
    John Rountree (Chairman IJ NZL), Erica Kirby (NJ AUS), Jonathon Rees (NJ AUS), Peter Scheuerl (IJ GER), Jamie Sutherland (IJ NZL)

    Signed:
    John Rountree – Chairman

    Reply

  30. Peter Gustafsson
    Dec 28, 2017 @ 23:14

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.