Close
Skip to content

15 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jan 14, 2018 @ 13:50

    Mycket på en gång. Farr 55 Hollywood Boulevard har tydligen sjunkit i Bass Strait. 6 man fick räddas med helikopter.

    Resonemang från Nic Douglass aka “Sailor Girl”;
    http://www.nicdouglass.org/mob/

    Reply

  2. Anders
    Jan 15, 2018 @ 08:40

    Intressant och viktig läsning på samma tema: Vad som hände när Simon Speirs omkom i Clipper race. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a535cfe40f0b648c72358ff/SB1_2018.pdf

    Reply

  3. Anders
    Jan 15, 2018 @ 21:32

    Och Spindrift har tappat masten.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 16, 2018 @ 08:08

      På väg till start…

      Reply

  4. Marc
    Jan 17, 2018 @ 06:38

    re MOB Alex Gough

    Lucky….with no mob device….no pfd…no sharks..if it was 3am it would have been much different

    Reply

  5. Lars M
    Jan 19, 2018 @ 20:36

    Och nu har Vestas kolliderat med något…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2018 @ 00:15

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2018 @ 00:17

      STATEMENT FROM VESTAS 11TH HOUR RACING

      Vestas 11th Hour Racing, a team competing in the Volvo Ocean Race, has been involved in a collision with another vessel approximately 30 miles from the finish line of Leg 4 in Hong Kong.

      Race Control at Volvo Ocean Race headquarters was informed of the incident by the team at approximately 17:39 UTC on Friday January 19, 2018.

      All of the crew on Vestas 11th Hour Racing is reported to be safe. There is limited damage to the boat, which the team is still assessing. The team has not requested outside assistance.

      There is no information at this time on the condition of the other vessel.

      Race Control has contacted the Maritime Rescue Coordination Centre to inform them of the incident. Race Control has also informed the rest of the fleet of the incident.

      We will have more information as it becomes available.

      Reply

  6. Anders
    Jan 20, 2018 @ 06:30

    Läs på SA, verkar ganska illa:
    http://sailinganarchy.com/2018/01/19/big-trouble-in-little-china/

    Jobbigt för Vestas varumärke…

    Reply

  7. Anders
    Jan 20, 2018 @ 12:47

    Jobbigt för familjen kring den omkomne.

    Reply

  8. Marcus Sylvin
    Jan 21, 2018 @ 11:54

    Farligt mode…
    De är intressant hu rmode medvetna alla seglare har blivit, en majoritet av de ledande tillverkarna har valt att ta fram mörka och svarta sjökläder, vilket är snyggt på bryggan, men hur praktiskt är de?
    De borde väl vara mycket svårare att hitta en person som har trillat över bord i mörka kläder, svårt nog i dags ljus med lite vind och sjö, måste vara 1000 gånger svårare i mörkret.

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Jan 21, 2018 @ 19:56

      I mörkret spelar det väldigt liten roll vilken färg kläderna är. Har testat med olika färger och vi märkte ingen skillnad alls när det var sjö, men eventuellt liten skillnad vid stiltje om det var måne som hjälpte till.
      Det som däremot fungerar i mörker är reflexer, lampor, sändare osv och det finns väl på alla (?) kläder oavsett färg?.

      Reply

      • Jens
        Jan 23, 2018 @ 07:08

        Dagtid och helikoptersök kan ju ett gult ställ vara fördel.

        Reply

        • Carl Fjällman
          Jan 23, 2018 @ 09:06

          Precis svart är svårt att se även i dagtid, en helikopterpilot sade en gång till mig att röd/orange/gul är bra färger Vit/svart/grått och andra mörka färger är dåliga. (vitt ser ut som skum i vågorna). Nästan onödigt att gå ut att leta då det var så svårt att se de “dåliga färgerna”. Detta tror jag också det gick igenom på säkerhetskursen på Käringön. Rekommenderar denna som komplement: https://www.happyyachting.com/spinlock-lume-on

          Reply

  9. Göran/Xusidus/X-382
    Jan 23, 2018 @ 16:10

    Som Jocke skriver så är reflexer på axelpartiet jätteviktigt. Största tankevurpan står Biltema för som säljer en gul och svart seglarväst med det svarta utåt. :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.