ÅF Offshore Race i en Birdie 24

Alltid kul med unga seglare som kastar sig in i nya projekt. Här har vi ett par killar som skall försöka få sin Birdie 24 redo för ÅF Offshore Race (bara 11 veckor kvar).

Största bekymret just nu är hur man trimmar upp en Birdie 24 för att nå minimränsen i SRS för att segla ÅPF Offshore Race? ´Standardbåten har 0.845, men man behöver landa på 0.850.

Några bra tips?

Följ dem på khadine.se eller på deras Facebook.

Erik Carlstedt och Teodor Bidö heter vi. Vi är två grabbar på 18 och 19 år som tillsammans äger en Birdie 24. Här tänkte jag skriva lite om när när vi började fundera att köpa en båt tillsammans och hur vi nu planerar att delta i ÅF offshore race 2018. Att genomföra ÅFOR skulle det innebära att vi deltar som yngsta shorthanded besättning någonsin med en av de minsta båtarna, i en av Sveriges extremaste havskappsegling.

Ända sedan barnsben har vi båda spenderat somrarna seglandes. Vi träffades och seglade laser, åkte motorbåt, vattenskidor, paddlade, allt som man kunde göra ute på vattnet.

Vintern 2015/2016 började tankarna på att köpa båt tillsammans. Allting började med att vi såg en Hallberg Rassy Misil till salu på blocket för endast 10 000 kr. Vi kunde inte tro att det var sant, kunde man få en riktig kölbåt, som man dessutom kunde bo i för så lite som 10 000 kr? Det skulle vi faktiskt ha råd att köpa tillsammans trots att vi bara var 16 år. Den båten blev snabbt såld men tankarna om att köpa båt tillsammans fanns kvar. Flera gånger om dagen kollade vi blocket efter olika båtar till salu, men eftersom det var vinter var det inte jätte många båtar som las ut till försäljning. Vi fastnade för Birdie 24 av 3 anledningar. 1. Den var billig, 2. Den var rymlig, 3. Den seglade okej.

Vi såg ut en Birdie 24 i Fittja som vi åkte och kollade på. Vi var förväntansfulla när vi satt på tunnelbanan påväg dit. Vi skulle själva åka och kolla på en båt. Vi gick in i båthamnen och mötte säljaren. Båten var ett vrak. Dynorna låg ute på tork i regnet. Båten var täckt av ett tunt lager grön mossa. Vad vi än frågade om fick vi som svar ”Ja, det där borde man se över. Men det tar nog inte så lång tid.”

Besvikna över den första båten fortsatte vi leta vidare tills vi hittade en annan birdie 24 som stod på land ungefär vid Grisslehamn. Vi fick skjuts dit för att kolla på båten. Till skillnad från den förra så var denna båt perfektion. Istället för få ”Det borde ses över” som svar fick vi ”Det där har precis setts över”. Vi köpte båten på plats. Nu behövde vi bara vänta i några veckor tills sjösättning. Det tog vad vi uppfattade som 100 år innan den sjösattes.

Äntligen fick vi hämta hem båten…

Den 10 april har vi haft båten i två år. Två underbara somrar. Efter ett genomfört ÅFOR 2017 med RUBY, en First 36.7 och några mindre kappseglingar med vår egna båt har vi nu bestämt oss att delta i ÅF Offshore Race 2018. Fram tills nu har jag alltid skrivit att vi ska försöka delta. Nu skriver jag att vi ska delta. Med enormt mycket hjälp från våra coacher Nadine Kugel och Pär Lindforss känns det faktiskt möjligt att delta. Vi har stått inför massvis av utmaningar och det är många pusselbitar som behöver falla på plats. Den kanske största utmaningen har varit att få höjt SRS till minimikravet för att delta (0.85). Lite annorlunda problem vi haft att försöka få ett höjt SRS.

En annan stor utmaning har varit vad allt skulle kosta om vi behövde köpa allt som krävs. Mycket säkerhetsutrustning kan vi låna men det är fortfarande mycket som behöver fixas på båten för att få i ordning den. En checklista har vi på http://khadine.se/. Bara anmälningsavgifter är en enorm utgift för oss. Havskappseglingsförbundet har valt att dela ut bidrag på 2000 kr till de ungdomar som ska delta på ÅFOR.

Kappsegling är en dyr sport vilket kan vara en stor anledning till att det främst är äldre som är med och deltar. Bara anmälningsavgiften till ÅFOR-shorthanded är 3000 kr. För oss ungdomar som vill börja kappsegla aktivt kommer dessa utgifter på rullande band.