Skip to content

7 Comments

  1. Martin Malmström
    Apr 21, 2018 @ 21:28

    Fick också läsa det ett antal gånger.
    Om det bara är antennen som var trasig så kan man i värsta fall tillverka en genom att skala av höljet på coax kabeln.
    Har man sedan en reservantenn så är det ännu enklare. Även om den blir liggande inne i båten.
    Borde enkelt få en räckvidd på 1 nm.
    Vår AIS funkar utmärkt med reservantenn ihop rullad liggandes inne i båten, så har vi testat både på land och i sjön när man inte har någon mast.
    Men när det gäller teknisk rapportering så kanske man inte ska lägga märke till ordval för mycket och man var ju inte där.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Apr 27, 2018 @ 22:52

    Jag testade detta idag.

    Även om mastantennen ramlar ner och/eller vår True Heading AIS brinner upp, så kan jag forttfarande få in AIS-targhets med den vanliga VHFen (som har AIS-moittagare) och vår nodantenn. Verkar underligt att man inte skulle ha samma redundans på en VO65?

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Apr 28, 2018 @ 09:32

      Frågan är om inte rester av en masttoppantenn och kabeln dit är tillräcklig för mottagning på ett så här kort avstånd m a p antennhöjden jämfört med en på däck riggad reserv/nödantenn.

      Reply

    • Mikkel Petersen
      Apr 28, 2018 @ 21:12

      Hvis Scallywag havde haft en ekstra AIS-antenne til nød/reserve med langt kabel, kunne de havde hejst denne op i masten.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 28, 2018 @ 22:32

        De HAR en extra VHF/AIS-antenn (de måste man ha enligt säkerhetsreglerna), så det konstiga är att man inte lyckats rigga upp denna på ett vettigt sätt – framför allt eftersom den ordinarie varit trasig i flera dagar.

        Det är inte säkert att man hittat Fish, men nu låter det som att man inte hade AIS över huvud taget…

        Vi får väl avvakta den formella rapporten.

        Reply

        • Mikkel Petersen
          Apr 29, 2018 @ 07:37

          Det regnede jeg også med de havde, blev dog usikker pga. deres problemer med AIS. Som sagt, vi må vente på rapporten.

          Reply

        • seglaren
          Apr 29, 2018 @ 20:36

          man mislyckade ju även att hålla man over bord knappen erforderliga 4 sek.

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.