Scallywag saknade AIS
I den här artikeln i New York Times framgpår att Scallywag inte hade någon AIS-antenn när man tappade bort John Fisher.
Vi diskuterade AIS-sändarnas för- och nackdelar på säkerhetskursen senast, och tyckte det var konstigt att man inte fått det att funka. Någopn hade sett en video från ett par dagar efter start, där Libby Greenhalgh klagade över att man inte hade AIS.
Om det bara var antennenn i masttoppen, så var det konstigt att man inte riggade den obligatoriska reserv-antennen? Den ger så klart inte samma räckvidd, men i ett sådant här scenario så borde den kunnat göra skillnad?
Zooming in on digital charts and satellite phone communications with rescue services was a challenge, she said. But communication failures did not hinder the search for Fisher. Scallywag’s Automatic Identification System, or A.I.S., was broken.
This edition of the race is the first to provide personal A.I.S. beacons for the crews. The system is used on commercial and recreational ships to observe boats on navigation screens to avoid collisions. Personal A.I.S. instantaneously puts a person overboard target on the screens of the ships within several miles of the victim.
For Scallywag, this lifesaving new technology went away when, two days out of Auckland, the boat’s lone A.I.S. antenna at the top of the 100-foot mast was damaged in the strong winds.
“If we had our A.I.S., we would have found him,” Witt said. “I’ve learned that redundancies in this system is an example of change, like a second antenna.”
He added that he believed the race’s safety procedures worked well but that “we waste an awful lot of time and money” on safety equipment that is not as useful as a second antenna would be.
Lawrence, the race director, said the skippers meet at each stopover to review safety procedures and equipment, and investigate accidents. Such a meeting is scheduled for Friday.
“Race procedures can change after each race, even each leg,” he said. “We will take into account new techniques, new technologies.”
Martin Malmström
Apr 21, 2018 @ 21:28
Fick också läsa det ett antal gånger.
Om det bara är antennen som var trasig så kan man i värsta fall tillverka en genom att skala av höljet på coax kabeln.
Har man sedan en reservantenn så är det ännu enklare. Även om den blir liggande inne i båten.
Borde enkelt få en räckvidd på 1 nm.
Vår AIS funkar utmärkt med reservantenn ihop rullad liggandes inne i båten, så har vi testat både på land och i sjön när man inte har någon mast.
Men när det gäller teknisk rapportering så kanske man inte ska lägga märke till ordval för mycket och man var ju inte där.
Peter Gustafsson
Apr 27, 2018 @ 22:52
Jag testade detta idag.
Även om mastantennen ramlar ner och/eller vår True Heading AIS brinner upp, så kan jag forttfarande få in AIS-targhets med den vanliga VHFen (som har AIS-moittagare) och vår nodantenn. Verkar underligt att man inte skulle ha samma redundans på en VO65?
L-B Gustafsson
Apr 28, 2018 @ 09:32
Frågan är om inte rester av en masttoppantenn och kabeln dit är tillräcklig för mottagning på ett så här kort avstånd m a p antennhöjden jämfört med en på däck riggad reserv/nödantenn.
Mikkel Petersen
Apr 28, 2018 @ 21:12
Hvis Scallywag havde haft en ekstra AIS-antenne til nød/reserve med langt kabel, kunne de havde hejst denne op i masten.
Peter Gustafsson
Apr 28, 2018 @ 22:32
De HAR en extra VHF/AIS-antenn (de måste man ha enligt säkerhetsreglerna), så det konstiga är att man inte lyckats rigga upp denna på ett vettigt sätt – framför allt eftersom den ordinarie varit trasig i flera dagar.
Det är inte säkert att man hittat Fish, men nu låter det som att man inte hade AIS över huvud taget…
Vi får väl avvakta den formella rapporten.
Mikkel Petersen
Apr 29, 2018 @ 07:37
Det regnede jeg også med de havde, blev dog usikker pga. deres problemer med AIS. Som sagt, vi må vente på rapporten.
seglaren
Apr 29, 2018 @ 20:36
man mislyckade ju även att hålla man over bord knappen erforderliga 4 sek.