Skip to content

4 Comments

  1. Joche
    Jun 16, 2018 @ 18:21

    Gustaf Morin kanske kan tillföra en del i ämnet. Hamnen.se körde drönare under ÅFOR förra året. Från motorbåt då men ändå rörlig plattform…

    Reply

  2. Johan Bjerke
    Jun 29, 2018 @ 17:55

    Ha rejäla handskar på dig.
    Rotorbladen blir som vassa knivar och skär lätt upp ett finger in till benet.
    Phantom’s landningsställ är ett lämpligt handtag. Mavic betydligt svårare.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Mar 5, 2019 @ 21:59

    Skall vi lyfta detta ämne igen?

    Vad är det som gäller om man vill få lite sköna sekvenser från Blur på Medelhavet?

    Reply

  4. Spirit
    Mar 6, 2019 @ 09:03

    Peter,
    Kanske inte det svar Du väntat Dig men det svåraste, enligt min erfarenhet är att få tillbaka drönaren ombord när båten seglar.
    Slå av alla säkerhetssystem i drönaren eftersom det krävs för att flyga nära båten = kunna landa. Öva mängder med landningar!
    Börja med båten helt still och sedan i mkt låg fart. Har kraschlandat på däck en gång = nya blad och kraschat i havet en gång = dyrt…
    Richard Langdon tog mycket fina bilder på Manyeleti men även för honom, som kört mycket drönare från segelbåt, var landningarna en riktig prövning som krävde många försök. En ordentlig handske och ett riktigt kraftfullt grepp om drönarens midja underifrån (eftersom drönaren vill stanna och båten rör sig framåt) verkar vara tricket.
    Att starta, flyga, filma och fotografera är den enkla biten i sammanhanget. Om Du har möjlighet skulle jag ha en back-up landningsplats i form av en rib de första gångerna.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.