Tid & budget för kappsegling

Jag får en del intressanta frågor i mailen, och här är en som det säkert finns flera svar på.

Hej Peter,

jag har kappseglat då och då de senaste åren med egen båt och gastat på flera båtar.

Jag har haft en ny (för mig) båt sedan höstas och seglat den under säsongen, men inte kappseglat den än. Det är en Sun Fast 32i.

Nu tänker jag kappsegla lite mer seriöst nästa säsong och börjar fundera på hur budgeten och tiden ska delas upp till förberedelserna. Det vore väldigt intressant att höra dina och andra seglares idéer om vad man ska prioritera, från viktigast, nedåt.

Tack för hjälpen i förhand.

/Federico Garofalo

Jag tror inte det finns ett rätt svar här, utan alla har olika förutsättningar.

Ett bra utgångsläge är att bestämma sig för hur mycket tid och pengar man vill lägga. Det är lätt att vara överambitiös, men det viktigaste är att man håller det på en kul nivå tills man har fått en bättre uppfattning om vad man vill och vad som krävs.

Det andra handlar om ambitionsnivå.

Skall man kappsegla för att det är kul och för att man skall bli bättre, så ser det ut på ett sätt. Vill man vinna Tjörn Runt så ser det ut på ett annat.

På samma sätt så ser det annorlunda ut om man skall köra doublehanded med bästa polaren eller sin dotter. Eller om man skall rekrytera (och hantera) en besättning på 4-5 personer som tränar och tävlar ihop.

Är man som de flesta, och är ny i båten, så tror jag att tid är den trånga sektorn.

Personligen skulle jag prioritera så här första säsongen:

1. Få ordning på botten. Att segla omkring med en taskig botten är inget kul, och per timme/krona så är det nog det som ger absolut bäst effekt? Antal timmar man behöver lägga beror så klart på skicket…

2. Se till att däcksutrustning funkar ok. Jag är ingen vän av att göra om allt, utan tycker man skall få ordning på det som finns och se till att det fungerar ok. Då kommer man efter hand att se vad det är man behöver för att kunna trimma ordentligt och göra bra manövrar. Detta tar lite tid men är ganska kul. Här kan man behöva lägga lite pengar på nya linor och nåt block, men om man inte är helt säker så är det bättre att ta det lite lugnt.

Det är också ett bra trick att börja märka upp och dokumentera riggtrim, skotpunkter och annat. Mest för att ha något att resonera kring.

3. Gastar. Lägg lite tid på att hitta de människor du vill segla med. Och som kan vara bra bollplank kring projektet (som det trots allt blir).

4. Tid i båten betalar sig alltid. Både på egen hand, men framförallt i kappseglingar där man kan jämföra sig med andra och där man ganska snabbt ser vad som funkar och inte. Och sätt inte upp några resultatmål, utan var med för att ni skall lära er saker.

5. Ta lite lagom mycket hjälp. Tveka inte att fråga någon bra seglare i klubben eller någon som har en likadan båt. Alla jag känner ställer gärna upp några timmar för att komma med tips.

Vill man så kan man också ta tag i en segelmakare, och ha detta resonemang med honom. Segla igenom nuvarande garderob och gör en priolista för vad som är mest akut, och vad som är “nice to have”.

Säg att detta är det man fokar på första året.

På en random båt så kanske det är noll till “oändligt många timmar” på botten :-), ett par dagar på däcksutrustning, ett par kvällar för att jaga gastar och 4-5 helger på race. Och 3-4 kvällar (eller dagar) med träning & resonemang.

Och inte så mycket pengar?

Gör man detta lite strukturerat så kommer man att komma långt första året.

Och få en bra uppfattning om ambition, budget och utmaningar för kommande säsong.

Inför andra säsongen så kanske man vill satsa lite till…

Återigen är det så att tiden på vattnet ger bra effekt, och kan man segla lika mycket som första året så kommer det att ge resultat. Här är det bra att prata ihop sig i besättningen. Hur mycket tid har vi? Hur vill vi disponera den? Hur vill vi hantera löpande kostnader?

Det vanligaste är ju att man vill dela på allt jobb, men då blir det lite mindre segling (tiden är ju begränsad). I vårt fall har jag mest tid, och gör det mesta jobbet. Alla lägger en dag båtjobb, resten skall vara segling.

Inför säsong 2 så kommer du att veta vad du vill ha i segelväg. Oddsen är att du saknar något segel, eller att något av de du har inte håller måttet. Nya segel ger effekt. Men är dyra.

Det är kanske också läge att titta över instrumenten. En bra logg (för att veta om du seglar upp till båtens potential), kompass och kanske en plotter? Och på sikt vindinstrument. Även detta kostar.

De allra flesta av oss har begränsad ekonomi. Vi kan inte lägga flera hundra tusen på en helt ny garderob.

Lite beroende på vad man väljer att segla, så kan det vara bra att förstå hur mycket andra lägger och vad man behöver göra för att “hänga med”. Kör man doublehanded med Bohusracet som mål, så kanske medianseglaren byter ett segel vartannat år (förnyar garderoben på 6-8 år)? Samma sak på klubbnivå eller SRS-racen lokalt? Vill man fajtas med de bästa i SRS så byts det kanske ett segel om året?

Jag tror också det kan finnas en vits med att välja ”strategi” baserad på budget (både i tod och pengar). Att köra på stor, fock och en bra allroundspinnaker är enklare och man har råd att ha tre bra segel. Med 2-3 fockar, coder och annat så blir det dels dyrt, men man behöver också lägga tid på att träna med olika segel, och förstå när de passar och inte.

Det finns väl någon tumregel som säger att man behöver lägga 15% av båtens inköpspris varje år… och mer än det för att göra sin båt bättre.

Sammanfattningsvis…

Jag ser många som investerar pengar utan att få utväxling. Men jag ser också att nästan alla som lägger tid och engagemang utvecklas även med tajtare budget.

Så sätt hellre ambitionen lite lägre initialt, se till att ha kul och lära dig båten. Så kommer du att få en bra uppfattning om vad som krävs och vad som är viktigt i just ert projekt.

Jag är säker på att många av mina läsare har bra input och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kanske till och med några skarpa budgetar (och tidsuppskattningar).