Close
Skip to content

40 Comments

  1. Nicke
    Aug 10, 2018 @ 11:16

    Jag understöder Peters råd, med ett par tillägg:
    Läs böcker och artiklar om kappsegling under höst- och vintersäsongen eller gå på föreläsningar. Det kostar nästan ingenting annat än tid.
    Delta i klubbkappseglingar. Det blåser oftast mindre på kvällsseglingar, vilket gör att seglens skick har mindre betydelse än i hårdare vind. Du får också snabbare upp känslan för vinden och var på banan det blåser mera eller mindre.
    Under seglingarna håll koll på övriga båtar, framför allt dom framgångsrika. Hur har dom seglen skotade? Varför gör dom slag eller gippar på just det stället? Hur lägger dom upp sin start? Så får du insikt och kan segla mer enligt den än på måfå.

    Reply

  2. Magnus W
    Aug 10, 2018 @ 18:09

    Håller också med Peter om det mesta. Om du har ambitionen att segla med besättning är det på den du skall lägga mycket tid! Min erfarenhet är att alltid ha full besättning som seglar mycket tillsammans är nyckeln till det mesta. 1. Viljan att segla är viktigare än kunskapen, tränar man så lär man sig. 2. Prata mycket om gemensamma och realistiska mål vad gäller hur mycket ni skall segla och se till att var och en vill bidra med. Strunta i resultatmål de första åren. 3. Strukturera era träningar och fokusera allt på manövrar i början, båtfart kommer på köpet och är inte lika roligt att träna. 4. Bjud in anhöriga till sociala aktiviteter, ordna så de kan umgås vid trevliga race som Hermanö, Tjörn runt, Väderö. Deras delaktighet är viktig.
    5. Snacka med oss som seglar aktivt i klubben (BKSS?) Säkert är det många som kan hänga med och tipsa om segling.

    Reply

  3. Federico Garofalo
    Aug 11, 2018 @ 00:36

    Tack för svaren.
    Botten är definitivt hög i listan och här tänker jag att man behöver hitta rätt nivå för att inte lägga oändliga timmar med marginella förbättringar.
    Skulle jag bryta ner “Få ordning på botten” så tänker jag jämn botten först, slät efter. Eller?
    Angående segeln och ur garderoben ska/bör se ut kan det nog vara värt att diskutera projektet med segelmakaren… jag är ute efter en segelmakare med erfarenhet i just denna båt. Intressanta siffror när det gäller garderoben!
    Jag förstår att större strukturella förändringar liksom roder, köl, rigg är antigen låga i listan eller hör till en annan ambitionsnivå, kanske säsong 3 ?.

    Ofta hör jag talas om otroliga försök att hålla vikten nere så mycket det går, liksom att slänga några plagg och helst frysa under seglingen. Frågan är hur mycket lönar det sig på en sådan båt? Jag vet att det är viktigt, självklart men när börjar man nå galenskapets gräns?

    Reply

    • Jakob
      Aug 11, 2018 @ 11:00

      Jag skulle föreslå att mixa teamet med personer som har erfarenhet samt personer som bidrar med mycket pepp/energi på att lära sig. Utmaningen är ofta att motivera de som har erfarenhet, de måste uppskatta att lära upp andra för att det ska funka.

      Gällande fokusområden på träning skulle jag säga att börja med att höja lägsta nivån för manövrar så att ni kan stagvända/gippa med kontroll. Ni behöver inte vara supersnabba med spinnakern men iaf kunna få upp och ner den på ett säkert sätt. Nästa steg är kryssfart, försök ta hjälp av någon som kan båten alt segelmakare för att få ordning på några grundinställningar. Var beredd på att detta kan ta tid (även med nya segel) men jag tror det är viktigt att som Peter föreslog märka upp inställningar (fallspänning, skotvinklar, travare) tidigt så att ni kan börja resonera. Det viktiga är kanske inte att hitta rätt utan snarare komma igång med “tugget” i båten =)

      Om ni har begränsat med tid gällande botten så prioritera köl, roder samt skrovets främre halva. Läs denna https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/lar-om-skrovfriktion-och-hur-man-enkelt-okar-farten-pa-sin-bat.html

      Reply

  4. Sillstryparn
    Aug 11, 2018 @ 13:27

    Tid i båten är nog det viktigaste och att ha en fast basstomme i besättningen.
    Att ha någon i besättningen som besitter taktiskt kunnande har hög prio: att segla snabbt åt fel håll ger inga vinster.
    Vad gäller bottenfinish är det mer och mer snack om det. Här finns några enkla tips:
    https://www.yachtingworld.com/5-tips/5-tips-faster-foils-make-sure-keel-rudder-tip-top-condition-71194

    Reply

  5. Jan
    Aug 12, 2018 @ 00:02

    Segla på andra båtar som klarar sig bra för att lära sig vad de bästa gör…

    Reply

  6. Brynjulf
    Aug 12, 2018 @ 20:57

    Hei. Angående punkt 1. Få ordning på botten.
    Hva er den optimale behandling for regattaseiling?
    Jeg har hørt at hardt bunnstoff skal slipes etter påføring?
    hvor grove/fine korn?
    Og sliper man før eller etter påføring av bunnstoff?

    vh Brynjulf

    Reply

  7. Tomas Maldonis
    Aug 12, 2018 @ 21:56

    Peter, bra råd där!

    Alltså fokusera på sailing skills o team byggnad..Även lägga en hel del tid ..inte vanligt för de flesta som e upptagna med annat. Det där skulle göra störst skillnad , som sagt. Motivation o liknande ambitioner är minst lika viktiga.

    min frågan är vilka vanliga fel gör andra när dom vill satsa på optimisering av båt? t.ex förstorning av segel, square mainsail. Längre bom,peke, överhang etc? Byte av symetriska till asymetriska downwind sails?

    IRC regler verkar kluriga o kan straffa en rejält trots synbara prestanda förbättringar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2018 @ 07:16

      Jag tycker det vanligaste felet är att man inte gör analysen av sin egen segling; vilka race vill jag segla, hur mycket tid har jag, vilken nivå är det på teamet, vad vill vi uppnå, vill vi förstärka våra redan starka sidor eller vill vi bli mer allround?

      Det är utifrån detta som man skall “optimera” sin båt.

      Sedan hanterar de flesta mätregler detta helt ok – i alla fall för oss vanliga seglare. Jag skrev en del om detta här: http://www.blur.se/2017/01/29/trimma-ner-srs-eller-trimma-upp/

      Man måste också ha perspektiv och lite självinsikt. http://www.blur.se/2012/07/19/hur-stora-blir-avstanden-i-kappsegling/

      Jagar jag 1-2% = optimering mot mätetal, eller behöver jag segla det jag har snabbare = 5-20%. Ett vanligt misstag är väl att jag är mitt i fältet, 10-15% bakom de snabbaste båtarna tidsmässigt, och börjar lägga massor av tid & pengar på att hitta 0.5% genom att skära ner storen eller byta till en lite mindre genua. Kanske inte rätt prio :-)

      Reply

  8. Calle P
    Aug 13, 2018 @ 12:49

    Jag kan rekommendera att köra en båt för semester segling och en båt för kappsegling.
    Det blir mycket mindre jobb och mycket mindre kompromisser…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2018 @ 13:01

      Är det så? Lägger du mindre tid & pengar på en X-99 & en seriös satsning i Melges 24 än när du bara körde SRS med 99:an?

      Reply

      • Peter
        Aug 13, 2018 @ 13:48

        det finns ju olika tankar kring den fråga. tittar man på materialkostnader kan det bli billigare att satsa på mindre båt för en kappsglingssatsning och satsa fyllt på crusing och bekvämlighet på familjebåten. kan bara hålla med Calle det blir mindre kompromisser.

        Reply

        • Federico Garofalo
          Aug 13, 2018 @ 14:52

          Det vore såklart underbart och kompromissmässigt optimalt men…
          2 båtar betyder dubbla drift kostnader (båtplats, förvaring, underhåll, försäkring). Och då misstänker jag att de totala kostnaderna kan vara i bästa fall lika höga. Men jag har aldrig räknat vad det skulle innebära.
          Tidsmässigt dock ser jag inte hur kan man tjäna på så sätt. Trots kompromisserna mellan cruising och racing blir mindre, tror jag att kompromisserna mellan segling och livet blir ohållbara, för min del.

          I vilket fall, skulle man ha råd och tid för 2 båtar och vill man kappsegla med den ena båten, så behöver man först bestämma hur stor budgeten för just den båten är, sen ska budgeten (och tid) allokeras. Min approach är att skriva ner en lista på det man kan göra för att förbättra båten och besättningen, sortera listan per uppskattad vinst och plocka uppifrån tills tids och pengars budgetar är uppnådda.
          Problemet med detta sätt är att 1) vinsten kan vara beroende på annat i listan 2) hur komplicerat det är 3) listan saknar säkert några rader.

          Då frågan är hur ska listan se ut och hur ska man prioritera.

          Reply

          • Jonas Dyberg
            Aug 13, 2018 @ 16:19

            Mitt förslag sedan några år framgår på http://J88.se.
            Tydligen är det bara jag som tycker det är ett bra förslag för jag är fortfarande ensam ägare till båten…
            Jag har kvar min fina http://QiXi.se för cruising och nu får stekpannor och ankarkätting ligga kvar hela säsongen.
            Att kappsegla med en dedikerad sportbåt ger en helt annan upplevelse än att “hotta upp” en “performance cruiser”!
            Litet kärvt bara med kostnader och tid för två båtar men jag hoppas fortfarande att några vill gå vidare med mig och bilda en ideell förening.

      • Calle P
        Aug 13, 2018 @ 14:25

        Körde helst entyp med 99an men när det försvann köpte jag Melges 24 för att kunna fortsätta med det.
        Och idag lägger jag mycket mindre tid för kappseglande.
        Pengarna är ungefär samma men vi seglar mycket mer istället.
        Tidsmässigt går det mindre tid att underhålla båda båtarna nu än bara jobbet att hålla 99ans botten i toppskick…

        Reply

        • Federico Garofalo
          Aug 13, 2018 @ 14:55

          Intressant att det räcker med samma pengar och mindre tid. Jag fick inte ihop det. Kanske bör jag räkna om och plocka 2 andra båtar i beräkningen.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Aug 13, 2018 @ 15:54

            Nope, det ska du inte behöva. Känns som det i ditt fall är just grejen att ta sin båt och kombinera den för både familjesegling och kappsegling. Du har redan fått en mängd bra råd ovan och jag lägger till ett till!; det finns massor av båtar som behöver besättning på racen. Ta chansen in i mellan (om inte kalendern är full!!) att haka på någon av de bättre båtarna! Om så bara för att vara “railmeat” på racet; ett av mina sätt att lära sig mer av de bättre!!

        • Peter Gustafsson
          Aug 13, 2018 @ 15:55

          Jag kan inte heller se det.

          Det största problemet med en satsning i J/70 eller Melges 24 är som jag ser det att man budgeterar ungefär samma tid & samma pengar, men att det blir färre tillfällen för kul kappsegling.

          Nivån blir högre, och teamet utvecklas kanske mer, men ett EM på Gardasjön motsvarar ansträngningsmässigt 3-4 lokala SRS-race (St Oset, Pater Noster, Big Boat & Bohusracet).

          I min värld är det en nivåskillnad, där man (precis som jag och Calle) kappseglar på kul i SRS i en Nova, Compis, J/109, X-99 i 10+ år innan man EVENTUELLT vrider upp ambitionen och köper en Melges 24. Eller tar sin J/111 till Fastnet Race.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 13, 2018 @ 17:07

            Det är så klart skillnad om jag ligger i Saltis och kan träna/tävla i min entypsbåt “lite mer på kul” en gång i veckan. Men nu pratar vi västkusten, där det (tyvärr) är tunnt med modern/aktiv entypssegling.

          • Peter
            Aug 14, 2018 @ 14:23

            tiden minskar ju i underhåll om man har en mindre båt för kappsegling. mindre yta borde ju tar mindre tid att få upp till racefinish. Crusingbåt lägger man då ju inte ner lika mycket tid ner då man inte behöver ha racefinish.
            kostnaderna minskar ju också då t.ex. de stora segel köps i crusing-kvalitet (om man överhuvudtaget köper nya segel) och endast mindre segel till den mindre båten köps i kappseglingskvaitet.
            visst ökar kostnaderna för båtplats och lyft men det bropr ju på vilka möjligheter man ha. trailerbar båt behöver ju inte ha bryggplats…

            sen är det ju ingent fel i om man tycker att man vill segla bland de stora båtar och satsar på bigboat.

      • Peter Gustafsson
        Aug 13, 2018 @ 14:30

        Vilka kappseglingar får ni under 2018 i Melges 24?

        Reply

        • Calle P
          Aug 14, 2018 @ 11:44

          4 regattor, 14 dagar racing och totalt 39 starter på en budget om ca 100000 inklusive allt (transport,mat,boende och segel) för fyra personer

          Reply

    • Anders Nilsson
      Aug 14, 2018 @ 14:52

      Kul
      Det var min slutsats också så jag avvecklade all kölbåtskappsegling.
      Att ha ett förhållandevis ambitiöst projekt i en raceutrustad performance cruiser med allt högre ambitioner innebar bara att båten aldrig var klar för cruising och det tog massor med tid att ställa om varje gång.
      Vi kom dessutom fram till att vi var färdiga med cruising och vill göra annat. Jag började segla Laser Master och fick tillbaka idrotten segling. Seglingsgnistan är på topp just nu så jag köpte nyss en 505 istället för trailerbar kölbåt.
      Budgetenandelen för material, försäkringar, hamnplatser blir så liten att jag kan lägga det på mer exotisk racing istället. I oktober åker jag och min fru till Fiji och jag ska segla Oceanien Mästerskapen i Laser Master.

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2018 @ 15:07

    Det har så klart med ambitionsnivå att göra. Vill man segla SRS på kul, eller köra en satsning med polarna i J/70 eller Melges så kan man få mycket segling för rimliga pengar.

    Men vill man fightas mot de bästa från NOR och DEN så får man nog vara beredd på att det tar både mer tid och kostar betydligt mycket mer.

    Hade ”en extra båt” varit det uppenbara svaret så hade vi sett fler som gjorde så?

    Reply

    • Anders Nilsson
      Aug 14, 2018 @ 16:04

      Träna är ju inte att kappsegla. Det är väl så att man tävlar för att mäta hur bra tränade man är, eller?
      I år har jag gjort 58 träningspass i Laser och 3 pass i 505 (som jag haft i 5 dagar). Det hade vi ju aldrig fått ihop i Grynet.
      En hel del av de som kör Laser Master har också rena cruisingbåtar. Kan tänka mig att det är så i 606-klassen, C55-klassen etc. också. Jag vet i alla fall många som har det så.
      Vill man cruisingsegla med sin båt så ska man orka lasta i och ur hela tiden.
      Sen var det många av de som gastade på Grynet som hade rena cruisingbåtar själva. Det innebar ju inte att de inte var kappseglare.
      På Blur är det väl också så att gastarna har egna cruisingbåtar utan kappseglingsambition med dem, bara det att det är du som betalar J-111. :-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 14, 2018 @ 18:44

        Flera av mina gastar har väl en “lagom” ambition där det seglas kvällseglingar och typ Bohusracet i egna båtar.

        Det som är lagom för de allra flesta.

        Och det var det frågan gällde.

        Inte hur man gör en satsning på Middle Sea Race eller EM i Melges. Eller hur man tvingas segla själv för att man inte hittar någon annan som har lust att köra 58 träningspass :-)

        Jag vet inte varför ni har så svårt att förstå enkelheten i att ta den båt man redan har och segla runt några fasta märken en kväll i veckan? Eller att satsa lite lagom på de lokala racen? Det är bredd- eller motionsidrottt på riktigt och har antagligen fler utövare än någon annan klass/disciplin? Även om det inte anses “fint” på SSF.

        Så att hävda att “lösningen” är att bli en av få satsande Melges 24 (10 svenska båtar på SM 2017) eller 505 (21 båtar på SM 2017) känns ju himla konstigt… Ett Tjörn Runt lockar TRETTIO gånger fler seglare och ett helt nytt solorace lockar fler seglare än de klasser ni kämpar för.

        Så i något läge kanske man får erkänna att detta är något folk faktiskt VILL ägna sig åt :-)

        Sedan är ju segling bra, för att alla kan välja den klass, och den typ av segling, som ger mest för varje individ. Men 505, Laser, Moth eller Melges inte är svaret när någon frågar om hur man kommer igång med SRS på en lagom nivå!

        Reply

        • Anders Nilsson
          Aug 14, 2018 @ 21:38

          Självklart är inte det att jämföra SRS-segling med kappsegling i entyp. Entyp är inte heller svaret till dem som vill kappsegla med sin cruisingbåt. Det är inte heller rätt svar till dem som ser kappsegling som sport eller idrott att segla SRS-segling. Där tycker jag rätt svar är att köp en båt som det finns en lokal fleet att börja träna med.
          För din information eftersom du inte verkar veta hur det ser ut.
          Vi är 34 aktiva Laserseglare i Malmö och vi är två gånger i veckan mellan 6 och 12 båtar på passen. Vi har coach på många pass.
          Det är ju inte alls att jämföra med när jag tog min First 31.7 ut på Torsdagssegling för 16 år sedan. Det gjorde jag med min dotters kompisars föräldrar. Så började jag kappsegla igen efter att ha lagt av 6 år tidigare.
          I Råå har 505 fleeten samlat sig och kör regelbundna träningar ihop. Fantastiskt bra är det.
          Att segla mot så bara en annan likadan båt slår all instrumentsegling i egen ensambåt.
          Jag tycker en fleet på 10 entypsbåtar är betydligt roligare racing än 100 deltagare uppdelade på 10 klasser i olika båtar som startar under olika förhållanden och som sen får en totallista hopsatt. Medelambitionsnivå – att komma ut och segla.
          Här är vi olika.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 14, 2018 @ 21:53

            Som sagt. Alla gillar olika. Inget konstigt med det. Du behöver inte alls motivera dina val.

            Det som däremot är konstigt är att entypsseglare alltid måste övertyga alla andra om att det är “the shit” – utan att kunna backa upp det med en vettig fleet. Och för kölbåtsseglare (eller de som gillar att segla med ett team) så finns det väldigt få roliga alternativ. Jag kan egentligen bara se J/70 eller FE28R i Stockholm just nu.

          • Anders Nilsson
            Aug 14, 2018 @ 22:20

            I Öresund, svenska sidan, så är det H-båt i Malmö och Melges 24 i Malmö/Lund/Hellerup och C55 som är kölbåt entyp.
            Allsvenskan i J-70 är också ett alternativ.
            I jolle för vuxna är det Laser och 505 som har fleets.
            På västkusten finns flera entypsfleets i bland annat Starbåt, 505 och Laser i Kullavik, Lerkil och Björlanda kile.
            I Stockholm finns också Stockholms 606 klubb och många stora Laser fleets.
            Jag ska se om jag kan få ihop en lista på entypsfleets som har regelbunden träning.

          • seglaren
            Aug 14, 2018 @ 23:35

            Men Peter det ligger mycket i vad Anders skriver. du får en hel annan utveckling om du satsar på den båttypen som finns i regionen. inte så sällan finns där även en annan sammahållning.
            segla team är för mig när man är fler än en person om bord. sen kan jag hålla med om att föredra man segla på en större båt, längre ben och gärna även med ena eller annan nattsegling finns inte så många fleet att välja.

          • Peter Gustafsson
            Aug 15, 2018 @ 00:21

            @seglaren, så vilken båttyp skall jag satsa på i Göteborgstrakten för att få mycket och utvecklande segling? Gärna lite modernare kölbåt m 3-4 pers.

        • seglaren
          Aug 14, 2018 @ 21:45

          det är ju du själv som har lyft vikten om förberedelserna på båten. det är långtifrån tar det du har om du har lite ambition. jag tror nog dina gastar håller hyfsat nivå på botten, segel, utrustning osv.
          det är ju inget fel att satsa på större båt och då kompromissa eller byta mellan crusing och racing mode. ett anat sätt är att delar på det och inte kompromissa eller byta mode. normalt blir det då att crusingbåten är den stora med mycket komfort och kappseglingsbåten är den lilla med lite komfort. kan vara en jolle eller en mindre kölbåt. en CB kostar väl kring 100 k bra utrustat. det är väl normalt en del av vad ett segelställ kan kostar för en någt större båt. bytar man sen seglen regelbundet undrar jag vad är billigare.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 14, 2018 @ 22:03

            Grejen är väl att underhållet inte går till noll på den större båten :-)

            Även om jag “bara” cruisar, så vill jag ha ok segel, ha elektronik som funkar och ser till att uppdatera saker i lagom takt. Och för de allra flesta så är detta en ganska kul process oavsett hur jag skall använda båten.

            Tröskeln att ta en välhållen cruiser/racer till en kvällskappsegling eller ett Bohusrace är extremt liten.

            Att köpa en båt till (då man har bestämt sig för att kappsegling är en aktivitet som ensamt motiverar detta, mecka den, hitta en båtplats eller trailerparkering, försäkra, mäta in, fixa…. Min erfarenhet är att det är pyssligt att ha två båtar – och att det bara är riktigt seriösa kappseglare som orkar det… I alla fall inte om det skall vara “kompromisslöst” :-)

            Som sagt – om upplägget var så himla bra, så borde fler göra det?

          • seglaren
            Aug 14, 2018 @ 23:29

            tittar jag runt inom båtklubben har de flesta ganska gamla segel. visst kan man ha högre ambition, det är väl upp till var och en. Samma gäller ju även underhålla av botten och elektronik osv. jag satsar hellre på det som familjen föredra och det är bekvemlighet. Kommer man ner till mindre båtar så har de flesta knappt någon elektronik, seglen blir billigare. mätbrev är ju i princip samma pris men i det hela mycket liten andel. försäkra är också en ganska liten del. trailerparkering är oftast lägre än båtplats och i så sällan kan trädgånden bakom huset vara en lämlig plats (nära om man vill fixa till något).
            återigen vi har våra prioriteringar och det behöver inte vara fel vad man än bestämmer sig.

          • Calle P
            Aug 15, 2018 @ 08:59

            För mig blev det mindre meck totalt med två båtar.
            Men det kanske beror på att Melgesen är en så strikt entyp att det inte finns så mycket att mecka med. Att den står på trailer gör både vinter och sommarplast billigt och enkelt att hitta.
            Begagnade segel finns det gott om också vilket hjälper att hålla ner kostnaden.
            Segla X99an som entyp var mycket mer kostsamt och tidskrävande än Melges 24an.
            Att sedan Melgesen är en mycket bättre och roligare båt att segla gör inte saken sämre.

  10. Pelle Pedersen
    Aug 15, 2018 @ 09:22

    Har inte detta spårat ur nu??!!
    Federico´s fråga var hur han ska prioritera sin budget/tid på sin Sun Fast 32i och inget annat!
    I frågan finns inte utrymme för att segla starbåt eller 505 på Bohusracet eller ÅFOR för vi vet ju faktiskt inte vilka race han vill segla! Det ända vi vet i frågan är att båten är en Sun Fast 32i som vill börja kappsegla!!! Underbart!! Vi borde jubla!!; en båt till på våra kappseglingsbanor!! Varför då i h-vete försöka få bort den från “SRS-scenen”????

    Reply

    • Anders Nilsson
      Aug 15, 2018 @ 10:01

      Tycker Peters lista är bra:
      1. Botten kostar bara tid och båten mår alltid bra av att epoxi är i skick och det blir lätt att hålla rent. Välj en racingfärg från början typ VC17.
      2. Byt ut det som riskerar att gå sönder. Finns inget mer demoraliserande för ett gäng som kappseglar än att bryta ett race på grund av att saker går sönder. Tejpa alla sprintar!!!
      3 och 5. Satsa på ett gäng som har skoj ihop. Lämna “proffsen” utanför och gör det till er egen grej. Låt det ta tid för det tar det. Ni behöver säkert hjälp och tips få hjälp av någon som kan i klubben. Ta chansen.
      4. Satsa på klubbrace typ kvällskappseglingar med klubbens regatta som elddopet för gänget. Funkar det bra så satsa på att delta i er första regatta i slutet på säsongen.

      Reply

      • Carl Fjällman
        Aug 15, 2018 @ 10:33

        +1

        Reply

  11. Bertil Rohlén
    Aug 15, 2018 @ 10:37

    hej Federico,
    du var en trogen seglare i BKSS förra året i din Albin 78, och vi saknar dig på linjen i år, innan Du kör igång för många projekt i din nya båt så kom på våra Torsdagar och segla med det Du har nu, så kan Du kanske be om hjälp och råd hur du skall gå vidare, huvudsaken är att Ni börjar med att hantera båt oavsett kondition på botten segel m.m.
    tid i båt ger alltid snabbast resultat :)

    Reply

    • Federico Garofalo
      Aug 16, 2018 @ 07:46

      Tack Bertil! Jag har dock flyttat lite längre norrut och min båt ligger inte i Björlanda längre. Den nuvarande båten har dessutom inget mätbrev och finns inte i SRS tabellen. Jag kommer dock att gasta på en en liknande båt som kommer att börja vara med i på torsdagar framöver. Vi syns på vattnet!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.