Close
Skip to content

10 Comments

  1. Håkan Winbom
    Sep 3, 2018 @ 19:46

    Jag har den lite enklare modellen från B&G och är i stort väldigt nöjd, speceilt gillar jag att integrationem med pop up för autoplioten i Zeus II kom som en gratis uppdatering efter ett par år. I helgen seglade jag en hel del i lätt växlande vind, då retade jag mig på att systemet inte tycks fatta vad ett “vindhål” är. när vinden försvinner så går ju AWA snabbt mot noll, styr man själv så fortsätter man väl rakt fram tills vinden kommer tillbaks, men min pilot faller av kraftigt, det borde den väl kunna programeras att undvika eftersom TWS går mot noll.

    Reply

  2. Jörgen Allén
    Sep 4, 2018 @ 10:30

    Hej och tack för en intressant rapport!
    Jag kanske missat det, men förväntade mig att finna ”Target Boatspeed” som pilot mode!

    Har för mig att NKE har det, är det någon som har någon erfarenhet?

    -Jag skrev en Feature Request på Raymarine forumet efter uppdateringen som gjorde att man kunde importera Polar Table, att piloten skulle kunna styra mot Upwind Target BSP och downwind Target TWA. e7’ans Target är dock alldeles för grova, men jag tänkte om funktionen kan komma, kanske dom också uppdaterar upplösningen på polärdiagrammet.

    Dock resulterade det bara att jag blev avstängd från forumet…

    Reply

    • Fabian Tillig
      Sep 4, 2018 @ 10:39

      Styra Target BSP, få piloten också tillgång till akterstag, storskot, cunningham, besättning etc.? AWA gå ju att köra på kryss och är nog så bra det kan bli. Trimma få man nog själv. TWA på undanvind kan den ju. Ändra sig vindstyrkan mycket, så att target vindvinklar ändra sig har man väl lite mer att göra och trimma om, att ställa om piloten då känns inte direkt besvärligt?
      //Fabian

      Reply

    • Pelle Lindell
      Sep 4, 2018 @ 10:49

      Den vanliga NKE-piloten kan inte styra på targetspeed men jag tror NKEs HR-pilot kan det men då är priset bortanför min horisont…… :-) För en “normal” båt är det nog inte så användbart i verkligheten men för större flerskrovare och “high-performancebåtar” är det nödvändigt då AWA inte funkar eftersom båten accelerar kraftigt när man faller lite och då går AWA fram och piloten faller och båten accar ännu mer, AWA går fram tills man seglar halvind i hög hastighet på samma AWA som på kryss.

      Reply

      • Fabian Tillig
        Sep 4, 2018 @ 11:45

        Visst skulle det vara kul om man hade de där problem… Med vara vanliga båtar ser jag inte riktigt att det blir bra. Blir väl helst att piloten styr för lågt om man är lite off med trimmet.
        //Fabian

        Reply

  3. Bo Bäversjö
    Sep 4, 2018 @ 11:08

    “Slag funkar tyvärr inte med fjärrkontrollen, men det är inget stort problem”?! Min H5000 fjärr fungerar med detta, bara att trycka in bägge 1:or – sedan bekräfta med auto. Funkar inte din så?

    Reply

  4. Wrap Up 2018 - BLUR
    Dec 30, 2018 @ 11:00

    […] kalibrering – J/111 Blur³ B&G H5000-installation – Startfunktioner i H5000 – J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot – B&G H5000 […]

    Reply

  5. J/111 Blur³ B&G H5000 | The autopilot - BLUR
    Mar 5, 2019 @ 08:20

    […] is an English version of an article published in September […]

    Reply

  6. Kim
    Aug 4, 2021 @ 12:29

    Har du gjort några nya observationer med din autopilot nu när den varit med några år? Vi har installerat samma system och får nog inte ännu ut pilotens fulla potential. Några olika sätt att justera den och lite overlap här och där. Skulle vara värdefullt att höra mera om dina inställningar och framför allt din process hur du trimmar autopiloten när omständigheterna förändrats.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.