Skip to content

14 Comments

  1. Per
    Oct 11, 2018 @ 07:02

    Kul projekt! Finns det några bilder på hur vattenballastsystemet är designat?

    Reply

    • Torbjörn Hurtig
      Oct 14, 2018 @ 11:47

      Det är inte helt klart ännu men vi kommer ha ett rör mellan tankarna med 100 mm diameter med en knivventil från Valterra för att släppa vattnet från sida till sida. För att fylla tanken kommer vi ha en centrifugalpump, Rule 17A. Vi har fått en del tips av Jimmy Hellberg.

      Reply

  2. Pelle Fälth
    Oct 11, 2018 @ 08:24

    Fräck!

    Reply

  3. Johan Söderström
    Oct 12, 2018 @ 09:28

    Som sagt; Kul projekt!

    Jag har sedan slutet på sommaren en Xp33 som ju har en del likheter i storlek och layout. Min input på layouten på Celesten efter ca 10 dagars skärgårdssegling i Xpn på 1-2 personer blir;
    -Intressant idé med piedestalen för instrument mm. Bör kanske vara vridbar?
    -Bra med brytblock med avlastare för att kunna vara flexibel med winschar mm.
    -Xpn har fockwinscharna längre fram. Tror att det finns för och nackdelar med båda. Celestens placering känns bättre för solo vid handstyrning. En reversibel winsch (funkar de i praktiken?) skulle sitta fint i kombination med korsskotning.
    -Xpn har svirvel för storen för om skenan, vilket jag tror är bra vid shorthand då det går att samla det mesta trimmet i främre delen av sittbrunnen. Hur är resonemnaget kring att sätta den akterom skenan på Celesten?
    -Jag är inte riktigt nöjd med arrangemanget för att flytta skotvagnen på min Xp. Vilken lösning tänker ni för Celesten?
    -Jag leker med tanken på ett mindre fast peke för att underlätta landstigning och för att kunna fästa stege i. Celestens fasta peke ser på siksserna lite smalt ut för att vara ”stegvänligt”. Finns mer tankar kring detta?

    Reply

    • Torbjörn Hurtig
      Oct 14, 2018 @ 11:59

      Plottern som sitter i piedestalen ska gå att vrida från så att man kan se den när man sitter och styr. Svirveln till storen akter om skenan eller för om har vi diskuterat mycket fram och tillbaka och vi kom till slut fram till att vi vill ha den akter om skenan då vi tror att det är bättre när man seglar shorthand och rorsman behöver ha koll på storen i slag och gippar. Focksskotskenan kommer att sitta på tvären på rufftaket för att få till en snäv skotvinkel utan att behöva använda ett inhal. Det blir alltså en tamp med utväxling på rufftaket för att justera skotpunkten i höjdled och en för att justera vagnen inåt. Vad gäller bredden på peket så kan jag hålla med om att det är något smalt längst fram och vi hade från början en variant där det fasta peket gick ut över det utskjutbara men vi tyckte att det såg för klumpigt ut.

      Reply

  4. Patrik Andersson
    Oct 13, 2018 @ 19:59

    Rent spontant känns det som en avancerad och trasslig däckslayout och då talar vi inte om former utan för mycket rep.
    Men det kanske bara är jag som tycker att “less is more”.

    Reply

    • Torbjörn Hurtig
      Oct 14, 2018 @ 12:01

      Tycker också att “less is more” men jag vet inte vad jag skulle kunna förenkla, har du några konkreta tips om vad du tycker jag har krånglat till?

      Reply

      • Patrik Andersson
        Oct 14, 2018 @ 15:39

        Egentligen bagateller med linor i kors.
        Tycker nog att Codetackline och kutterfocktackline kan kvitta och görs enklare med folding padye och snappschackel.
        Sen tror jag sittbrunnspiedestalen kommer fånga storskotet i gippen o ch mest vara ivägen även om jag förstår tanken bakom.
        I övrigt älskar jag båten och tillsammans med Diva34 det mest spännande som hänt i den svenska varvsbranchen på många år, men det beror nog på att jag är svag för lätta båtar som ändå går att semestra i.

        Reply

        • Torbjörn Hurtig
          Oct 14, 2018 @ 15:58

          Tack för synpunkter och roligt att du gillar den. Linorna korsar varandra men i CAD-ritningen så ska de ej ligga på varandra. Tackline för kutterfock och Code0 behövs eftersom vi använder fallås och behöver kunna sträcka upp ordentligt, Piedestalen är lite av ett experiment men det kanske kan vara värt vissa nackdelar för att kunna se och använda plottern på ett bra sätt, för båtar med ratt är ju det normalt enklare.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 14, 2018 @ 16:05

      Vill man ha samma funktioner som en Class 40 eller IMOCA så får man nog räkna med att det blir några linor att hantera :-)

      Det man skulle kunna klura på är att skippa avlastare för fall som har lås + kanske ha release framme vid masten för segel som man ändå tar ner där. Sedan öär det väl så att man måste prova och kanske vara beredd på att ändra de saker som inte funkar?

      Reply

      • Torbjörn Hurtig
        Oct 14, 2018 @ 16:29

        Jag gillar att ha lite att greja med när man seglar :-) och visst är det så att man kanske får ändra något när man har testat i verkligheten. Allt är ju inte heller helt spikat det kan bli ändringar när man börjar placera ut grejorna på däck.

        Reply

      • Fredrik Rydin
        Oct 14, 2018 @ 18:02

        Jag har inbyggt fallås till min cutterfock med fallet draget till fallavlastare i sittbrunnen och releaselina framme vid masten. Varje gång jag hissat har jag dock gjort det vid masten så till nästa säsong flyttar jag fram även fallet så att jag har allt där.

        Reply

  5. Tomas Maldonis
    Oct 13, 2018 @ 20:10

    eget projekt?

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 13, 2018 @ 20:30

      Alltiett 35 + 5år yrkesmässigt Comfortbåtar.
      Älskar verkligen att klura ut enkla, snygga och användarvänliga lösningar.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.