The Volvo High Traffic Density Report
Following the collision between Vestas 11th Hour Racing and a non-racing vessel in the final stages of the leg into Hong Kong, the organisers of the Volvo Ocean Race (VOR) commissioned an independent report into ocean racing at night in areas of high vessel traffic density – the Volvo High Traffic Density Report.
The report is not required to investigate the collision incident but is intended to draw on the experiences from recent editions of the VOR to establish what steps race organisers may consider to mitigate risk in areas of high traffic density in the future.
Jag tycker den hÀr typen av utvÀrderingar Àr extremt lÀrorika. Det Àr i skarpa situationer man kan dra lÀrdomar, för att minska risken att det hÀnder igen. Jag rekommenderar alla som seglar pÄ havet att lÀsa rapporten.
Det jag tycker mig se, Àr att mÄnga av problemen frÄn nÀr Vestas seglare upp pÄ en ö i förra upplaga finns kvar:
– Man verkar ha lite dĂ„lig ordning pĂ„ nav/utrustning? Man skall inte behöva ha AIS som inte funkar pĂ„ grund av dĂ„liga sladdar eller kopplingar (ffa inte nĂ€r det Ă€r en komponent i MOB-rutinen). Eller dĂ€r det saknas en bra display som tydligt visar vad som sker. Eller att radar-typen inte motsvarar seglarnas behov. Eller att man saknar licens för att köra radaroverlay pĂ„ sina laptops?
– Tidsschemat Ă€r pressat och allt Ă€r âmore on the edgeâ. Seglarna upplever inte att man briefas ordentligt innan varje ben. Detta var ju en av huvudfrĂ„gorna förra gĂ„ngen!
– Det flaggas ocksĂ„ för att seglarna Ă€r mer oerfarna denna gĂ„ng. Formatet med kort tid före race sparar ju pengar, men det lĂ„ter som att nĂ„gra av teamen inte riktigt Ă€r redo nĂ€r racet startar. Detta skall vĂ€l inte vara nĂ„gon issue nĂ€r man kommer till Kina, men det lĂ„ter som att de mer seniora teamen hanterar dessa frĂ„gor pĂ„ ett annat sĂ€tt.
Vad innebÀr detta för oss?
PÄ att-göralistan har jag skrivit:
– gĂ„ igenom AIS-funktionalitet och kollisionsvarning med alla som sköter nav.
– hitta rutiner för utkik i de lĂ€gen man seglar med segel som skymmer sikten.
Nov 15, 2018 @ 12:02
Bra lÀsning! För min egen del blir det Ànnu tydligare att vi motionsseglare ofta slirar med sÀkerheten. Inför nÀsta nattsegling rekommenderas förutom utkik, AIS, bra lanternor med reserver, plus lÀttillgÀngliga starka ficklampor:
Pannlampa – vattentĂ€t med flashfunktion. BĂ€rs av varje person ombord, gĂ€rna pĂ„ huvudet i mörkret. Har den rött mörkerljus Ă€r den dessutom vĂ€ldigt anvĂ€ndbar.
MOB – göra slag i saken och trĂ€na!
Bland alla förslag pÄ förbÀttringar i rapporten ska det bli sÀrskilt intressant att se hur anvÀndandet av FLIR-kameror utvecklas. Och att unga OS-seglare som sÀkert Àr grymma förare behöver mer trÀning och kunskap om bÄten inför FCATWR 2021-22.