Skip to content

9 Comments

  1. Anders Nyberg
    Mar 15, 2019 @ 08:55

    Kanonkul projekt! Härligt att någon vill satsa på att bygga sig en sådan här båt i Sverige med inhemsk expertis. Lite väl smal för min smak men det blir fina linjer.
    Kan någon förklara varför man bygger skrovet i två halvor när man använder modernast möjliga teknik för injiceringsprocessen? Borde ju spara vikt och arbete att slippa slipa och remsa ihop halvorna?

    Reply

    • Daniel Gustafsson
      Mar 15, 2019 @ 09:19

      Bra fundering – vi har diskuterat saken mycket under produktionens inledning. Skrovet byggdes i två halvor för att till 100% säkra vakuumintegriteten vilket är viktigt för ett perfekt laminat. Skrovhalvorna har därefter injicerats ihop tillsammans med hela balksystemet så “viktförlusten” har minimerats.

      Reply

  2. Johan Söderström
    Mar 15, 2019 @ 19:18

    Vilket roligt projekt, det blir kul att henne på sjön. Intressant med tanken att en jättefock ger bäst avvägning mellan hanterbarhet och prestanda, Bernt Lindqvists resonemang är att storseglet är lättare att reglera och därmed bör focken hållas liten.

    Jag lutar åt Peters linje, även om båten blir lätt blir det tungt att hantera med liten besättning. Jag tänker att en korsning mellan Shogun (ståhöjd, komfort för två, sänkköl, peke) och Tarac (rorkult och “allt inom räckhåll i sitbrunn) skulle hamna mitt i min sweetspot (möjligen att priset skulle sätta stopp…).

    Håller tummarna för att teamet lyckas med Shogun och att det kanske ynglar av sig.

    Reply

  3. Hasse
    Mar 15, 2019 @ 21:25

    Så. Djävla. Ball!

    Reply

  4. Andreas
    Mar 15, 2019 @ 22:36

    Cool
    Hur är den jämfört med swan 50?

    Reply

  5. John Shannahan
    Mar 16, 2019 @ 12:42

    Very cool, Hakon and when will she be launched. I would come over from Annapolis to check her out.

    Reply

  6. srsseglaren
    Mar 17, 2019 @ 08:37

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.