Smögen Poker Run | eftersnack
Ni som känner mig vet att jag är en ganska progressiv kille, som gillar nya upplevelser, happenings, event och rent allmänt att prova nya upplägg för att se vad som funkar.
I görligaste mån försöker jag undvika att bli en sur medelålders man som är emot allt som inte är som det var förr.
Förra helgens händelse under Hermanö framställdes som ett storbråkk mellan seglare och måtorbåtsförare, och det är klart att allt blir roligare om man framställer det så. På samma sätt som att alla cyklister och bilistare hatar varandra i trafiken.
Så jag tänkte det var läge att komma vidare i debatten.
Här är min take.
Arrangörens ansvar
Jag har ju varit mer och arrangerat olika typer av event, både informellt som glad seglare men även lite mer organiserat, som till exempel i M32 Cup.
Vad som blir tydligt är att man i dessa sammanhang snabbt får många intressenter som måste manageras. Det är deltagare, publik, sponsorer, media, nåringsidkare, hamnar, städer, myndigheter och andra som påverkas av arrangemanget. Och jag måste hålla alla dessa rimöigt happy för att jag både skall kunna genomföra mitt event på ett bra sätt, och kunna komma tillbaka nästa år.
En stor del i detta handlar om kommunikation.
När vi körde M32 Cup inne i Göteborgs hamn tror jag det var 9 olika instanser representerade på de möten vi hade om placering, tidsschema och säkerhet. Det var hamnen, polisen, länsstyrelsen, Styrsö-bolaget, Stena och ett antal andra. Och vi lyckades hitta ett upplägg som gjorde alla nöjda. Och vi stod i kontinuerlig kontakt under hela eventet.
Och just säkerhet är något som står överst på allas prioriteringslista. Man kan inte segla snabba katamaraner mitt i stan (eller köra racerbåt i trånga farleder) utan att ha en tydlig idé om hur man gör det på ett säkert sätt. Och vad som händer när det inte går som det var tänkt.
Smögen Poker Run kunde i god tid samlat alla alla aktörer för att koordinera färdväg och tidsplan. Man hade enkelt kunna unvika trånga farleder där man visste att man inte kunde köra fort flera deltagare har också förespåkat en bana väster om Hermanö för att kunna köra fort utan att störa andra). Man hade kunna ge sina förare tydliga instruktioner om vad som gäller på sjön, och förklarat vikten för arrangemanget att man inte ställer till det.
Att arrangera event av det här slaget kräver att man tar ansvar.
Att man kommunicerar med berörda parter.
Att man svarar när media ringer.
Inget av detta har Smögen Poker Run klarat av.
Uppenbart finns det ett intresse för eventet, och jag är säker på att det går att göra på ett bra sätt. Men nuvarande arrangör och de samarbetspartners som finns behöver ta sig en funderare på hur man gör detta. Eller
Sjövett
Jag passerar varje dag en av Sveriges absolut sämsta korsningar. Den mellan Vasa- och Viktoriagatan i Göteborgs centrum. Det är två rejält trafikerade gator som möts, och rakt genom denna kosning har man lagt en gångbana och en cykelpassage. Dessutom så är det spårvagnar åt tre av fyra håll. Så det är inte ovanligt att bilar från 4 håll, spårvagnar, busssar, cyklister, elscootrar och gående skall samsas på en väldigt liten yta.
Men genom att sänka farten, vara tydlig, skapa ögonkontakt och ta det lite lugnt så löser det sig alltid. När jag kör bil så har jag förståelse för att det tar lite tid för en familj med småbarn att ta sig över, eller att det inte är läge att hävda min rätt mot cyklister på cykelpassagen.
Men skulle någon komma i sin Audi Q7 och klämma hela korsningen i full fart, runda en barnvagn med en halvmeter, och skrämma alla andra – för att sedan hävda att man hade full koll på sitt fordon – så är det ganska säkert att man åker dit för vårslöshet i trafik
Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.
Skrivningarna till sjöss är liknande:
Den som brister i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka döms, om inte oaktsamheten är ringa, för vårdslöshet i sjötrafik till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.
Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter.
Regel 6 – Säker fart.
Varje fartyg skall alltid framföras med säker fart, så anpassad att det kan vidta lämplig och effektiv åtgärd för att undvika kollision och kan stoppas upp inom en distans avpassad efter rådande omständigheter och förhållanden.
Här var det också ganska uppenbart att de som var yrkesförare, som på RIBen ovan, faktiskt visste vad som gällde.
Då blir det ju bara mer uppenbart att det är pajaskonster att köra på det sätt vi ser i filmen.
Och det har polis, kustbevakning och jurister bekräftat på olika sätt efter att de sett filmen.
Vad händer nu?
För mig är det ganska enkelt. Vill Smögen Poker Run ha ett seriöst event så tar man proaktivt tag i saken och börjar koordinera med övriga parter nu. Om lösningen är att köra en annan helg, utanför Hermanö eller något annat lägger jag mig inte i.
Man funderar också på hur man kan säkerställa att deltagarna följer lagar och regler. Troligtvis handlar det om några få meningar vid anmälan och bra information på förarmötet.
Det är inte raketvetenskap.
Peter Gustafsson
Aug 19, 2019 @ 08:31
Jag måste åter igen lyfta på hatten Peter, över ditt verbala och tydliga sätt att informera hur man kan göra vissa saker bättre.
Jag är ingen kappseglare, men tycker om att segla med vänner och familjen på båt.
Tycker även om att se dessa Ribb båtar förflytta sig på vatten men gärna med lite marginal för att slippa när-kontakt som lätt kan ställa till det.
Jag ser inget annat än att Smögen Poker Run arrangörerna gör om sitt upplägg till nästa år för att Vi alla skall kunna ha kul på havet.
Tips.
Ring Peter (blur) Gustafsson om van man skall tänka på. Mannen med erfarenhet finns.
Om det är så snabba segelbåtar eller motorbåtar som skall förflytta sig.
Människan tycker om farter och upplevelser.
Seglar folket, glömma är Tjörn Runt 2009.
Inte riktigt sjömanskap där heller.
När vissa grejer händer i liver måste Vi se det som utveckling.
Hoppas på ett gott möte på havet från alla aktörer.
Peter
Fredrik
Aug 19, 2019 @ 11:00
Väl skrivet!
Läser din blogg men kommenterar sällan/aldrig men detta var så bra skrivet och konstruktivt ”inlägg i debatten” att jag inte kunde låta bli. 👍🙂
Peter Gustafsson
Aug 19, 2019 @ 13:34
Åter igen.
Kloka ord och ett sätt som man hoppas alla båt ägare känner sig välkomna på havet.
Ingen är fel fri och strular det så kan man bara göra om och bättre.
tänk motorbåtar och M32 ihop.
fart drar publik.
P
Pelle Pedersen
Aug 19, 2019 @ 13:54
Undrar vilken “Peter Gustafsson” detta är?
Peter Gustafsson
Aug 19, 2019 @ 14:08
Den andre :-)
Pelle Pedersen
Aug 19, 2019 @ 14:30
Aha!! Det hade jag inte koll på!
Christer Helin
Aug 19, 2019 @ 14:37
Bra skrivet! Hoppas att några som körde eller var med och arrangerade Smögen Poker Run 2019 läser och begrundar och tar till sig budskapet.
Jag är med och arrangerar racerbåttävlingar sanktionerade av Svenska Racerbåtförbundet, SVERA, och då kommunicerar vi alltid med alla berörda parter och lägger aldrig tävlingsbanor i trånga passager. Riktiga racerbåtförare beter sig sjömannamässigt och tar hänsyn till andra på sjön.
Peter Gustafsson
Aug 19, 2019 @ 15:10
Japp.
Sverige är stort..:)
Joachim Keim
Aug 19, 2019 @ 17:15
Bra!
Lars
Aug 19, 2019 @ 17:44
Konstruktivt. Däremot är det väl inte så enkelt att bara byta helg för eventet. Oavsett om det är andra event planerade eller inte bör man väl göra ett lika grundligt förarbete. Det är ju inte bara Hermanö Runt som håller till i Hermanö ränna….
Peter Gustafsson
Aug 19, 2019 @ 17:50
Det var väl mest att Smögen Poker Run tidigare körts 2:a helgen i augusti, och att det då a) varit färre semesterfirare och b) inte krockat med Hermanö Runt.
Det finns säkert många bra alternativ, men detta har bevisligen funkat rimligt bra historiskt.
André
Aug 20, 2019 @ 10:37
Frågan är väl om det finns något intresse hos ansvariga och deltagare när det berör Smögen Poker Run att arbeta proaktivt och ta tag i saker “nu”?
Arrangören har ju tydligt inte visat stort intresse för någon dialog med andra parter eller att uttala sig i media. Och delar av det som sagts har dementerats av berörda parter som exempelvis Sotenäs kommun.
Rörande ett Smögen Poker Run nästa år… …om inget tydligt ansvarstagande hos berörda myndigheter tas så kan det betyda att arrangören tillåts stå fast vid sin uppfattning att han inte gjort något fel. Något som alltså kan komma att bekräftas av berörda myndigheter om man inte agerar med någon rättslig påföljd. Vilket då ger arrangören av Smögen Poker Run (eller någon annan) full möjlighet att utföra ett arrangemang likvärdigt med det som ägde rum i år om man inte behövt ta något straffrättsligt ansvar.
Men vi får väl hoppas på att det inte blir en sådan “utveckling” efter de erfarenheter som nu gjorts…
Marcus Sylvin
Aug 21, 2019 @ 11:59
Bra skrivet, men ska man ha ha bra diskussion kring detta så bör man vara neutral.
Jag anser att de är viktigt att båda arrangörerna sätter sig ner seglare som motorbåts människor för att diskutera säkerhet och sjömanskap. Där 2 tävlingar hålls på gemensam arena.
Pajkastning som säger att den andra ska vara den ansvariga funkar inte, de blir en längre väg att gå för att nå målet.
Dock tråkigt med macho typer som inte visar respekt oberoende färdmedel, men alltid välkomnade med de som framgår med bra exempel som vi ser på bilden ovan.
Peter Gustafsson
Aug 21, 2019 @ 22:43
Nej, jag tycker inte att detta är en fråga om ”both sides”.
Hermanö Runt har varit välarrangerat under lång tid. Man är sanktionerade av SSF, har koll på formalian och har genomfört racet under många år utan problem. Man har i det här fallet också gjort vad man har kunnat för att få tag på arrangören av Smögen Poker Run för att synka. Utan framgång, och med få-ordiga SMS som svar.
Detta skall ställas mot ett informellt arr där inte ens SVT Nyheter kan få tag på en ansvarig.
Det är inte pajkastning att kräva att arrangörer tar sitt ansvar.
Magnus Sjögren
Aug 21, 2019 @ 22:32
Bra skrivet Peter!, särskilt liknelsen med Q7an i trafiken och hur det skulle uppfattas. Tycker själv att det är en låg nivå när det diskuteras huruvida det var ok att köra som de gjorde eller inte. Borde vara en icke fråga, galet tycker jag. Bra att lyfta diskussionen ett snäpp för att vi alla skall få perspektiv, vilket du just gjorde.
Hans Helgesson
Aug 22, 2019 @ 09:51
Något som inte kommit fram i debatten är att Poker Run inte är en hastighetstävling med motorbåtar utan en träff där man transportkör båtarna mellan olika stationer där man drar ett spelkort.
http://www.pokerrunstockholm.se/about/
Motorbåtarna hade alltså inget tävlingsmoment som hindrade dem från att slå av på farten när de mötte de KAPPSEGLANDE båtarna.
Jag har inget emot motorbåtstävlingar, tvärt om. Men vid det här tillfället så brast omdömet rejält hos en del av motorbåtsförarna.
André
Aug 25, 2019 @ 15:04
Det var tydligen så att en del deltagare i Smögen Poker Run var ute efter att slå ett rekord till Käringön. Vittnen på Käringön hörde hur deltagare skröt med hur man slagit rekordet.
Så nog fans det en tydlig avsikt med de höga farter vissa av motorbåtarna framfördes med…
Peter Gustafsson
Sep 3, 2019 @ 15:37
Återkoppling från På Kryss:
Peter Gustafsson
Feb 25, 2020 @ 07:57
Nu ligger eventen på samma datum igen:
Peter Gustafsson
Aug 8, 2020 @ 22:12
För alla som forfarande tycker att Poker Runs bland andra båtar är en jättebra ide… en person död i Finland idag.