Skip to content

20 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Oct 6, 2019 @ 08:39

    Helt galet! Så olika koncept. Två saker sticker ut; hur olika dom ser på vindmotstånd och skrovets funktion vid lyft/landning.
    Vinnare????????

    Reply

  2. Patrik Måneskiöld
    Oct 6, 2019 @ 10:50

    Det som sticker ut mest är väl Luna Rossas torpeder med minivingar. Det ser ut som de hängt på gamla IACC-tyngder som stödhjul. Sedan hoppas jag att Ineos skrov är långsamt så vi slipper se fler sådana.

    Reply

  3. Per
    Oct 6, 2019 @ 19:01

    Av dessa tycker jag Prada ser konstigast ut med “långkölen”. Vad kan vara syftet med den för denna typ av båt?

    Reply

    • Anders H
      Oct 8, 2019 @ 08:29

      På flygplan kan en sådan form ge viss lyftkraft, kan vara det man önskar/hoppas på.

      Reply

  4. Pelle Pedersen
    Oct 7, 2019 @ 09:48

    Spontant ser ETNZ´s foils mer “rätt ut”! Men vad vet jag…
    Helt övertygad om att MYCKET på alla båtarna kommer att bytas ut längs vägen!

    Reply

    • Pelle Lindell
      Oct 7, 2019 @ 10:57

      Bärplanen är väl entyp och lika på alla båtarna?

      Reply

      • Fabian Tillig
        Oct 7, 2019 @ 11:30

        Trodde det var bara armarna som är entyp?

        Reply

        • Per Lindell
          Oct 7, 2019 @ 13:10

          Kan vara så….

          Reply

    • KareL
      Oct 7, 2019 @ 17:32

      Mycket är entyp strikt entyp såsom
      Masten, foilsarmarna förutom bakersta delen av profilen, hydraul och mekanik för armarna. Placering av mast, förstag, foilmekanism inom några få mm samt största delen av seglens mått. Skrovformen är ganska fri och foilsen styrs av en boxregel .

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 8, 2019 @ 07:49

        KåreL, bra info! När du säger placering av foilmekanisnen; sidled? längsled? I förhållande till masten?
        Bakersta delen på foilsen; kan man ha olika kordlängder på folisen?

        Reply

        • KareL
          Oct 8, 2019 @ 08:43

          Foilmekanismens olika fästpunkter får endast flyttas +-2-3mm i sid- och höjdled men jag tror att de får flyttas några decimeter i längsled. Mast och förstag får flyttas +-10mm i längs- och höjdled. Foilsarmarna får inte röras men man får spackla och klä dem med fairings, så det verkar inte finnas någon begränsning på kordlängden.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Oct 8, 2019 @ 09:15

            Tackar Kåre! Flytta fästpunkter; i förhållande till vad?

          • KareL
            Oct 8, 2019 @ 10:54

            Centrumlinjen, konstruktionvattenlinjen och akterspegelns mätpunkt.

          • Pelle Pedersen
            Oct 8, 2019 @ 11:46

            Tackar!

  5. Peter Gustafsson
    Oct 8, 2019 @ 10:57

    Här finns lite bra jämförelser mellan båtarna.

    Reply

  6. Sam V
    Oct 8, 2019 @ 20:10

    Roligast är att de ser så olika ut trots CFD och enorma resurser. Nästa generation kommer säkerligen bli mer enhetlig men nu är det vidöppet. Ser mycket fram emot Cagliari.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 9, 2019 @ 07:22

      +1

      Reply

  7. Peter
    Oct 9, 2019 @ 12:38

    jag tycker att det är mer spännande med olika design.

    Reply

  8. srsseglaren
    Jan 26, 2020 @ 20:15

    NZ 72 Newly splashed: TE KĀHU
    https://www.youtube.com/watch?v=9p88rGgTf7U

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.