Close
Skip to content

6 Comments

  1. Claes Nettelbladt
    Nov 3, 2019 @ 23:48

    På 80-talet genomkörde jag en rad enklare säkerhetsgenomgångar. Då körde jag pyroteknik, brandsläckare, flytvästar, flotte etc. Särskilt minns jag ett pass på Skandic i Gävle. Allt funkade tills jag skulle köra hem. Det visade sig då, att det krävs omfattande specialkunskap för att kunna packa ihop en flotte, som blåsts upp. Att få ur all gas är otroligt svårt. Så en sexmansflotte blir ”stor”! På den tiden körde jag Volvo 480 och i den gick den halvuppblåsta flotten inte in. Så den fick bindas ihop på en EU-pall och skickas hem med lastbil. Då inträffade mitt andra misstag. Jag hade angett min hemadress. Och när flotten kom dit var den självklart fortfarande för stor för min bil. Slutligen blev den dock ompackad genom att packningsföretaget kom och hämtade den med sin skåpbil…

    Reply

  2. Anders Nyberg
    Nov 4, 2019 @ 08:49

    Gick grundkursen 2010 och refresh 2018, inte för att jag måste utan för att jag ville få de erfarenheter som dessa kurser ger. Absolut viktigast var bassängövningen inklusive livflotten. Att få prova på detta under delvis realistiska förhållanden är en upplevelse som är omöjlig att få på annat sätt förrän man står själv inför ett skarpt läge. Att då veta vad det handlar om kan vara livsavgörande känner i alla fall jag. Att flotte inte längre är krav på svenska kappseglingar är inget argument för att ta bort momentet för kursen, många har ju livflotte ombord ändå…

    Vad gäller pyro ser jag inte vitsen med att förenkla och ta bort delar av detta. Även om röda och vita handbloss kan ersättas av batteridrivna så ser jag dessa mer som ett komplement, de traditionella lyser trots allt betydlgt starkare om än under kort tid. Jag tänker fortsätta med de pyrotekniska prylarna, vad som sedan kan komma att användas får avgöras av situationen, kanske en Odeoflare eller liknande räcker just då?

    Att enbart öva brandsläckning med filt på docka tar väl bort det kanske viktigaste lärdomen, att veta hur man hanterar en brandsläckare i praktiken. Brandfilten är givetvis också bra att kunna hantera men kanske mer för hemmet än för båten?

    Om begränsningarna skulle införas för att spara några hundralappar på kurskostnaden så faller hela idén med kursen, åtminstone för mig.

    Vad gäller kursen i övrigt har jag ju enbart erfarenhet från Käringön men det bestående intrycket där var att teoridelarna var väldigt influerade av fartygssäkerhet, fanns väl knappt något praktikfall eller “lessens learned” från fritidsbåtssidan. Tänker då i första hand på vad som framfördes på lektionerna, inte kurslitteraturen. Kanske hanteras denna del bättre på Bosön?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 4, 2019 @ 20:22

      När jag gick på Käringön 2014 (?) hade vi en extremt bra debrief på de incidenter som skett under de 5 år som gått + lassons learned (Rambler, finsk skeppare på ÅFOR, tysk tjej som ramlade från masten i södra Östersjön och ett case från UK där skepparen ramlade i från fördäck).

      Det var då Sten Edholm som höll detta, men jag antar att man ganska enkelt skulle kunna samla dessa case via SHF.

      Lärdomen var också ganska enkel: det var alltid skepparen som ramlade i, för att han skulle hjälpa till i situationer som besättningen inte klarade. Efter det stannar jag helst kvar i brunn när jag ser dessa situationer närma sig :-)

      Reply

      • Johan
        Nov 5, 2019 @ 11:38

        Jag har gått samma kurs men i Stockholm (2013?). Jag håller med om att exemplen som Sten Edholm tog upp och diskussionerna efteråt var väldigt bra. Det blev väldigt konkret. Men det var inte bara Stens del som var bra utan hela kursen var väldigt givande och intressant.

        Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 9, 2019 @ 14:01

    Nu är kurstillfällen inbokade på Bosön

    Datum har valts då dels det fanns fler än fyra intresserade elever och dels där Bosön kunde erbjuda lokal och pool enligt vårt önskemål
    Det innebär att vi planerar att genomföra två kurser :
    · 15 -16 februari Anmälan senast 2020-01-09 kl 1600
    · 28 – 29 mars Anmälan senast 2020-02-22 kl 1600

    Läs mer och anmäl er via länkar till idrottonline.se på denna sidan
    https://www.seasafety.se/utbildningforedragexaminering/sakerhetskurser-for-havskappseglare

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jan 8, 2020 @ 20:48

    Nu är även sjukvårdskurs enlig WS krav inplanerad till 19 april på Bosön

    Läs mer om kursen här;
    https://www.seasafety.se/utbildningforedragexaminering/sakerhetskurser-for-havskappseglare/offshore-medical-training

    Anmälan sker här via, idrottonline på denna länk
    https://educationwebregistration.idrottonline.se/home/index/1353586

    Ni som bokat in er på säkerhetskurs enligt WS krav under 2020, erbjuds 500 kr rabatt på sjukvårdskursen, förutsatt att ni anger ert fakturanummer vid bokning.

    PS 1
    För de som inte bokat in säkerhetskursen ännu.
    14 anmälda till februari.
    2 anmälda till mars. Behövs fler om vi ska genomföra den!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.