Spirit of Garm IV
Det finns många kul projekt ute i landet. Vad sägs om det här?
Tack till Oscar Egerö för text & bilder.
I en plåthall strax öster om Oxelösund skapas i skrivande stund en hyllning till svensk kappseglingshistoria.
Där byggs en replika av Garm IV sedermera omdöpt till San Toy. Hon var för 120 år sen den hottaste lådan av alla i norra Europa. Hon sopade banan i Kristiania, Göteborg, Köpenhamn, Kiel och Stockholm. Vann över kejserliga skonaren Meteor. Vann William-Olssons utmaning om att vara snabbast Visby-Dalarö t.o.r. En segling som för övrigt inspirerade till Visbyseglingen och som nu heter Gotland Runt.
Att segla ikapp med nöjesbåtar var sedan 1890-talet på stark frammarsch. Båtklubbar bildades över hela landet och regattor anordnades högt och lågt. För karriär, affärerna och den sociala statusen var det fördelaktigt att vara med i den här nya företeelsen. Experimenterandet var djärvt, båtarna gick från att vara ”planka på högkant” till att kallas skumslevar. Det provades med fenkölar och centerbord, dubbla roder och sk. Dubbelbåtar. Bråkandet kring olika mätregler och handikappsystem var helt i klart i nivå med dagens diskussioner och debattklimat. Men störst, lättast, plattast och snabbast var GarmIV.
De som känner till Ester och den makalösa renoveringen skall veta att Garm är en dubbelt så stor båt sett till vikt och segelyta. Båda är ritade av en av den tidens mest djärva yachtkonstruktörer Gunnar Mellgren. Det är alltså denna magnifika racer som nu återuppstår i lätt moderniserad skepnad.
Lång vattenlinje vid krängning är det som gäller. Då, när det begav sig så hade man ingen eller kanske en del av cirkelradie som köl och roderprofiler vilket gav skräckartade upplevelser vid riktigt höga farter. En god vindby på slören och vips så försvann all styrförmåga!
Skrovformen i ändskeppen påminner inte så lite om de senaste rönen inom extrem-racing, helt plan i aktern och mycket bärig i fören för att åka på vattnet istället för igenom.
Precis som originalet så byggs hon så lätt som möjligt, utan skrupler, och utan att göra anspråk på att vara ett museiföremål. Rundlimmade spant klädda med ribbor av gran, epoxi, matta och faner ger ett styvt skrov med ett par tons lägre vikt än originalets 2-4mm plåt.
Skrovets mått är 18.5x4m, med ett största djup av 70cm. Till det kommer en bulbförsedd fenköl på nästan tre meter i finplåt från järnverket samt ett roder av senaste snitt.
Storbommen, inte mer än 12 meter lång.
Rundhulten byggs av profilfrästa ribbor, kolfiber och epoxi med stor viktbesparing kontra förlagan. Alla beslag till både rigg och däck ”smider” man fram av epoxi och kolfiber.
Ett segelställ som består av stor 125m2, toppsegel 45m2, regattafock 75m2 dvs 240 m2 samt spinnaker på 235 m2, en totalvikt på 10 ton, köl + bulb 6 ton ger ett hyfsat förhållande segelyta/vikt/ballastprocent.
När hon väl är sjösatt och har alla klutarna uppe så lär det bli en mycket spektakulär syn på regattor runt om i Nordeuropa.
Projektet går att följa på FB som ”Spirit of Garm IV”
2020-02-16 Oscar Egerö.
Classe
Feb 19, 2020 @ 13:43
Wow säger man bara, vilket projekt. Det kommer gå undan med denna vackra segelbåt:)
Pelle Fälth
Feb 20, 2020 @ 11:54
Superkul! Mellgrens båtar är värda all uppmärksamhet de kan få. Mer sånt här.
LilleBror Rylander
Feb 20, 2020 @ 12:33
Det är i Oxelösund det händer 😜👍❤️
Pelle Pedersen
Feb 20, 2020 @ 12:48
Kul detalj att man i artikeln uppger skrovlängd i fot och “totallängd” i meter!! :)
Stefan Kolmodin
Feb 21, 2020 @ 10:03
Förutom fribordshöjden och bredden så är det mycket likt dagens racers och kolla coden på det galna peket! Tar nog en stund att lära sig maxa denna båten givet rigg/segel-config men jösses vad den lär dra iväg när de hittar sweet spot. Mellgren är en hjälte :-)