Säkerhetskrav vs deltagande
Att arrangera kappsegling är inte enkelt.
Man behöver ha koll på vem man vänder sig till och hur man hittar en bra balans mellan de som har höga ambitioner och de som är nya i sporten, eller seglar av andra anledningar än resultat.
Och det blir aldrig så tydligt som när det gäller regler av olika slag. Det kan vara mätregler och andra krav på utrusting. Eller krav på licens och andra faktorer som skall vara uppfyllda av skeppare och besättning. Och aldrig blir detta lika tydligt som när det gäller säkerhet.
World Sailings olika kommittéer vill så klart bidra till en säkrare sport (och känna att man gör nytta)… men man kanske funderar mer på Rambler 88 och Fastnet Race än på en SunFast 3600 på Göteborg Open Sea Race?
På samma sätt så vill SHF vara drivande inom shorthandedsegling… men där fokus ligger mer på de ambitiösa projekt som vill ta sig till VM på Malta i oktober, än på far och dotter som vill prova på doublehandedsegling på 2star?
Här är SHFs senaste annonsering:
Säkerhetsutbildning – snart lika självklart som AIS!
När shorthandedtävlingar blir mer etablerade och mer lika de kommande VM och OS formaten för Shorthanded Mixed krävs att vi tar säkerheten på större allvar. För de som avser segla på internationell nivå ställs alltid krav på uppfyllnad av de för shorthanded specifika kraven på kompetens och certifikat som stipuleras i OSR-CAT2/3/4. Där kan nämnas specifikt kravet att en eller bägge besättningsmedlemmarna har genomgått och erhållit certifikat från WS Säkerhetskurs och i visa fall WS sjukvårdskurs.
Svenska Seglarförbundets Tekniska Kommittée har föreslagit för SSF Styrelse att förbundet från 2021 inte längre ska acceptera att stora tävlingar undantar kompetenskraven som finns i World Sailing OSR-CAT2/3/4 från 2021, varför det förhoppningsvis snart blir obligatoriskt för deltagare att ha dessa certifikat.
För säsongen 2021 ser SHF att kravet på genomgångna kurser för svenska seglare kommer gälla för shorthandedseglare som deltar i kappseglingar som nyttjar World Sailings säkerhetsregerverk på åtminstone dessa regattor:
Raymarine 2Star
Sandhamn Open Hav
Gotland Runt
Kieler Woche
Göteborg Open sea race
Fastnet Race
Rolex Middle Sea Race
…
För säsongen 2020 är kravet i kraft redan för Kieler Woche och för VM i Offshore Shorthanded Mixed på Malta.
I bägge dessa instanser, men också på klubbnivå, så kommer en för hög ambition att gå ut över deltagarantalet. Det är inte konstigt, och vi har sett ett antal kappseglingar där vanliga seglare tröttnat när fokus flyttats till de mest ambitiösa teamen.
Samtidigt ser vi att seglingar som jobbar hårt på att hålla nere kraven (ofta i konflikt med officiella instanser) attraherar allt fler.
Jag tycker man måste fråga sig vilket problem vi vill lösa? Att det sker för många olyckor på havet, och att krav på AIS, flotte eller säkerhetskurser kommer att ge meningsfulla resultat (= färre allvarliga olyckor).
Eller att vi behöver ha en så låg tröskel som det bara går för att locka nya seglare till de olika disciplinerna (utan att risken blir avasevärt högre).
Jag tar säkerhet på största allvar, och ser definitivt vitsen med säkerhetskurserna. Men jag vet också att olika aktörer har olika incitament som inte alltid är i linje med breddseglingen.
Jag ser två problem, som jag tycker att vi bör diskutera.
Först, vad hade varit en vettig säkerhetsnivå för de race som inte riktigt kvalar in för att vara Cat 3? Gotland Runt är ett tufft race som är “mitt-i-prick” för Cat 3 (även om jag inte riktigt ser vitsen med ännu högre krav).
Men för Göteborg Open Sea eller 2star så kommer för höga krav att halvera deltagarsiffrorna. Redan idag stannar bra lokala besättningar hemma för att kostnaden att vara med blir för hög.
Sedan, vad vill vi att våra förbund skall ägna sig åt? Skall SSF och SHF fokusera på 10 ambitiösa ORCi-team och 5 skarpa doublehanded-team som vill åka till Malta eller OS?
Eller är deras roll att ta ansvar för att vi får en bredd och nyrekryterar till sporten?
Eller ligger det ansvaret på mig och no-crew?
Jonas Falk
Feb 21, 2020 @ 08:33
För oss som kör 2-3 race per år är det redan på tok för mycket krav. Orkar inte lista alla medlemskap, certifikat och prylar… Gotland runt tycker jag är tillräckligt avancerat för att ha höga krav, dock bör det ju gälla samma för FC och SH. Jag tror faktiskt att de som kör SH är bättre förberedda än delar av besättningarna på FC båtar…
Men det finns en stor möjlighet att öka kunnandet och därmed säkerheten utan att införa en massa nya krav. Det finns en massa kunskap som är rätt svår att hitta och förstå. Så genom att sprida denna på bloggar, event, på kappseglingar, etc skulle man nå långt tror jag. På 2star för ett antal år sedan var det alltid en riktigt bra meteorolog som noga och begripligt gick igenom väderläget. På prisutdelningen ett halvår senare gick samma person igenom samma prognos, hur det blev i verkligheten och hur de bästa seglarna hanterat detta. Ett annat exempel är Jimmys ”nybörjarkurs ” för kappsegling hos Gran för ett par år sedan. Suveränt ordnat och fullsatt. När ni på Blur delade med er av er mob övning, etc. Så fler liknande initiativ och färre krav!
PS. Säk.kursen är väldigt bra och alla som seglar borde gå den. Av fri vilja…
LilleBror Rylander
Feb 21, 2020 @ 09:13
Ser ut som 2020 blir sista året för mig på R2star…
Fredrik B
Feb 21, 2020 @ 13:02
Ja, vad skall man säga. Säkerhet är viktigt, men by the end of the day så är det skepparn som har callet.
Näe, det känns som om ngn inom SHF//SSF har tagit på sig bror duktigs lite för stora kostym, JT?!
Resultatet lär inte vänta på sig… Minskat deltagande. Trist.
Seglarvännen
Fredrik Birgersson
Feb 21, 2020 @ 13:45
Självklart är säkerhet viktigt. Och jag tycker Peter är spot on. Framförallt citatet från regelboken att man tävlar på eget ansvar. Gotland runt 2019 är väl ett väldigt bra exempel på att den delen fungerar rätt bra. En av de tuffaste Gotland runt på väldigt länge. Visst det hände en del olyckor men de flesta som hade någon typ av osäkerhet bröt faktiskt (var en av dem). Segling är ibland en farlig sport och vi kan aldrig som deltagare lita på säkerhetsorganisationen fullt ut utan måste ta eget ansvar. Vore väldigt olyckligt om skärpta regler leder till ett minskat antal deltagare. Sen som jag inledde innebär ju inte det att man inte bör gå kurser för sin egen skull för att säkerheten är viktig.
Carin Sjölander
Feb 21, 2020 @ 11:37
Som tidigare tävlingsledare för GOR och kappseglare så har jag lite funderingar kring säkerhet.
Säkerhet är ju en självklarhet för oss alla. Vi har säkerhetsbälte på i bilen och vi skyddar oss med lösenkoder o hemlarm.
När det gäller kappsegling så är ju deltagartrenden vikande som Peter skriver. Orsakerna är så klart många och ekonomin är så klart en del. Att hålla en båt i kappseglingsstatus är en dyr affär. Sponsorerna är få och för de som har familj så finns det fler som har åsikter om vad som skall prioriteras.
Tillbaka till säkerhetskraven på kappseglingar och då främst de som kräver minst kat 3 och är DH och/eller havskappsegling. Istället för att kräva säkerhetskurser så kunde man dela in seglarna i olika kategorier, typ professionell och amatör. De som då kallas profesionella har säkerhetskurser och har kappseglat diverse race, båten är klassad för ändamålet etc. Amatör är de utan säkerhetskurs, mindre med kappseglingserfarenhet samt båten kanske inte har all utrustning som krävs enl kat 3 men det mesta.
Utifrån detta så kan tävlingsledningen avgöra vilka som får gå ut o tävla om nu vädret verkar bli hårt och krävande. Eller ställa in kappseglingen.
Tävlingsledningen bör vara minst lika delaktig i att ta sitt säkerhetsansvar och inte lämna över det till deltagarna och genom att det då finns profesionell o amatör så kan man starta racet men samtidigt se till att kunna säkra att de med mindre erfarenhet inte går ut om det varslas hårt väder.
När det gäller längre kappseglingar som ÅFOR så är det svårare att prognostisera vädret och då gäller ju andra krav som full kat3 inkl AIS o säkerhetskurs.
Jag har inte hela lösningen här men det kan oxå vara ett sätt att hantera krav kontra lätthet att delta och därmed öka antalet anmälda.
Hur ser ni andra på detta och kan vi som seglare komma med förslag på lösningar till SSF?
Peter Gustafsson
Feb 21, 2020 @ 12:08
Jag tycker inte att det är en bra idé när tävlingsledningen tar på sig mer ansvar.
Reglerna är mycket tydliga, och just denna fråga har fått en alldeles egen regel:
4 BESLUT ATT KAPPSEGLA
En båt ansvarar själv för sitt beslut att delta
i en kappsegling eller att fortsätta kappsegla.
Men många arrangörer vill ordna en 100% säker kappsegling, och ha ryggen fri oavsett vad som händer. Man är ofta oerfarna, och det var länge sedan man kappseglade själva, så man lutar sig lätt mot lite tuffare krav än nödvändigt. Inte för att det gör skillnad för seglarna, utan för att kunna peka på att man i alla fall gjort allt som krävs och lite till.
Jag har själv bytt tävlingsledning en gång på Big Boat då man krävde ett visst antal stora säkerhetsbåtar på vattnet. Och vi har fått mycket kritik för att vi inte kräver en kategori enligt Special Regulations. Men där jag har stått på mig i att det inte är nödvändigt – och varit beredd att ta skit för det.
Men i de flesta fall vinner den “officiella linjen” och kraven ökar år från år.
Jag tror inte vi behöver nya regler eller konstruktioner, utan använda de vi redan har på ett mer förnuftigt sätt (där vi ser mer till seglarnas perspektiv).
Det funkar fint i Auckland, Cowes, Kapstaden och Newport – och borde funka bra hemma i Sverige också.
PS. Det funkade väl alldeles utmärkt när ni sköt upp starten för ett par år sedan i samråd med skepparna?
PPS. Jag tycker också uppdelningen mellan “proffs” och “amatörer” är olycklig. Jag seglar mycket hellre med någon som aldrig har kappseglat men gjort 1000-tals distans solo i hårt väder, än en jolleseglare som gick säkerhetskurs förra veckan :-) Det signalerar också en tröskel mellan de som är “inne i sporten” och de som vi måste locka till oss. Jag vet precis hur det känns när man får det där mailet från en tävlingsledare som mellan raderna signalerar att “du borde nog inte vara med” :-(
Johan Tuvstedt
Feb 21, 2020 @ 14:04
Notera att det i dagsläget är SSF TKs förslag till SSF styrelse att ta ställning till.
– Och att det gäller de race som väljer att använda sig av WS-OSR.
Personligen tror jag alla seglare välkomnar att detta faktiskt dryftas öppet och tydligt. Så det inte kommer som en blixt från klar himmel när man står i begrepp att starta en kappsegling.
Inte heller i närområdet verkar detta vara entydigt. I Tyskland i Baltic 500 finns undantaget kvar men i Kieler Woche finns inget undantag från OSR CAT3. I Polen är hela shorthandedserien klassad under undantagslöst Cat3 eller Cat2(De längsta racen).
Att detta aktualiseras just nu är givetvis kopplat till VM i Offshore Shorthanded Mixed, där all information hittills pekat på en ren CAT2 tävling och än strängare krav på kompetens och aktualitet av certifikat. Vi inväntar en fullständig NoR med ytterligare förtydliganden under februari.
Peter Gustafsson
Feb 21, 2020 @ 15:19
Fast SHF är ändå klassförbund och förväntas representera seglarna i dessa frågor, både hos ORC (med bra submissions), World Sailing och hos SSF?
Att Cat 2/3 successivt har skruvats upp, samtidigt som Cat 4 är oanvändbar, är det som skapat problemet för lokala breddseglingar i hanterbara förhållanden. det har varit en issue under många år, och löses inte genom att tvinga in race i en Cat 3 och kräva mer saker.
Jag har inte svårt att förstå dem som talar om att OS-klasser blir extremt smala (Finnjolle, samtidigt som klasser som World Sailing inte bryr sig om frodas (OK-jolle).
Eftersom doublehanded har varit en fantastisk breddaktivitet i Skandinavien (till stora delar vid sidan om en officiell struktur), så är det sjukt viktigt att man nu inte, i största välmening, förstör denna disciplin. 99.5% av oss skall inte åka till VM eller OS :-)
Jag tror det hade varit bra SHF informerade om resultatet av GoDouble! och andra aktiviteter – hur ser tankarna ut framåt?
LilleBror Rylander
Feb 21, 2020 @ 16:07
Hej Johan Jag ska inte segla VM utan seglar SRS, vi bör skilja på att aktivt segla VM och OS och breddkappsegling, – på handikapp, frågeställningen är om det är förenligt att blanda topp och breddkappsegling med samma regler. Många av länderna Du hänvisar till är sent komna till havskappsegling och då är det säkert lättare att fastställa regler o riktlinjer. Såg på Orc EM vilka resurser våra vänner från runt Östersjön mfl. visade upp fokuserade enbart på tävlingsmomentet.
Johan Tuvstedt
Feb 21, 2020 @ 16:53
SHF gör allt SHF kan för att hålla våra medlemmar och andra seglare informerade om vad som händer hos arrangörer, SSF, ORC och WS. Givetvis kan allt göras bättre. Deltagarna som var anmälda till GoDouble! har fått ta del av de gemensamma anteckningarna och tillåtits komma med synpunkter på desamma. Inom kort kommer samtliga SHF medlemmar få en recap av det och hur shorthanded ranking och shorthanded mixed cup kommer funka under 2020.
Peter Gustafsson
Feb 21, 2020 @ 17:18
Jag är ju inte medlem, så jag får inte denna info :-)
Jag tycker också att det hade känts modernt att denna typ av information (som ju påverkar många fler seglare än era medlemmar) fanns publikt tillgänglig.
Jag ser en tydlig fara i att vi, precis som i resten av vår sport, får två tydliga grupperingar; 1% som SSF och förbund anser vara “riktig sport” och så breddseglingen som får hitta egna sätt att bedriva segling. Och där privata initiativ som det no-crew, jag eller andra gör ersätter det som klubbar, förbund eller distrikt inte orkar göra.
Vi har debatterat detta tidigare (då SHF inte kunde bestämma sig för om man ville vara klassförbund i ORC eller representera alla som seglade SRS på havet). Nu har vi samma frågeställning igen; skall ni hantera den handfull besättningar som vill till OS, eller skall ni vara ett förbund för alla som seglar shorthanded?
Detta måste bli tydligt. Annars riskerar vi att skrämma bort de eldsjälar som skapat den shorthandedmiljö vi har idag.
Peter
Feb 28, 2020 @ 13:40
Då blir det ju direkt en fråga om SRS bör hanteras av klassförbund eller av TK? Jag vill minnas att TK Vill hantera SRS och då är ju SHF inte med i den diskussionen.
Jag skulle vilja se att ORC och SRS hanteras av SHF men då blir det en del andra frågor i kölvatten….
Magnus W
Feb 21, 2020 @ 16:08
Håller helt med Peter. Särskilt när det gäller det egna ansvaret för deltagande och fullföljandet av en segling.
OM det skall till tuffare säkerhetskrav bör det föregås av en analys av de olyckor eller tillbud som förekommit och orsakerna till dem. Sen kan man rikta förbättringen mot orsakerna. Inte sitta på kammaren och killgissa att en säkerhetskurs är effektivaste åtgärden.
Fredrik Wallenberg
Feb 21, 2020 @ 16:50
Jag tycker det är både tråkigt och fel att alla talar om uppskruvade krav. På såväl Gotland Runt som R2S har kraven skruvats ned under de senaste fem åren. Den största förändringen är att krav på flotte tagits bort, men även andra mindre förändringar har gjorts (två ankare med “kätting” etc.). Själv har jag länge tyckt att det som skulle öka säkerheten mest är inte krav på prylar utan bättre träning.
Att kräva att minst en i besättningen har gått säkerhetskursen känns mer än rimligt (huruvida det blir en eller båda för en DH besättning är väl inte helt klart). Med tanke på hur mycket det kostar att kappsegla generellt, tycker jag personligen att det är lite fel att lägga fokus på kostnaden. Däremot är det naturligtvis ett logistiskt problem för många. Att Peter tog sig upp till Stockholm 2015 för att ta kursen inför Fastnet är ju inte ett exempel på en “breddlösning”.
Som sagt, jag tycker kravet är rimligt men det kommer att krävas bredare utbud av kurstillfällen.
Peter Gustafsson
Feb 21, 2020 @ 17:04
Nu är ju ingen av oss representativa för bredden i vår sport. Vi kommer att köpa allt som krävs, och gladeligen gå alla kurser. Och när vi sätter reglerna så tycker vi de känns rimliga.
Men det problem vi får, är att efter Gotland Runt och 2star finns INGEN ordentlig segling på havet. Vare sig seglare eller arrangörer står i kö för att köra dessa race. Och här är jag övertygad om att man måste tänka nerifrån och upp.
Och vi har idag INGET problem med att säkerheten är för dålig, eller att vi har för många olyckor i dessa race! Snarare har vi sett ett fantastiskt omdöme hos seglarna de senaste åren, senast nu på ÅF Offshore Race. Och en massiv utbildningsinsats hade inte gjort någon större skillnad. Mer än färre nya båtar på banan.
Frågan är då vad som är viktigast 2020 för att vi skall ha en livskraftig doublehanded- och havskappsegling i Sverige om 5-10 å?
Anders Svensson
Feb 23, 2020 @ 00:16
Fredrik – Du skriver inget om varför du tycket det är rimligt med en säkerhetskurs. Vad är det du vill adressera med en kurs och är kurser det enda sättet att uppnå det?
Simple Sailor
Feb 21, 2020 @ 17:43
Helt seriöst, varför krångla till det för alla glada amatörer. Det är ju rätt ironiskt att ta bort kravet på livflotte och vara fine med det, men sen kräva dessa säkerhetskurser för SH seglare..
Ni som tycker det är en bra idé att införa krav på dessa kurser för SH i alla stora race borde fråga er precis det Peter skriver här ovan, är jag verkligen representativ för bredden? Troligen inte och därmed kanske ni borde försöka se till att tänka lite mer framgent och inse hur det kommer döda SH segling för många glada amatörer. Det är dem som i slutändan är de som ens ger de som vill satsa på VM/OS chansen att ens segla dessa race, då de aldrig funnits utan de glada amatörer som utgör bredden. Shorthanded är ju rätt tufft i sig så de som ställer upp i SH race brukar oftast vara rätt rutinerade och väl förberedda, de vet vad de ger sig in på! Annars kan vi ju även införa krav på förarbevis eller kustskepparexamen så man verkligen är säker på att folk ens kan framföra båten…
Please just keep it simple….
Jan-Olof Nilsson
Feb 22, 2020 @ 00:45
För Öckerö Shorthanded race del så får man fundera på om kraven kommer gälla även vår tävling så får vi överväga att utföra den utan SSF regi. Men vi får se vad som händer. I år kör vi som vanligt och anmälan öppnar 1 april. Förra året fylldes racet på 24 timmar så häng på låset😉.
Tor Hove
Feb 22, 2020 @ 18:49
Spot on Peter
Målet burde være at flest mulig har glede av seiling. Da må vi ikke gjøre det for komplisert/kostbart.
Det er ikke det samme som at man ikke er opptatt av sikkerhet. Men sikkerhet er mer enn formaliteter. Kunnskap og rutiner er minst like viktig som sertifikater og utstyr.
KareL
Feb 23, 2020 @ 08:55
Säkerhet är självklart viktigt och en öppen diskussion om säkerhet på olika forum ser jag som en viktig del i att höja säkerheten. Utbildning och utrustning är självklart bra men alltför fyrkantiga regler och ökade kostnader riskerar att döda den populära SH klassen.
AIS är bra, men det finns gratis appar och billigare GPS trackers som skulle kunna ersätta AIS-kravet i många kappseglingar.
VHF-kravet kan diskuteras nu när flertalet av telefonerna har blivit vattentåliga och täckningen har blivit mycket bättre.
Nödblossen kunde ersättas med ledlampor.
PLB och Epirb är inget krav, men kan vara rekommenderat.
Utbildning är bra men jag tro inte att kravet är rätt väg att gå.
Bra sjömanskap och att vara mentalt förberedd för olika situationer är A och O.
Rikard I
Feb 23, 2020 @ 11:34
Peter G sammanfattar mycket väl hur vi står vid vägskäl för vart vi vill med seglingen som helhet och shorthand i synnerhet. Det vore tråkigt om De starka privata krafter som gjort breddseglingen så mycket gott, får fler pålagor och inte färre. Erfarenheten talar även för att vi har en mycket god nivå map säkerheten med tanke på utfallet från alla havskappseglingar som genomförts i Sverige senaste decenniumen. Regeln som Peter refererar till har ex.vis används på ett föredömligt sätt av alla inblandade i förra två årens Gotland runt dvs gott sjömanskap. Samma gäller för S2S/Östersjömaran.
Goda exempel är bl.a. KSSS som har förenklat hanteringen av CAT3 i enlighet med OSR syfte och gjort rimliga avsteg i och med att tävlingen genomförs i kustnära förhållanden. Allt för att ge fler möjlighet att delta och inte skrämma bort seglare pga att de inte vet alla paragrafers tolkning vid inspektioner.
Sedan är jag personligen orolig för att shorthand blir elitisk styrd av OS endast och då förlorar dragningskraften som den har idag med NoCrew et al. Det vore en enorm förlust för både SSF och seglingen i stort om det skull ske.
Johan Tuvstedt
Feb 23, 2020 @ 18:04
Superkul att det här blev en så livaktig och bred tråd! Jag ser mycket fram emot att ta dialogen vidare, helst inom Svenska Havskappseglingsförbundets ordinarie arbete där vi välkomnar alla synpunkter. Vi har ingen annan agenda än våra medlemmars!
Svenska Havskappseglingsförbundet har en uttalad inriktning att vara en medlemsorganisation för alla som seglar på havet i vid bemärkelse oavsett mätregel eller plats. Vi har medlemmar och styrelseledamöter som representerar shorthanded så väl som fullcrew-segling, ORCi, SRS och IRC.
Vi arbetar brett med informations och kunskapsspridning genom våra vinterseminarier och workshopar samt vinnlägger oss om att ha bra kontakter, källor och dialoger med Svenska Seglarförbundet, ORC och World Sailing. Vi ordnar ägarmöten på Ostkusten där vi arbetar för att ta in ägarnas intressen och inriktningar för framförallt kappseglingsrelateade aktiviteter.
Vi försöker se till och tar aktiv del i ordnandet av aktiviteter på vattnet tillsammans med större och mindre arrangörsklubbar.
SHFs ursprung är som klassförbund för det som idag är ORC men vi samlar idag medlemmar från alla mätregler. Vi har startat en shorthandedsektion med fokus att hjälpa till och organisera de shorthandedseglare som är intresserade. Vi genomförde 2019 en ranking av Shorthanded Mixed seglare på ostkusten och på västkusten.
Havskappseglingsförbundet arbetar arbetar förebyggande för att seglare ska få tillgång till information från våra internationella och beslutande organ, SSF, World Sailing och ORC
SHF kanaliserar våra medlemmars gemensamma synpunkter och för talan gentemot SSF
SHF arbetar tätt med arrangörer för att skapa bra evenemang
Inställningen från SHFs medlemmar har historiskt varit att det är bra att segla enligt samma regler och inriktningar som det görs internationellt. Vi har hittills upplevt att vi arbetat tillsammans med den befintliga och livaktiga shorthandedcommunityn men denna dialog är lite av ett tecken på att det inte upplevs så på vissa fronter.
Vi i SHFs styrelse tar till oss att vi behöver bli bättre på att fånga dessa seglares och initiativtagares erfarenheter.
– Rörande informationsspridningen som sker i första hand till våra medlemmar som betalar lite mindre än vad två öl på bryggan brukar kosta för sitt medlemskap så tar vi till oss att vi framigent ska sprida informationen bredare. Vår policy hittills och även framåt är att de som deltagit aktivt i ett möte ska kunna kika igenom anteckningarna innan de blir tillgängliga för alla medlemmar och eventuellt publika.
/Bror duktig
Jimmy
Feb 25, 2020 @ 09:22
Johan, du skriver: “vi har hittills upplevt att vi arbetat tillsammans med den befintliga och livaktiga shorthandedcommunityn”, på vilket sätt har ni gjort detta? Det största shorthandedcomunmunityt i Sverige har SHF mig veterligen inte samarbetat med. Jag har varken sett några förfrågningar, pollar eller någon som helst dialog med seglarna i communityt angående frågeställningen ovan. Enda gången jag har fått frågan om huruvida detta med rekommendationen om krav på säkerhetskursen är en bra idé var på SSF TK-årsmöte där jag var en av de som röstade mot förslaget. Dock var det en majoritet som röstade för i TK. Det tråkiga i kråksången är att majoriteten av de som sitter i TK kappseglar inte själva (och definitivt inte shorthanded) så de kan ju knappast anses föra seglarnas talan i denna typ av frågor.
Sen undrar jag, vilket problem är det SHF försöker lösa med att rekommendera dessa skallkrav? Hur många olyckor i svensk havskappseglings historia (för det är segling i Sverige vi pratar om här och inte Fastnet eller Sydney to Hobart) har vi haft där säkerhetskursen skulle ha gjort en betydande skillnad?
Johan Tuvstedt
Feb 28, 2020 @ 10:22
– Jimmy, tack för att du informerar mig och därigenom SHF om att vi varit dåliga på att dela och även ta in input från Sveriges livskraftigaste shorthandedcommunity. Givetvis borde vi gjort det tidigare!
SHFs ansats kring vårt shorthandedinitiativ baserar sig naturligtvis på att vi tagit emot massa info kring kommande VM och OS i Offshore Shorthanded Mixed och vi har därigenom blivit präglade den vägen i vårt arbete och kommunikation. SHF vill givetvis ta del av alla aktiva shorthandedseglares input via No-Crew på bättre sätt äv vi gjort hittills när enbart delar av vår information och initiativ delats med den facebookgruppen.
På samma sätt hoppas jag snart kunna lägga en poll för att få bra input till hur vi ska vikta respektive inkludera skeppare, co skippers, team och evenemang i den shorthandedranking vi hoppas kunna sätta upp.
SHF hoppas vara en naturlig del i informations och kunskapsspridningen kring shorthandedsegling oavsett om det gäller breddkappsegling på klubbnivå eller uttagningar till OS i Offshore Shorthanded Mixed 2020. Vi inser också att det är en bit kvar till vi har allas förtroende.
Anders Svensson
Feb 29, 2020 @ 14:15
Johan – Vill ni ta del av åsikterna i communityn eller vill ni vara en del av communityn?
För mig är detta en avseevärd skillnad på vad ni vill göra.
Vill ni inte vara en del av det utan köra ert eget parallella spår är det ju bara till att profetera på andras arbete. Skaffa era egna följare istället.
Vill ni vara en del av det kan det vara värt att börja fundera på vilken roll ett förbund egentligen har i en tid då intressegrupper, fenomen, rörelser inte är längre beroende av ett förbund för att uppstå och få ett moment.
Det är helt j-la tokigt att en liten elitistisk grupp skall föra talan för för en majoritet som ni inte ens har som följare/medlemmar och som inte ser er som några ledare.
Rikard I
Feb 29, 2020 @ 22:12
Snälla – det leder ju ingenvart med att polarisera. Förbundet har sin roll att spela för seglingen, och exempel som no-crew har sin naturliga niche som jag tycker kompletterar. Jag stöttar båda verksamheterna för att jag tycker om att tävla i segling och hoppas att fler tar tillfället att segla mer. Att tävla om likes är väl inte riktigt tillämpbart här eller hur?
LilleBror Rylander
Feb 23, 2020 @ 21:08
👍 LilleBror 😇😂🤩
Seglaren
Feb 29, 2020 @ 00:26
Bara en liten reflektion… vad gör att många lägger ner många kronor för att få någon tusendel lägre SRS-tal med det blir för dyrt med säkerhetskurs eller säkerhetsutrustning?
Kan ju erkänna att det är roligare med lite leksaker man kan pillar på?
Peter Gustafsson
Mar 1, 2020 @ 20:55
För mig ligger den principiella skillnaden i tvånget.
Jag lägger jättegärna tid och pengar på säkerhet, men i väldigt många sammanhang så är seglarna själva bra på att göra bedömningar kring vad som behövs och inte. Först när det inte funkar så bör man gå till rekommendationer och regler. Vi hade samma debatt kring den svenska “flytvästregeln”, som inte heller löste ett reellt problem.
På samma sätt så tycker jag inte att man i samhället i stort behöver ha lagar och regler för sådant som inte är problem.
Visst skulle hjälmtvång, reflexväst och nykterhetskrav även på fotgängare vara bra, och spara många liv, men vi tycker inte det är rimligt att lagstifta om det :-)
Seglaren
Mar 1, 2020 @ 22:09
Det besvarar tyvärr inte frågan att vi hellre lägger ner mycket pengar på annat än säkerhet men förväntar oss hjälp utifrån när det skiter sig… det finns ju en anledning till att vissa försäkringar är obligatoriska…
Just hur utrustade vi ger oss ut på havet kan skiljer en hel (även utan kappsegling). Diskussionen kring förarbevis visar också en hel del.
Peter Gustafsson
Mar 1, 2020 @ 22:51
Nu är ju inte “hjälp utifrån” något jättestort problem vid kappsegling, utan vi har under ett antal får konstaterat att säkerheten är god, och att seglarna generellt har mycket gott omdöme när det kommer till dessa frågor.
Att driva ett kappseglingsprojekt, också shorthanded, tar mycket tid och kostar mycket pengar.
Förutom båt, segel och sådant som skall till för att man skall kunna segla fort, så skall jag ha mätbrev (kanske med mätman och båtlyft), licenser, klubbmedlemskap, vara medlem i SHF (?), anmälningsavgifter, VHF-licenser, ompackning av uppblåsbara västar, nya raketer, … och senaste åren har AIS-sändare och annat tillkommit.
Kostnaden gör redan idag att folk väljer bort dessa race.
För vi ser vi ju att samma båtar gärna seglar andra race där kraven är lägre.
Så när man inför nya krav och lite svepande menar att “säkerhet gott kan få kosta” så måste man nog vara beredd att ta konsekvensen av det: att vi samtidigt höjer ribban för att utöva vår sport.
De finns säkert de som tycker att en 100% säker sport med noll deltagare är ett det optimala :-)
Det är därför jag hade velat få till en debatt kring vad som är RÄTT säkerhetsnivå på dessa race. För svaret är inte alltid att mer säkerhet är bättre. I alla fall inte om vi vill ha båtar på startlinjen.
Seglaren
Mar 2, 2020 @ 18:52
Kan bara håller med om att säkerhetsnivå behöver bara lagom. Jag håller även med om att det upplevs att det krävs mycket pengar och tröskeln att för glada amatörer blir högt. Förutom ett fåtal tävlingar är dock säkerhetskraven låg på gränsen till obefintligt.