Celeste 34 Sport | deck layout
After test sailing the new Celeste 34 Sport last weekend, I’ve decided to summarize in two articles. One on deck layout and systems (this) and one on sail plan and performance (coming soon).

Naturally, it’s easier to design and build a boat with just one purpose, and a specific sailor in mind, instead of being a compromise no matter how you use it.
The Celeste is the brainchild of Torbjörn Hurtig (owner) and Gabriel Heyman (designer). Torbjörn wanted the same sailing joy and shorthanded ease that he got in his J/80. But in a slightly bigger package; a sporty 34-footer with gennaker, water ballast, and systems to make solo sailing easy.
Similar thinking got me to the J/111, so it has been fun following the build.
One thing that struck me during the build was Torbjörns attention to details. Especially on deck, both in general layout as well as specification and position of every component.
And after sailing the boat, it’s clear that it works beautifully.

It’s a wide boat for its size, especially aft. Almost looks like a french open-style boat? The cockpit is huge, and it’s easy to move around.

The helmsman kan either sit well aft if he has a main trimmer in front or move all the way up to the winch when alone. It’s easy to run both jib, code and the gennaker sheet to this windward winch, which is perfect when you’re shorthanded. All winches are Pontos Grinder (now Karver) of the same type we use on Blur.
Trimming to leeward is great, as you’re positioned outward, behind the winch instead of inboard. This makes it comfortable to make small adjustments looking at the sail, and I can see that this is a favorite position in light air under autopilot.
The jury is still out on the black “nav console” with plotter, compass, and autopilot controller? Usually seen on 100-footers, it makes sense to grab on to when it gets wild and a great place to put the plotter. But for many, it destroys a clean and minimalist look. I understand both camps…
On the todo-list are proper footrests for the helmsman and main trimmer. My recommendation was to make them bigger, like the bars seen on Melges 40 or Fast 40+, as you will be spending many hours heeled over 😃

Jib sheet. As the cabin is rather narrow there are two low profile tracks with adjustments in/out and up/down. The sheet goes back through a block with a locking mechanism (unlocks by its own weight) as well as a turning sheave to redirect the sheet to windward. It’s also possible to go directly from the fairlead to the cabin top winch.

A very clean foredeck. The jib is on a Bartel under deck furler, the inner jib is on a Karver KMH2 internal halyard lock and KF1 furler with 3:1 tackline. This runs below deck back to the cabin-top clutches. Same setup for the code with a 3:1 tackline at the end of the fixed sprit. The extendable sprit is aligned on the starboard side, with both tackline and sprit outhaul running to the cabin-top clutches.
Note the two recesses where sprit and control lines run. No risk of water down below.

All the thought that was put into this deck layout really pays off.
It makes the boat say to sail, and that will result i earlier sail changes and active trimming.
Well done!
May 17, 2020 @ 18:20
Vad är tanken med den inre focken? Min erfarenhet är att rullen framför stör oerhört mycket.
May 17, 2020 @ 18:47
Det är en hårdvindsfock, mer om det i nästa artikel.
Vill jag ha rullfock, och man inte bär den när det börjar blåsa 12-13 m/s så byter man inte detta segel solo. Enda alternativet då är att ha ett rev i focken, och då slutar ju rullen att funka. Detta är ju ett alternativt som gör det enkelt, men så klart man prutar lite på prestanda.
Hur kör du?
May 17, 2020 @ 23:21
Såklart även om den ser stor ut för att vara en hårdvindsfock. När är tanken att man ska växla över till den?
Med en fock utan rev. 😃 Men jag är ju sådan där skärgårdsseglare på ostkusten som håller mig i hamn är det blåser för mycket. Men det funkar till ca 12m/s i skärgården med skotpunkten långt bak och mycket tvist i toppen.
May 17, 2020 @ 22:52
Fotstödsfrågan är intressant för mig. Min Xp33har liknande sittbrunnslayout, men med ett par fotstöd som funkar ok, men när det blir stökigt och/eller långa bogar har jag svårt att ta spjärn ordentligt. Det finns ju lite olika varianter, Melges 40an har långa fasta stänger (snubbelrisk?), Sunfast 3600 har rejäla fasta fotplattor (synd att pajja en ren sittbrunn), Diva 34 SC och Sunfast 3300 har fällbara rörfotstöd (är de bekväma längre stunder?). Som vanligt med båtar får en välja hur en vill kompromissa.
Ni som seglat båtar med liknande sittbrunn, rorkultoch fotstöd, vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?
May 18, 2020 @ 09:23
Gillar nedgångstrappan…
Cool båt. Focken håller jag med Peter, detta är en bra variant när man är ensamt och behöver inte de sista %. Och det känns alltid lite “fransk offshore”, vilket ju är coolt. Är man minst två och har wireförstag tycker jag dock att segelbyte borde vara det som gäller…
//Fabian
May 18, 2020 @ 09:28
Lite tveksamt med nedsänkt storskotstravare, tycker jag dock. Blir mycket rep o skit där…
//Fabian
May 18, 2020 @ 09:29
Det finns inga bilder från interiören :-)
Har man wireförstag (eller rod) så tycker jag “soft hanks” + rev är grejen. Jag hade samma tanke som Torbjörn, men kunde inte få sträckning på en inre fock utan att installera ett fallås och samma lösning i däck. Så då blev det en “allroundfock” med rev i stället. Funkar mycket bra, och med ett rev i focken + två i storen så kryssar man helt ok i 15 m/s.
May 18, 2020 @ 10:00
Klarar man sig med ett försegel + rev är det ju bäst. Bara att man inte kan rulla när det är revat. Är ju inget större problem förutom när man skulle vilja köra gennaker samtidigt. Tycker det är så mycket enklare att gippar när det sitter en inrullat fock på förstaget. Men det är kanske jag som är lite vek :). Jag seglar för mycket på genuabåtar, så det är byta iaf ;).
När behöver ni reva focken?
//Fabian
May 18, 2020 @ 10:49
Här är Solo mellan broarna 2014.
Med ett rev i både stor och fock: sweetspot i 8-9 (byig vind) och helt ok i 11.
Så i samma läge när vi går till J3.5 med full besättning.
Känslan efter att ha seglat Celesten så tänker jag att den lilla focken blir bra när det blåser 10 m/s eller mer. Men då har man ju lite mer stabilitet + vattenballast jämfört med J/111.
May 20, 2020 @ 20:36
Torbjörn, gratulerar till en riktigt fin båt!
Celeste 34 Sport | sail plan - BLUR
May 28, 2020 @ 09:00
[…] is the second article after our test sail a couple of weeks ago. Part one covered deck layout and systems and this time we’ll focus on sail plan and […]
Jun 16, 2020 @ 03:15
Hello:
Beautiful boat
How did you fix the fuller for staysail ?
Thanks
Airton