Skip to content

12 Comments

  1. Skoglund
    May 17, 2020 @ 18:20

    Vad är tanken med den inre focken? Min erfarenhet är att rullen framför stör oerhört mycket.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 17, 2020 @ 18:47

      Det är en hårdvindsfock, mer om det i nästa artikel.

      Vill jag ha rullfock, och man inte bär den när det börjar blåsa 12-13 m/s så byter man inte detta segel solo. Enda alternativet då är att ha ett rev i focken, och då slutar ju rullen att funka. Detta är ju ett alternativt som gör det enkelt, men så klart man prutar lite på prestanda.

      Hur kör du?

      Reply

      • Skoglund Peter
        May 17, 2020 @ 23:21

        Såklart även om den ser stor ut för att vara en hårdvindsfock. När är tanken att man ska växla över till den?
        Med en fock utan rev. 😃 Men jag är ju sådan där skärgårdsseglare på ostkusten som håller mig i hamn är det blåser för mycket. Men det funkar till ca 12m/s i skärgården med skotpunkten långt bak och mycket tvist i toppen.

        Reply

  2. Johan Söderström
    May 17, 2020 @ 22:52

    Fotstödsfrågan är intressant för mig. Min Xp33har liknande sittbrunnslayout, men med ett par fotstöd som funkar ok, men när det blir stökigt och/eller långa bogar har jag svårt att ta spjärn ordentligt. Det finns ju lite olika varianter, Melges 40an har långa fasta stänger (snubbelrisk?), Sunfast 3600 har rejäla fasta fotplattor (synd att pajja en ren sittbrunn), Diva 34 SC och Sunfast 3300 har fällbara rörfotstöd (är de bekväma längre stunder?). Som vanligt med båtar får en välja hur en vill kompromissa.

    Ni som seglat båtar med liknande sittbrunn, rorkultoch fotstöd, vad har ni för erfarenheter och rekommendationer?

    Reply

  3. Fabian Tillig
    May 18, 2020 @ 09:23

    Gillar nedgångstrappan…

    Cool båt. Focken håller jag med Peter, detta är en bra variant när man är ensamt och behöver inte de sista %. Och det känns alltid lite “fransk offshore”, vilket ju är coolt. Är man minst två och har wireförstag tycker jag dock att segelbyte borde vara det som gäller…

    //Fabian

    Reply

    • Fabian Tillig
      May 18, 2020 @ 09:28

      Lite tveksamt med nedsänkt storskotstravare, tycker jag dock. Blir mycket rep o skit där…

      //Fabian

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2020 @ 09:29

      Det finns inga bilder från interiören :-)

      Har man wireförstag (eller rod) så tycker jag “soft hanks” + rev är grejen. Jag hade samma tanke som Torbjörn, men kunde inte få sträckning på en inre fock utan att installera ett fallås och samma lösning i däck. Så då blev det en “allroundfock” med rev i stället. Funkar mycket bra, och med ett rev i focken + två i storen så kryssar man helt ok i 15 m/s.

      Reply

      • Fabian Tillig
        May 18, 2020 @ 10:00

        Klarar man sig med ett försegel + rev är det ju bäst. Bara att man inte kan rulla när det är revat. Är ju inget större problem förutom när man skulle vilja köra gennaker samtidigt. Tycker det är så mycket enklare att gippar när det sitter en inrullat fock på förstaget. Men det är kanske jag som är lite vek :). Jag seglar för mycket på genuabåtar, så det är byta iaf ;).

        När behöver ni reva focken?

        //Fabian

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 18, 2020 @ 10:49

        Här är Solo mellan broarna 2014.

        Med ett rev i både stor och fock: sweetspot i 8-9 (byig vind) och helt ok i 11.
        Så i samma läge när vi går till J3.5 med full besättning.

        Känslan efter att ha seglat Celesten så tänker jag att den lilla focken blir bra när det blåser 10 m/s eller mer. Men då har man ju lite mer stabilitet + vattenballast jämfört med J/111.

        Reply

  4. Bosse F
    May 20, 2020 @ 20:36

    Torbjörn, gratulerar till en riktigt fin båt!

    Reply

  5. Celeste 34 Sport | sail plan - BLUR
    May 28, 2020 @ 09:00

    […] is the second article after our test sail a couple of weeks ago. Part one covered deck layout and systems and this time we’ll focus on sail plan and […]

    Reply

  6. Airton Schneider
    Jun 16, 2020 @ 03:15

    Hello:
    Beautiful boat
    How did you fix the fuller for staysail ?
    Thanks
    Airton

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.