Close
Skip to content

11 Comments

  1. Jonas C
    May 28, 2020 @ 12:38

    Riktigt snyggt bygge! Vet man vad vikten hamnade på?

    Reply

    • Torbjörn Hurtig
      May 28, 2020 @ 13:37

      Som så många andra projekt blev det försenat, dyrare och tyngre! :) Båten väger ca 3,5 ton med rigg vilket är lite mer än vi hoppats på men båten verkar ändå ha de egenskaperna vi siktade på och det är fortfarande en lätt båt i denna storlek med en fungerande inredning.

      Reply

      • Johan Söderström
        May 29, 2020 @ 10:11

        Jag tycker att Celeste 34 är intressant både som båt och som projekt. Det skulle vara kul att höra mer om själva projektet och dess olika faser; idé, konceptutveckling, design, produktion, första tester, intrimning, slutresultat. Vad har funkat bra? Vilka fallgropar hade kunnat undvikas? Var och varför uppstår fördyringar? Var och varför de extra kilona? Om det finns energi till ett sådant “reportage” skulle i alla fall jag uppskatta det mycket.

        Och så väntar jag förstås ivrigt på “inredningsreportaget”!

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 28, 2020 @ 13:42

      Även ur det perspektivet var det ju bra att man inte valde någon av de mindre riggarna. Det är ju ganska mycket enklare att minska segelyta när det börjar blåsa, än att öka den om masten är för kort 😃

      Som sagt, det viktiga är att egenskaperna sitter där.

      Reply

  2. SilverSurfer
    May 28, 2020 @ 14:19

    Hvilken rig blev valgt ? Udfra skemaerne og sejlarealerne gætter jeg på P=14.1, men står det klart sprog i artiklen ? Arealer og skemaer matcher jo ikke 100 pct.
    Er der noget jeg har overset ?

    Reply

    • Torbjörn Hurtig
      May 28, 2020 @ 14:22

      Riggen som valdes är den med P=13,6 m

      Reply

      • Mikkel
        May 28, 2020 @ 15:18

        Hvad er årsagen til at der er valgt et skeg foran roret, og kun et ror?

        Derudover, den lyder som en drøm. Flere billeder og video, tak – og også gerne af den nede i.

        Reply

  3. Gabriel Heyman
    May 28, 2020 @ 17:35

    Jag ser att frågan om rodret och skeget har dykt upp några gånger, nu senast från Mikkel. Det är en bra fråga och svaret är på ett sätt enkelt, men det finns många aspekter på frågan. Jag ska försöka belysa några av dem.

    Till att börja med hade det varit helt naturligt att ha dubbla roder på Celeste 34. Aktern är bred och vid större krängning, säg över 20 grader, är det minst lika effektivt med dubbla roder.

    Samtidigt finns det goda argument för enkelroder. Särskilt när man har rorkult vill ha så enkel mekanik som möjligt. Båten blir perfekt att manövrera för motor.

    Styrförmågan blir lika bra eller bättre vid mindre krängningsvinklar, och Celeste 34 är inte tänkt att segla med stor krängning. Omkring 16-24 grader är sannolikt optimalt på kryss. Som av en händelse är våta ytan som minst då.

    Sen finns det ett potentiellt problem med enkelroder och det är att rodret kan ventilera vid djupa krängningsvinklar. Om framkanten kommer i luften så tappar man styrförmågan. Det är där skeget kommer in – det gör att rodret inte luftar lika tidigt (alternativet hade varit att placera rodret långt fram i båten, då hade rorkulten hamnat fel och själva rodret varit mindre effektivt)

    Men bakom alla argument för den ena eller andra lösningen finns en större utmaning: En båt ska vilja gå framåt och den får aldrig bli omöjlig att hantera. De egenskaperna hänger ihop med deplacementfördelning, kölplacering, segelplanets placering i förhållande till kölen, i någon mån det lilla skeget, och hur effektivt rodret är.

    I det avseendet är Celeste 34 en båt som beter sig väl. Jag hade inte valt att sätta ett enkelroder på vilken ’modern’ båt som helst, med kölen för långt fram och/eller segelplanet långt akteröver.

    Gabriel Heyman
    http://www.heymanyachts.com

    Reply

  4. Thomas Larsson
    May 29, 2020 @ 15:46

    Är nyfiken på anledningen till att vikten blev högre än väntat? När skrovet var klart så sades det att man, med koll på alla prylar som skulle in i båten, väntade sig hamna under målvikten på 3.000kg. Var lyckas man addera dryga 500kg som man inte räknat med när skrovet var färdigt? Det är ändå nästan 20% av målvikten, det vore väldigt intressant att få höra mer kring detta!

    Reply

  5. Bosse
    Jul 30, 2020 @ 16:07

    Hur har båten funkat i havssjö och vindar över 14m/s? Tänker främst på roderverkan, luftning etc.
    Har haft problem med mitt roder som satt långt bak men klart bättre nu efter att ha flyttat fram det 1,8m och fått det 230mm under vl.

    Reply

  6. Michał
    Aug 12, 2020 @ 13:54

    Fairwell winds and always minimum feet of water under the keel Torbjörn.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.