Marstrand storbåtsträning 2020
Med de flesta race inställda, och J/111 Blur fast på Malta, så finns det ju chans att segla på andra båtar. Och kan man hjälpa nya team att komma igång så är det ju extra kul.
Jag blev redan i mars kontaktad av Per Wennersten och Karl-Olof Edlund som seglar Arcona 380 Symfoni på Nordön. Först var det tal om att komma ut och titta på när andra körde storbåtsträning i stället för Big Boat, men vi kom fram till att det nog var lika bra att ta steget fullt ut och vara med själva.
Vi tog en tur redan fredag kväll för att prata ihop oss om vilka utmaningar man hade och vad man ville fokusera på. Så kunde jag och Pelle från vårt team, fundera på hur vi bäst gjorde nytta under lördagen.
Men en besättning som inte kört så mycket tillsammans så är det så klart tufft att köra korta banor, och blir det för mycket fokus på tävlingsmomentet, så kanske man inte lär sig lika mycket.
Några av de punkter vi kom att beröra;
Segeltrim så klart. Vi kör generellt hårdare i både skot och infucker är vad man var vana vid. Men vi behövde inte ändra några stora saker.
Styrning. Försöka fokusera på target speed och båtens lutning. Det är ju ett vanligt fenomen att man ser target speed då och då, men med åren hittar man den allt oftare. När man både är båtägare (den som oftast har koll på allt) och rorsman kräver det koncentration för att inte bli indragen i allt annat. Här gjorde vi stora framsteg och vi hade bra kryssfart. Kul!
Kommunikation 1. Framförallt mellan rorsman och storskotstrimmer om hur mycket lutning & tryck i rodret man vill ha. Och att storskotstrimmern också har koll på speed och pushar rorsman om det finns mer fart eller höjd att hämta. Det kan vara svårt att tvinga fram denna kommunikation, men så mycket enklare när det funkar.
Kommunikation 2. Denna gång i slagen mellan jibtrim, stortrim och rorsman för att gemensamt få båten att accelerera. Tunga båtar med fock behöver ganska lång startsträcka och då måste man hjälpas åt. Vi kör typiskt att jibtrim kallar “90% hemma” när han är i speedläge, storskot försöker matcha skottningen hela tiden. Sedan kan jibtrim känna när det är läge att gå till 95% eller så känner jag att jag är på target och så säger jag det “OK, på target” och får bekräftelsen “fullt hemma”. Efter några hundra slag sitter detta helt ok.
Kommunikation 3. Handlar framförallt om framförhållning och manövrar. Vad skall hända framåt? Är alla med på det? Blir det gipp, focksättning, nedtagning och stor chans att vi behöver slå direkt efter rundning? I en större besättning så behöver man hitta en tydlighet, plus att involvera rätt personer i detta. Här parade vi ganska mycket om att ha någon som seglar med för det mesta i “pit” eller “keyboard” (sköta alla fallen), då man har en central roll som kan tolka mellan fördäck/mast och de bak i båten (som aldrig kan bestämma sig).
Det tar tid att segla ihop sig i en större båt, men fokuserar man på att kommunicera och hela tiden lära sig några nya saker så blir man snabbt bättre. Och då är det roligt att vara med. Tids nog kommer resultaten.
Det är jättenyttigt att vara med på andra båtar, och kul att resonera kring vad som går att göra bättre. Jag hoppas fler tar chansan att hjälpa lokala team att ta steget. Och att nya seglare inte tvekar att fråga de lite mer rutinerade om hjälp.
Stort tack till Josefin Nederman & Gustav Gabinus som arrade träningen. Vi har officiellt ett generationsskifte på arrangörssidan 😃
Hittade förresten mailväxlingen från Josefin från lite drygt ett års sedan när hon sökte båt att segla på. Och nu håller hon ordning på hela gänget över VHF. Well done.
Johan Söderström
Jun 6, 2020 @ 23:56
När jag (oftast ensam-) seglade Dynamic 3000 var fokus i såväl styrning som trim på att inte ”ramla omkull”, nu med Xp33 har jag en båt som håller emot bättre, och har nog inte hittat helt rätt. Utveckla gärna lite mer om hur ni tänker kring styrning, target speed och lutning.
Peter Gustafsson
Jun 7, 2020 @ 11:58
Det finns väl ingen patentlösning på det där… men generellt ser nog min approach ut som:
– se till att ha vettiga target speeds för båten och kalibrerade instrument (framför allt loggen). Gör vad som krävs för att nå target på kryss. Även om jag behöver segla lågt (vilket jag fast behöver om båten har en kort modern köl).
– oftast landar jag i ett läge där jag successivt kan köra in mer inhal, och skota både focken och storen hårdare och köra upp vagnen i lovart. Det är här jag försöker hitta en balans mellan att a) trycka in så mycket kraft det går, b) hålla emot med besättning på kanten eller c) twista ur eller trimma om för att inte välta. Jag vill också att rodervinkeln skall sluta på 3-5 grader och lutningen på runt 20 grader. Detta kan vara en svår loop att få till, framförallt i lättvind när båten inte riktigt vill bli “powered up” eller i mer vind, när jag lätt välter.
– vanligaste misstaget är att jag försöker pointa, vilket funkar på vissa båtar. Men på de flesta moderna båtar tycker jag att fart ger höjd.
– det roliga är att man nästan alltid hittar ett läge som Collberg har beskrivit som “det skalm kännas dött, men inte dött, men ändå dött” 😃 Dvs det känns som något är fel för att båten känns långsam och lutar lite för lite. Men man har grym fart och ofta är även höjden bra. Det är så man vill segla båten 100% av tiden, men i början hittar man bara detta läge då och då. Det är därför jag inte tror att man kan segla moderna båtar på känsla. I alla fall inte om man vill gå riktigt fort…
– när man har lärt sig att hitta läget så tenderar lutningen att vara det som är den tydligaste indikatorn på att trim och styrning hänger ihop. Kan man konsistens segla båten på en “target heeling angle” så brukar det vara snabbt.
Utan att ha seglat Xp-33 så misstänker jag att du skall utnyttja att den håller emot bättre för att trycka i mer kraft och grå mer på gas. Då kommer du att vara närmare att “ramla omkull” men också gå fortare.
Carl fjällman
Jun 8, 2020 @ 09:13
Kul film, alltid roligt att se arbetet ombord från annan båt. Tyvärr var vi lite få ombord så när det började blåsa över 10m/s åkte vi in. Tack Farrgo & Josefin för bra styrd träning.
Framförallt kommunikation i god tid, nu gippar vi så för att komma in bra mot märket och slippa koppla om spinnakern. (Jag hade nog tagit ner spinnen i förluckan)
Peter Gustafsson
Jun 8, 2020 @ 13:01
10 m/s på Marstrandsfjorden är ju alltid lika kul!?
Var deras fokus att köra bana så tror jag funderat på fördäck + kanske köra bommen på fördäck. Men nu kör man oftast djungelbana på Nordön, och då kan man nog behöva ha lite flexibilitet i hur/var man sätter.
Peter Gustafsson
Jun 10, 2020 @ 07:51
Sjukt kul att man levererade på Nordön veckan efter.
Vi pratade en del om att inte fokusera på resultat, men man kan ju gott njuta lite när det råkar gå bra 🏆
srsseglaren
Jun 10, 2020 @ 10:40
All träning är fusk, tävla ofta istället ;-)
Vore uppskattat om bilderna ovan gick att förstora för oss nätseglare som inte tränar eller tävlar ofta :-)
Peter Gustafsson
Jun 10, 2020 @ 12:18
Högerklick + “öppna bild i ny flik”.
srsseglaren
Jun 10, 2020 @ 12:47
Tack
Svårare var det inte, finns fler saker man blir bättre på om man tränar :-)
Tomas Andersson
Jun 11, 2020 @ 13:46
Få nöja mig med att min båt fanns med på tröjan….Bikini Inspector SWe 35