Marstrand storbåtsträning 2020

Med de flesta race inställda, och J/111 Blur fast på Malta, så finns det ju chans att segla på andra båtar. Och kan man hjälpa nya team att komma igång så är det ju extra kul.

Jag blev redan i mars kontaktad av Per Wennersten och Karl-Olof Edlund som seglar Arcona 380 Symfoni på Nordön. Först var det tal om att komma ut och titta på när andra körde storbåtsträning i stället för Big Boat, men vi kom fram till att det nog var lika bra att ta steget fullt ut och vara med själva.

Vi tog en tur redan fredag kväll för att prata ihop oss om vilka utmaningar man hade och vad man ville fokusera på. Så kunde jag och Pelle från vårt team, fundera på hur vi bäst gjorde nytta under lördagen.

Men en besättning som inte kört så mycket tillsammans så är det så klart tufft att köra korta banor, och blir det för mycket fokus på tävlingsmomentet, så kanske man inte lär sig lika mycket.

Några av de punkter vi kom att beröra;

Segeltrim så klart. Vi kör generellt hårdare i både skot och infucker är vad man var vana vid. Men vi behövde inte ändra några stora saker.

Styrning. Försöka fokusera på target speed och båtens lutning. Det är ju ett vanligt fenomen att man ser target speed då och då, men med åren hittar man den allt oftare. När man både är båtägare (den som oftast har koll på allt) och rorsman kräver det koncentration för att inte bli indragen i allt annat. Här gjorde vi stora framsteg och vi hade bra kryssfart. Kul!

Kommunikation 1. Framförallt mellan rorsman och storskotstrimmer om hur mycket lutning & tryck i rodret man vill ha. Och att storskotstrimmern också har koll på speed och pushar rorsman om det finns mer fart eller höjd att hämta. Det kan vara svårt att tvinga fram denna kommunikation, men så mycket enklare när det funkar.

Kommunikation 2. Denna gång i slagen mellan jibtrim, stortrim och rorsman för att gemensamt få båten att accelerera. Tunga båtar med fock behöver ganska lång startsträcka och då måste man hjälpas åt. Vi kör typiskt att jibtrim kallar “90% hemma” när han är i speedläge, storskot försöker matcha skottningen hela tiden. Sedan kan jibtrim känna när det är läge att gå till 95% eller så känner jag att jag är på target och så säger jag det “OK, på target” och får bekräftelsen “fullt hemma”. Efter några hundra slag sitter detta helt ok.

Kommunikation 3. Handlar framförallt om framförhållning och manövrar. Vad skall hända framåt? Är alla med på det? Blir det gipp, focksättning, nedtagning och stor chans att vi behöver slå direkt efter rundning? I en större besättning så behöver man hitta en tydlighet, plus att involvera rätt personer i detta. Här parade vi ganska mycket om att ha någon som seglar med för det mesta i “pit” eller “keyboard” (sköta alla fallen), då man har en central roll som kan tolka mellan fördäck/mast och de bak i båten (som aldrig kan bestämma sig).

Det tar tid att segla ihop sig i en större båt, men fokuserar man på att kommunicera och hela tiden lära sig några nya saker så blir man snabbt bättre. Och då är det roligt att vara med. Tids nog kommer resultaten.

Det är jättenyttigt att vara med på andra båtar, och kul att resonera kring vad som går att göra bättre. Jag hoppas fler tar chansan att hjälpa lokala team att ta steget. Och att nya seglare inte tvekar att fråga de lite mer rutinerade om hjälp.

Stort tack till Josefin Nederman & Gustav Gabinus som arrade träningen. Vi har officiellt ett generationsskifte på arrangörssidan 😃

Hittade förresten mailväxlingen från Josefin från lite drygt ett års sedan när hon sökte båt att segla på. Och nu håller hon ordning på hela gänget över VHF. Well done.