Close
Skip to content

9 Comments

  1. Johan Söderström
    Jun 6, 2020 @ 23:56

    När jag (oftast ensam-) seglade Dynamic 3000 var fokus i såväl styrning som trim på att inte ”ramla omkull”, nu med Xp33 har jag en båt som håller emot bättre, och har nog inte hittat helt rätt. Utveckla gärna lite mer om hur ni tänker kring styrning, target speed och lutning.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 7, 2020 @ 11:58

      Det finns väl ingen patentlösning på det där… men generellt ser nog min approach ut som:

      – se till att ha vettiga target speeds för båten och kalibrerade instrument (framför allt loggen). Gör vad som krävs för att nå target på kryss. Även om jag behöver segla lågt (vilket jag fast behöver om båten har en kort modern köl).

      – oftast landar jag i ett läge där jag successivt kan köra in mer inhal, och skota både focken och storen hårdare och köra upp vagnen i lovart. Det är här jag försöker hitta en balans mellan att a) trycka in så mycket kraft det går, b) hålla emot med besättning på kanten eller c) twista ur eller trimma om för att inte välta. Jag vill också att rodervinkeln skall sluta på 3-5 grader och lutningen på runt 20 grader. Detta kan vara en svår loop att få till, framförallt i lättvind när båten inte riktigt vill bli “powered up” eller i mer vind, när jag lätt välter.

      – vanligaste misstaget är att jag försöker pointa, vilket funkar på vissa båtar. Men på de flesta moderna båtar tycker jag att fart ger höjd.

      – det roliga är att man nästan alltid hittar ett läge som Collberg har beskrivit som “det skalm kännas dött, men inte dött, men ändå dött” 😃 Dvs det känns som något är fel för att båten känns långsam och lutar lite för lite. Men man har grym fart och ofta är även höjden bra. Det är så man vill segla båten 100% av tiden, men i början hittar man bara detta läge då och då. Det är därför jag inte tror att man kan segla moderna båtar på känsla. I alla fall inte om man vill gå riktigt fort…

      – när man har lärt sig att hitta läget så tenderar lutningen att vara det som är den tydligaste indikatorn på att trim och styrning hänger ihop. Kan man konsistens segla båten på en “target heeling angle” så brukar det vara snabbt.

      Utan att ha seglat Xp-33 så misstänker jag att du skall utnyttja att den håller emot bättre för att trycka i mer kraft och grå mer på gas. Då kommer du att vara närmare att “ramla omkull” men också gå fortare.

      Reply

  2. Carl fjällman
    Jun 8, 2020 @ 09:13

    Kul film, alltid roligt att se arbetet ombord från annan båt. Tyvärr var vi lite få ombord så när det började blåsa över 10m/s åkte vi in. Tack Farrgo & Josefin för bra styrd träning.

    Framförallt kommunikation i god tid, nu gippar vi så för att komma in bra mot märket och slippa koppla om spinnakern. (Jag hade nog tagit ner spinnen i förluckan)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 8, 2020 @ 13:01

      10 m/s på Marstrandsfjorden är ju alltid lika kul!?

      Var deras fokus att köra bana så tror jag funderat på fördäck + kanske köra bommen på fördäck. Men nu kör man oftast djungelbana på Nordön, och då kan man nog behöva ha lite flexibilitet i hur/var man sätter.

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jun 10, 2020 @ 07:51

    Sjukt kul att man levererade på Nordön veckan efter.

    Vi pratade en del om att inte fokusera på resultat, men man kan ju gott njuta lite när det råkar gå bra 🏆

    Reply

  4. srsseglaren
    Jun 10, 2020 @ 10:40

    All träning är fusk, tävla ofta istället ;-)

    Vore uppskattat om bilderna ovan gick att förstora för oss nätseglare som inte tränar eller tävlar ofta :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2020 @ 12:18

      Högerklick + “öppna bild i ny flik”.

      Reply

      • srsseglaren
        Jun 10, 2020 @ 12:47

        Tack
        Svårare var det inte, finns fler saker man blir bättre på om man tränar :-)

        Reply

  5. Tomas Andersson
    Jun 11, 2020 @ 13:46

    Få nöja mig med att min båt fanns med på tröjan….Bikini Inspector SWe 35

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.