Close
Skip to content

10 Comments

  1. srsseglaren
    Jul 18, 2020 @ 21:45

    Sweet,

    Kan det vara den tredje Dominant race specialen som byggdes 1999 ?

    Om det är en benns H5 mast så ser den ut att vara kapad uppifrån dvs 1meter från toppen istället för nedifrån ?
    Ingen fiol, synligen, fallhöjden för undanvindssegel ca metern från toppen.

    Fotlist, mantåg fast peke

    Tour de Belle 2014, 10:e plats(av390) :
    file:///C:/Users/Triss/AppData/Local/Temp/TDBI13_Scratch_tous_groupes_temps_reel_.xls%25A0%C2%BB-1.pdf

    Reply

  2. Dan
    Jul 18, 2020 @ 23:21

    Det var som tusan!

    Om jag minns rätt blev det tillverkat 6 stycken Special kölar i Mellerud. Denna båt ser ut som en vanlig Race som byggs på 80-talet men som fått eftermonterat Specialkölen och en Specialmast som inte ser ut att komma från Benns. Toppskeddan är klart kortare än på de 2 Benns specialmaster jag sett samt att den konade delen är klart kortare. Känner någon igen det blekta klistermärket på nedre delen av maströret på bilden? Det märket berättar nog vilken masstillverkare det är.

    Peter, om du vill kan du vidarebefordra min mailadress till honom så skickar jag all fakta jag har.

    Mvh/Dan

    Reply

  3. Dan
    Jul 19, 2020 @ 23:01

    Känner igen märket nu, det är samma märke som satt på masten på min Dehler 33:a, Sparcraft. Denna, nu Franska Special, är ett litet mysterium som skall lösas :-).

    Reply

  4. Dan
    Jul 21, 2020 @ 15:54

    Kanske bara Dominant nördar som är intresserade hur det gick :-).

    Mysteriet är inte löst men klart är att den nu Franska Dominant Race Specialen har en av de 6 Specialkölar som gjöts i Mellerud i slutet på 90 talet. Vidare är den Franska Specialen mer speciell än så. Den har dessutom en J/80 Sparcraft genomgående mast och har kvar röstjärnen på däck samt har flyttat fram förstaget till stäven. Bland annat..

    Vi tror detta från början är en vanlig Race som förr seglade i Stockholmsområdet, den var gul på den tiden. Den fick senare en Specialköl men hade då en standard Race mast. Vad som hänt därefter vet vi inte och är inte 100% säkra på att det är den båten som nu finns i Frankrike men mycket tyder på det.

    De Dominant Race med Specialkölar (165 cm djupa) har följande båt namn:

    SWE 76 förr “Magda” och nu “Gerda” (vanlig Race mast och nog idag inombordare)

    SWE 101 Gråå (fullblodsspecial med extra allt)

    SWE 102 Rarus (tror den har Specialmast också)

    SWE 103 Action (skrotad :-( men köl kommer hamna på en Dominant 78:a)

    ? Elida (såldes i Litauen år 2018. Nog vanlig Race mast)

    7616 Salander (den Franska båten med den mesta Special eller speciellt)

    Om den okända gula nu är grå och hamnat i Frankrike återstår alltså att säkerställa.

    Reply

    • Jonny Petersson
      Jul 21, 2020 @ 22:41

      Gillar ditt nörderi Dan😊

      Reply

      • Dan
        Jul 21, 2020 @ 22:54

        Finns en dold agenda Jonny, att fixa en Special köl till dig ;-).

        Eller ännu bättre, att vi tillverkar helt nya kölar till din och min med kompositblad och bly bulb!

        Reply

    • Dan
      Jul 22, 2020 @ 10:33

      Då är det konfirmerat att Vassilis Dominant Race Special “speciell” är den som en gång var en vanlig gul Dominant Race och seglades i Stockholmsområdet. Lennart Palén fick tag i sista Svenska ägaren idag och han berättade att en Engelsman hämtat den på trailer och kört den till Bretagne. Nu är den såld till Vassili och ligger i Brest.

      Case closed!

      Reply

  5. srsseglaren
    Jul 22, 2020 @ 08:08

    Hur många skrov göts det 1999, får det till 4stycken men det har uppgivits 3stycken ?
    Hade SWE 103 högre mast ?

    Inte helt säker men tror Elida har byggnr 18 stämmer det, kan den haft en 707 köl från början?

    Reply

    • Dan
      Jul 22, 2020 @ 08:38

      Om jag är rätt på det gjordes det 3 nya skrov kring 1999.

      SWE 76
      SWE 101
      SWE 102

      SWE 103 ägde jag vid skrotning så den har jag bra koll på. Det var en vanlig Race som bestyckats med högre mast och Specialkölen.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.