Segel till en Fenix
Veckans läsarfråga.
Här borde det finnas en del input!?
Göran heter jag och står inför köp av nytt storsegel.
Man kanske kunde få igång en partsneutral diskussion på Blur om vad att tänka på vid val av material och annat beroende på typ av användning och båtstorlek etc?
Jag har haft olika storlekar av båtar under mitt seglarliv.
Nu har jag av åldersskäl skalat ner till en Fenix, som skall få en ny stor.
Om man, som jag nu, klubbkappseglar, dagseglar med enstaka flerdagsturer, vad är rätt?
Dacron har ju lång livslängd och har blivit båttre med åren (säger min kompis), men om det blir som skrevs i Blurkommentar att efter första kulingen ser det inte så roligt ut med dacron, låter det ju inte så bra. Jag misstänker att detta kan skilja mellan olika dacronkvaliteter, vad skall jag fråga efter i så fall?
Laminatsegel sägs ju av försäkringsbolag inte hålla längre än 5 år även om formen då är OK under livslängden?
Jag har enbart haft Elvström Mylar-, North Kevlar och UK xdbrm försegel, som inte varit uppe i cruising sammanhagn, och på så vis hållit relativt bra under mer än 5 år. Nu gäller det ett storsegel, som oftast skall vara uppe även om man kan byta under några juliveckor.
Skall man långsegla till söderhavet finns bevis på från segelmakare att laminatsegel inte duger utan här gäller dacron.
Förutom material för livslängd gäller ju också hur seglets form håller för olika användning.
Det verkar som att de två övre lattorna skall vara genomgående för att ge bättre akterrunda, och vissa segelmakare menar att det räcker med dessa medan andra hävdar att även de nedre också skall vara genomgående för att få ett planare (snabbare) segel?
Livslängden på seglet lär väl bli längre med genomgående lattor på grund av mindre fladder, och ett sådant segel är lättare att samla ihop på bommen när det halats (ej stackpack och lazy jacks).
Jag hade cruisinglaminat med genomgående lattor på min Dehler29:a som var 14 år och efter lite genomgång av segelmakare fungerar OK ett tag till. Förmodligen mycket motorkörande på kanaler i Holland. Räckte till för mittenplacering på klubbseglingar innan båten såldes.
Hur stor akterrunda i toppen bör man ha och ger det någon större effekt med att få större runda och mer lodrätt akterlik, det blir ju inte så mycket? Latta för akterstag eller annat?
Att man skall ha lösfotat är väl allmängiltigt för att enklare kunna justera bomliket?
Duktjocklek för hård/lättvind och båtstorlek? Jag antar tjockare duk för större båt och hårdare vind. Vad bör gälla för 8-9 meters båt?
Sedan har vi ju pris prestanda,
3DL är ju inte helt gratis.
Ja, här är bla. några frågor man kan önska diskussionssynpunkter på något absolut svar kanske inte finns?
Aug 17, 2020 @ 16:53
Oj, här finns det mycket att säga!!
Göran, du är själv inne på det lite; lattor!!
Ser tyvärr alldeles för många storsegel i bra material och bra konstruerade som totalt havererar med billiga lattor. Eftersom detta är ett ganska litet segel så kommer många olika dukar att fungera så det faller liksom tillbaka på att designen och lattorna matchar!!! Lägg extra krut på lattorna!! Akterrunda; jättebra idé med de två översta lattorna genomgående men överdriv inte akterrundan, normala dimensioner plus en latta i masttoppen som håller ut häckstaget!
Dukval; inte kol/aramid men samtidigt inte vävd dacron. Det finns ”bakade” dacrondukar idag utan film i som känns som rätt val.
Aug 17, 2020 @ 19:33
Bäst livslängd och form för pengar är helt klart North Sails 3Di segel, det är inga laminatsegel utan patenterade kompositsegel som de är helt ensamma om. Dessa kommer aldrig att delaminera som tex laminatsegel tyvärr gör, de håller väldigt bra precis som ett dacronsegel (men man slipper tappa formen fort). De har lanserat mkt mer prisväda 3Di alternativ på senare tid som funkar mkt bra till mindre båtar, dukarna: Nordac 330, RAW 330 och RAW 360. Kommer själv aldrig köpa ett laminatsegel igen efter att ha haft flera 3Di kompositsegel från North och sett hur otroligt bra de håller.
P.S. även om andra segelmakare färgar ytskikt svarta på sina laminatsegel så är det fortfarande bara ett laminatsegel och inget north 3di kompositsegel, även om de vill att det ska se ut som det ;)
Aug 17, 2020 @ 19:39
Exakt , jag håller med helt och hållet 3Di grejerna håller . Jag kommer heller aldrig köpa något annat efter 5 år med 3Di. För din Fenix låter ett 330 helt rätt (Dacron) . Dollarn är låg just nu så passa på och köp riktiga grejer .
Micke
Aug 17, 2020 @ 23:42
Många segelmakare rekommenderar Dacron av bra kvalisort till mitt ändå mindre 9kvm stor. Har någon koll på prisskillnaden på de nya 3Di dacron dukarna och bra standard Dacron?
Aug 18, 2020 @ 07:57
Hej Göran! Jag köpte förra säsongen Fenix SWE 177. Tycker om att kappsegla så inför Kolfiberrodret i år köpte jag en fock i crusinglaminat, en genua i aramid och en spinnaker i 0,75 duk. Hade cruisat med storseglet en dag förra säsongen och tyckte då att det var OK. Men under kryssarna såg vi att storen var platt som en pannkaka och inte fungerar till kappsegling. Har nu beställt ett storsegel i cruisinglaminat med två genomgående topplattor, normal akterrunda, två rev och cunningham. Varför cruisinglaminat? Pris mot prestanda. Fenixen har ett litet storsegel på 22 kvm, vilket gör att viktskillnaden inte blir så stor, belastningen blir inte så stor på ett så litet segel att jag tycker att det motiverar dubbla priset för att köpa ett kolsegel, cruisinglaminatet är betydligt formstabilare än dacron. Duktjocklek osv överlåter jag till segelmakaren att avgöra.
Du behöver akterstagslyftare i form av en latta. Lösfotat underlik. Om du vill prata om hur jag tänkte så är du varmt välkommen att ringa på 0707-552836. Med vänlig hälsning, Lasse Bergkvist
Aug 18, 2020 @ 08:59
Det viktigaste är väl att man hittar en segelmakare som man litar på och som man kan föra en bra dialog med.
Dukval hänger ju mest på vad du lägger störst vikt på och hur länge du ska har båten/ seglen.
Är prio 1 livslängd, dvs hur länge seglen håller ihop är nog Dacron ett bra val, lägger man stor vikt på livslängd i formen och duken är det cruisinglaminat eller 3di. Ska man köpa segel för 2-5 säsonger hade jag nog inte köpt 3di. Istället hade jag då köpt nån lättare laminatduk. 3di, även Nordac, är rätt styvt. Seglen står fantastiskt, men är inte helt lätttrimmat i riktigt lätt vind och i det super lätta är laminatsegel bättre. Men det gäller faktiskt mer för försegel.
Jag köpte ny stor och ny genua för min Albin 79a för 2 år sen, eftersom de gamla inte längre var roliga. Stod såklart inför samma val men bestämmde mig att jag vill behålla båten. Och då blev det 3di Nordac i bägge. Otroligt nöjd med storen i alla vindstyrkor. Genuan är fantastiskt om det blåse 2 m/s och uppåt. I det riktigt lätta hade jag som sagt helst haft nån mjukare o lättare laminatduk, så där vet jag inte hur jag skulle bestämmer mig om jag skulle köpa nytt nu. Men jag väntar också på en ny fock med rev, i 3di Nordac.
Med detta sagt tror jag dock att man kan få väldigt fina segel i nån cruisinglaminat, som sen också håller. Prisskillnaden mellan ett bra crusinglaminatsegel och 3di Nordac var nästan obefindligt (om man tar samma kvalitet/ segelmakare jag skulle lita lika mycket på).
Slutsatsen? Jag tycker det viktigaste är att har en bra dialog med sin segelmakare. Tar offert från olika och snacka med de, titta på segel de har gjort osv. De flesta moderna material är bra.
Aug 18, 2020 @ 09:48
+1 Fabian!
Aug 18, 2020 @ 17:48
Seglat en del med 3Di nordac på en Tempo 28 i sommar och visst är det en fina, formstabila och kommer säkert ha lång livslängd. Men de är tunga. Storseglet är helt okej i lättvind men focken skulle jag gärna ha i ett tunnare membran.
Aug 19, 2020 @ 15:39
Frågan är väl vilken budget du har för storsegel och hur ofta du tänker dig att byta segel? Dacronsegel i ena änden av prisskalan och 3Di andra änden av skalan. Med dacron kan du kanske byta lite oftare. Köp ditt nya storsegel av en segelmakare som du har förtroende för och har erfarenhet av båttypen. Själv skulle jag nog gå på nån typ av radiell/membrankonstruktion så lätt och starkt som möjigt med stor SRS-akterrunda och ev tunn taft på ena sidan. Känslan av att titta på ett fint storsegel är en fin upplevelse!