Close
Skip to content

25 Comments

  1. Anders
    Aug 19, 2020 @ 15:37

    Räckte chipsen hela vägen till mål?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2020 @ 19:01

      Yup.

      Vi seglar ju en ungdomsbåt och beter oss som vi vore 16 igen; glömmer viktiga saker inför race, är morgontrötta och äter chips under race 😃

      Reply

      • Anders
        Aug 20, 2020 @ 15:54

        Man blir inte äldre än man gör sig!

        Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2020 @ 19:03

    Bra racerapport från Federico Garofalo på SunFast 32i Veloce. 128 slag!

    Tack för bogseringen!

    Reply

  3. Martin
    Aug 20, 2020 @ 09:53

    En riktigt chansning som lönade sig var när vi hängde på några båtar som kryssade väster ut i sundet norr om Kyrkesund och rundade Skaboholmen. Där stod vind hela tiden och vi fick efter kryssen ut en fin repa med spinn rakt in i mål.

    Reply

  4. Per Larsson
    Aug 23, 2020 @ 22:19

    Är verkligen en lättvindsracer ,men då med genua förstås, som är given i 0-8 m/s

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 23, 2020 @ 22:49

      Tänker du på Dominant Race Special så kan den inte föra genua, då den har vanten ute i skrovkanten. Jag vet inte om den vanliga racen anses vara lättvindsraket?

      Reply

    • Dan
      Aug 24, 2020 @ 09:51

      Hej Per,

      Hade varit intressant med lite mer information gällande varför du anser den vanliga Racen (med Genua) är en lättvindsracer? Jag körde med Genua på min vanliga Race en kort period runt 2015 … och visst gick den helt ok, men någon utpräglad lättvindsracer fick iallfall jag inte den till att vara. Jag tyckte genuan var så bökig i slagen att jag inte gav projektet mycket tid, missade därför kanske något. Fick du/ni en vanlig Race med genua att bli en vinnare i lättvind (1-3 m/s) enligt lys/srs?

      Med vänlig hälsning/Dan

      Reply

  5. srsseglaren
    Aug 24, 2020 @ 01:55

    Genua 1 motsvarar Jib zero men växlar snabbare ned till fock eller ?
    https://www.blur.se/2019/08/07/jib-zero-eller-inte/

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 24, 2020 @ 08:17

      Ty. På Blur körde vi upp till ca 6 knops vid. Vid 8 knop var den vanliga focken snabbare.

      Reply

      • srsseglaren
        Aug 24, 2020 @ 12:37

        Tror det blir stort sett samma med Dominant Race special men det är för kryss om det öppnar bara några grader,sker ofta på distans kör, så kan det bli 50 till 100% använding/nytta på ett race, som skrevs i artikeln.

        Idag har ju SWE 101 inte tillräcklig styrka i toppen för en jib-zero men den kanske ändras med en annan mast ?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 24, 2020 @ 12:54

          Fast öppnar det upp några grader så har vi en code, så då är det ingen issue.

          Rent generellt tycker jag kanske inte att man skall försöka göra en båt som är grym i mellanvind till en lättvindsraket. Risken är att man laddar på med segel (och ett högre mätetal) utan att kunna konkurrera med Melges 24 i det lätta, samtidigt som man ger upp sin edge i mellanregistret. Svårt!

          Reply

          • Dan
            Aug 24, 2020 @ 16:06

            Har just en Race Special och en Melges 24 (sedan 3 veckor tillbaks) och därför har en del ny input via ca 35h Melges segling inkl. 3 kappseglingar. SH och Solo.

            När Peter lånade Specialen meddelade jag att Specialen är stark i mellanregistret, fungerar också bra i hårdvind men är svag under 3 m/s. Känns som Peter mer eller mindre håller med :-).

            Efter att ha seglat Melges 24:an kan jag direkt säga att jag lägger ner tanken på att göra något åt Specialens svaga sida, den är så bra på allt annat och kan aldrig komma i närheten av att bli en riktig lättvindsraket…. utan att göra drastiska åtgärder som helt skickar srs talet över trädtopparna.

            Specialen är och förblir en lätt kölbåt. Den blir aldrig en “sportbåt” eller “ULDB” som vissa kallar det. På gott och ont.

            Var ute med Melgesen i lördags och körde lite solo segling i 8-10 m/s. Jag hade hellre suttit i Specialen om man säger så :-).

  6. per larsson
    Aug 25, 2020 @ 10:31

    jag hade den vanliga Dominant racen ,med vanten intill ruffsidan och skena i sidled för skotpunkt. Bra på kryss och ännu bättre på distansbana med sträckbog samt halvvind! Verkligen en vinnare -86 till-92.

    Reply

  7. Jonny Petersson
    Aug 25, 2020 @ 11:07

    Jag har valt att sy upp en överlappande fock som jag skotar på rufftaket, när det öppnar upp lite så har jag ett 3e skot som tar över på relingslisten. Länkar till bild om det funkar.

    https://cdn.simplesite.com/i/fc/ff/283163831936614396/i283163839626755718._szw1280h1280_.jpg

    Reply

  8. Dan
    Aug 26, 2020 @ 09:52

    Tack Per,

    Kommer du ihåg vilket segelnummer eller vilken költyp du hade. De första gjordes med 707 köl på 530 kg och de senare fick en 670 kg tung köl med bredare korda.

    Jonny har 707 varianten som sägs vara mindre bra på kryss. Dock har vissa Dominant 78:or denna köl och jag vet att vissa exemplar kan gå ruskigt bra på kryss med 707 kölen , i alla vindar.

    Det kan vara så att den vanliga Racen behöver en genua och därefter blir den ok i lättvind också. Fullt möjligt. Kanske inte “raket” men bra :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 26, 2020 @ 11:13

      Titta i den spinnakern så vet du vilket nr Per hade…

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Aug 26, 2020 @ 11:13

        I den röda alltså!

        Reply

        • Dan
          Aug 26, 2020 @ 21:39

          Pelle, jag sålde Racen som jag köpte den Blå spinnaren till som ni seglat med, ville att ni skulle ha kvar den blå tills ni seglat klart och gav därför den röde till de jag sålde Racen till. Tills jag får tillbaks Specialen.

          Hittar inte en enda bild där segelnumret finns med. Men om du menar att den Röde är den spinnaren du sydde och sålde till Per eller iallafall till Dominant Race SWE-70 en gång i tiden … börjar jag tro världen är extremt liten.

          Om jag har SWE 70 spinnaren kan det nästan bara bero på att jag förra året köpte SWE 70 som gjorts om till en Dominant Race Special med segelnummer SWE 103. Det var nämligen Göstas gamla Race som en gång hette ”Action”. Tyvärr fick jag såga upp den :-( men på bilderna ser jag att det finns distansmaterial hela vägen runt, som det ser ut alltså.

          Kan SWE 70 som Per hade verkligen vara samma båt som SWE 103?

          Per, ifall du vill ha lite bilder, en del sorgliga (skrotningen..) så maila mig på dan.ekstroem@gmail.com

          Reply

  9. Fabian Tillig
    Aug 26, 2020 @ 11:41

    Om ingen annan är det, så ska jag vara petigt: @ La Primera, en Code som är inmätt som undanvindssegel få man inte spira med båtshake. Nu gör han det inte i bilden men jag antar att han inte sitter på kanten med båsthaken för skojs skull ;).

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 26, 2020 @ 13:34

      Nu vet vi ju inte alls vad La Primera använde båtshaken till så bilden bevisar ju ingenting.
      Men…för att ta tillfället till lite information och utbildning är det så att man inte heller får spira ett försegel med en båtshake man håller i handen. Försegel får enligt SRS klassregler spiras med spirbom som i Redskapsreglerna är definierat som “Ett rundhult fäst till mastens rundhult och ett försegels skothorn”. (RSR F1.4.d.ii). Se även KSR 50.3.a om utriggare……och ja, reglerna för kappsegling är alldeles för komplicerade och borde struktureras om men det är en helt annan fråga…..

      Reply

      • Harald
        Aug 26, 2020 @ 14:22

        Spirning sker väl på lovarts sida. Skotning via utriggare då möjligen.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 26, 2020 @ 14:42

          Det var länge sedan (kanske 1992??) som kravet att spira i lovart försvann från KSR och sedan dess är det helt OK att spira i lä (om inte klassreglerna förbjuder det) men spirbommen måste uppfylla definitionen av en spirbom (och förstås övriga krav som en klassregel kan ställa).

          Reply

  10. per larsson
    Aug 26, 2020 @ 13:41

    Jag hade nr. 70 som konstruktören Edwardsson och återförsäljaren Floren byggt till sig själva, med distansmaterial i hela båten vilket inte alla har.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.