Tjörn Runt 2020
Det var som i broschyren. Färgglatt, festligt och lite lite vind. Det kommer i alla fall inte att råda någon bris på marknadsföringsmaterial inför kommande år 😃

Vi körde doublehanded i år, och fick starta som 2:a start 09:10, direkt efter flerskrov. Fördelen är att ingen är i vägen. Nackdelen är att det inte kommit vind så tidigt på dagen.
Vi startade långt åt höger tillsammans med Dehler 33 Den Röde, Pogo 650 och några till, och lyckades på något sätt hitta puffar för att ta oss framför fältet över till vänstersidan strax innan bron.

Här var vi omseglade av Arcona 380 men Magnus Lundgren, som till slut skulle vinna överlägset. I det här läget så låg vi ganska ok till med bara flerskrov och Arcona framför. Men vi visste också att det skulle bli dåligt med tryck under broarna.
Och mycket riktigt hann många av de stora båtarna i klassen efter ikapp, och det blev rejält vacuum för oss. Även de större båtarna i vår start fångade mer vind.

Innan Brattön hann både Hans Caspersson i Den Röde, och X-41 Soul med Hans Ristner och Lena Having ikapp. De två skulle ju dominera vår klass (precis som jag tippade innan start).

Glatt gäng på La Primera.

Härlig mix av båtar. Och segelsättningar. Precis efter Brattön och ner mot Höviksnäs fanns ett par transitioner från undanvind till kryss, till mer vind. Återigen svårt att hävda sig mot alla större och snabbare båtar. Frustrerande.

Tjörn Runt 2020 i en bild! CB-66, Melges och andra lättvindsraketer hade redan seglat in 40 minuter…

Efter Höviksnäs fyllde vinden på och vi hade som vanligt en duell med Pelle Lindell i Pogo 850 Calypso. Ett bra benchmark som mäter lite högre än oss.
Valet här var att köra nära Tjörn på klassiskt Tjörn Runt-manér, eller att prioritera att det stod mer vind längre ut i fjorden. Vår uppfattning var att olika strategi lönade sig på olika ställen. Vi höll nästan jämna steg med både Pelle och ett par J/70.
Ett svårt vägval uppstod vid Kråkan, där två olika vindar konkurrerade. Xp-38 Blues och en J//0 gick hårt höger, Pelle & några till hårt vänster ner mot L Dyrön. Staffan Cederlöf i sin Stare lyckades allra bäst genom att först komma höger, och sedan utan problem byta kant och segla i den nya vinden på sydsidan. Vi hamnade på mellis och tappade båtar på bägge sidor. Jag missbedömde också båtens förmåga att hantera dessa transaktioner. Med J/111 kan vi segla offensivt och aktivt välja var vi passerar en gräns mellan två vindar. I Dominanten blir jag ofta tagen på sängen.
Efter Tjörnekalv dök det upp helt nya båtar att segla mot. Expresser, J/92 Jalla, Urban Ristorp i IOD. Nu var vi väl lite frustrerade och insåg att vi inte riktigt var med i matchen. Pratade mycket om de olika vägvalen, och jag trodde väl inte att vridet till NV-N skulle fortsätta…. Så vi bestämde oss för att gå rakt ut viodf Vannholmarna för att hoppas på nordgående ström och mer vind. Så klart lönade det sig inte, utan innervägen vid Flatholmen var rätt recept i en vind som fortsatte gå höger.
Mer kryss i Kyrkesund. Funkade helt ok och vi höll jämna steg med en CB-66 och några större båtar. Här gav Pelle Lindell upp då man inte kom igenom, och flera andra stod på grund. Kändes inte som det skulle bli lättare fram på kvällen.
I efterhand så skulle man så klart gått utanför, men jag tyckte det kändes kostsamt och jag var rädd att vinden skulle fortsätta höger. Simon hade rätt när han lyfte det som alternativ.

Vid Vannholmen låg ett stort gäng båtar som legat långt före. Mycket motström och lätt vind. Men till sist kom det en puff och alla rann igenom på samma gång.
Start 2 – Doublehanded
1 | Dehler 33 Cr. | Hans Caspersson | SSSÖ | 0.999 | 08:01:09 | 08:00:40 |
2 | X-41 | Hans Ristner | GKSS | 1.145 | 07:03:32 | 08:04:56 |
3 | X-99 | Hugo Norell | GKSS | 0.986 | 08:21:42 | 08:14:40 |
4 | Mini-Compis | Gustav Theander | GKF | 0.841 | 09:57:41 | 08:22:39 |
5 | First 35 djup köl (Farr design 622) | Carl Turén | XSS | 1.042 | 08:25:34 | 08:46:48 |
6 | Salona 33 P | Johan Wetterlundh | GKSS | 1.010 | 08:50:18 | 08:55:36 |
7 | Accent | Johan Lindstedt | KKKK | 0.834 | 10:51:25 | 09:03:16 |
8 | Aphrodite 29 | Rolf Lundkvist | SSVÄ | 0.888 | 10:13:04 | 09:04:24 |
9 | Pogo 650 | Pontus Göransson | KKKK | 0.853 | 10:42:17 | 09:07:52 |
10 | 806 | Emma Pakki | LJSS | 0.868 | 10:33:15 | 09:09:39 |
11 | Banner 30 | David Kinberger | BKSS | 0.912 | 10:07:44 | 09:14:15 |
12 | Dominant Race Special | Peter Gustafsson | GYC | 0.936 | 09:58:57 | 09:20:37 |
13 | Contrast 33 | Hannes Westberg | GKSS | 0.938 | 10:02:30 | 09:25:08 |
14 | Cumulus | Per Norman | SYC | 0.861 | 11:02:20 | 09:30:16 |
15 | Jeanneau Sun Fast 321 | Federico Garofalo | BKSS | 0.946 | 10:03:04 | 09:30:30 |
16 | CB 33 | Anna Kinberger | LÖBF | 0.937 | 10:09:45 | 09:31:20 |
17 | Bavaria 38 Cr. 2007-2009 | Ove Siggelin | STSS | 0.946 | 10:09:13 | 09:36:19 |
18 | Contrast 33 | Asko Malila | STSS | 0.923 | 10:30:06 | 09:41:34 |
19 | Arcona 355 | Fredrik Söderberg | C29SK | 0.962 | 10:09:42 | 09:46:31 |
20 | Two Star 36 | Pontus Caspersson | STSS | 0.982 | 10:05:39 | 09:54:44 |
21 | Dominant 95 | Jacob Kinberger | LÖBF | 0.936 | 10:46:46 | 10:05:22 |
22 | First 300 Spirit | Mats Årman | BKS | 0.941 | 10:50:39 | 10:12:15 |
23 | Mareld | Nils Janhäll | HYC | 0.999 | 10:23:55 | 10:23:17 |
24 | First 35 djup köl (Farr design 622) | Markus Svensson | XSS | 1.043 | 09:58:20 | 10:24:03 |
DNF | Bavaria 32 Cr. 01-05 | John Ödman | STSS | 0.902 | – | – |
DNF | Aphrodite 25 järn | David Melander | SSVE | 0.849 | – | – |
DNF | Majestic 24 Weekend | Owe Essborg | SSSÖ | 0.838 | – | – |
DNF | Pogo 8.50 | Per Lindell | SSSÖ | 0.956 | – | – |
DNF | IF | Mikael Andersson+1 | SSSÖ | 0.826 | – | – |
DNF | Triss Sx-2 | Johan Alfredsson+1 | ÖKK | 0.832 | – | – |
DNF | C55 | Rikard Bensryd+1 | STSS | 0.855 | – | – |
DNF | Bavaria 34 | Martin Ahl | BKSS | 0.966 | – | – |
DNF | C55 | Lars Ericson+1 | JSS | 0.855 | – | – |
DNF | Dehler 34 | Johan Holmqvist | LBS | 0.945 | – | – |
DNF | Comfort 30 | Oscar Slaattelia+1 | TJSS | 0.854 | – | – |
DNF | C55 | Andreas Håkansson+1 | KMS | 0.855 | – | – |
DNC | X-79 | Fredrik Bäckson+1 | RÅSS | 0.906 | – | – |
Stort tack till Simon som kom upp från Karskrona (och åkte hem till Lund) för att vara med. Simon kör normalt fördäck på Blur och har en viktig roll i vårt team.
Resultatet är väl inget att skryta med, men det var en kul segling. Även om det tidvis var mycket frustrerande.
Många har ju intygat att Dominant Race Special inte är en lättvindsbåt, men efter Bohusracet så trodde vi att vi hade knäck koden 😃 Det hade vi inte. I bleke funkar det bra med en liten självgående fock som står av sig själv, och i 3 m/s så står sig båten bra mot andra. Men i 1-2 m/s där man behöver accelerera efter manövrar så finns inte kraften där.
Jag tror aldrig jag har saknat J/111:an så mycket som i lördags 😟
Aug 19, 2020 @ 15:37
Räckte chipsen hela vägen till mål?
Aug 19, 2020 @ 19:01
Yup.
Vi seglar ju en ungdomsbåt och beter oss som vi vore 16 igen; glömmer viktiga saker inför race, är morgontrötta och äter chips under race 😃
Aug 20, 2020 @ 15:54
Man blir inte äldre än man gör sig!
Aug 19, 2020 @ 19:03
Bra racerapport från Federico Garofalo på SunFast 32i Veloce. 128 slag!
Tack för bogseringen!
Aug 19, 2020 @ 21:33
Tack Peter!
Fysiskt och mentalt utmanade race.
Aug 20, 2020 @ 09:53
En riktigt chansning som lönade sig var när vi hängde på några båtar som kryssade väster ut i sundet norr om Kyrkesund och rundade Skaboholmen. Där stod vind hela tiden och vi fick efter kryssen ut en fin repa med spinn rakt in i mål.
Aug 23, 2020 @ 22:19
Är verkligen en lättvindsracer ,men då med genua förstås, som är given i 0-8 m/s
Aug 23, 2020 @ 22:49
Tänker du på Dominant Race Special så kan den inte föra genua, då den har vanten ute i skrovkanten. Jag vet inte om den vanliga racen anses vara lättvindsraket?
Aug 24, 2020 @ 09:51
Hej Per,
Hade varit intressant med lite mer information gällande varför du anser den vanliga Racen (med Genua) är en lättvindsracer? Jag körde med Genua på min vanliga Race en kort period runt 2015 … och visst gick den helt ok, men någon utpräglad lättvindsracer fick iallfall jag inte den till att vara. Jag tyckte genuan var så bökig i slagen att jag inte gav projektet mycket tid, missade därför kanske något. Fick du/ni en vanlig Race med genua att bli en vinnare i lättvind (1-3 m/s) enligt lys/srs?
Med vänlig hälsning/Dan
Aug 24, 2020 @ 01:55
Genua 1 motsvarar Jib zero men växlar snabbare ned till fock eller ?
https://www.blur.se/2019/08/07/jib-zero-eller-inte/
Aug 24, 2020 @ 08:17
Ty. På Blur körde vi upp till ca 6 knops vid. Vid 8 knop var den vanliga focken snabbare.
Aug 24, 2020 @ 12:37
Tror det blir stort sett samma med Dominant Race special men det är för kryss om det öppnar bara några grader,sker ofta på distans kör, så kan det bli 50 till 100% använding/nytta på ett race, som skrevs i artikeln.
Idag har ju SWE 101 inte tillräcklig styrka i toppen för en jib-zero men den kanske ändras med en annan mast ?
Aug 24, 2020 @ 12:54
Fast öppnar det upp några grader så har vi en code, så då är det ingen issue.
Rent generellt tycker jag kanske inte att man skall försöka göra en båt som är grym i mellanvind till en lättvindsraket. Risken är att man laddar på med segel (och ett högre mätetal) utan att kunna konkurrera med Melges 24 i det lätta, samtidigt som man ger upp sin edge i mellanregistret. Svårt!
Aug 24, 2020 @ 16:06
Har just en Race Special och en Melges 24 (sedan 3 veckor tillbaks) och därför har en del ny input via ca 35h Melges segling inkl. 3 kappseglingar. SH och Solo.
När Peter lånade Specialen meddelade jag att Specialen är stark i mellanregistret, fungerar också bra i hårdvind men är svag under 3 m/s. Känns som Peter mer eller mindre håller med :-).
Efter att ha seglat Melges 24:an kan jag direkt säga att jag lägger ner tanken på att göra något åt Specialens svaga sida, den är så bra på allt annat och kan aldrig komma i närheten av att bli en riktig lättvindsraket…. utan att göra drastiska åtgärder som helt skickar srs talet över trädtopparna.
Specialen är och förblir en lätt kölbåt. Den blir aldrig en “sportbåt” eller “ULDB” som vissa kallar det. På gott och ont.
Var ute med Melgesen i lördags och körde lite solo segling i 8-10 m/s. Jag hade hellre suttit i Specialen om man säger så :-).
Aug 25, 2020 @ 10:31
jag hade den vanliga Dominant racen ,med vanten intill ruffsidan och skena i sidled för skotpunkt. Bra på kryss och ännu bättre på distansbana med sträckbog samt halvvind! Verkligen en vinnare -86 till-92.
Aug 25, 2020 @ 11:07
Jag har valt att sy upp en överlappande fock som jag skotar på rufftaket, när det öppnar upp lite så har jag ett 3e skot som tar över på relingslisten. Länkar till bild om det funkar.
https://cdn.simplesite.com/i/fc/ff/283163831936614396/i283163839626755718._szw1280h1280_.jpg
Aug 26, 2020 @ 09:52
Tack Per,
Kommer du ihåg vilket segelnummer eller vilken költyp du hade. De första gjordes med 707 köl på 530 kg och de senare fick en 670 kg tung köl med bredare korda.
Jonny har 707 varianten som sägs vara mindre bra på kryss. Dock har vissa Dominant 78:or denna köl och jag vet att vissa exemplar kan gå ruskigt bra på kryss med 707 kölen , i alla vindar.
Det kan vara så att den vanliga Racen behöver en genua och därefter blir den ok i lättvind också. Fullt möjligt. Kanske inte “raket” men bra :-)
Aug 26, 2020 @ 11:13
Titta i den spinnakern så vet du vilket nr Per hade…
Aug 26, 2020 @ 11:13
I den röda alltså!
Aug 26, 2020 @ 21:39
Pelle, jag sålde Racen som jag köpte den Blå spinnaren till som ni seglat med, ville att ni skulle ha kvar den blå tills ni seglat klart och gav därför den röde till de jag sålde Racen till. Tills jag får tillbaks Specialen.
Hittar inte en enda bild där segelnumret finns med. Men om du menar att den Röde är den spinnaren du sydde och sålde till Per eller iallafall till Dominant Race SWE-70 en gång i tiden … börjar jag tro världen är extremt liten.
Om jag har SWE 70 spinnaren kan det nästan bara bero på att jag förra året köpte SWE 70 som gjorts om till en Dominant Race Special med segelnummer SWE 103. Det var nämligen Göstas gamla Race som en gång hette ”Action”. Tyvärr fick jag såga upp den :-( men på bilderna ser jag att det finns distansmaterial hela vägen runt, som det ser ut alltså.
Kan SWE 70 som Per hade verkligen vara samma båt som SWE 103?
Per, ifall du vill ha lite bilder, en del sorgliga (skrotningen..) så maila mig på dan.ekstroem@gmail.com
Aug 26, 2020 @ 11:41
Om ingen annan är det, så ska jag vara petigt: @ La Primera, en Code som är inmätt som undanvindssegel få man inte spira med båtshake. Nu gör han det inte i bilden men jag antar att han inte sitter på kanten med båsthaken för skojs skull ;).
Aug 26, 2020 @ 13:34
Nu vet vi ju inte alls vad La Primera använde båtshaken till så bilden bevisar ju ingenting.
Men…för att ta tillfället till lite information och utbildning är det så att man inte heller får spira ett försegel med en båtshake man håller i handen. Försegel får enligt SRS klassregler spiras med spirbom som i Redskapsreglerna är definierat som “Ett rundhult fäst till mastens rundhult och ett försegels skothorn”. (RSR F1.4.d.ii). Se även KSR 50.3.a om utriggare……och ja, reglerna för kappsegling är alldeles för komplicerade och borde struktureras om men det är en helt annan fråga…..
Aug 26, 2020 @ 14:22
Spirning sker väl på lovarts sida. Skotning via utriggare då möjligen.
Aug 26, 2020 @ 14:42
Det var länge sedan (kanske 1992??) som kravet att spira i lovart försvann från KSR och sedan dess är det helt OK att spira i lä (om inte klassreglerna förbjuder det) men spirbommen måste uppfylla definitionen av en spirbom (och förstås övriga krav som en klassregel kan ställa).
Aug 26, 2020 @ 13:41
Jag hade nr. 70 som konstruktören Edwardsson och återförsäljaren Floren byggt till sig själva, med distansmaterial i hela båten vilket inte alla har.