Skip to content

8 Comments

  1. Jonas Dyberg
    Oct 12, 2020 @ 20:13

    Intressant reportage/film och som du skriver “kul när teori och praktik hänger ihop”.
    Annars gäller ibland
    Teori=Inget fungerar och alla vet varför.
    Praktik=Allt fungerar och ingen vet varför.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 12, 2020 @ 20:29

    Ja, det är väl grejen. Speciellt i vår sport där vi väl sett en och annan lösning som sett bra ut på pappret och sedan funkat så där 😃

    Jag tycker att det är ganska tydligt att många simuleringsprogram/modeller har blivit riktigt bra de senaste åren och att mycket mer kan göras i datorer nu när “datorkraft” är ganska billigt. Men då och då är det så klart nyttigt att se hur det funkar i verkligheten och kalibrera sina modeller.

    Reply

  3. Johan Söderström
    Oct 13, 2020 @ 11:43

    Kul att höra om lyckade uppgraderingar! Noterar att det finns många olika (re)designmål; Per Svanberg verkar supernöjd att bytt sin aluminiumrigg till en så lätt och slank att den nästan ser overkligt tunn ut. Chamsin har valt att optimera på andra grunder, och har en snygg men relativt grov mast.

    Jag tänker ju att kolfiber mestadels används för viktoptimering, och förstår att viktbesparing inte var det primära målet för Chamsin. Är ändå nyfiken; vad blev vikten på nya riggen jämfört med den gamla?

    Reply

  4. Martin
    Oct 13, 2020 @ 21:33

    Hur stor är viktskillnaden?

    Reply

  5. Göran - X-382 - Xusidus
    Oct 14, 2020 @ 08:10

    Härligt reportage. Jag vill också ha svart mast….
    För att lugna X-382 ägare som läser detta och tror att de har en “lättpumpande” mast, så bör det väl tilläggas att den utbytta masten inte var X-382 original.
    Känner inte igen mig i beskrivningen och använder checkstagen väldigt sällan.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 14, 2020 @ 08:20

      😃 Tanken är väl att belysa en typ av förbättringar man kan göra… när man redan gjort peke, fiolstag, kutterstag och massa andra saker. Det som är kul är ju när duktiga seglare som du, Peter och andra verkligen lär känna sina båtar och tillsammans med duktiga proffs kan utveckla en redan bra båt.

      Reply

  6. Patrik Andersson
    Oct 18, 2020 @ 11:26

    Kolfibermast gör väl störst nytta på en vek båt🤔, trodde X-382 var en rätt stabil båt?
    Viktigast är väl att man själv är nöjd och att bara byta båt är ju inte alls lika lärorikt som att finna lösningar på sina problem 😁.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2020 @ 11:27

    Vitsen med kolfiber och modern båt/mast-design är att jag kan välja vilka egenskaper jag vill ha lite mer noggrannt än med t.ex. aluminium.

    Som när vi byggde en ny bom till Blur så var vikten det viktigaste, men även att den klarade en del misshandel offshore. Den kunde då vara stark där det behövdes. I det här fallet ville man i första hand ha en styvare mast där man hade kontroll på masten utan att använda checkstay.

    Stabilitet är eventuellt en positiv bieffekt – framförallt om man seglar shorthanded,

    Rent stabilitetsmässigt så blr effekten så klart större på en vekare båt, men den finns ju över hela registret. Det borde ju också ha större effekt på en skrovform som inte trivs när det lutar, vs en mer långsmal båt som kan luta 25 grader utan att det gör så mycket.

    En annan effekt, ffa på större båtar där viktbesparingen blir stor, tror jag är pitching i sjö. Även här blir effekten olika beroende på båt…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.