Strategi för Svensk Segling 2025?
Under Seglarträffen för nån vecka sedan presenterades status på SSFs strategiarbete. Det ledde så klart till några funderingar…
Nu har man fått med motionsidrotten och den kappsegling som bedrivs “på skoj” i linje med den förflyttning som presenterades redan 2017:
Men.
Och det finns alltid ett men 😃
När man presenterar sina fokusområden så handlar nästan allt om den traditionella triangeln, och hur man i klubbarna går från bred ungdomssegling till elit. Väldigt lite om det gula området som man tidvis varit tveksam kring om man ens vill adressera. Och hur man skall locka alla motionsseglare till en klubb och medlemskap i SSF.
Det som är nytt är framför allt det som kallas “SWE Sailing Academy” där fokus ligger på att kompetensutveckla seglarna. Och det pratas om “Grönt kort i segling”.
Här känns det inte som man riktigt har förstått målgruppen?
I många sammanhang får jag höra att trösklarna är för höga. Att komma in i seglingen. Att börja kappsegla, Att arrangera kappsegling på kul. Och att detta är anledningen till att många nu väljer arrangemang som ligger utanför den organiserade kappseglingen.
Körkort för seglare lär bara höja ribban ytterligare?
Och jag ser också liknande tendenser i den nya indelningen av kappseglingar nedan. Den typiska breddseglingen innehåller ju både proffs (som seglar på skoj) och nybörjare på samma bana.
Ambitionen är så klart bra, och det är viktigt att man ser bredden i vår sport. Men jag tycker inte att man adresserar de grundläggande problemen i vår sport: hur skapar vi fler möjligheter att segla för de som inte kan eller vill elitsatsa (hur kan unga segla bara på kul – i stället för att välja bort segling för en sport utan prestationskrav) och hur får vi klubbarna att se till medlemmarnas livslånga seglingsintresse (i stället för att klubben blir en båtparkering och seglarna arrangerar saker på egen hand).
Grön kappsegling
På gröna regattor deltar nybörjare, de seglare som har ingen eller ytterst begränsad kompetens och erfarenhet av kappsegling. Här ligger fokus på att lära sig och att ha kul! Målet för arrangören är att väcka det livslånga intresset för kappsegling och vår fantastiska idrott. Antalet deltagare på startlinjen och tiden på vattnet begränsas och coaching av regattacoach på banan är tillåten – allt för att man som nybörjare ska få en mjuk introduktion till kappsegling.
Blå kappsegling
På blå regattor deltar de seglare som har kunskaper och förståelse för de grundläggande kappseglingsreglerna och kan behärska sin båt i olika väderförhållanden. Också här finns en rekommendation om att begränsa antalet deltagare i respektive startfält till ca 40 jollar eller ca 20 kölbåtar. Antalet bör också anpassas utifrån typ av tävlingsformat. För att hitta formerna för denna rekommendation kommer SSF att föra dialog med klassförbund och arrangörer under vintern. Inom blå kappseglingsnivå kommer de allra flesta regattor i Sverige hamna eftersom de inte utgör något kval till internationella mästerskap.
På blå nivå kommer Klassmästerskap och Distriktsmästerskap att arrangeras med licensierade funktionärer på blå nivå.
Röd kappsegling
Nu är vi uppe på mästerskapsnivå! På röda kappseglingar deltar seglare som har goda kunskaper och erfarenheter av kappsegling. Deltagarna har goda regelkunskaper och hanterar sin båt bra i olika väderförhållanden.
På röd nivå arrangeras Svenskt Mästerskap, Internationellt Svenskt Mästerskap, Nordiskt Mästerskap och kval till internationella mästerskap. Här krävs funktionärer med röd licens.
Om man som arrangörsklubb vill höja sin regatta till röd nivå för att attrahera erfarna seglare finns inget hinder för detta så länge man därmed också uppfyller kraven på funktionärer med röd licens.
Svart kappsegling
Nivån över Nordiskt Mästerskap. Här sorteras Världsmästerskap, Europeiska Mästerskap och världscupseglingar in. Som seglare har man utmärkta kunskaper och erfarenhet av kappsegling och har dessutom utmärkta kunskaper om regler. Man kan hantera sin båt på ett utmärkt sätt i alla väderförhållanden.
Som arrangör kan man behöva ta hänsyn till krav från internationella klassförbund vad gäller hur evenemanget ska genomföras och vilka eventuella krav på funktionärer som ställs.
Mer information om färgstrukturen och hur den implementeras kommer löpande att publiceras på SSF:s hemsida för kappsegling.
NiklasG
Nov 30, 2020 @ 19:35
Jag tycker det är bra att man har tagit bort den geografiska koppling (lokal, regional, nationell, internationell) men jag tycker det är olyckligt man man istället baserar den på seglarens kompetens och baserat på det ställer krav på arrangörens kompentes.
Jag tycker det hade varit mer naturligt att man kopplar färgen / nivån till arrangemangets ambitioner / arrangörens kompetens.
Arrangerar man en regatta utan licensierade funktionärer så blir den grön och då kan seglaren väga in det som aspekt bland andra när han väljer att delta eller inte, och vet då att det t.ex. inte kommer att finnas någon licensierad domare på plats.
Har man en röd seglingsledare och en röd domare så blir det en röd regatta. Det sänder det en tydlig signal till seglaren om vilken nivå det är, och seglaren kan basera sina förväntningar på detta.
Men jag håller med Peter om att det finns många väldigt duktiga seglare som gärna seglar “enklare” regattor. Det är inga konstigheter så länge det är tydligt vad man kan förvänta sig.
Peter Gustafsson
Nov 30, 2020 @ 20:00
Precis så.
Jag tycker det är lika roligt att segla en regatta i Bohuslän som arrangeras av en familj med stort hjärta, som ett superproffsigt Rolex-arrangemang i Medelhavet.
Och så är det för de flesta duktiga seglare jag känner.
Det är också en av de saker som kännetecknar klubbar som Royal New Zealand Yacht Squadron i Auckland (eller motsvarande klubbar i Newport, San Diego eller Cowes); att tisdagsseglingarna är en tokig mix av nybörjare och proffs från America’s Cup och VOR som seglar runt bojarna på kul för att sedan ha BBQ och dricka bira. Att försöka dela upp sporten på “kompetens” motverkar ju en av de unika egenskaperna vi har – att jag som nybörjare kan tävla mot världens bästa.
Jag noterar också att den sociala delen av seglingen är mycket mindre i Sverige än i många andra länder. Det var länge sedan jag blev inbjuden till “Loud Shirt Night” på GKSS 😃
Skoglund
Dec 1, 2020 @ 15:07
“begränsa antalet deltagare i respektive startfält till ca 40 jollar eller ca 20 kölbåtar”
Bla DM
Kan bli knepigt i Stockholm för vissa klasser.
Långsmal
Dec 1, 2020 @ 16:29
I många entypsklasser så krävs det idag att även de med lite mindre erfarenhet är med på SM för att få ihop rätt antal båtar. Min erfarenhet är också att om man köpt en entypsbåt så är SM och klassförbundets olika arrangemang det absolut bästa och snabbaste sättet att lära sig segla båten på bästa sätt. Att proffs och glada amatörer samsas på samma bana är ytterst sällan ett problem utan snarare berikande för båda parter.
Jan
Dec 2, 2020 @ 07:49
Håller med Peter denhär gången. Ett av dom roligare elementen i segling är just att man som nybörjare ibland tävlar i samma tävlingar som OS-seglare och med viss (nybörjar)tur ibland kan lyckas komma i närheten eller t.o.m. vinna. Förslaget från SSF låter som en skrivbordsprodukt från sådana som inte suttit ute på vattnet på en stund.
Peter Gustafsson
Dec 2, 2020 @ 11:32
Jag kulle kanske inte gå så långt 😃
SSF har historiskt adresserat seglarskola, jolle på lite seriösare nivå, OS-segling och lite matchracing. Det som är nytt i “fyrkanten” har det ju funnits en otydlighet kring länge, så det är naturligt att man inte riktigt vet hur man skall hantera det.
Just därför hade det kanske varit värt att fundera på vad de 95.000 medlemmar man redan har faktiskt vill få ut av sin segling och sin klubb, och att dessa insikter leder till fler medlemmar och fler klubbar som vill ansluta (i stället för att lämna).
Gymnastikförbundet lyfts ofta fram som de som anammat den nya utvecklingsmodellen på ett bra sätt,. Under sin slogan “rörelse hela livet” har man senaste 10 åren växt antalet medlemmar med 34% (man hade ett ännu högre mål).
Seglingen har på 5 år tappat ca 17% av medlemmarna.
Vilka av dessa initiativ gör att vi vänder denna trend?
Peter Ask
Dec 20, 2020 @ 17:09
Havskappsegling
Är det SSF som driver på att det nu krävs Säkerhetsutbildad besättning på Gotland Runt och Raymarin2star?
Tidigare har man tagit bort kravet på livflotte, nu kräver man utbildning där steg 2, år 2022 är hur man lyckas ta sig upp i en livflotte och steg 1 redan i år är en 1/2 dags teori. Kostnaden för teorin för Raymarin2star seglare är 1500:- för 1/2 dags teori
Sedan krävs det uppfräschning av kunskaperna var 4-5 år. Har inte hittat någon info om detta på SSF hemsida.
Peter Gustafsson
Dec 20, 2020 @ 17:50
Det har debatterats en del på no-crew och andra forum, men jag har inte satt mig in i det.
I grunden är utbildningen bra, och jag rekommenderar alla att gå den.
Men man höjer definitivt ribban för seglarna. Framför allt för att man redan nu måste bestämma sig för vad man skall segla, och med vem, för att hinna gå kurserna. Att i maj komma på att man vill köra Gotland Runt eller Göteborg Open Sea Race funkar kanske inte…
En del info på SHF här:
Säkerhetskrav – specifikt kompetens i Svenska regattor 2021
Shorthanded – säkerhet
Detta blir en sådan sak där visionen (segling för alla) hamnat i konflikt med verkligheten (högre krav för att få vara med)!?
Jag hade mycket hellre sett initiativ för att få fler att prova på shorthandedsegling på havet. Men några sådana initiativ drivs inte på den här nivån?
Peter Gustafsson
Dec 22, 2020 @ 00:02
Här är info på SSF.
https://www.svensksegling.se/Nyheter/Startsidesnyheter/2020Q4/sakerhetskravvidsvenskahavskappseglingar/
Pelle Pedersen
Dec 22, 2020 @ 08:55
Suck…
Peter
Jan 18, 2021 @ 10:48
som jag förstått så får vi ser motionsidrott mer som att segling har även en del utövare som sällan eller aldrig kommer till en kappseglingsbana.
Det som är så fantasktiskt med seglingen är ju dess mångfald.
Pyramiden var mycket kopplat till just kappseglingen medan modellen tagen från Gymnastikförbundet har fler diensioner.
Själv var jag inte med på seglardagen men gillade den dragningen som vi har fått här lokalt.