Skip to content

12 Comments

  1. Fabian thies
    Jan 10, 2021 @ 11:38

    Det där der visdt kul ut.
    Frågan är väl vad man ska göra med det. Skulle tror att man kan glömma segla respit med denna. Finns nog troligtvis ingen regel som klarar det helt rättvis (än iaf). Entalsregler kan man ju glömmer för det. Det svåra är väl att det kommer skiljer flera knop i boatspeed med bara nån knop tws eller twa skillnad.
    Men visst. Få man reacha i 16 kn vind blir de svårt för alla andra..
    //fabian

    Reply

  2. Fabian thies
    Jan 10, 2021 @ 11:44

    Men visst, du skrev ju om först i mål, det har man nog chans till…

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jan 10, 2021 @ 12:04

    Vad man skall göra med det!? RORC Transatlatic, Caribeean 600, Transpac… andra race där vi redan idag ser massor av båtar med svängkölar och olika typer av foils, svängkölar och vattenbalast.

    Infinity 46R & Figaro 3 är moderna exempel, men även båtar som VO65/70 eller moderna Cookson 50 är ju en annan grej än “vanliga” kölbåtar.

    Men debatten om hur man skall klassindela dessa båtar kommer att intensifieras.

    Reply

    • Fabian Thies
      Jan 10, 2021 @ 12:11

      Jo, vilka race man ska köra är nog klart. Min fråga är mer hur man ska tävla med de. Vet såklart att det finns gott om båtar som tävlar om line honors, men jag är lite osäker hur kul det är för seglingen. Men det kan vara mitt fel. Jag tycker den ser otroligt kul ut och att segla en sån i rätt vind /styrka o vinkel)är säkert jätte roligt.
      Men vad är målsättningen med designen? Snabbaste båten max 40 fot? Snabbaste båten totalt? Varför inte göra den 60 eller 70 fot då? En kul båt? Varför inte göra den mindre o billigare då?
      Ska race verkligen kunna uppgöras med Expedition och ett grib fil innan race? (lite extrem sagt, men det gå lite åt det hålet).

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 10, 2021 @ 12:43

        Så är det ju redan idag 😃

        Blir det kryss i 8 m/s så vinner du i din Albin, blir det slör i 3 m/s så är jag hela havet före i en J/111. Oavsett respitsystem. Över en säsong jämnar det ut sig.

        På samma sätt så vet man ju dagen innan Göteborg Open Sea Race om det är bäst att komma till start med Lady Godiva eller Figaro 3. Eller vilka 10% av fleeten som har lättast att vinna ett ORCi VM utanför Köpenhamn i 2-3 m/s. Eller om jag skall väga 70 eller 120 kg på en Laser-regatta… Välkommen till segelsport.

        Sedan finns det så klart både för och nackdelar med båtar som är 6.5 eller 30 meter långa. Skall man segla offshore med en lagom stor amatörbesättning så är 35-45 fot ganska lagom. Mindre än det är inte så kul i dåligt väder och större båtar kräver ofta proffs ombord.

        Reply

        • Fabian thies
          Jan 10, 2021 @ 16:28

          Alla båtar har favoritförhållande, visst. Med foilande båtar blir det dock en helt annan nivå. Här handlar det inte om några procent fast om typ 100% mer boatspeed, även efter omräkning. Med normala kölbåtar kan man segla bra även om det inte är favoritföre… eller vann inte ni lättvindsrace med en dominant race? Eller hårdvindsrace med mycket halvvind med j111 an?

          Reply

  4. Sam V
    Jan 10, 2021 @ 13:58

    Kul koncept, hade gärna sett att de gått lite längre och haft en scowför. Trenden bland Imocas och Minis går mot allt fylligare förskepp, och L’Occitane verkar landa mjukare än de flesta. En båt som ska flyga helt kan nog ha nytta av stor volym föröver.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2021 @ 14:22

      Agree. Jag tror man skall ta en brief till Manuard och se hur han hade gjort en modern version av Mach 45 😃

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2021 @ 19:56

      Såg du att L’Occitane var snabbast från Kapstaden till Kap Horn. En del berodde ju på vädret, men ändå: “30 days 15 hours & 13 min vs 31 days 4 hours & 58 mn for Yannick Bestaven”

      Reply

      • Sam V
        Jan 10, 2021 @ 20:03

        Jepp, love it! Håller den kan det bli pallplats.

        Reply

  5. Jack Sparrow
    Jan 13, 2021 @ 06:57

    Nu börjar vi snacka intressanta saker! Kul!

    Funderar på heel och riggen. Kan inte bli optimalt att ha lä-lut på riggen. Jämför formula-surf, foilsurf, IMOCA, Gitana etc.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jan 13, 2021 @ 07:32

    Funkar ju fint på IMOCA som har ”vanlig” mast?

    ”An inclined mast is expressly forbidden and the mast shall never be inclined on windward from the centerplane of the boat”

    Det ger ju mer performance, men också ännu mer komplexitet/risk.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.