Skip to content

32 Comments

  1. Pelle Lindell
    Mar 6, 2021 @ 13:22

    En kommentar är väl att många (de flesta) större förändringar beror på att mått och/eller segelgarderob varit felaktiga och rättats tex. hade Bavaria 30Cr inget flygande segel för 5 år sedan så det gäller att undvika att jämföra äpplen med päron…..

    Reply

  2. Skoglund
    Mar 6, 2021 @ 14:14

    Låmgsmala båtar som sänkts mest ser det ut som. Men om jag minns rätt så höjdes långsmala båtar några år tidigare och har därefter sänkt successivt. Skulle vara roligt att se en jämförelse under helgen SRS-tiden.

    Reply

  3. Rikard I
    Mar 7, 2021 @ 19:43

    Det ser inte ut som att det gjort några ändringar i år. Av 42 kontrollerade tabellbåtar, så har alla exakt samma SRS som 2020. Kan det verkligen vara så…?

    Reply

  4. Anders
    Mar 7, 2021 @ 20:38

    Platu 25: VM går i Litauen i sommar. 37 båtar på förra VM. En klass som det inte pratas så högt om. Snyggare än J70 och CB 66 dessutom.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 8, 2021 @ 07:49

      En “mini Farr 30”! Hade (har) nog inte en chans att blomma ut i Expresslandet Sverige, addera J70 och Melges 24 på det…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 8, 2021 @ 08:11

      Men som shorthandedracer? Kanske inget man vill sitta i när det blir 12 m/s utanför Hållö 😂

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Mar 8, 2021 @ 12:47

        Eller en Dominant Race Special… :)

        Reply

  5. Bengt
    Mar 8, 2021 @ 07:26

    Ja! Det finns fortfarande nån som tänker i de gamla siffrorna…
    Jag gör det och alla som säljer båtar på blocket gör det och säkert en majoritet av de som inte kappseglat SRS aktivt de senaste åren gör det. Jag kan fortfarande inte förstå varför denna obegripliga ändring genomfördes?

    Reply

    • Mackan
      Mar 9, 2021 @ 08:45

      Instämmer med dig Bengt, förstår inte heller varför man ändrade.
      Nu har väl detta debatterats redan, men jag kan ändå inte få in det.

      Reply

      • Skoglund
        Mar 9, 2021 @ 09:31

        Som jag förstår ändrades det precis av den anledningen. Dvs att man inte ville att det skulle vara en koppling med LYS. Sen är det ju bara att 1,0 är medelbåten. Så var det i LYS och så är det i SRS nu.
        Som arrangör av lite klubbseglingar så vissa problem med folk som anmälde sig med ett gammalt LYS-tal från tidningen Segling. Nu blir det mer uppenbart och jag brukar låta dem segel på LYS-talet om det vill :)

        Reply

        • SWE42Calluna
          Mar 9, 2021 @ 17:21

          Och nu börjar de individuella mätbreven presenteras, se https://matbrev.svensksegling.se/Home/ApprovedList. Jenny fick väldigt nära 1.0 så hon är kanske den nya normbåten 😀.

          Reply

          • Skoglund Peter
            Mar 9, 2021 @ 22:20

            Dessutom höjt 0,002. Blir ju 2,4min på KFR. En evighet i det startfältet. 😀

      • Peter Gustafsson
        Mar 9, 2021 @ 10:15

        En annan anledning är ju att förhållandet mellan seglad och korrigerad tid blir mer logiskt. När båtar skall få 23% och 42% högre korrigerad tid så är det extremt krångligt att räkna om i huvudet.

        LYS med 1.00 på en Vega var bra när det var medianbåten i fleeten… Nu blir den procentuella skillnaden i SRS mellan en Nova och en First 36.7 faktiskt användbar för att göra en uppskattning på havet; “1,038-0,933 = 0,1 = 10% = 6 minuter på en timme”.

        Så det är objektivt bättre.

        Även om det inte känns så.

        Lite som med kontanter. Man kan tycka det var bättre när glasskiosken tog cash. Men var det det egentligen 😃

        Reply

        • Bengt
          Mar 9, 2021 @ 12:09

          Innan ändringen hade en 36,7 ca 1,27 och en Nova 1,16 dvs ca 0,1=6minuter/ seglad timme. Ingen väsentlig förändring alltså…
          Stämmer ditt resonemang, har det ju i så fall numera blivit svårare att jämföra tiderna mellan de långsammare båtarna. Skittråkigt i så fall. Det är ju dessa båtar som försvunnit från t.ex Tjörn Runt och många andra kappseglingar. Många upplever att det blivit för komplicerat att kappsegla (även om du och jag vet att det inte är så).
          Som tur är är det ett stort antal långsamma båtar som klarar huvudräkningen på Slörens måndagsseglingar…
          Sen det här med kort eller kontanter… Det är inte det det är frågan om kort eller kontanter, utan bara en fullständigt meningslös devalvering. Ingen blir gladare av den i längden…

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Mar 9, 2021 @ 18:51

            Nja. 0,100 skillnad i SRS när bägge båtarna har runt 1.000 blir cirka 10%.

            0,100 skillnad när båtarna har 1,16 & 1,26 blir inte 10%.

            🤔

            Visst har det blivit mer “orättvist” för Vegorna. men enklare för de som faktiskt seglar. Inte så konstigt eller hur?

    • Lars M
      Mar 9, 2021 @ 12:13

      Håller med, fruktansvärt idiotisk förändring.

      Reply

  6. Thomas Ottosson
    Mar 9, 2021 @ 17:20

    Hmm… Det här var ju märkligt. Vi har alltså ett inlägg om SRS som legat uppe i flera dagar och som fortfarande bara har 14 kommentarer. Inga långrandiga inlägg med grafer och diagram som ska visa ett den ena eller andra båttypen har på tok för högt eller lågt SRS-tal. Inga krav på ökad transparens i regeln. Ingen enda som pushat för ”ENTYP!”. Inte ett enda riktigt gräl. Bara en ganska stillsam diskussion om vilket båttyp som egentligen borde ha 1.00 i mätetal. Eller har jag missat något? Behöver jag rensa mitt cacheminne?

    Reply

  7. Thomas
    Mar 10, 2021 @ 14:28

    Hej,

    När skall bredd seglarna få ett SRS tal likt vad som fanns under LYS tiden?
    Jag tänkte mig att segla Tjörn runt med ett gäng kompisar 2020 i en nyare Beneteau som är fullutrustad med kastruller, grillar och allt annat som kan vara bra att ha när man inte kappseglar. Jag tror inte det finns ett uns av lättviktsmatrial ombord. Möjligheten att komma på en framskjuten position är därmed obefintlig. Men det var inte det som var grejen utan det var att ha en kul dag på havet. Jag kontaktade Stss och önskade ett handikapp utan att mäta in båten med allt jobb det innebär. Tyvärr fick jag inget tal utan blev hänvisad till crusing klassen istället. Viket gjorde att vi sket i Tjörn runt. Man vill gärna vara med och leka i starten och få ett resultat även om det är troligen skulle bli ett bottenresultat.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 11, 2021 @ 08:01

      Thomas, nyfiken fråga: var det klubbens skyldighet att ta fram ett LYS-tal?
      Har aldrig hört talas om det eftersom jag trodde/tror att det ligger på seglaren att kontakta SSF för hjälp.
      Snyggt av Stss att erbjuda seglare att ställa upp i cruising-klass!!

      Reply

    • BengtN
      Mar 11, 2021 @ 08:55

      Thomas,

      Så mitt under torrsäsongen, passa på att kolla in

      https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS/

      som är seglarförbundets SRS portal.

      De har faktiskt gjort det enkelt att skaffa SRS mätbrev utifall din båt inte “kvalar in” som tabellbåt pga avvikelser i mått eller utrustning.

      Det kallas då “enskilt anpassat mätbrev” och kommer vanligtvis i två former, verifierat (av godkänd mätperson) eller overifierat (du fyller värdena själv). Det låter som det senare är det du söker (tvivlar på att det finns något avdrag för grill och cruising utrustning :-)).

      Det verkar som portalen inte öppnat för säsongen än, men väl inne tar det någon timme att fylla i värden on-line, betala mätbrevsavgiften (typ 600kr) så har du ett mätbrev för din båt ca två veckor senare. Enkelt, rimligt rättvist och bra tycker jag.

      Lycka till både med ansökan och på vattnet!

      Reply

      • SWE42Calluna
        Mar 11, 2021 @ 17:49

        Bengt själva ifyllande av formuläret går ju relativt enkelt och är avklarat på knappa timmen. Det stora hindret jag tror de flesta upplever är dock förarbetet med mätning av de olika rigg- och segelmått som skall ligga till grund för värdena i mätbrevet. Det tar tyvärr inte endast en timme utan kräver nogrannt mätande. Många av måtten framstår säkert även som rena grekiskan för en nybörjare. Det gör nog tyvärr att många sugna istället avstår från att skaffa ett mätbrev.

        Reply

        • BengtN
          Mar 13, 2021 @ 11:08

          Jo, det är klart lite ordning, reda och vilja krävs det för förarbetet att veta sina inputs (mått och detaljer). Det får nog ses som “priset” för att vi alla hobbykappseglare ska ha ett hyfsat rättvist handikappsystem.

          Jag tycker att Seglarförbundet/SRS kommittén hjälpt till bra med anvisningar, on-line formulär etc, men i slutänden vill man inte göra det jobbet och inte kan använda SRS tabellen men ändå vill “vara med på vattnet”, så kanske Öppen klass eller Cruising klass är vettiga alternativ i de fall den lokala arrangören erbjuder detta.

          Lite länkar till handledning för inmätning:
          https://matbrev.svensksegling.se/Home/Srs
          https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/AlltduvillvetaomSRS/manualforattsjalvmatasrs/

          Är det någon mer än jag som känner att säsongen närmar sig? :-)

          Reply

        • Fabian thies
          Mar 14, 2021 @ 10:37

          Fast med en nyare båt ska väl alla mått finnas i broschyren? Vill man bara vara med o har full cruising utrustning etc, så är fet väl inte så viktigt att få alla mått rätt på millimetern?

          Reply

          • SWE42Calluna
            Mar 14, 2021 @ 11:07

            Många av själva måtten på skovet finns säkert att hämta från tillverkaren. Vikten brukar tyvärr vara någon sorts målvikt som sällan uppnås. Segelmåtten enligt SRS får
            man räkna med att mäta själv.

          • Fabian thies
            Mar 14, 2021 @ 15:12

            Vill man bara vara med är det väl inte viktigt att båten kanske väger lite mer? Segelmått finns ju på olika ställe, segelmakare, orc osv . Vill man bara vara med är det enkelt. Ska nab slås om främre placeringar krävs det mer jobb, fast då få man också städar ut båten…

  8. Rikard I
    May 28, 2021 @ 17:00

    Efter att ha titta på närmare 200 båttyper inkl mätbrevsbåtar, så går det att hitta fler med högre ändringar än 2% sedan 2013. I vissa fall har dessa förändrat väsenlig data i sina mätbrev, men det finns även justeringar som gjort baserat på revidering av formeln. Det finns totala förändringar (max-min) på allt från -3% till +6%, men som Peter säger – bland tabellbåtarna är skillnaderna mindre.

    Och det förefaller faktiskt skett 2 justeringar av normbåtens medelhastighet i SRS; från LYS-tidens 800 s/nm (4.5 knop), vidare till 2017’s 658 s/nm och nu senast 2020 till 653 s/nm.

    Jag ser annars fram emot att vi kommer ut på tävlingsbanorna igen och att SM i SRS/Distanskappsegling blir en kul sporre den närmaste åren.

    Reply

  9. Leif Svensson/ MAYA Dehler 34
    Jun 4, 2021 @ 22:49

    Jag tycker övergången till tre decimaler i SRS blev onödigt krångligt. När man en gång lärt sig LYS talet på nästan alla båtar som förekommer på regattor (då det är enkelt att memorera två decimaler). Så blev det näst intill hopplöst, att ens komma ihåg mättalen på sin egen båt. 4 olika mättal med tre decimaler….puuh!

    Alla vet ju att olika båtar ändå har olika egenskaper i olika vindstyrkor och vindvinklar, så det är tveksamt om den sista decimalen verkligen gör någon skillnad i det långa loppet.

    Men det är bara vad jag tycker……..återkommer när jag pluggat in alla decimaler till min egen båt, och kanske två, tre andra båtmodeller……kanske ändrar jag uppfattning då?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 4, 2021 @ 23:15

      En anledning var väl att ”kostnaden” för att ha 0.5 cm för långt bomlik på en Express blev 0.01 vilket kunde upplevas som onödigt hårt.

      Reply

  10. Thomas H
    Jun 8, 2021 @ 21:48

    Var kan jag hitta SRS mätbrev från tidigare år ? någon som vet.

    Reply

  11. Ludvig Karlin
    Jun 10, 2021 @ 18:20

    Krångligt? Allt är realativt ;-) I ORCs värld (Norge) har jag 7st tal med 4 desimaler.

    Single Number Time On Time
    Distanseseilas (NOR-rating ett tall) 1.0427
    Tretall Distanseseilas Lite vind 0.8971
    Tretall Distanseseilas Mellomvind 1.1354
    Tretall Distanseseilas Mye vind 1.3080
    Tretall Kryss/lens Lite vind 0.6978
    Tretall Kryss/lens Mellomvind 0.9062
    Tretall Kryss/lens Mye vind 1.0556

    Sen samma uppsättning for SH og USP. Blir totalt 21 tal om man skal samanlikna med SRSs 4.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.