Skip to content

12 Comments

  1. Mikael Vesala
    Nov 19, 2021 @ 17:10

    Ett Förslag:
    Vänd filterbehållaren up och ner. Borra och gänga ett hål för en automatisk avluftare i den transparanta behållarens (före detta) botten. Montera avluftaren.
    Införskaffa en 12 V pump som tål saltvatten och som har tryckvakt.
    Pumpen kommer nu pumpa både saltvatten och luftbubblor till filtret, bubblorna stiger till toppen och avluftas genom den automatiska avluftaren. Pumpen startar och går intermittent och borde inte dra så mycket ström.
    Enda tveksamheten jag kan förutse är hur den automatiska avluftaren fungerar när det lutar.
    Och att man måste dränera filterbehållaren på vatten innan filterbyte.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 19, 2021 @ 17:13

      Har du exempel på en automatisk avluftare?

      Filtret suger från botten, så kan jag “automatiskt” få bort luft ur filterbehållaren (eller slangen innan/efter) så är jag hemma.

      Reply

  2. Mikael vesala
    Nov 20, 2021 @ 08:54

    Reply

  3. Ulf
    Nov 24, 2021 @ 17:23

    Om watermakern suger från botten av filtret se då om det går att borra hål i toppen. Montera dit en slang direkt till vask avloppet, kanske med en liten reglerventil i plast eller ännu enklare en strypning i slangen. Montera dit en pump med lite överkapacitet watermakern får det vatten den behöver och överskottet går i vasken med luften. Pumpar hittar du här https://se.rs-online.com/web/c/plumbing-pipeline/central-heating-process-pumps/water-pumps/
    Med överkapacitet är det ingen risk att watermakern suger luft genom avluftningen. Enkelt och inga ventiler och avluftningar som saltar igen. Funkar det inte med att borra i filtret så är din idé med tank bra men skippa overflow ledningen och låt allt gå ut i avluftningen. Med det lilla flödet tror jag att en tank av ett rör på 5×25 cm borde klara det. Din tank rymmer 5liter= 5kg+tank tänk på vikten…..

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 24, 2021 @ 19:23

    Tack, definitivt värt att testa.

    “Tanken” kommer nog, som du säger, bestå av en slangbit 😃

    Reply

  5. Jonas
    Nov 26, 2021 @ 07:54

    Glöm inte två slangklämmor på anslutning till bordsgenomföring under vattenlinjen. Viktigt för försäkringen skall täcka och för att undvika vatteninträngning…..😀

    Reply

  6. Harald H
    Nov 26, 2021 @ 10:57

    Vad heter genomföringen? Jag har likadan i min båt, men det är så länge sedan att jag inte mera kommer ihåg vad de hette. Skulle behöva en 13 mm nippel, så om någon har en sådan överlopps (det kom flera med genomföringen men jag har förlegat mina) är jag intresserad.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2021 @ 16:23

      Forespar – FlowTech Performance Valves

      Det som kommer med är 3/4″ (19.05mm) och 1-1/2″ (38.10mm). Vill man till mindre mimensioner får man leka med konverteringar, men jag vet att 19->13 mm finns.

      Reply

      • Harald H
        Nov 27, 2021 @ 10:04

        Tackar, nu kommer jag ihåg. 20 år sedan jag installerade. Får fortsätta med min adapter då.

        Reply

  7. Harald H
    Nov 26, 2021 @ 11:15

    Har ni funderat på att ta råvattnet ur S-drevet?

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 26, 2021 @ 16:21

    Vi gör det idag. Provat både raka vägen och med en liten “booster-pump” på slangen… men det kommer ändå in luft när vi flyger över en våg 😮

    Ett alternativ är definitivt att fortsätta ta därifrån, men att “avlufta” på det sätt jag beskriver i skissen.

    Reply

  9. Micke Holmström
    Dec 10, 2021 @ 12:57

    Sätt slangen till vasken i toppen av den rörformade mellantanken så försvinner både överskottsvatten (som inte watermakern tar) och luftbubblor därifrån utan någon luftventil som beckar ihop av saltvatten.
    Kapaciteten på pumpen skall vara så liten som möjligt med hänsyn till den luft som kan blandas in vid extremförhållanden.
    Borra inga hål i filtret innan pumpen som föreslagits som tidig avluftning. Det är på pumpens sugsida och skulle, om man har otur, kunna göra att pumpen suger i sig mera luft där.

    Ett annat alternativ är att segla lite långsammare och försiktigare istället…😊

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.