Koll på kölen?
Kraven för att få kappsegla på havet fortsätter att öka, trots att antalet tillbud är relativt få.
Det senaste kravet är infästningen av köl och roder måste kontrolleras vartannat år.
Så här är det formulerat i senaste upplagan av säkerhetsreglerna.
Effective 1 January 2022: Structural Inspection – Consult the owner’s manual for any instructions for keel bolt checking and re-tightening. The following inspection to be conducted by a qualified person externally with the boat out of the water. Check that there are no visible stress cracks particularly around the keel, hull/keel attachment, hull appendages and other stress points, inside the hull, backing plates, bolting arrangements and keel floors. (See Appendix L Model Keel and Rudder Inspection Procedure).
Effective 1 January 2022: Evidence of a structural inspection in accordance with 3.02.2 within 24 months before the start of the race or after a grounding whichever is the later.
Effective 1 January 2022: Inspection after Grounding – an appropriately qualified person shall conduct an internal and external inspection after each unintentional grounding.
Så klart har ingen funderat på hur detta är tänkt att fungera i verkligheten, vem som är kvalificerad att göra inspektionen och hur det fungerar mellan olika länder. Det skall också bli spännande att se om övernitiska besiktingsmän skall börja lyfta på durkarna framöver?
Idag kom SSF med sina riktlinjer.
Nya krav på besiktning för havskappseglare
17 JAN 2022 14:40
Denna information rör de båtägare som vill delta på kappseglingar i Sverige som tillämpar World Sailings Offshore Special Regulations kategori 3 som exempelvis Gotland runt eller Raymarine2Star.
Från och med 1:a Januari 2022 kräver OSR 3.02 att en okulär besiktning av kölinfästning inklusive kölbultar och roder med tillhörande styrsystem genomförs minst vartannat år och alltid efter en grundstötning. Besiktningen skall dokumenteras och kunna visas upp för arrangören vid registrering.
Svenska Seglarförbundets styrelse har efter förslag från Tekniska kommittén beslutat att:
- SSF kommer att tillhandahålla ett webbaserat register över genomförda inspektioner där båtägaren kan ladda upp dokumentation och bilder från en genomförd inspektion och där arrangörer kan se vilka båtar som har genomfört inspektionen. För båtar som har mätbrev utfärdade av SSF kommer det vara kostnadsfritt att använda registret. Systemet väntas vara i drift senast 1:a april.
- För seglingar i Sverige får båtägaren själv genomföra inspektionen med hjälp av den mall som TK utarbetat. Om båtägaren så önskar får man anlita hjälp av en kvalificerad person tex. en besiktningsman, båtbyggare från ett varv eller annan kvalificerad person.
- Mätpersoner licenserade av SSF är generellt inte att anse som kvalificerade personer och förväntas inte utföra stukturinspektioner.
Båtar som skall kappsegla utomlands kan behöva en besiktning av en oberoende kvalificerad person. Uppstår ett sådant behov kommer SSF att försöka hjälpa till att förmedla kontakt med lämpliga personer.
SSF undersöker även möjligheten att koordinera kraven för strukturinspektioner med vår grannländer. Vidare information om detta kommer förhoppningsvis under våren.
Dokument att ladda ner:
Protokoll för besiktning av kölinfästning (pdf)
Instruktion för besiktning av kölinfästning & roder (pdf)
Jan 18, 2022 @ 10:20
Mer krångel för oss som gillar att vara på havet. Jag tror de flesta (liksom jag) ändå är under durkarna (där ligger ju sportdrycken!) och snokar kring rodret regelbundet. Intressant med den ganska otydliga definitionen “qualified person”.
Har vi en business opportunity att införa något sorts certifieringsprov för att bli qualified och sedan sälja tjänsten? :)
Jan 18, 2022 @ 12:03
Trist utveckling för breddseglingen tycker jag. Hänvisningen till ökad en säkerhet är tveksam i och med att det antagandet förutsätter ett totalt ointresse från den aktiva till att hantera riskerna med sitt deltagande. Det har alltid varit och är skepparens ansvar för sin egen båt, sin besättning och sitt deltagande. Och så vitt jag förstår, så kommer det även att gälla framöver enligt NoR.
Detta är nu ytterligare en pålaga från SSF som leder till en affärsidé för någon i Sverige. För vi har nyligen fått krav på säkerhetskurs för SH till en kostnad av en ny plotter var 5 år.
(Förresten – denna nyhet kanske är något som jag skulle kunna tjäna pengar på för jag har ju ändå rätt utbildning, tidigare kunskap i båtkonstruktion, scantlignregler, laminatdesign, skruvförband och resurser för att göra dessa inspektioner….hmmm var anmäler man sig?)
I takten 1 nyhet/pålaga per år från SSF, så är det snart ingen mening att försöka tävla utanför klubbens ramar.
Jan 18, 2022 @ 12:48
Håller med dig 100% Rikard I men måste säga att det inte är SSF utan ISAF som kommer dragandes med detta.
Jan 18, 2022 @ 12:49
💯
“takten 1 nyhet/pålaga per år från SSF” är det som stör mig allra mest.
Har man visionen “Segling – tillgänglig för alla” så kan man inte sitta i möten för att medvetet göra sporten mer otillgänglig!?!?!?!?
När såg vi senast ett rejält försök att sänka tröskeln för att vara med?
Det finns en anledning till att fler och fler väljer andra format.
Jan 18, 2022 @ 13:46
Detta är ytterligare ett steg mot att göra vår sport/hobby till något som blir svårare och svårare att utöva. Vi behöver få in nytt blod i kölbåtsseglingen genom att göra det enklare att delta. Jag tror att dessa hinder får effekten att fler och fler seglingar kommer att anordnas utanför SSF/ISAF vingar. Kanske behövs då utveckling av ett annat respitsystem än SRS? Jag vill passa på att säga att SRS-kommitten genom frivilliga insatser gör ett förträffligt arbete men då jag förstått att SRS-seglingar måste vara sanktionerad av SSF för att få använda SRS så antar jag att alla pålagor även de per automatik måste uppfyllas av deltagarna.
Jan 18, 2022 @ 14:00
Ännu en anledning att testa Trimaran och köra blyfritt 🙃
Jan 18, 2022 @ 15:08
Jag vet inte om du läst Cat 3 för trimmisar på länge? 🤣
Jan 18, 2022 @ 19:37
Nä berätta står det något kul 😉
Jan 19, 2022 @ 12:56
Är det där det står att det ska finnas en dörr i botten?
Lagom Jonny-vinter-pyssel i så fall🙃!
Jan 19, 2022 @ 13:20
Du menar denna;-)
https://www.seaon96.se/om-oss/#&gid=1&pid=9
Jan 19, 2022 @ 14:27
Wow! Färdigmeckad båt ju :-)
Hur fräck som helst.
Jan 19, 2022 @ 16:01
Haha färdigmeckad!!….jag la 400 timmar förra vintern;-)
Jan 20, 2022 @ 23:15
Jonny, dags att byta då?
Jan 20, 2022 @ 23:22
Nopp äntligen hittat en båt som uppfyller våra krav☀️
Jan 24, 2022 @ 12:14
Det är nu vadslagningen kan börja, Federico :-)
Jan 24, 2022 @ 22:16
😂
Jan 18, 2022 @ 16:41
Som Peter redan noterat kommer kravet på besiktning i från World Sailing i Offshore Special Regulations (Säkerhetsbestämmelserna för havskappsegling). Bakgrunden är att WS är bekymrade över antalet incidenter där båtar tappar kölen eller får så stora skador att man kan befara att kölen skulle kunna ramla av. Det rör sig inte om jättemånga fall men trots allt några om året i världen vilket är för många eftersom varje incident uppenbart är förenad med livsfara. I Sverige känner jag till 3 fall där en köl ramlat av på öppet vatten (inte bara på kappsegling) och en handfull “near-missses” på 30 år så det är inte vanligt men det händer. Sen kan man givetvis argumentera att den nuvarande besiktningen är meningslös men WS menar att det är bättre att göra det möjliga än ingenting.
Eftersom SSF är en del av World Sailing måste vi förhålla oss till regelverken. SSF har valt att implementera kölinspektionerna i första hand som en självdeklaration av flera skäl:
-Enligt både kappseglingsreglerna och civil lagstiftning är det båtägaren i sin egenskap av redare och (oftast) befälhavare (ansvarig ombord) som är ensam ansvarig för båtens sjövärdighet. Självdeklarationen ger i alla fall ett skäl till att lyfta på durkarna och se efter hur det ser ut…Jag är övertygad om att majoriteten båtägare redan gör det så det extra besväret att ta några bilder och fylla i formuläret borde inte vara en stor sak.
-Undvika onödiga kostnader för båtägarna. Att utföra en besiktning enligt instruktionen tar inte mer än en timme eller två och behöver inte innebära någon annan kostnad än möjligen en bilresa till båten.
Alla som är inblandande i den här verksamheten är medvetna om att det här förmodligen har en begränsad effekt men det handlar om att göra det möjliga. Varje båtägares insats är rätt begränsad och kan vi undvika en olycka så tycker jag det är värt det.
Pelle Lindell
Ordförande i SSF TK
Jan 19, 2022 @ 06:37
Jo, det säkraste hade ju varit att bara ligga i hamn, då sker ju bara på och avstigningsolyckor. Kanske borde man helt bygga in båten för att undvika dessa också, eller ålägga att varje båtägare har en godkänd landgång som ska dokumenteras och besiktigas? Livet är förenat med risker, varje person måste själv få avgöra hur stora risker det är värt att utsätta sig för.
Jag har inga möjligheter att utan stora extra kostnader ha båten hängandes i sling med en person i båten och en person som försöker rubba den, med en person som dessutom tar foton. Båten ska ändå upp på varv och inspekteras efter en grundstötning i höstas, trots att det inte finns några synliga skador utom på mjukspacklet.
Vi borde kanske släppa sargen och våga åka skridskor längre ut på isen?
Jan 20, 2022 @ 23:14
Jonny, dags att byta då?
Jan 19, 2022 @ 11:58
Jag tycker ssf har gjort ett jättebra jobb med att skala ner kraven från WS till en nivå som motsvarar ungefär det man ändå gör med sin båt, eller hur?
Jag skulle säga att jag kan skriva under det där efter varje upptagning för att jag ändå kollar efter sprickor och glapp osv. Så det är egentligen inget extrajobb.
Att jag sen ogillar att OSR blir bara mer o mer och att kraven ibland känns konstigt och med fel fokus är en helt annan femma men det borde man tar med WS eller bara gilla läget. Själv tror jag att man nästan få gilla läget ;).
Jan 20, 2022 @ 14:25
Håller med, att göra en egenkontroll är väl av godo. Ingen vill sluta som Cheeki Rafiki. https://en.wikipedia.org/wiki/Cheeki_Rafiki
Jan 20, 2022 @ 20:14
Visst borde vi ha egenkontroll på genomföringar, stående rigg och andra saker som kan gå sönder och ställa till det när man är på havet?
Jag menar, efter att ha mätt båten för flera olika regler, vägt båten, besiktigat flotten dubbelt så ofta som står i manualen, gått med i klubb, gått med i SHF, gått säkerhetskurs, gått first aid-kurs, skaffat licens, fixat försäkring utökat ansvarsskyddet, kollat raketerna, förstått att reklamreglerna inte gäller, läst OSR, försökt förstå skillnader mellan OSR och NoR, egenkontrollerat kölen, gått igenom checklistan för säkerhetsinstruktion, , läst NoR, läst alla addendums, läst SI, fixat VHF-certifikat, betalat licensavgiften för VHF och EPIRB, ordnat AIS-mob och samlat ihop telefionnummer till allas respektive…
så är jag jättesugen på en liten grej till som gör seglingen lite säkrare.
Jan 21, 2022 @ 08:26
Visst är man inte det. Men om jag ser WS beskrivning med gubbar ute o inne när båten hänger i sling osv, då är jag glad att ssf gör det tänkbart enkel. Som jag skrev, reglerna i osr tycker jag inte om…
Kanske dags för mer ansvar hos skepparen, typ ett intyg där man skriver under en chexklist att allt är ok. Listan kan då inefatter genomföringar, köl, roder osv. Vad vet jag…
Jan 21, 2022 @ 08:59
Jag tar redan fullt ansvar och ingen skrivning, regel, protokoll, checklista, eller annat kan andra på detta. Det är ju första punkten i OSR:
1.02 Responsibility of Person in Charge
1.02.1 Under RRS 3 the responsibility for a boat’s decision to participate in a race or continue racing is hers alone. The safety of a boat and her crew is the sole and inescapable responsibility of the Person in Charge who shall do his best to ensure that the boat is fully found, thoroughly seaworthy and manned by an experienced and appropriately trained crew who are physically fit to face bad weather. The person in charge shall also assign a person to take over his responsibilities in the event of his incapacitation.
1.02.2 Neither the establishment of the OSR, nor their use by Organizing Authorities, nor the inspection of a boat under the OSR in any way limits or reduces the complete and unlimited responsibility of the Person in Charge.
1.02.3 By participating in a race conducted under the OSR, the person in charge, each competitor and boat owner agrees to reasonably cooperate with the organizing authority and World Sailing in the development of an independent incident report as specified in 2.02
Jan 21, 2022 @ 09:16
Visst tar du ansvaret. Många andra också.
Som sagt, jag ogillar många av reglerna. Kag ogillar bankortningar eller vad som helst där folk försöker tänker för andra.
Min kommemtar var bara tänkt som ett tack till ssf. De har gått den, i mitt tycke, bästa vägen med omsättning av kravet av WS. Att deras krav är märkligt har iaf jag sagt från början.
Sen kan jag ser att det kanske finns de som inte har full koll och skulle tycker att en checklist som man sn skriver under är bra?
En få man inte heller glömmer att vi här pratar cat3, dvs havskappsegling. Vi har ju pribln att få folkatt seglat i seglingar utan kölkontroll och vhf och ebirp osv…
Jan 21, 2022 @ 09:21
Det där blev inte så bra med mobilen… nåväl, ni fattar kanske…
Jan 30, 2022 @ 20:20
😂
Jan 19, 2022 @ 21:10
Skönt man har nära till alternativseglingar på danskt vatten… ;-)
Jan 21, 2022 @ 15:35
Cat 3 kollade igenom, man klarar sig rätt bra om man har en trimaran äldre än 1998 och mindre är 12 m.
Jan 24, 2022 @ 10:10
Hej. jag tycker det är bra att det blir lite mer fokus på det här. Det är en uppenbar svaghet på dagens båtar med en limmad “innerliner” som skall hålla för krafterna för tunga djupa kölar. Limmet har helt andra egenskaper än GRP komponenterna som det håller samman. Och limmet verkar bli sprött med tiden dessutom. Så det räcker inte att kolla kölbultarna man behöver också inspektera skarvarna mellan innerliner och skrov, så att inte dessa har släppt. Kan vara svårt att se under kök och toaletter, men sitter innerlinern lös kan kölen börja röra på sig.
Mar 13, 2022 @ 19:43
Länk.