Skall jag ta in en coach?
Veckans läsarfråga är enke:
Jag känner att vi stagnerat i vår utveckling och skulle behöva ett externt perspektiv på vår segling. Skall vi ta in en coach?
Det korta svaret är ja 😀
På bilden ovan så har vi Mattias Rahm och Johan Barne ombord på Blur 2014. Då hade vi en väldigt tydlig sak som vi brottades med, och så här såg deras uppdrag ut:
På Blur så behöver vi jobba med kommunikationen, framförallt på undanvindar där vi seglar apparent, dvs TWS <8 och TWS >16 knop.
Detta gäller både att proaktivt kalla tryck för att offensivt kunna styra/ trimma (vi blir ofta reaktiva) och att strategiskt jobba med risk/reward för olika kanter. Även här är vi för försiktiga, då payoffen på rätt vinklar och lite mer tryck är stora.
I vårt projekt har vi tagit extern hjälp ombord för lite olika saker:
- boatspeed – ofta tillsammans med olika segelmakare
- besättningsarbete & kommunikation
- starter
- instrument/kalibrering.
Vi har även tagit hjälp i land med:
- väder, routing och förberedelse inför viktigare race
- näring ombord
- psykologi vid solosegling (jag hade hjälp av Pia L’Obry)
- boatspeed & båthantering Open 7.50 med utländsk expert på video.
Några saker att tänka på
- Fokusera på en sak i taget. Då kan ni vara tydligare med vad det är ni behöver hjälp med och välja rätt person för att adressera just detta. Det är också enklare att se att man blir bättre när man fokuserar.
- Var förberedd med frågor. Även här blir det lättare att lägga upp en plan. Ofta visar det sig att många kan adresseras io land så att man utnyttjar tiden på vattnet bättre. Kom ihåg: det finns inga dumma frågor!
- Ha en lärande attityd. De flesta seglare har tydliga uppfattningar om hur saker fungerar, och det är svårt att övertyga dem om att det kan finnas andra sätt att göra saker på. Då är det ganska tråkigt att coacha någon. Och chansen att man lär sig något något ökar om man sänker garden.
- För att få effekt så gäller det att att hitta ett sätt att omsätta coachingen i praktiken. Få det på papper, applicera det på träningarna eller hitta andra sätt att fortsätta jobba med det område ni fått input på. Då kan det också vara intressant att återkoppla med coachen efter säsongen.
- Skilj på race och träning. Vi har inte med proffs på race då vi vill se vad vi klarar som team, och min erfarenhet är att fokus ofta hamnar på att prestera så bra som möjligt snarare än att maximera lärandet. Däremot kan ett par timmar med fokuserad träning & coaching ge jättemycket.
- Kom ihåg att det ofta handlar om process eller approach snarare än snabba resultat. Allt händer inte över en natt, och det viktiga är att ni kommit förbi det hinder ni upplevde i er utveckling.
- Coaching är ett jobb. Och inte särskilt välbetalt. Ett par timmar med en bra coach kan vara värt mer än en ny fock eller teamkläder till alla ombord. Så se till att betala om det är aktuellt eller visa uppskattning på annat sätt om det görs för att det är kul.
Bonustips
Jag tycker jag lär mig grymt mycket av att segla med andra och se hur de jobbar. Nackdelen är att man oftast är i racing-mode och inte kan diskutera saker på djupet.
Vore kul att samla lite bra namn nedan på personer som är villiga att komma ombord och hjälpa till. Så kommentera gärna.
Oct 3, 2023 @ 22:19
Tack Peter,
Vi lägger en del tid att träna på tidig vår och sen höst. Svårt att inte stagnera utan em tydlig träning plan och mål dock.
Det finns områden där vi tror att det finns mycket förbättring potential men… 1) är det verkligen så? 2) isf, vad kan vi göra åt ( i det området)?
Jag är övertygad om att ta hjälp är den rätta vägen för att “rycka” den lärande processen.
Input utifrån är svårt på en DH båt med permanent “besättning” då nätverket är begränsat och chanser att någon i teamet kan segla gastar på andra båtar är oxå begränsad till skipper och co-skipper.
Riktigt kul om man kan få fram en lista möjliga coachar…
Oct 4, 2023 @ 07:33
Jimmy Hellberg kör ju numera eget (Hellberg Yacht Performance) och jobbar bla som coach när han inte är utomlands och seglar på coola båtar. Han kan ju allt man behöver veta om aerodynamik, hydrodynamik, strategi, taktik, elektronik, trim, besättningsarbete, segeldesign etc etc. Jag har nyttjat hans kunskaper många gånger och tycker att han är helt grym och dessutom duktig på att förklara ( för oss vanliga dödliga)