Navigation & routing på liten budget?
Veckans läsarfråga är enkel:
Har börjat kika på att skaffa något program för väderrouting och nav. Expedition är ju så klart högst på önskelistan men lite över budgeten. Har du tips på några bra alternativ?
Jag har inte jättebra koll här så jag hoppas på hjälp.
Borde finnas ett antal prisvärda alternativ till Expedition & Predictwind?
Oct 18, 2023 @ 08:06
Orca verkar intressant konceptuellt och kommer fler funktioner framöver. https://getorca.com/
Någon som testat väder och segel simulering?
Oct 18, 2023 @ 13:06
Jag har kört squid både som mobilapp och client på laptop, fungerar för simpel routing enligt skräddarsydd polar(endast clienversionen) med flera olika vädermodeller. Billigt, typ 30€/3 månader inklusive integrerade väderprognoser för Europa.
Oct 18, 2023 @ 16:33
Jag körde Seapilot under många år med rimligt bra resultat. Vet inte vad som har hänt där de senaste åren.
Oct 18, 2023 @ 22:03
Har använt Weather 4D för väder och routing i flera år nu . Funkar fint , kostar typ en 500-ing per år . Enkelt interface . Mycket bang for the buck. Kör från iPad.
Oct 19, 2023 @ 07:34
Sailgrib är mycket prisvärt och tar fram routing efter gribfiler. Känns som den är framtagen för att optimera routing på långa ben.
Oct 19, 2023 @ 07:39
QtVlm är freeware för IOS, Windows och Linux. Funkar helt ok.
För Android finns Sailgrib WR. Kostar typ 10% av expedition.
Oct 19, 2023 @ 08:03
Känns som helgen är räddad 😀
Det skall bli sjukt spännande att se vad man kommer att kunna göra med AI de kommande åren. Känns som många av de problem vi löser här, från navigation via routing till prestananalys lämpar sig otroligt väl.
Oct 19, 2023 @ 14:04
Kul ämne!
Jag skulle rösta för OpenCPN. Den har ju de här funktionerna i ett gratis open source paket. Jag har lekt med det några gånger och prövat att routa där och fått liknande resultat som med Expedition. Det handlar mer om användarvänlighet jmf med dyra alternativ snarare än kvalitet i resultatet.
Det jag tycker är fantastiskt med Open CPN är att man också får tillgång till superbilliga vektorkort genom o-charts.
Slutligen skall man ju komma ihåg att tillgång till gribfiler från de bästa vädermodellerna ofta är gratis nuförtiden. SMHI är väl en av de få aktörerna som fortfarande vägrar lämna ut gratis gribfiler från sina körningar. Men du hittar alternativ från Norge på api.met.no och från alla möjliga andra källor på openskiron.org.
Lycka till!
Oct 21, 2023 @ 10:27
Här är en bra diskussion på ett närliggande tema:
https://www.facebook.com/groups/218501214915275
Gillar speciellt Jimmy Hellbergs snabbkurs i kalibrering 🌟
Anders Frisk “finns inga genvägar till den perfekta kalibreringen”
Jimmy Hellberg “Nej det gör ju tyvärr inte det. Polärdiagram etc är nice men om datat man visar på displayerna inte är korrekt så jagar man ett felaktigt target, och då kan det vara så illa att det stjälper det mer än det hjälper.
Och allt börjar med att ha en korrekt kalibrerad logg (annars blir aldrig TWS, TWA, TWD osv rätt heller) vilket är lättare sagt än gjort i olika farter, krängningar och dessutom med olika avdrift. En bra loggivare är en bra och viktigt början. Garmin GST43 är den bästa (mest linjära) paddelhjulsloggivaren jag har provat, ja till och med bättre än den betydligt dyrare Airmar DST810 Smart Gen2. Med en stor gnutta tur räcker det att kalibrera för bara en fart och ingen krängning, men att loggen ändå visar rätt i andra farter och krängningsvinklar. Oftast har man inte sådan tur utan mer avancerad kalibrering krävs, och det är då en processor är en stor hjälp. Visst kan man kalibrera i Expedition, om man har den mjukvaran, och sedan skicka tillbaka datat till displayerna, via en Actisense NGT-1 eller liknande, förutsatt att displayerna är så pass smarta att man kan välja källa på datat som ska presenteras. Funkar tex med Garmins GNX120, GMI20, B&G Triton 2 för att nämna några. Men nackdelen är att man alltid måste ha datorn igång och alla som har kört med dator i båt vet också att datorer (och Windows) i marin miljö inte är det mest robusta. Datorer drar också en del ström viket man också behöver ha i åtanke.
Jo, DST810 har avancerad kalibrering inbyggt, men nackdelen är att mycket av olinjäriteten beror på att paddelhjulet är litet och till stor del blir påverkat av kaoset i gränsskiktet. Att försöka få ordning i kaoset och därmed konstant korrekt data är inte lätt. Jag har iaf inte lyckats till den grad att jag är nöjd.
Nr 2 på listan över bra instrument är att ha en bra kompass. För utan det uppenbara, att det är bra med rätt kurs på graden när, kommer inte kalibrering av TWD och avdrift att bli möjlig i nästa steg. Bra kompass för pengarna är B&G Precision 9 (helst ihop med någon B&G display av nyare slag, tex Triton 2, för att man ska kunna starta manuell eller automatiskt kalibrering av kompassen. En annan bra kompass är den som medföljer Raymarines Evo-autopiloter. Billigare än så har jag inte hittat något som faktiskt fungera tillräckligt bra. Båda har inbyggt gyro som även ger krängning som kan användas dels för Target Heel, i beräkning av avdrift och för att få mer korrekta vindvinklar.
Nr3. En bra GPS, med en uppdateringsfrekvens på minst 10Hz. Den kommer dels att hjälpa mycket vid kalibrering av log och avdrift men vara helt avgörande om man ska pinga en startlinje och få ”time to burn”, distans till linjen, osv där snabb uppdatering och hög precision är ett måste. Här finns det många att välja mellan men tex B&G Z100 är en bra budgetvariant.
Sen kommer man till vindkalibreringen.
Återigen kommer en processor vara det bästa alternativet med avseende på enkelhet, precision och robusthet. Det gör vindkalibreringen, som ofta behöver göras på daglig basis, relativt enkel och med lite träning så gör man den på 5-10min och till och med under kappsegling. Med korrekt TWD kan man äntligen se vindskiften över slag och gippar utan att den hoppar 20gr varje gång, så kallad TWD-Tacking vill man inte ha! Tillsammans med rätt TWA och viss kompensation för TWS på läns så kan man även lita på Laylines i Expedition (och vissa plottrar) till och med i föränderlig ström som det ofta är tex på The Solent (kräver bra strömgribbar). Vidare kommer man med bra precision kunna se vilket segel det är som gäller på nästa bog, bra om man har en komplex segelgarderob (förutsätter att man gjort jobbet med sin segelvalstabell). Man kan ta det hela ett steg till genom att lägga till ett rate-gyro som dessutom gör vinddatat stabilt på displayerna, utan överdriven dämpning, trots att man seglar i grov havssjö där masttoppen pitchar, kränger och roterar vilt!
Man kan göra vindkalibrering även i Expedition på samma sätt som beskrivet för loggkalibrering, med samma nackdelar.
Har man varken processor eller Expedition kan man normalt bara justera vindgivarens virtuella monteringsvinkel, vilket gör att TWA blir lika mellan bogarna, även när det är mycket windshear, men inte kompenseras för avdrift, krängning och uppsvep. Dvs TWA blir mer en grov referens än en exakt sanning och därför kan den egentligen heller inte jämföras på ett korrekt sätt med tex ORCs beräknade polärdiagram.
Man kan säkert köpa andra mjukvaror, bygga arduinos eller raspberry pi’s, etc, som gör jobbet men det kommer ta många timmar att få det att funka korrekt och då är det nog bättre att lägga tiden på att segla istället, eller jobba lite extra så man tjänar in pengarna för expedition och/eller en processor.
Bra instrument kostar förvisso en hel del pengar, nästan i paritet med en segelgarderob, men å andra sidan håller de normalt betydligt längre och de kan hjälpa väldigt mycket i jakten på att segla båten på 100% i alla vindar och vindvinklar, om de är bra och rätt kalibrerade vill säga.
Eller så tejpar man upp nån tabell med målfarter och vinklar på skottet och kör lite mellan tummen och pekfingret. Med lite bra känsla och förståelse för det lilla data man har och dess begränsningar är det bättre än inget.”
Nov 16, 2023 @ 11:21
“Det jag tycker är fantastiskt med Open CPN är att man också får tillgång till superbilliga vektorkort genom o-charts.”
Pratar vi om sjökort? Inklusive Danmark?